κατριν ντενεβ Facebook Twitter
Φωτ.: Kent Gavin/Mirrorpix/Getty Images/Ideal Image

Το συναρπαστικό ημερολόγιο της Κατρίν Ντενέβ

0

Όταν η Κατρίν Ντενέβ, γεμάτη γλύκα και φρεσκάδα, έκανε τα πρώτα της βήματα με ταινίες όπως «Το βίτσιο και η αρετή» του Ροζέ Βαντίμ ή «Οι ομπρέλες του Χερβούργου» και «Οι δεσποινίδες του Ροσφόρ» του Ζακ Ντεμί, στα μάτια των περισσότερων έμοιαζε με Μπαρντό νούμερο δύο.

Τους διέψευσε. Οι σοφές επιλογές που την έφεραν κοντά σε δημιουργούς σαν τον Μπουνιουέλ, τον Πολάνσκι, τον Ολιβέιρα, τον Τεσινέ ή τον Τριφό, το ταλέντο της να μεταμορφώνεται σε ηρωίδες ψυχρές, αισθησιακές, επικίνδυνες ή μυστηριώδεις, η επιβλητική ομορφιά και η εργατικότητά της την ανέδειξαν σε μια από τις μεγαλύτερες σταρ της εποχής μας.

Kάτι άλλο που κατάφερε η Ντενέβ ήταν να διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού την ιδιωτική της ζωή. Αν και ανύπαντρη μητέρα δύο παιδιών –του Κριστιάν Βαντίμ και της Κιάρα Μαστρογιάννι– κρατήθηκε μακριά από τους παπαράτσι, προχώρησε σε ελάχιστες τηλεοπτικές εμφανίσεις και στις πιέσεις να εκδώσει την αυτοβιογραφία της δεν υπέκυψε ποτέ.

Μέχρι που στις αρχές του 2004 εμφανίστηκε στις προθήκες ένα βιβλίο με την υπογραφή της –το πρώτο και μοναδικό μέχρι σήμερα– το «Στη σκιά του εαυτού μου» (μετ. Γ. Καλαμαντής, Λιβάνης): μια συλλογή από ημερολογιακές σημειώσεις που κρατούσε στη διάρκεια γυρισμάτων στο εξωτερικό, τότε που μακριά από το Παρίσι και την οικογένειά της διασκέδαζε την εσωτερική της μοναξιά διοχετεύοντας στο χαρτί σκέψεις, εικόνες, κρίσεις, εμμονές.

Σ’ όλη της τη διαδρομή η Ντενέβ απέδειξε πως εκείνο που την ενδιέφερε πάντα ήταν «η περιπέτεια της ταινίας», όχι να πρωταγωνιστεί.

«Ετοιμαστείτε για το λιγότερο» προειδοποιούσε η Ντενέβ τους αναγνώστες, παρομοιάζοντας τα κείμενα του βιβλίου με λεζάντες που πλαισιώνουν συνήθως άλμπουμ με φωτογραφίες. Γεγονός είναι πως μέσα από αυτές τις σημειώσεις αναδύεται η μορφή μιας γυναίκας σθεναρής αλλά και ευάλωτης, μιας εργαζόμενης όλο περιέργεια, αμφιβολίες και με έντονη την αίσθηση του καθήκοντος, μιας καλλιτέχνιδας που διψά για συνεργασία και βελτίωση. Κι όλα αυτά, με φράσεις ακριβείς και κοφτές, σε αρμονία πάντα με την κυκλοθυμία της.

«Το να γράφεις είναι εύκολο. Το να δημοσιεύεις είναι τρομερό. Μια τυπωμένη λέξη είναι σαν χαραγμένη σε μάρμαρο»…

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
Κατρίν Ντενέβ, Μπιορκ και Λαρς φον Τρίερ στα γυρίσματα της ταινίας «Χορεύοντας στο σκοτάδι».

Τα τετράδια με τις σημειώσεις που κρατούσε η Ντενέβ παρατίθενται στο βιβλίο με ανάποδη χρονική σειρά, από το πιο πρόσφατο στο παρθενικό. Το ταξίδι ξεκινάει από την Κοπεγχάγη με την περιπέτεια του «Χορεύοντας στο σκοτάδι» (1999) και καταλήγει στην Αμερική, λίγο μετά τον Μάη του ΄68, όταν στα 25 της έλαμπε πλάι στον Τζακ Λέμον στους «Τρελούς του Απρίλη» ενώ διέσχιζε μία από τις πιο στενάχωρες περιόδους της προσωπικής της ζωής.

Μεσολαβούν όσα κατέγραψε στη διάρκεια των γυρισμάτων του «Ανατολή-Δύση» του Ρεζί Βερνιέ στη Σόφια και του «Vent de la nuit» του Φιλίπ Γκαρέλ (1998), οι εντυπώσεις από την υπερπαραγωγή «Ινδοκίνα» (επίσης του Βαρνιέ, 1998) όπως κι εκείνες από την «Τριστάνα», στη δεύτερη συνεργασία της μετά την «Ωραία της ημέρας» με τον Μπουνιουέλ (1969).

Και το βιβλίο ολοκληρώνεται με μια μεγάλη συνέντευξή της στον κινηματογραφιστή και σεναριογράφο Πασκάλ Μπονιτζέρ, ο οποίος την παρακινεί ν’ ανατρέξει στο σύνολο της κινηματογραφικής της καριέρας.

«Αν ήξερα πως οι σημειώσεις μου θα έβλεπαν μια μέρα το φως, δεν θα τις έγραφα ποτέ» δήλωνε η ίδια παραμονές της έκδοσης του βιβλίου. «Παρ’ όλο που δεν υπάρχει κανένα μυστικό σ’ αυτό, είναι η πρώτη φορά που δίνω τόσο πολύ από τον εαυτό μου, που δείχνω τους ενθουσιασμούς, τ’ αποκαρδιώματα, την τάση μου γι’ αυτοκριτική ή το πόσο πολύ μου στοίχισε ο χαμός της αδελφής μου. Δεν ήμασταν απλώς οι δίδυμες στις "Ομπρέλες του Χερβούργου", ήμασταν συμπληρωματικές και στη ζωή».

Η θλίψη για τον χαμό της Φρανσουάζ Ντορλεάκ, θύματος τροχαίου δυστυχήματος το 1967, διαπερνά κάθε γραμμή της Ντενέβ στο κεφάλαιο που αντιστοιχεί στην φυγή της στις ΗΠΑ. Η συμμετοχή της στην ανάλαφρη κωμωδία «Τρελοί του Απρίλη» του Στιούαρτ Ρόζενμπεργκ της έδωσε την ευκαιρία να περιπλανηθεί στα νεοϋρκέζικα θέατρα με τη Μία Φάροου («πολύ έξυπνα χρησιμοποιημένη, μαζί με τα ελαττώματά της από τον Πολάνσκι στο "Μωρό της Ρόζμαρι"»), να συναναστραφεί τον Γουόρεν Μπίτι, τον Τζορτζ Κιούκορ, την Κάθριν Χέπμπορν, την Τζέιν Φόντα ή τον «συμπαθητικό, διαχυτικό και φλύαρο» Άλφρεντ Χίτσκοκ, να διασκεδάσει με τον τρόπο που οι Αμερικανοί, σε αντίθεση με τους συμπατριώτες της, αυτοσαρκάζονται και να επιβεβαιωθεί στα μάτια τους ως η πιο όμορφη ευρωπαία ενζενί.

Η εσωτερική μοναξιά της, όμως, και η έγνοια για τον μικρό της γιό με τον Βαντίμ δεν την εγκατέλειψαν στιγμή.

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
«Τρελοί του Απρίλη»

Αν σ’ εκείνα τα γυρίσματα την κυρίευε αφόρητη πλήξη, σ’ αυτά της «Τριστάνα» –μεταφοράς του επιστολικού μυθιστορήματος του Γκαλντός όπου η Ντενέβ υποδύεται μια επαρχιώτισσα ορφανή στο Τολέδο του ΄20– δεν παρεισέφρυσε ποτέ. Από το «σκυθρωπό», άλλωστε, βλέμμα του «ζεστού και χαλαρού» Λουί Μπουνιουέλ τίποτε δεν ξέφευγε. Όπως παραδεχόταν ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του («Τελευταία πνοή»), «αν και μου φαινόταν ότι κατά κανένα τρόπο δεν ανήκε στο σύμπαν του Γκαλντός, ξαναβρήκα μ’ ευχαρίστηση την Κατρίν Ντενέβ που μου είχε γράψει επανειλημμένα για να μου μιλήσει για το ρόλο».

Κι εκείνη από την πλευρά της, πήγαινε κάθε μέρα στο πλατό σαν να επρόκειτο να δώσει εξετάσεις, αλλά συχνά έφευγε ανικανοποίητη από τις επιδόσεις της. «Ξέρει ότι μπορεί να τ’ αλλάξει όλα δίνοντας ακριβείς οδηγίες, αλλά το να εξηγεί εκ των προτέρων του φαίνεται εξαιρετικά βαρετό», παραπονιέται για τον Ισπανό δημιουργό.

Χρειάστηκε να περάσουν πάνω από είκοσι χρόνια για να επιστρέψει η Ντενέβ στο «θεραπευτικό» καταφύγιο της γραφής. Διέσχισε τη δεκαετία του ΄70 «βουλιαγμένη», όπως εξομολογείται στον Μπονιτζέρ, μέσα σε προσωπικά προβλήματα κι έπειτα ρίχτηκε με τα μούτρα στη ζωή. Πόσο διαφορετικό, όμως, είναι το ημερολόγιο που ακολουθεί, με αφορμή την «Ινδοκίνα»! Δεν πρόκειται μόνο για το εκτενέστερο – πενταπλάσιο από τα υπόλοιπα. Καθρεφτίζει απόλυτα την ευφορία της, την αίσθησή της ότι γίνεται ένα με τους ανθρώπους και το τοπίο του Βιετνάμ, την ικανοποίηση από την εκτίμηση και τη φροντίδα που της επιφύλαξε ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο Ρεζί Βαρνιέ.

Σε αντίθεση με τον Μπουνιουέλ, «ο Ρεζί αγαπά πραγματικά τους ηθοποιούς» γράφει. «Νιώθουμε σύμμαχοι, μιλάμε πολύ, κυρίως τα βράδια, μου μιλάει για μένα, είναι πολύ δυνατός σ’ αυτό. Δέκα χρόνια ψυχανάλυσης έχει πίσω του! Έχει όμως αληθινή περιέργεια, ξέρει ν’ ακούει, παίρνει, συνήθως ζητάει, αλλά μου δίνει κι εκείνος πολλά».

Η προσφορά υπήρξε αμοιβαία. Σκηνοθέτης που λογαριαζόταν ως άπειρος, ο Βερνιέ λύγισε κάποια στιγμή από τα αμέτρητα τεχνικά προβλήματα κι από τις φήμες που κυκλοφορούσαν στο Παρίσι ότι είναι αναποφάσιστος. Η πρωταγωνίστριά του, όμως, στάθηκε πλάι του σαν βράχος.

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
Η Κατρίν Ντενέβ με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι.

Όσο η Ντενέβ έμπαινε στο πετσί της σκληροτράχηλης αλλά ακριβοδίκαιης αφεντικίνας σε κάποια φυτεία του μαρκινού Τονκίνο, τόσο εισέπραττε την αγάπη και τον θαυμασμό του συνεργείου. «΄Ισως είναι η πρώτη φορά που νιώθω τόσο κοντά και τόσο υπεύθυνη ταυτόχρονα, για μια ταινία γραμμένη για μένα και με τέτοιο προϋπολογισμό. Είναι μια μεγάλη πρόκληση, ένα απίστευτο δώρο, που το καρπώνομαι δίχως κόπο. Το απολαμβάνω μέρα με τη μέρα, όπως και στο “Τελευταίο μετρό”».

Οι αναφορές στον Φρανσουά Τριφό είναι διάσπαρτες σ’ όλο το βιβλίο. «Θυμάμαι την πρεμιέρα του “Τελευταίου μετρό”. Μόλις τέλειωσε η προβολή, οι θεατές χειροκροτούσαν, έρχονταν να μας σφίξουν το χέρι κι ο Φρανσουά επαναλάμβανε συνεχώς: "Σαν να είμαστε σε κηδεία, συλλυπητήρια μας δίνουν, πρόκειται για κηδεία σου λέω!". Μου μετέδωσε τέτοια αγωνία, ένιωσα τέτοια ασφυξία που έκανα εμετό στους κήπους των Σανς Ελιζέ. O Tριφό σιχαινόταν τις δημόσεις εκδηλώσεις. Προτιμούσε την προσωπική επαφή, την αλληλογραφία. Δεν ήταν καθόλου κοσμικός».

Τόσο ο σκηνοθέτης της «Σειρήνας του Μισισιπή», όσο και ο Αντρέ Τεσινέ με τον οποίο η Ντενέβ γύρισε πολλές ταινίες (βλ. «Ο τόπος του εγκλήματος», «Η αγαπημένη μου εποχή», «Τις μικρές ώρες της νύχτας») «είναι άνθρωποι που ξέρουν πραγματικά τι θέλουν. Και ο Τριφό και ο Τεσινέ διέθεταν χρόνο για να δουλέψουν, να κάνουν πρόβες, ενώ σήμερα πρωταρχικό μέλημα για τους σκηνοθέτες είναι να γυρίζουν γρήγορα. Είναι υπερβολικά πολλοί εκείνοι που δέχονται πια τους ρυθμούς που επιβάλλει η τεχνική».

Τα συναισθήματα της Ντενέβ για τους σκηνοθέτες-δημιουργούς με τους οποίους δούλεψε, ποικίλλουν. Με τον Μάρκο Φερέρι, για παράδειγμα, έπειτα από τη «Λίζα» (1971) και το «Κάτω τα χέρια από τη λευκή γυναίκα» (1973) δεν θέλησε να ξανασυνεργαστεί. «Δεν υπήρχε ζεστασιά μεταξύ μας. Δεν μου άρεσε σαν άνθρωπος». Όταν μάλιστα πέθανε ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, «η συμπεριφορά του απέναντί μου ήταν πολύ επιθετική, σχεδόν βίαιη».

Αντίθετα, για τον Ραούλ Ρουΐζ και τον Μανουέλ ντε Ολιβέιρα, μόνο καλά λόγια έχει να πει. Το ίδιο και για τον Πολάνσκι, τον σκηνοθέτη της «Αποστροφής» (1965), όπου η Ντενέβ υποδυόταν μια σχιζοφρενή. Ο τελευταίος στην αυτοβιογραφία του παραδέχεται πως ήταν «εκπληκτική, πανέμορφη, ταλαντούχα, εξαιρετική επαγγελματίας» και πως λίγο να κρατούσαν ακόμα τα γυρίσματα θα είχε τρελαθεί πραγματικά! «Η ζωή μάς χώρισε, δεν βλεπόμαστε συχνά, αλλά νιώθω τεράστια τρυφερότητα για κείνον. Η μοίρα του ήταν πάρα πολύ τραγική, αλλά είναι προικισμένος με απίστευτη ζωτική ενέργεια», δηλώνει η ίδια.

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
Iνδοκίνα

Σ’ όλη της τη διαδρομή η Ντενέβ απέδειξε πως εκείνο που την ενδιέφερε πάντα ήταν «η περιπέτεια της ταινίας», όχι να πρωταγωνιστεί. Κι αν το ρίσκο που πήρε με το πάλαι ποτέ παιδί-θαύμα του γαλλικού σινεμά Λεός Καράξ αποδείχτηκε μπούμερανγκ (όταν το ΄99 παίχτηκε η ταινία του «Pola X» στις Κάννες, αρνήθηκε να παραστεί στη συνέντευξη τύπου), η συμμετοχή της στο «Χορεύοντας στο σκοτάδι», έστω και σε δεύτερο πλάνο, την αποζημίωσε. Ο μικρός ρόλος της εργάτριας που παίρνει υπό την προστασία της τη μισότυφλη μετανάστρια που υποδύεται η Μπιορκ δεν της έμοιαζε ελκυστικός. Λαχταρούσε ωστόσο να δουλέψει πλάι στον δημιουργό του «Δαμάζοντας τα κύματα», να βιώσει κι εκείνη τι σημαίνει να σε κινηματογραφούν εκατό κάμερες ταυτόχρονα, να διερευνήσει τα δικά της όρια στον αυτοσχεδιασμό.

«Είμαι πάντα αυτός ο μικρός στρατιώτης πάνω στον οποίο μπορεί κανείς να βασιστεί» μονολογεί γράφοντας στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της, με την αίσθηση ότι Λαρς φον Τρίερ την έχει παραμελήσει λιγάκι. «Με υπολογίζει, αλλά δεν έχει χρόνο να μου αφιερώσει. Δεν είμαι πηγή προβλημάτων, κι ένας σκηνοθέτης μοιάζει με πυροσβέστη, πετάει εκεί όπου υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη. Θλιβερή η διαπίστωση, τέλειωσα όμως. Δεν μπήκα πραγματικά μέσα στην ταινία… Προέχει η ιστορία της Σέλμα, όλοι οι υπόλοιποι είμαστε οι παρτενέρ της κι ελπίζω ότι στο τέλος δεν θα υπάρχει μεγάλη ανισορροπία στο φιλμ».

Σαν καλή προσκοπίνα η Ντενέβ προσφέρθηκε επιπλέον να κατευνάσει τα πνεύματα, όταν η σύγκρουση του Τρίερ με την Ισλανδή τραγουδίστρια για το ποιος θα έχει τον τελευταίο λόγο στο μοντάζ της μουσικής απείλησε την ολοκλήρωση της ταινίας. Η Ντενέβ δείχνει να κατανοεί και την υπόκωφη οργή του πρώτου και την ανασφάλεια της τελευταίας, αναγνωρίζοντας πως η πίεση που δέχτηκε η Μπιορκ ξεπερνούσε τις ανθρώπινες αντοχές.

Απ’ τη μεριά της, θ’ αποχωρήσει απ’ το πλατό χωρίς να έχει δεθεί ουσιαστικά με κανέναν, χωρίς όμως και να έχει μετανιώσει για τίποτα. Στο βιβλίο της δεν υπάρχει χώρος για τύψεις. Υπάρχουν, όμως, όλες εκείνες οι λεπτομέρειες και οι αποχρώσεις που κάνουν μια ντίβα ανθρώπινη. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μπαρτ Ρέινολντς: «Για τα λεφτά, για τη δόξα, για την πλάκα. Κυρίως όμως για τα λεφτά»

Οθόνες / Μπαρτ Ρέινολντς: «Για τα λεφτά, για τη δόξα, για την πλάκα. Κυρίως όμως για τα λεφτά»

Έβγαλε λεφτά με το τσουβάλι, γύρισε πολλές ταινίες που δεν άξιζαν -και μερικές εξαιρετικές-, έζησε σαν ημιπαράφρονας Κροίσος και πέθανε το 2018, στα 82 του, πριν προλάβει να συμμετάσχει στη νέα ταινία του Ταραντίνο, που θα ήταν το κύκνειο άσμα που του άρμοζε
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ