Ποιο σχολείο τέλειωσες;

Πήγα στο 1ο Πειραματικό Αθηνών (Πλάκας), από το 1996 (Β' Γυμνασίου) έως το 2001.

 

Ποια ήταν τα κριτήρια εισόδου τότε;

Δεν υπήρχαν κριτήρια εισόδου. Υπήρχε ένας δεδομένος αριθμός μαθητών που δεχόταν το σχολείο. Αν η ζήτηση ήταν μεγαλύτερη, γινόταν κλήρωση, αν όχι, όλοι όσοι είχαν κάνει αίτηση γίνονταν δεκτοί.

 

Το περιβάλλον δεν ήταν καθόλου αποστειρωμένο. Υπήρχαν και μικρές αλλά και μεγάλες «αλητείες». Η κατάσταση που επικρατούσε ήταν όπως ακριβώς και στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της χώρας μας.

 

Πώς θα χαρακτήριζες τη γενικότερη εμπειρία σου στο σχολείο;

Eξαιρετική! Αυτό όμως δεν οφειλόταν σε κάτι ιδιαίτερο όσον αφορά τη διδασκαλία αλλά στο γενικότερο καλό κλίμα που επικρατούσε.

 

Ποια ήταν τα πλεονεκτήματα της φοίτησης σε ένα τέτοιο σχολείο;

Εκπαιδευτικά δεν υπήρχε κάποιο ιδιαίτερο πλεονέκτημα. Αυτό που όμως ήταν πολύ σημαντικό ήταν ότι από πολύ νωρίς βγήκα από το στενό πλαίσιο της «γειτονιάς». Το σχολείο βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο. Οι μαθητές έρχονταν από κάθε σημείο της Αθήνας. Έτσι, για να βρεθεί η παρέα ακόμα και για μια απλή, σαββατιάτικη βόλτα, έπρεπε να συναντηθούμε σε κεντρικά σημεία, μακριά από τα σπίτια μας. Όλη αυτή η εμπειρία ήταν και έντονη αλλά και διαφορετική και νομίζω ότι επέδρασε πάνω μου πολύ θετικά.

 

Τι διαφορετικό είχε από άλλα σχολεία σε πρακτικό επίπεδο;

Αν εξαιρέσεις ότι συνήθως οι καθηγητές μας είχαν κάποια επιπλέον τυπικά προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά κ.λπ.) και μερικοί από αυτούς ήταν πραγματικά καλοί, κατά τα άλλα δεν εντόπισα καμία ουσιαστική διαφορά με το δημόσιο γυμνάσιο της γειτονιάς μου, στο οποίο πήγα για ένα έτος.

 

1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας

 

Τι ζήλευες από τα παιδιά των υπόλοιπων δημόσιων σχολείων;

Τίποτα, γιατί απλούστατα φοίτησα σε ένα τυπικό δημόσιο ελληνικό σχολείο!

 

Ήταν όλοι οι μαθητές από ένα επίπεδο και πάνω;

Το επίπεδο των μαθητών ήταν, σε γενικές γραμμές, καλό αλλά όχι κάτι το ιδιαίτερο. Υπήρχαν και μαθητές πολύ χαμηλής επίδοσης, αλλά το ποσοστό τους ήταν σίγουρα μικρότερο από των υπόλοιπων σχολείων.

 

Υπήρχαν και οι «μικρές αλητείες» ή το περιβάλλον ήταν κάπως αποστειρωμένο;

Το περιβάλλον δεν ήταν καθόλου αποστειρωμένο. Υπήρχαν και μικρές αλλά και μεγάλες «αλητείες». Η κατάσταση που επικρατούσε ήταν όπως ακριβώς και στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της χώρας μας.

 

Ποιος είναι ο σκοπός-στόχος ενός πειραματικού σχολείου;

Θεωρητικά, εφαρμόζονται εκπαιδευτικές καινοτομίες, συμμετοχές σε ερευνητικά προγράμματα κ.λπ. Επίσης, μαθητές και καθηγητές έχουν κατά μέσο όρο υψηλότερο επίπεδο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα σχολεία. Πρακτικά, στα χρόνια που φοίτησα εγώ δεν ίσχυε τίποτε από όλα αυτά, αν και, απ' όσο μαθαίνω, πλέον η κατάσταση έχει αλλάξει προς το καλύτερο.

 

Τι θα ήθελες να αλλάξει στον θεσμό;

Για να είμαι ειλικρινής, δεν με ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο θεσμός. Θεωρώ ότι η ελληνική παιδεία έχει συνολικά πάρα πολλά και σοβαρά προβλήματα σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Η πραγματική πρόκληση είναι να γίνει μια πλήρης αναδιάρθρωση, ώστε η μόρφωση που λαμβάνει ο μαθητής να είναι πραγματικά υψηλού επιπέδου, ανεξάρτητα από το αν φοιτά σε κάποιο πειραματικό σχολείο ή όχι.

 

Πιστεύεις ότι πρέπει να καταργηθούν τα σχολεία;

Πιστεύω ότι δεν πρέπει να καταργηθούν. Θα πρέπει να υπάρχουν και να δίνονται σε αυτά ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε μαθητές που ζητούν κάτι διαφορετικό από το τυπικό δημόσιο σχολείο. Μια τέτοια ίση ευκαιρία θα μπορούσε να διασφαλιστεί μέσα από μια διαδικασία κλήρωσης και όχι μέσα από εξετάσεις. Ο Έλληνας μαθητής έχει ήδη να αντιμετωπίσει μια σειρά από πολλές και δύσκολες εξετάσεις και σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται να επιβαρυνθεί με μία ακόμη.