Potlatch σημαίνει Ποίηση

Potlatch σημαίνει Ποίηση Facebook Twitter
0

1. Μιχάλης Κατσαρός, Κορέκτ & Φόβος Ποιητή, εκδ. Μανδραγόρας:

Κορέκτ  Έκτωρ όπως τα βλέπεις

αν τα ομματοϋάλια σου είναι 

σαν απ' αυτά των οπτικών καταστημάτων 

κορέκτ  Έκτωρ σ' τα δίνω 

Κορέκτ  Έκτωρ 

Είμαι για νέα πατρίδα * Ο ποιητής φοβάται λέξεις

που ξέχασαν παθόντες / πάνω σε χάρτες κι εικονοστάσια 

τη λέξη του Έρεμπουργκ 

τη λέξη του Φρανκ Σινάτρα 

Εγώ δεν ξέχασα παθόντες 

χάρτες και εικονοστάσια * Ο ποιητής δεν ταξιδεύει

φανταστικά.

Δεν έχει όνειρα

να πετά ο νους του.

Δεν εννοεί τι του λες

για ποίηση παλαιά.

2. Φερνάντο Πεσσόα, Θαλασσινή Ωδή, μτφρ. Μαρία Παπαδήμα, εκδ. Νεφέλη:

Ω θορυβώδες κάλεσμα 

η ζέστη σου, η ορμή σου ανάβουν μέσα μου

σε μια εκρηκτική ενότητα όλα τα πάθη μου,

όλες μου τις ανίες που γίνονται ενεργητικές, όλες!

Το αίμα μου καλεί 

ένας περασμένος έρωτας, δεν ξέρω πού, που επιστρέφει

κι έχει ακόμη τη δύναμη να με τραβάει και να με παρασύρει.

έχει ακόμη τη δύναμη να με κάνει να μισώ αυτήν τη ζωή 

που ζω μέσα στην αδιαπερατότητα σώματος και ψυχής 

των πραγματικών ανθρώπων που ζουν δίπλα μου!

3. Ντίνος Σιώτης, Εκεί  Έξω, εκδ. Κοινωνία των (δε)κάτων:

Οι άνθρωποι της πόλης κρύβουν πολλούς

χειμώνες μέσα τους ανάβουν και σβήνουν

τα περιστατικά τους εκεί έξω ο καιρός είναι 

καλός παρόλο που βρέχει η κατάκοπη 

στοργή που τρέφουν για τα τεκταινόμενα 

αδυνατεί μέρα με την ημέρα η συμφορά 

που περιμένει στη γωνία τείνει να γίνει 

από παρελθόν μέλλον οι άνθρωποι της

πόλης φοβούνται ακόμα και τη σκιά

τους φυλάγονται μην και καθίσει δίπλα

τους το μίσος και η έχθρα μην και κάποιο

νέο αίνιγμα της Σφίγγας ορθοποδήσει μην 

και τους βάλει δύσκολα να λύσουν μη

χάσουν τα λεφτά τους ή κάποιος τους

ληστέψει στον δρόμο για λησμονιά.

4. Γιάννης Ευσταθιάδης, Johann Sebastian Bar, εκδ. Μελάνι:

(Ο Πότης της Στρογγυλής Τραπέζης) Σαν πρωτοκάθισε 

ήταν τετράγωνο 

τοπίο άγονο 

άδειας εικόνος

μα έγινε κώνος

εκ της σταγόνος 

του Κουαντρό 

και σαν συνέχισα 

με περιέβαλε

κύκλος και έβαλε 

άλλη μια δόση 

θεός να δώσει 

αντοχή τόση 

τόσων αντρών.

5. Παυλίνα Παμπούδη, Το Μοβ Άλμπουμ, εκδ. Ροές:

(Αρλέτα) Από παιδί πήρε δώρα πολλά 

Παιχνίδια θαυμαστά να παίζει:

Χρώματα, σχήματα, 

Λέξεις-οχήματα, νότες 

Κυρίως, μια υγρή και γαλανή φωνή

Να προχωράει σε μεγάλα βάθη μπλε

Στο πλέον τρυφερό πένθος του μαύρου

Να 'ναι παιδί, επίσης, της δωρήθηκε

Ευτυχισμένο, έκπληκτο, απαρηγόρητο 

Να μείνει ως τα βαθιά γεράματα

Ήταν περίεργη πάντα, μα φρόνιμη 

Τον άνεμο άκουγε προσεχτικά και δεν αντιμιλούσε όταν 

Αθώα έγκλειστη της πόλης 

Χανόταν νύχτα σε χαμένα δάση 

Ακολουθώντας ξωτικά και παραμύθια.

6. Reiner Maria Rilke, Οι ελεγείες του Ντουίνο, μτφρ. Σωτήρης Σελαβής, εκδ. Περισπωμένη:

Πουθενά, αγαπημένη, δεν θα υπάρχει ο κόσμος, παρά μονάχα μέσα μας.

Η ζωή περνά με συνεχείς μεταμορφώσεις. Όλο και πιο ασήμαντη

η όψη του κόσμου ξεθωριάζει. Όπου άλλοτε ήταν ένα μόνιμο σπίτι,

λοξά προβάλλεται ένα επινοημένο κατασκεύασμα, απολύτως έργο 

της διάνοιας, σαν να 'ταν ολότελα ακόμη στο μυαλό.

 

 

7. Τίτος Πατρίκιος, Σε βρίσκει η ποίηση, εκδ. Κίχλη:

Η ποίηση έρχεται να σε βρει με ποδήλατο, με μηχανάκι, με αυτοκίνητο

άλλοτε έρχεται σαν αμαζόνα με το σπαθί υψωμένο 

άλλοτε σε ακολουθεί από το σούπερ μάρκετ σαν κουρελού ζητιάνα 

σε παρασύρει όπως πορνοστάρ σε φαντασιακές αβύσσους

σε ανακαλεί στην τάξη σαν διευθύντρια αναμορφωτηρίου

σου εμφανίζεται στα έγκατα του ύπνου σαν άσπιλη παρθένα 

σ' εξαπατά στέλνοντας στη θέση της μια θεραπαινίδα της

κι εσύ νομίζεις πως την έριξες επιτέλους στο κρεβάτι σου

σε καλεί με ντουντούκα να φωνάξεις κομματικά συνθήματα

σε περιπαίζει δίνοντας προτεραιότητα στις σοβαρές σου ασχολίες 

σου γεμίζει το άδειο γραμματοκιβώτιο των φιλοδοξιών 

σε δελεάζει με όνειρα δόξας, χρήματος, αθανασίας 

σε πείθει σαν άπιστη ερωμένη πως είναι δική σου μόνο 

σε προσπερνάει για να ξεσκονίσει νεκροζώντανους αρχηγούς

σου φουσκώνει τις ουτοπίες όσο να σκάσουν σαν μπαλόνι 

σου θυμώνει άμα δεν βλέπεις ότι προσπαθεί να διαλύσει την ομίχλη 

σου ζητάει βοήθεια 

άμα την κυνηγούν οι εξουσίες που αψήφησε 

σου λέει πως κι όταν τις υμνούσε, κρυφά τις υπονόμευε

σου επισημαίνει τις κοινοτοπίες, σου ανατρέπει τ' αυτονόητα 

σου ψιθυρίζει μυστικά που πρέπει εσύ να εξιχνιάσεις 

σου φωτίζει πράγματα που μέναν σκοτεινά ως τότε

ώσπου κάποια στιγμή σε ανταμείβει για την αφοσίωσή σου 

σου αποκαλύπτει την αλήθεια, σου λέει καθαρά πως ανήκει σε όλους.

Εκεί απάνω η ποίηση βρίσκει τον καθένα μας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ