Ποιος από τους δυο Καραβάτζιο είναι ο αυθεντικός; Η ταυτόχρονη έκθεση που διχάζει

Ποιος από τους δυο Καραβάτζιο είναι ο αυθεντικός; Η ταυτόχρονη έκθεση που διχάζει Facebook Twitter
Αριστερά το «Η Μαρία Μαγδαληνή σε έκσταση» (Klein Magdalena), δεξιά το «Η Μαρία Μαγδαληνή σε έκσταση».
0

Ένα μουσείο στο Παρίσι εκθέτει, τον έναν δίπλα στον άλλον, δυο πίνακες που αποδίδονται στον Ιταλό ζωγράφο Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζιο, αφήνοντας στους επισκέπτες να αποφασίσουν ποιος είναι ο αυθεντικός. 

Η διαμάχη για το ποια από τις δύο εκδοχές του πίνακα «Η Μαρία Μαγδαληνή σε έκσταση» είναι η αυθεντική, ή ίσως και καμία από αυτές, έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους μελετητές του Ιταλού ζωγράφου από τότε που το παρισινό μουσείο Jacquemart-André αποφάσισε να εκθέσει τα δυο έργα ταυτόχρονα.

To 2014 η κορυφαία μελετήτρια του Καραβάτζιο, Μίνα Γκρεγκόρι, αναγνώρισε ως αυθεντικό τον πρώτο πίνακα που δημιουργήθηκε το 1606.

Ο πίνακας ήταν κομμάτι μιας ιδιωτικής συλλογής και ο Τύπος χαιρέτισε το γεγονός ως «την ανακάλυψη του αυθεντικού 'Η Μαρία Μαγδαληνή σε έκσταση'». 

Το δεύτερο, γνωστό ως «Klein Magdalena», βρέθηκε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, από τον κριτικό Ρομπέρτο Λόνγκι. Μεταγενέστερα, ο ιστορικός της τέχνης Μαουρίτσιο Μαρίνι υποστήριξε την αυθεντικότητά του. Και αυτός αποτελεί κομμάτι ιδιωτικής συλλογής. 

Σήμερα οι ειδικοί είναι διχασμένοι για το αν οι πίνακες δημιουργήθηκαν από τον Ιταλό καλλιτέχνη. «Είναι ασυνήθιστο να βλέπεις και τις δύο εκδοχές μαζί», δήλωσε στο Art Newspaper ο Χερτ Γιαν βαν ντερ Σμαμ, καθηγητής ιστορίας της τέχνης στο πανεπιστήμιο του Λέιντεν.  

«Γι αυτό έχει ενδιαφέρον να βλέπεις τη μια δίπλα στην άλλη. Αλλά να έχετε στο μυαλό σας, πως και οι δυο εκδοχές αποτελούν αντίγραφα του 17ου αιώνα, ενός έργου που είτε έχει χαθεί, είτε δεν έχει εντοπιστεί.»

Από την πλευρά του, ο Τζον Γκας, ένας ιστορικός τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν, δήλωσε στην εφημερίδα πως είχε αμφιβολίες για τον πίνακα που η Γκρέγκορι απέδωσε στον Καραβάτζιο το 2014. 

«Οι περισσότεροι μελετητές», πρόσθεσε ο βαν ντερ Σμαμ, «έχουν αμφιβολίες γι αυτή την εκδοχή». Υπάρχουν τουλάχιστον οχτώ γνωστές αναπαραγωγές του έργου από συνεχιστές του καλλιτέχνη. 

Από την πλευρά της, η Γκρεγκόρι, γράφει στον κατάλογο της έκθεσης πως «η εκτέλεση και η στιλιστική εξέταση του πίνακα αδιαμφισβήτητα επιβεβαιώνουν πως πρόκειται για το χέρι του καλλιτέχνη», κάνοντας παράλληλα λόγο για την «ποιότητα της εργασίας» και την «ένταση της έκφρασης». 

Οι μελετητές ωστόσο, φαίνεται να συμφωνούν στα οφέλη που έχει η δημόσια σύγκριση των έργων. «Δεν είναι ασυνήθιστο οι εκθέσεις να παρουσιάζουν εκδόσεις ενός έργου για μελέτη», δήλωσε στην Art Newspaper o Ρίτσαρτ Σπίαρ, ειδικός του μπαρόκ στο Πρίνστον. 

«Πράγματα, αυτό είναι από τα καλύτερα πράγματα που μπορούν να κάνουν οι εκθέσεις για να προωθήσουν την έρευνα. Και μια καλή ευκαιρία για να σχηματίσετε γνώμη.»

Ο Ντόσον Καρρ, που διοργάνωσε την έκθεση του Καραβάτζιο στην εθνική πινακοθήκη του Λονδίνου το 2005, πήγε παραπέρα. «Δεν έχει σημασία που καταλήγουν μεμονωμένα οι μελετητές, το σημαντικό είναι πως οι πίνακες βλέπονται και συγκρίνονται.» 

Με πληροφορίες από το Artnet

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.