Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics

Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics Facebook Twitter
Μεταξύ άλλων θα ακούσουμε μουσική φτιαγμένη από αντικείμενα καθημερινής χρήσης από τον Frédéric Le Junter. Φωτ.: F. Le Junter
0

To Τectonics Festival έρχεται να γεμίσει για τρίτη χρονιά τους χώρους της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση με ανατρεπτικούς ρυθμούς και να «ταράξει τα νερά» της μουσικής όπως τη γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Γεννήθηκε το 2012 στην Ισλανδία. Η πρώτη του διοργάνωση έγινε στο Ρέικιαβικ και από τότε έχει επισκεφτεί είκοσι επτά πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ήταν μια ιδέα του Ilan Volkov, ο οποίος παραμένει μέχρι σήμερα ο κύριος επιμελητής του.

Ξεκίνησε με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρα της Ισλανδίας, αλλά, εκτός από την κλασική μουσική, αγκαλιάζει τις νέες τάσεις στην ηλεκτρονική και πειραματική σκηνή, ενώ φιλοξενεί από μουσικές εγκαταστάσεις μέχρι αυτοσχεδιάστικες παραστάσεις ‒ γενικά σχετίζεται με οτιδήποτε θεωρείται σύγχρονη μουσική σήμερα.

Φέτος, εκτός από τη Στέγη, το Tectonics θα πραγματοποιηθεί σε διάφορους χώρους. Έτσι θα δούμε παραστάσεις και συναυλίες στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, στο Galaxy Studio (πίσω από το κτίριο της Στέγης), στο Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3, Αθήνα) και στο Παλαιό κτίριο Εθνικής Βιβλιοθήκης. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται σε τόσο πολλές τοποθεσίες γύρω από την πόλη.

Αυτό που επιχειρεί να κάνει στην ουσία το Tectonics είναι να βρεθεί η χρυσή τομή που ενώνει όλα αυτά τα μουσικά είδη καθώς συνομιλούν και να ακολουθήσει το ένα το άλλο. Νέα μουσική δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι, αλλά κατά κάποιον τρόπο είναι η συνέχεια της κλασικής παράδοσης.

Το φετινό του πρόγραμμα είναι πιο πολυσυλλεκτικό, με περφόμανς, εγκαταστάσεις και συναυλίες που συνδυάζουν διαφορετικά μουσικά είδη, από την παραδοσιακή μέχρι την goth ηλεκτρονική μουσική ή την κλασική μουσική και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.

Πιο συγκεκριμένα, θα ακούσουμε, ανάμεσα σε άλλα, μουσική φτιαγμένη από αντικείμενα καθημερινής χρήσης από τον Frédéric Le Junter, την επιβλητική βιολοντσελίστρια Judith Hamann, τα «Ηπειρώτικα» της Cassandra Miller, ένα έργο που βασίζεται σε ηχογραφήσεις του Αλέξη Ζούμπα, τους Groupi Lab, μια πολυφωνική χορωδία της Αλβανίας, το μπαρόκ πρότζεκτ των MMMD (Mohammad) σε συνεργασία με τον ALEM, τους ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς του Κώστα Τζέκου, την dance μουσική των Ice_Eyes κ.ά.

Επίσης, οι TETTIΞ αναρωτιούνται υπό τη διεύθυνση του Ilan Volkov ποιο είναι το μέλλον της κλασικής μουσικής, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει η περφόμανς Preemptive Listening των Aura Satz και Mazen Kerbaj, που βασίζεται σε ένα πολυετές ερευνητικό πρότζεκτ σχετικά με τη σειρήνα και τα σήματα συναγερμού.

Αura Satz Facebook Twitter
Αura Satz, Spiral Sound Coil in the studio, 2010. Φωτ.: Paul Winch Furness

«Είναι πιο ευρύ και πλούσιο το φετινό πρόγραμμα και βοηθάει σε αυτό το γεγονός ότι δεν έχουμε κάποιο μεγάλο όνομα, όπως ο Blixa Bargeld π.χ., που να επισκιάζει τα υπόλοιπα», σχολιάζει ο Mιχάλης Μοσχούτης που, μαζί με τον Ilan Volkov και την Anne Hilde Neset, έχει αναλάβει την επιμέλειά του.

«Θα το χαρακτήριζα αρκετά ισορροπημένο. Επίσης, μπορεί να λειτουργήσει σε όλες τις συνθήκες, μια και υπάρχει μια ανησυχία τις τελευταίες ημέρες λόγω της έξαρσης της πανδημίας, αλλά, αν χρειαστεί, μπορεί να έχουμε π.χ. και καθήμενους στην club βραδιά, λόγω του είδους της μουσικής που θα παρουσιαστεί. Αυτό που επιχειρεί να κάνει στην ουσία το Tectonics είναι να βρεθεί η χρυσή τομή που ενώνει όλα αυτά τα μουσικά είδη καθώς συνομιλούν και να ακολουθήσει το ένα το άλλο. Νέα μουσική δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι, αλλά κατά κάποιον τρόπο είναι η συνέχεια της κλασικής παράδοσης».

Τι δεν πρέπει να χάσει κανείς:

Klein

klein Facebook Twitter
Klein.

Η Klein είναι μία από τις πιο αλλόκοτες μουσικούς που έχουν εμφανιστεί στο μουσικό προσκήνιο τα τελευταία χρόνια. Το έργο της ξεπερνά οποιαδήποτε κατηγοριοποίηση. Eντελώς απροσπέλαστο, αποτελεί ένα ηχητικό σοκ για γερά νεύρα, γεμάτο παραφωνίες και παραμορφωμένα φωνητικά πίσω από ένα στρώμα με beats, λούπες και πνιχτούς θορύβους.

Στο τελευταίo της άλμπουμ, το «Harmattan», το οποίο θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Tectonics, για πρώτη φορά οι ηχητικές αναζητήσεις ακούγονται προσιτές στον σύγχρονο ακροατή, ενώ συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

Αυτό που κάνει τον συγκεκριμένο δίσκο ιδιαίτερο είναι ο τρόπος που βουτάει στα άδυτα της κλασικής μουσικής με ένα τολμήρο εγχείρημα το οποίο διευρύνει τα όρια του είδους με αναφορές στο R&B και στο grime. Ο Αμερικανός ποιητής Fred Moten το χαρακτήρισε ως «ένα σάουντρακ επικής εξέγερσης ενάντια σε αρχές και τέλη». Δεν είναι τυχαίο που το «Harmattan» κυκλοφορεί από τη γνωστή δισκογραφική εταιρεία κλασικής μουσικής Pentatone.

Klein - Harmattan

KMRU

Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics Facebook Twitter
Φωτ.: Julia Sellmann

O ΚΜRU είναι το ηλεκτρονικό πρότζεκτ του Joseph Kamaru, που κατάγεται από το Ναϊρόμπι. Βασική φιγούρα της πειραματικής σκηνής της πρωτεύουσας της Κένυας, θεωρείται ένας από τους πιο ανερχόμενους και ιδιοφυείς δημιουργούς στον χώρο της ambient μουσικής, ενώ τα τελευταία τρία άλμπουμ του, «Peel», «Opaquer», and «Jar», ήταν ανάμεσα στα καλύτερα της χρονιάς στο Resident Advisor και DJ Mag.

Στην Ελλάδα μπορεί να αναζητήσει κανείς τη δουλειά του στην εξαιρετική μηνιαία εκπομπή που έχει στο Movement Radio με τίτλο «Palettes». Η πλούσια ηχητική παλέτα του διαμορφώνεται μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς του πάνω στον θόρυβο και τα field recordings, ενώ κρύβουν ένα απαράμιλλο συναισθηματικό υπόβαθρο.

Annea Lockwood

annea lockwood Facebook Twitter
H Annea Lockwood στον Δούναβη. Φωτ.: Ruth Anderson

Μία από τις πιο σημαντικές fluxus περφόρμανς της Annea Lockwood ήταν το «Piano Burning», όπου έβαζε φωτιά σε ένα πιάνο και έπαιζε σε αυτό μέχρι που το τύλιξαν οι φλόγες. Την πρωτοπαρουσίασε το 1968, ενώ στο πλαίσιο της ίδιας σειράς έργων έχει τύχει να πνίγει ή να φυτεύει το πιάνο σε διάφορες τοποθεσίες στη Βρετανία ή τις ΗΠΑ.

Πέρα από αυτό, όμως, η δουλειά της διακρίνεται από οικολογικές ανησυχίες. Τo νερό συχνά παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο της, δημιουργώντας εγκαταστάσεις με ηχητικές χαρτογραφήσεις ποταμών όπως ο Χάτσον στη Νέας Υόρκης, ο Δούναβης και ο Χουσετόνικ στη Μασαχουσέτης, ενώ το «Into the vanishing point», μια από κοινού σύνθεση με το σύνολο Yarn/Wire, αφορά τη μαζική εξαφάνιση πληθυσμών εντόμων.

Σήμερα, στα ογδόντα δύο της, θεωρείται από τις πιο σημαντικές ακαδημαϊκές συνθέτριες που βρίσκονται ακόμα εν ζωή, οπότε κάθε εμφάνισή της είναι γεγονός. Στη Στέγη θα παρουσιάσει αποσπάσματα από το έργο «Spirit Catchers», όπου τέσσερις καλλιτέχνες καλούνται να φέρουν μαζί τους ένα αντικείμενο που έχουν εδώ και πολλά χρόνια και δεν θα το έπαιρναν μαζί τους σε μια μετακόμιση.

Annea Lockwood & Yarn/Wire “Into The Vanishing Point”

Marina Rosenfeld

H εικαστικός και μουσικός Marina Rosenfeld θα παρουσιάσει στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης το νέο της έργο με τίτλο «aABCb», για την υλοποίηση του οποίου έχει συνεργαστεί με τον πιανίστα Marino Formenti.

Το «aABCb» είναι βασισμένο στα σχέδια και στα αντικείμενα μιας πρόσφατης έκθεσής τους που εξετάζει τα όρια της γλυπτικής, της αρχιτεκτονικής και του ήχου. Η πιο γνωστή δουλειά της ήταν το P.A./HARD LOVE μαζί με την Annette Henry, aka Warrior Queen.

Marina Rosenfeld - 'P.A. / Hard Love'

Aya Metwalli

Τελευταία προσθήκη στο line-up, που θα αντικαταστήσει τους Lost Girl, οι οποίοι δυστυχώς ακύρωσαν την εμφάνισή τους στο Ρομάντσο. Γεννημένη στο Κάιρο, αλλά με βάση τη Βηρυτό, μεγάλωσε με τον πατέρα της να παίζει συνέχεια τα τραγούδια της Oυμ Kαλσούμ, χάρη στα οποία αγάπησε το τραγούδι γενικά.

Η καριέρα της εκτοξεύτηκε όταν ανέβασε τα τραγούδια της στο SoundCloud και έγινε viral παίζοντας μόνο με μια ακουστική κιθάρα και τραγουδώντας. Η «Guardian» την αποκάλεσε «μουσικό αίνιγμα», ενώ το «Pitchfork» έγραψε ότι δημιουργεί σαγηνευτική anti-pop με αναφορές στην αραβική μουσική.

Όσα αξίζει να δεις στο φετινό Tectonics Facebook Twitter
Aya Metwalli
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ