Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι

Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι Facebook Twitter
0

 

Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι Facebook Twitter
Songhoy Blues

Σε μια φαινομενικά απλή σκηνή του They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile που κρύβει δύναμη μεγατόνων μπορεί να χωρέσει όλο το νόημα της μουσικής. Της κάθε μουσικής. Η τραγουδίστρια Disco επιστρέφει στο Τιμπουκτού. Η κατάσταση στο Βόρειο τμήμα του Μάλι έχει ηρεμήσει και μαζί με την Kharia Arbi θα δώσουν μετά από καιρό την πρώτη τους συναυλία σε μια μυστική τοποθεσία για λόγους ασφαλείας. Οι δυο τους έχουν αυτοεξοριστεί στο Νότιο κομμάτι του Μάλι επειδή οι ζωές τους κινδυνεύουν από τους Ισλαμιστές εξτρεμιστές.

 Άντρες, γυναίκες και παιδιά κάθονται οκλαδόν μπροστά στην τραγουδίστρια. Πάνω από το τύμπανο η Disco περνάει ένα κόκκινο πανί. Η κάμερα ζουμάρει στα χέρια της. Δυο μονότονα χτυπήματα μοιάζουν να έχουν την δύναμη παγοθραυστικού στο συναισθηματικό κόσμο των ακροατών. Το χαμόγελο στα χείλια των ανθρώπων επιστρέφει, κάποιοι ασυναίσθητα ισιώνουν τους κορμούς τους, ψηλώνουν καθώς η μουσική τους τραβάει προς την έξοδο από το σκοτάδι που έχει επιβάλει ο νόμος της σαρία.

 

Το They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile είναι η ιδανική αφορμή για να σκεφτούμε στην έννοια του ξεριζωμού. Πρόσφυγας δεν είναι μόνο αυτός που εγκαταλείπει την πατρίδα του για μια άλλη χώρα επειδή οι συνθήκες το επιβάλλουν. Μπορεί να αισθάνεσαι ξεριζωμένος ακόμα και αν πατάς το χώμα της γης που γεννήθηκες, ακόμα και αν όλα σου είναι γνώριμα αλλά συνάμα άγνωστα, ακόμα και αν τα χρώματα γύρω σου είναι ίδια αλλά οι αποχρώσεις έχουν αλλοιωθεί.

Καθώς η Δύση το 2016 ανησυχεί για το μέλλον της μουσικής μέσα στην ψηφιακή εποχή, αυτή η σκηνή στα βάθη της Αφρικής της υπενθυμίζει τον αρχέγονο ρόλο της. Η μουσική ήταν και είναι το οξυγόνο των ανθρώπων μέσα στις ασφυκτικές συνθήκες που δημιουργεί ο πόλεμος και η απαγόρευση. Δυο χτυπήματα σε ένα τύμπανο είναι αρκετά για να δηλώσουν ότι η ζωή κυλάει ξανά κανονικά, ότι τα τύμπανα της ειρήνης είναι πιο δυνατά από τα τύμπανα του πολέμου, και ότι οι μουσικοί είναι τα ζωντανά κύτταρα του κόσμου. Αιώνιοι μαχητές ενάντια στον καρκίνο της οπισθοδρόμησης που φωλιάζει στο Μάλι.

Επίκαιρο όσο ποτέ το They Will Have to Kill Us First: Malian Music in Exile είναι η ιδανική αφορμή για να σκεφτούμε στην έννοια του ξεριζωμού. Πρόσφυγας δεν είναι μόνο αυτός που εγκαταλείπει την πατρίδα του για μια άλλη χώρα επειδή οι συνθήκες το επιβάλλουν. Μπορεί να αισθάνεσαι ξεριζωμένος ακόμα και αν πατάς το χώμα της γης που γεννήθηκες, ακόμα και αν όλα σου είναι γνώριμα αλλά συνάμα άγνωστα, ακόμα και αν τα χρώματα γύρω σου είναι ίδια αλλά οι αποχρώσεις έχουν αλλοιωθεί. Η Kharia Arbi και η Disco επιστρέφουν στο Τιμπουκτού από το Μπαμάκο για την συναυλία. Από το Νότο στο Βορρά. Αισθανόντουσαν χαμένες μέσα στην ίδια τους την χώρα. Γύρω τους ερείπια. Ερείπια όμως που δεν μπορούν να σκεπάσουν τις μνήμες τους. Το νήμα της ύπαρξης τους πιάνεται από την αρχή.

Οι γενναίοι μουσικοί του Μάλι Facebook Twitter
They Will Have to Kill Us First

Στον αντίθετο πόλο της προσφυγιάς η μπάντα Songhoy Blues. Καταφέρνουν να φύγουν για το Λονδίνο. Υπογράφουν το πρώτο μεγάλο τους δισκογραφικό συμβόλαιο. Δίνουν μια συναυλία με εκατοντάδες θαυμαστές σε ένα χώρο που έχουν παρουσιάσει δουλειές τους μεγάλα ονόματα. Ένας από τους μουσικούς καθώς επιστρέφει με το μετρό μετά την συναυλία σκέφτεται ότι θα έχει μαγνητικό κλειδί για το δωμάτιο του ξενοδοχείο ενώ άλλοι στην πατρίδα του δεν θα έχουν τίποτα. Το κομμάτι της πατρίδας που κουβαλάς και οι τύψεις για όσα και όσους άφησες πίσω σκάει μέσα σου αναπάντεχα. Αρκεί η πιο απλή αφορμή του κόσμου: Η σκέψη ότι έχεις στην τσέπη σου το κλειδί από το δωμάτιο ενός ξενοδοχείου.

Στο They Will Have to Kill Us First το να είσαι καλλιτέχνης δεν είναι το πιο κουλ επάγγελμα του κόσμου αλλά το πιο επικίνδυνο. Το αντίτιμο της ελεύθερης έκφρασης ίσως να μην το πληρώσεις ανώδυνα με μια κακή κριτική αλλά με την ίδια σου την ζωή. Η Τέχνη δεν είναι ένας χώρος που μπορούν να έχουν πρόσβαση οι πάντες αλλά οι πιο γενναίοι. Τέχνη, Έκφραση, Καλλιτέχνης. Οι λέξεις γυμνές ξαναβρίσκουν το πραγματικό τους όνομα, μέσα στο λεξικό ενός ακατάπαυστου πολέμου γραμμένο με αίμα αθώων.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ