Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών

Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
O Άλαν Γουέης κοιτάζει πέρα από τα τείχη της ακρόπολης προς τις οικίες των εμπόρων και την περιοχή στα βορειοδυτικά του περιβόλου του ταφικού Κύκλου Α. Αυτός είναι ο ταφικός κύκλος που ανακάλυψε ο Σλήμαν και του οποίου τα μυθώδη χρυσά ευρήματα εκτίθενται εντυπωσιακά στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα. Η ανακάλυψη το 1951 ενός δεύτερου ταφικού κύκλου, ελαφρώς προγενέστερου, δημιούργησε την ανάγκη να προστεθούν τα γράμματα Α και Β, προκειμένου να αποφεύγεται η σύγχιση.
0
Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
Τουρίστες επισκέπτονται τον Τάφο της Κλυταιμνήστρας, όπου η οροφή, που την είχε καταστρέψει ο Βελή Πασάς στις αρχές του 19ου αιώνα, είχε προσφάτως επισκευαστεί.

Το βιβλίο «Μυκήνες 1954 - Το καταμεσήμερο» δεν είναι απλώς ένα ακόμα φωτογραφικό άλμπουμ του εξαιρετικού φωτογράφου Ρόμπερτ Μακέιμπ, αυτού του μεγάλου φιλέλληνα που ερασιτεχνικά στην αρχή και πιο μεθοδικά αργότερα κατέγραψε με τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του μια άφθαρτη και φτωχική Ελλάδα, όπως στο άλμπουμ του «Τα χρόνια της αθωότητας». Είναι συγχρόνως μια συναρπαστική αφήγηση για όσα η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως σε διάστημα 140 ετών και αφορούν την αποκάλυψη, την πιστοποίηση και την ανάδειξη της μυθικής πολιτείας και των θησαυρών που επί αιώνες έκρυβε στα σπλάχνα της η χώρα. Η εξαιρετική και λεπτομερής αυτή αφήγηση οφείλεται στη συγγραφέα Αθηνά Κακούρη, της οποίας ο σύζυγος υπήρξε ο αρχαιολόγος Σπύρος Ιακωβίδης, διευθυντής της ανασκαφής μέχρι το 2013, οπότε και απεβίωσε.

Η συγγραφέας πιάνει το νήμα από τον Ερρίκο Σλήμαν, τον ανασκαφέα της Τροίας, που ήταν ο πρώτος που άνοιξε το 1876 ερευνητικά σκάμματα, εντοπίζοντας τον ταφικό περίβολο, τον γνωστό ταφικό Κύκλο Α', και αμέσως μετά τους πέντε ασύλητους τάφους με εκθαμβωτικά κτερίσματα όπως οι νεκρικές μάσκες, τα όπλα και τα κοσμήματα από ατόφιο χρυσάφι.

Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
Ο Αγαμέμνων Ντάσσης, με την κόρη του Παναγούλα (Λούλα) στην πόρτα του πανδοχείου Βelle Helene. Ο Αγαμέμνων ήταν ένας από τους τέσσερεις γιούς του Δημήτρη Ντάσση, που τον είχε αρχιεργάτη στην ανασκαφή του ο Τσούντας.

Η Κακούρη μιλάει για όλους τους προγενέστερούς του, ξεκινώντας από τα πρώτα χρόνια της ανεξαρτησίας του ελληνικού κράτους, με την ίδρυση της Αρχαιολογικής Εταιρείας το 1837 και την πρώτη αποστολή το 1841 του Κυριάκου Πιττάκη για μια πρώτη επισκόπηση του χώρου των Μυκηνών, που τότε ακόμα λεγόταν Χαρβάτι. Ήταν και η πρώτη φορά που απελευθερώθηκε από τα χώματα η περίφημη Πύλη των Λεόντων, αλλά θα χρειαζόντουσαν δεκαετίες, ένας αιώνας και περισσότερο, για να αποκαλυφθεί όλο το μεγαλείο της αρχαίας έδρας των Ατρειδών, του βασιλείου του Αγαμέμνονα. Η συγγραφέας πιάνει το νήμα από τον Ερρίκο Σλήμαν, τον ανασκαφέα της Τροίας, που ήταν ο πρώτος που άνοιξε το 1876 ερευνητικά σκάμματα, εντοπίζοντας τον ταφικό περίβολο, τον γνωστό ταφικό Κύκλο Α’, και αμέσως μετά τους πέντε ασύλητους τάφους με εκθαμβωτικά κτερίσματα όπως οι νεκρικές μάσκες, τα όπλα και τα κοσμήματα από ατόφιο χρυσάφι.

Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
Ο Άλαν και η Έλεν Γουέης στην πέρα άκρη του δρόμου του Θησαυρού του Ατρέως.
Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
O Xρήστος Μάνος, μωρό, και η μητέρα του Σοφία στο χειμαδιό τους στις πλαγιές του Προφήτη Ηλία. Οι Μάνοι ήταν πάππου προς πάππου βοσκοί.

Εκεί η αφήγηση κάνει μια μεγάλη και εκτενή παρένθεση για να περιγράψει την παράλληλη δραστηριότητα ενός άλλου ξένου αρχαιολάτρη, του Άρθουρ Έβανς, στην Κνωσό και τη διαμάχη που συνόδευε για χρόνια το δίπολο Μυκήνες - Κνωσός. Ποια επηρέασε την άλλη, ήταν οι Μυκήνες μινωικός πολιτισμός ή η Κνωσός μυκηναϊκός; Τι ήταν η Γραμμική Α’ και τι η Γραμμική Β’; Οι χιλιάδες πινακίδες που ανακαλύφθηκαν στην Κνωσό και αργότερα στην Πύλο σε τι παρέπεμπαν; Χρειάστηκε μισός αιώνας για λυθεί αυτός ο γρίφος και αυτό συνέβη μόνο όταν ο Μάικλ Βέντρις ανακοίνωνε την 1η Ιουλίου 1952 από το ραδιόφωνο του BBC ότι επρόκειτο για ελληνική γραφή. Άρα, καταρριπτόταν η πεποίθηση του Έβανς και των περί αυτόν ότι οι Μυκήνες ήταν αποτέλεσμα του μινωικού πολιτισμού!

Η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β’ από τον Βρετανό ερασιτέχνη γλωσσολόγο δεν ήταν μια καθαρά προσωπική του επιτυχία αλλά το αποτέλεσμα μεθοδικής έρευνας ετών πάρα πολλών διεθνώς, και κυρίως της Αμερικανο-ουγγαρέζας Άλις Κόμπερ, μιας ιδιοφυούς καθηγήτριας πανεπιστημίου, που μπορεί να μην πρόλαβε τα συμπεράσματα του Βέντρις,η δική της μεθοδολογία όμως έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάγνωση της αρχαίας γραφής. Όλα αυτά και άλλα πολλά που σχετίζονται άμεσα με τις ανασκαφές στις Μυκήνες και που δεν έπαψαν παρά μόνο κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής περιγράφονται βήμα-βήμα από την Κακούρη. Οι περιγραφές φτάσουν μέχρι το 1954, όταν δύο 20άρηδες Αμερικανοί, αδέλφια, κατέφθασαν στις Μυκήνες μια αυγουστιάτικη μέρα, καταμεσήμερο, με ένα νοικιασμένο Φολκσβάγκεν για να δουν τις ανασκαφές. Ο μικρότερος εκ των δύο, ο παθιασμένος φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ, άρχισε να απαθανατίζει τόσο τα ερείπια όσο και τον χώρο.

Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
Ο Άλαν Γουέης στέκει στην Πύλη των Λεόντων και κοιτάζει προς τον βορρά και τον δρόμο που κατευθύνεται προς μερικά από τα πλουσιότερα Μυκηναϊκά νεκροταφεία.

Αν κάποιου η αφοσίωση στο όλο εγχείρημα υπήρξε καταλυτική, ήταν εκείνη του Άλαν Γουέις, διευθυντή της Βρετανικής Σχολής Αθηνών. Ξεκαθάρισε εν μέρει την τοπογραφία της ακρόπολης, προσδιόρισε τη θέση του ανακτόρου, αποκάλυψε το θρησκευτικό κέντρο και το μεγάλο κλιμακοστάσιο που οδηγεί σε αυτό και ανέσκαψε πάμπολλους τάφους.

Όταν ο Μπομπ Μακέιμπ επέστρεψε στην Αμερική και στο Πρίνστον, όπου φοιτούσε, το Τμήμα Γραφικών Τεχνών της σπουδαίας βιβλιοθήκης του Firestone Library τού οργάνωσε μια έκθεση με φωτογραφίες του από την Ελλάδα. Η μεγάλη της επιτυχία οδήγησε σε μια δεύτερη από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του πανεπιστημίου, το Institute for Advanced Study, όπου είχαν την ιδέα η έκθεση να αφορά την αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β’, με λεζάντες γραμμένες στην αρχαία αυτή γραφή. Στα εγκαίνια παρευρέθηκε και ο Γουέις, ο οποίος κάλεσε τον νεαρό φοιτητή το επόμενο καλοκαίρι στην Ελλάδα για να φωτογραφίσει τις Μυκήνες αλλά και να περιηγηθούν μαζί την Πελοπόννησο και τους αρχαιολογικούς της χώρους. Αυτήν τη μεγάλη τιμή ο Μακέιμπ την εκμεταλλεύτηκε, καταγράφοντας έναν τόπο αρχέγονο, φτωχικό αλλά μεγάλης αξιοπρέπειας, με μια γη άφθαρτη, που κάτω από το καυτό ήλιο έκρυβε αιώνες ιστορίας. Ως εκ τούτου, οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του αποπνέουν λυρισμό, αυθεντικότητα και εκθαμβωτικό φως. Δίπλα στην αρχαία πόλη και τους σπουδαίους ανασκαφείς της εμφανίζονται άνθρωποι των αγρών, μανάδες με τα μωρά τους, εργάτες που σκάβουν δίπλα στον Γουέις, εκκλησάκια, το ξενοδοχείο Belle Helene, το μοναδικό στην περιοχή όπου και έτρωγαν συχνά όσοι συμμετείχαν στις ανασκαφές, το Ναύπλιο και η θάλασσα. Τα χρόνια της ελληνικής αθωότητας. 

Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
Από την κορυφή του ανατολικού προμαχώνος της Πύλης των Λεόντων, υπέροχη είναι η θέα που, πάνω από τον ταφικό Κύκλο Α και τα τείχη της Ακρόπολης, απλώνεται προς τον Θησαυρό του Ατρέως και πέρα στην αργολική πεδιάδα, με τους δίδυμους λόφους του Άργους, την οξυκόρυφη Λάρισσα και την πλακουτσή Ασπίδα.
Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
O Άλαν Γουέης, στο λόφο της Παναγίτσας, γράφει στο σημειωματάριό του. Η ανασκαφική ομάδα διακρίνεται την ώρα που αρχίζει η δουλειά, ενώ πίσω βλέπουμε τον Χρήστο Μπρέκο, που επί πολλά χρόνια εργάστηκε ως βοηθός αρχιτέκτονος, να κρατά τη σταδία αποτύπωσης. Αξιοπρόσεκτα είναι τα χοντρά κεφαλομάντηλα που φορούν δύο από τους πιο γερούς άντρες. Αυτά ήταν τετράγωνα κομμάτια ριγωτό υφαντό πολλαπλών χρήσεων - γίνονταν ποδιά, ζωνάρι, κεφαλομάντηλο ή και μπογαλάκι για το προσφάι.

Η κόρη του Γουέις, Λίζα Γουέις-Φρεντς, που είχε λάβει μέρος στις ανασκαφές των Βρετανών από το 1939 και διετέλεσε διευθύντρια της Αρχαιολογικής Σχολής της Αθήνας από 1989 μέχρι το 1994, ανέλαβε από τον Ιακωβίδη την επισκόπηση ολόκληρης της μυκηναϊκής περιοχής, που απέδωσε τον Αρχαιολογικό Άτλαντα των Μυκηνών, και σε αυτή την εξαιρετική έκδοση υπογράφει τα σχόλια των φωτογραφιών. Είναι η μόνη που τα έζησε εν τη γενέσει τους…

Eπιστροφή στη μυθική πολιτεία των Μυκηνών Facebook Twitter
Καθαρίζεται ένας ελληνιστικός τάφος στην κατηφοριά έξω από την Πύλη των Λεόντων.

Το βιβλίο «Μυκήνες 1954 - Το καταμεσήμερο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Οι λεζάντες των φωτογραφιών αντλήθηκαν από το βιβλίο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ