b. in Brazil

b. in Brazil Facebook Twitter
0

Τους τελευταίους μήνες ο b. από τα παλιόσπιτα του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου βρέθηκε στην Καμπούκιτσο, μια από τις πιο κακόφημες περιοχές του Τόκυο, και στο Ρίο, στις βραζιλιάνικες φαβέλες, για να ζωγραφίζει ερειπωμένους τοίχους. Τα φωτογραφικά στόρι που καταγράφουν μερικοί από τους πιο γνωστούς φωτογράφους του κόσμου θα γίνουν ένα λεύκωμα (για φιλανθρωπικούς σκοπούς) στο τέλος του ταξιδιού, που θα συνεχιστεί σε άλλες περιοχές του κόσμου και θα κρατήσει αρκετά. Μπορεί και χρόνια. Έχει περάσει λίγος καιρός από τότε που επέστρεψε από το βάψιμο στις φαβέλες και ο b. θυμάται περιστατικά και αντιδράσεις στη Χισίνια και στην Πόλη του Θεού.

Με ποιο σκεπτικό ξεκίνησες να βάφεις σε «απαγορευμένες» περιοχές;

Ξεκίνησα να πάω σε κάποια μέρη που ήθελα πάρα πολύ να δω -πρώτα στην Ιαπωνία-, τα οποία είχαν μεγάλο ενδιαφέρον από αρχιτεκτονική άποψη, από μαγειρική άποψη, από όλα. Το σκεπτικό γενικότερα είναι να πηγαίνω να εξερευνώ περιοχές του κόσμου όπου υπάρχουν ένταση, προβλήματα και περίεργες καταστάσεις. Αντιθέσεις. Για παράδειγμα, στο Τόκυο έβαψα σε μια περιοχή που λέγεται Καμπούκιτσο, στη συνοικία Σιτζούκου - είναι μια περιοχή που ελέγχεται από τη Γιακούζα, την τοπική μαφία. Εκεί έχει μόνο καζίνο -τα πατσίνκο, που είναι κουλοχέρηδες και φρουτάκια και γίνεται της κακομοίρας-, κακόφημα ξενοδοχεία, μπουρδέλα και πόρνες -θηλυκές κι αρσενικές- παντού.

Όταν μου είπε ο φωτογράφος ότι δεν θα έχω πρόβλημα με τους μπάτσους επειδή την περιοχή την ελέγχει μόνο η μαφία, χάρηκα, επειδή δεν είχα ιδέα τι σημαίνει αυτό. Μετά μου είπε ότι ήταν ακόμα πιο δύσκολο, γιατί αν σε δουν από τη Γιακούζα την έβαψες, χρειάζεται να κάνεις ένα τελετουργικό: κόβεις το μικρό σου δάχτυλο και τους το δίνεις σε ένα μικρό κουτάκι!

Σοβαρολογούσε;

Δεν ξέρω. Ζωγράφισα και δεν με πιάσανε. Σε ένα εγκαταλειμμένο ξενοδοχείο, στον πίσω δρόμο ενός καζίνο και στην όχθη ενός ποταμού. Το θέμα ήταν ότι μέσα στο Τόκυο, που ήταν τελείως οργανωμένο, τελείως φρουρούμενο από παντού, με κάμερες, υπήρχε μια περιοχή που ζούσε σε τελείως διαφορετικό ρυθμό. Είναι γκέτο όχι περιθωριοποιημένων ανθρώπων, είναι γκέτο που έχει δημιουργήσει η μαφία, το red light district ας πούμε. Στην Ιαπωνία το γκραφίτι δεν είναι τόσο διαδεδομένο, είναι πολύ εκτός κουλτούρας. Κάτι κακό ακόμα, άσχετα αν γίνονται εκθέσεις ή αν τους street artist της Ευρώπης τους έχουν πολύ ψηλά. Λειτουργεί όμως μόνο καταναλωτικά, δηλαδή μπλουζάκια, merchandise και τέτοια. Όταν γνώρισα τον πιο γνωστό ντόπιο artist, τον Κάμι, μου είπε σε παρακαλώ μην πας εκεί, από αυτή την περιοχή δεν πρόκειται να βγεις ποτέ! Δεν έχει τίποτα εκεί, δεν βάφει κανείς, και αν σε βρουν θα σε σκοτώσουν σίγουρα.

Και δεν φοβόσουν;

Δεν ξέρω, από χαζομάρα δεν φοβόμουν, γιατί δεν τον βλέπεις τον φόβο. Ήταν ερημιά. Αν δεν έχεις έναν τύπο να σε παρακολουθεί την ώρα που βάφεις, όπως στις φαβέλες, όπου με παρακολουθούσαν παιδάκια 12 χρονών που κρατούσαν Καλάσνικοφ και σακούλια με κόκα στα χέρια, δεν αισθάνεσαι φόβο. Εμφανίστηκαν ξαφνικά, δεν μπορούσα καν να τα κοιτάξω στα μάτια. Όταν βλέπεις ένα παιδάκι να κουβαλάει ένα όπλο μεγαλύτερο από τον ίδιο του τον εαυτό, το συναίσθημα είναι πολύ περίεργο. Δεν ξέρεις πώς να αντιδράσεις γιατί δεν γίνεται ούτε να φύγεις, ούτε να τρέξεις.

Πες μου για τις φαβέλες. Ζωγράφιζες και τα παιδάκια παρακολουθούσαν. Άρχισαν να αποκτούν οικειότητα σιγά σιγά;

Σίγουρα. Φαντάσου ότι ο φωτογράφος δεν κατάφερε ποτέ να ενσωματωθεί, ενώ εμένα που ζωγράφιζα απλά με αντιμετώπιζαν ως παιχνίδι. Το παιχνίδι της ημέρας. Είχαμε φτάσει νωρίτερα κι είχαμε βρει έναν ντόπιο φωτογράφο που έχει πρακτορείο κι εκπαιδεύει μοντέλα εδώ και 15 χρόνια, κόσμο απ' τις φαβέλες, ο οποίος μας συνόδεψε για να μας βοηθήσει να πάρουμε άδεια για βάψιμο. «Μπορεί να φαίνονται έτσι φτωχά κι ερείπια», μας είπε, «αλλά αυτά είναι τα σπίτια τους και τα περιποιούνται». Φτάνουμε σε ένα μέρος που έχει δύο στρογγυλά παράθυρα, μια πρόσοψη που μου αρέσει πάρα πολύ και χτυπάμε την πόρτα. Βγαίνει μια γιαγιά, της λέει ο φωτογράφος το παιδί είναι από την Ελλάδα και θέλει να σου ζωγραφίσει τον τοίχο, αλλά δεν δεχόταν με τίποτα. Δεν ήθελε τέρατα στον τοίχο της. Τότε της δίνω το σημειωματάριό, της δείχνω τα σχέδιά μου και της λέει ο φωτογράφος θα ζωγραφίσει απλά ένα κοριτσάκι. Κοιτάζει για λίγο το σχέδιο και λέει «κάν' το»! Ξεκινάω να ζωγραφίζω και πετάγεται ένα παιδάκι από δω, ένα παιδάκι από κει, μετά από δέκα λεπτά έχουν μαζευτεί 30-40 πιτσιρίκια που παρακολουθούν. Ξαφνικά κάνει το πρώτο την κίνηση να πάρει ένα πινέλο, το βουτάει στην μπογιά κι αρχίζει να ζωγραφίζει και μετά από 5 λεπτά μου έχουν πάρει όλα τα πινέλα και ζωγραφίζουν ό,τι να 'ναι. Γράφουν τα ονόματά τους, ζωγραφίζουν ήλιους, γράφουν τις ομάδες τους, τη Φλαμένγκο, μετά έγραψαν με άσπρη μπογιά τα ονόματά τους πάνω στα πόδια τους. Ήταν ωραίο, γιατί ήταν όλο σαν ένα παιχνίδι και με παραξένεψε, επειδή αυτό είναι πολύ δύσκολο να συμβεί στην Αθήνα. Αυτά τα πιτσιρίκια είχαν την αίσθηση ότι δεν είναι κακό να ζωγραφίζεις στους τοίχους.

Πες μου κάτι που σου έκανε εντύπωση.

Στο Σάο Πάολο ζωγράφιζα ένα κοριτσάκι που στο φόρεμα έχει έναν ήλιο, θάλασσα κι ένα καραβάκι που γράφει SOS. Κι έρχεται ένας άστεγος, ένας ρακένδυτος, το κοιτάει και μου λέει στα βραζιλιάνικα «έχει τον ήλιο στην καρδιά της» και όντως ήταν στο φόρεμα στο σημείο της καρδιάς της. Ήταν ό,τι πιο ωραίο μου έχουν πει. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι ο κόσμος είναι πολύ φιλικός και χαρούμενος, ακόμα και στις φαβέλες. Ακόμα κι αν δεν έχουν να φάνε, νιώθουν αισιόδοξοι. Έλεγα ότι είμαι Έλληνας και αντιδρούσαν όλοι περίεργα, ήξεραν όλοι την Ελλάδα, η οικονομική κρίση ήταν πρώτο θέμα παντού. Άκουγαν ειδήσεις και νόμιζαν ότι είμαστε η χειρότερη χώρα στον κόσμο. Στις φαβέλες νόμιζαν ότι είμαστε πιο φτωχοί απ' αυτούς, πάμφτωχοι, κι ότι κι εγώ είχα έρθει από μια φαβέλα. Αυτό τους έκανε να με βλέπουν με μεγάλη συμπάθεια, όχι σαν τον πλούσιο Αμερικάνο. Όταν γύρισα ήταν η μέρα που βγήκε το DVD της Τζούλιας κι εδώ όλοι μιλούσαν γι' αυτό, κανείς για την κρίση...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ