Θερινή Κολεξιόν, ΙII

Θερινή Κολεξιόν, ΙII Facebook Twitter
0

Θερινή Κολεξιόν, ΙII Facebook Twitter

1. ΚΟΜΟΔΙΝΟ: Κυρίως αστυνομικά στο κομοδίνο. Κάτσε να πάω να δω, και άρα να προτείνω. Λοιπόν, ναι: Ζορζ Σιμενόν, Η φυγή του κυρίου Μοντ (μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, εκδ. Άγρα). 204 σελίδες περιπλάνησης, φυγής, μισόφωτα, απογνώσεις, από το 1945, από τον σκληρό και μελαγχολικό ρεαλισμό του μετρ που ωθεί τον ήρωά του στην αυτογνωσία και την ανακάλυψη ενός άλλου κόσμου πέρα από την καταθλιπτική καθημερινότητα, όπως συμβαίνει και στο άλλο σκληρό μυθιστόρημα του Βέλγου δημιουργού, το Οι άγνωστοι μέσα στο σπίτι και, κυρίως, στο κλασικό Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν.

Δίπλα στον Σιμενόν έχω, διαβασμένο και υπογραμμισμένο επιμελώς, το αστυνομικό μυθιστόρημα του μέγιστου Φερνάντο Πεσόα, του γεννήτορα 72 ετερώνυμων και επινοητή πάμπολλων λογοτεχνικών τρόπων και τόπων, την Υπόθεση Βάργκας (μτφρ. Μαρία Παπαδήμα, εκδ. Νεφέλη). Ο Πεσόα πλάθει τον ιατρό-ντετέκτιβ, αποκρυπτογράφο γρίφων και στρατηγό του συμβάντος, Αμπίλιο Φερνάντες Κουαρέσμα, ο οποίος γεννήθηκε, λέει, στο Τάνκος το 1856 και άφησε την τελευταία του πνοή στη Λισαβόνα το 1930. Στην Υπόθεση Βάργκας απολαμβάνουμε τη συλλογιστική του Κουαρέσμα στην ιδιότυπη εξιχνίαση ενός θανάτου που λογίζεται για αυτοκτονία, ενώ, όπως λαμπρά αποδεικνύει διά των επιχειρημάτων και κόντρα στα γεγονότα ο Κουαρέσμα, πρόκειται περί δολοφονίας. Από τη Νεφέλη, επίσης, κυκλοφόρησε ο δεύτερος τόμος της σειράς «Αστυνομικές Ιστορίες», με τίτλο Η κλεμμένη περγαμηνή, με τρεις ιστορίες του Κουαρέσμα.

Τη λαμπρή μετάφραση υπογράφει και πάλι η Μαρία Παπαδήμα. Στο κομοδίνο, επίσης, διακρίνω τον πιο πρόσφατο Ίαν Ράνκιν, με τον επιθεωρητή Μάλκολμ Φοξ, Η δικαίωση του αίματος (μτφρ. Βάσια Τζανακάρη, εκδ. Μεταίχμιο), και το πρώτο, αν δεν κάνω λάθος, που κυκλοφορεί στα ελληνικά αστυνομικό του Λέιφ Πέρσον, του θεωρούμενου Τζέιμς Έλροϊ της Σουηδίας, με τίτλο Ένας ατέλειωτος σουηδικός χειμώνας (μτφρ. Γρηγόρης Ν. Κονδύλης, εκδ. Ψυχογιός), και με υπόθεση που έχει να κάνει με την ανεξιχνίαστη ακόμη δολοφονία του Όλαφ Πάλμε.

Κάτι μου λέει ότι ο Λέιφ Πέρσον θα με συναρπάσει και ότι η νεοσύστατη σειρά «Crime» του Ψυχογιού θα πάει πολύ καλά.

 

2 ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΗΣ ΚΟΥΖΙΝΑΣ: Εδώ μαζεύω δοκίμια και εν γένει non fiction έργα που με απασχολούν, παρέα με σημειωματάρια και τετράδια, ένα εύτακτο χάος ή μια χαοτική ευταξία. Ό,τι είναι πάνω στο τραπέζι της κουζίνας σήμερα, Ιούλιο μήνα -μήνα του Νίκου Καρούζου, μην ξεχνιόμαστε- προτείνεται ανεπιφύλακτα: Πασκάλ Καζανοβά, Η παγκόσμια πολιτεία των γραμμάτων

(μτφρ. Έφη Γιαννοπούλου, εκδ. Πατάκη), όπου παρακολουθούμε, με κομμένη την ανάσα τω όντι, την περιπέτεια της λογοτεχνίας που εγείρει αξιώσεις ισχύος, όπως θα έλεγε ο αείμνηστος Παναγιώτης Κονδύλης, που θέλει να ανατρέψει παλιωμένα καθεστώτα και να καθιερώσει πρωτόγνωρα ύφη και ήθη. Η πάλη για τη λογοτεχνική ηγεμονία είναι σφοδρότατη, αδυσώπητη, και όλα τα μέσα μπαίνουν στο παιχνίδι σαν ύπουλοι σουγιάδες ενίοτε. Η Καζανοβά μιλάει για τη λυσσαλέα μάχη που μαίνεται ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα «μεταξύ των λογοτεχνικών πρωτευουσών και των λογοτεχνικών κεφαλαίων», που καθιστούσε ήδη κεντρικό θέμα την παρακμή του Παρισιού. Δίπλα στην Καζανοβά θάλλει ο Τάσος Φαληρέας και η Χαριστική Βολή

(εκδ. Ιστός), ένας πολύτιμος τόμος με ποιήματα, άρθρα, σκέψεις, συνεντεύξεις του ευφυούς κι αισθαντικού Τάσου. Διαβάζω και ξαναδιαβάζω κείμενα που είχα διαβάσει και ξαναδιαβάσει, πιτσιρικάς, πιο μεγάλος, ακόμα πιο μεγάλος, τέλος σχεδόν μεσόκοπος, στα περιοδικά που στήριζε με την πένα του ο Τάσος. «Η ιστορία του ροκ», είχε πει στον Γιώργο Νοταρά, «θα μείνει στον αιώνα σαν μια παρένθεση […] Κάτι ανορθόδοξο και σημαντικό έγινε κι έκλεισε. Όπως και το δικό μας το τραγούδι ήταν κάτι μοναδικό σε όλη την Ευρώπη. Υπάρχει λαϊκό τραγούδι παντού. Αλλά ακόμα κι αν είσαι από άλλον πλανήτη, δεν μπορείς να συγκρίνεις τον Τίνο Ρόσι με τον Μπιθικώτση. Ο Τίνο Ρόσι φεύγει αμέσως με κουνουπιέρα…».

 

3. ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ: Να θυμηθώ να μην ξεχάσω να τσακιστώ να βρω, να διαβάσω και να παρουσιάσω το μυθιστόρημα Σκληρό Παιχνίδι του Γιάννη Μαρή, καθότι έμαθα, ακούγοντας ραδιόφωνο, ότι στις σελίδες του παίζει μια αφίσα με τον Τσε και κάνει μια έμμεση εμφάνιση ο Μπομπ Ντίλαν. Αυτά είναι!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ