Μαριανίνα Κριεζή: Οι αδημοσίευτοι μέχρι σήμερα στίχοι της για το Θέατρο Τέχνης

Μαριανίνα Κριεζή: Οι αδημοσίευτοι μέχρι σήμερα στίχοι της για το Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Δεν μπορούσε κανένας να κρατήσει μούτρα στη Μαριανίνα, πηγαίναμε και ερχόμαστε στο Ψυχικό και καθόμασταν ώρες και κοιτάζαμε το φαξ μέχρι να φτάσουν οι στίχοι. Τελικά έφτασαν.
0

ΤO 1994, O ΜΙΜΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΗΣ ανέβασε τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο με το Θέατρο Τέχνης. 

Είχε συζητήσει με τον Μίμη Μυταρά να κάνει τα σκηνικά και τα κοστούμια, με τον Γιώργη Γιατρομανωλάκη που έκανε τη μετάφραση και ήθελε να χρησιμοποιήσει τη μουσική που είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις, την οποία είχε σε μια μαγνητοταινία με τον Μάνο να τραγουδά και την ακούγαμε στο σπίτι μας.

Πήγε στον Χατζιδάκι την άνοιξη του 1994, στο σπίτι του. Ο Χατζιδάκις του είπε «Μίμη, να την πάρεις τη μουσική, αλλά είναι παλιά, να γράψετε καινούργια μουσική, αυτό σας προτείνω».

Ο Χατζιδάκις είχε γράψει αυτή την περίφημη μουσική το 1957, για τον «Πλούτο» που σκηνοθέτησε ο Κάρολος Κουν, με σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Μόραλη, και ανέβηκε στο Θέατρο Πεδίου Άρεως από τις 4-10 Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς. 

Μερικοί άνθρωποι δεν ξεχάσαμε ποτέ αυτούς τους στίχους, που μας γυρνάνε κάθε τόσο σε μια πολύ ευτυχισμένη περίοδο της ζωής μας.

Ο Κουγιουμτζής τότε μίλησε με τον Χρήστο Λεοντή, που έγραψε τη μουσική της παράστασης, αλλά υπήρχε το θέμα των εμβόλιμων, για τα οποία δεν είχε στίχους. Ήθελε κάτι ανάλαφρο και παιγνιώδες και δεν μπορούσε να σκεφτεί ποιος θα τα έγραφε.

Εγώ τότε δούλευα, έκανα πρόμο και στις εκδόσεις Άμμος που έβγαζαν καταπληκτικά παιδικά βιβλία και τις είχε ο σύζυγος της Μαριανίνας Κριεζή, Πέτρος Γαϊτάνος. Έδωσα στον Μίμη να διαβάσει το «Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης» που είχε διασκευάσει και το «Μια τίγρη φοβερή, φοβερή και τρομερή» και ο Μίμης αποφάσισε να πάμε στη Μαριανίνα και να της ζητήσει να γράψει τα εμβόλιμα.

Η Μαριανίνα αποφάσισε να το κάνει, αλλά τα στιχάκια έφταναν με το σταγονόμετρο. Δεν μπορούσε κανένας να κρατήσει μούτρα στη Μαριανίνα, πηγαίναμε και ερχόμαστε στο Ψυχικό και καθόμασταν ώρες και κοιτάζαμε το φαξ μέχρι να φτάσουν οι στίχοι. Τελικά έφτασαν.

Ήταν καταπληκτικά αυτά που έγραφε η Μαριανίνα και δεν χρειάζεται να το πω εγώ. Για κάποιον λόγο, μάλλον γιατί έφτασαν τελευταία στιγμή, οι στίχοι δεν μπήκαν στο πρόγραμμα, δεν υπήρχαν στο έργο, σαν να χάθηκαν από προσώπου γης. Ούτε στο βιογραφικό της υπάρχει αυτή η δουλειά. 

Μερικοί άνθρωποι δεν ξεχάσαμε ποτέ αυτούς τους στίχους, που μας γυρνάνε κάθε τόσο σε μια πολύ ευτυχισμένη περίοδο της ζωής μας. Μίλησα με τη Γεωργία Σιδέρη στο Θέατρο Τέχνης, τον άνθρωπο του Μίμη, που είχε επιμεληθεί και το πρόγραμμα, και αρχίσαμε να ψάχνουμε και προσπαθήσαμε να θυμηθούμε όλες τις λεπτομέρειες.

Ο Δημήτρης Δεγαΐτης κάθισε και έγραψε τους στίχους ξανά, ακούγοντας από το αρχείο την παράσταση, και είπαμε να τα σώσουμε, να τα δημοσιεύσουμε, να περάσουν στο αρχείο του Τέχνης και να μην τα σκεπάσει η σκόνη του χρόνου. Η αλήθεια είναι πως όταν βρήκαμε τα στιχάκια αρχίσαμε να τα τραγουδάμε. Τίποτα δεν έχουμε ξεχάσει, και με αυτά, Μαριανίνα, σε αποχαιρετούμε με αγάπη, πολλά γέλια και μεγάλη συγκίνηση.

Πλούτος Facebook Twitter
Φωτογραφία από την παράσταση «Πλούτος» που ανέβηκε στην Επίδαυρο το 1994. Αρχείο Θεάτρου Τέχνης

 

1.

Ποιο έργο να διαλέξουμε απόψε να σας παίξουμε  

Να παίξουμε τη Μήδεια δεν έχουμε Τροφό 

την τσίμπισε μια σφήκα μια σφήκα στον γοφό  

Να παίξουμε Αντιγόνη δεν έχουμε Ισμήνη 

της έσπασε η ζώνη μέσα στο καμαρίνι   

Ωιμένα! 

Να παίξουμε Τρωάδες είναι περιοδεία 

μας λείπει και απ' τις Βάκχες ακόμα άλλη μία 

και μία Χοηφόρος και δύο Ευμενίδες 

κι ο αγγελιοφόρος και όλοι οι Ατρείδες

 Ωιμένα! 

Βαριά τα στέμματά τους κι οι ρόλοι τους βουνό 

στα παλάτια τους τα κρύα δεν περνάς κυρά Μαρία, δεν περνάς, περνάς 

δεν περνώ, περνώ, περνώ, περνάς 

και βγαίνουμε χοροπηδολογώντας 

σε παραμύθι μπαίνουμε ονειροπερπατώντας 

καραγκιοζάκια χύμα στα χέρια ενός τρελού 

που μας κρατάει το νήμα και παίζουμε τον πλου, πλου.. πλου.....πλου....πλου...πλου....πλου.......

2.

Είδα στον ύπνο μου σκατά, Ολύμπιέ μου Δία 

και τα σκατά είναι λεφτά, μου το 'πε κι η Πυθία.

3.

Ο βοσκός είχε μια γίδα 

και μια μέρα η Λαΐδα 

πήγε για να πάρει γάλα

και κατάπιε την κουτάλα.

Ντρίγκι, ντρίγκι, ντρίγκι, ντρι,

ήρθαν έντεκα γιατροί

και αντί για τη Λαΐδα εξετάσανε τη γίδα,

και τη βρήκανε θρεμμένη,

τρυφερή και ψωμωμένη,

και την κάνανε γιουβέτσι

και τους πέτυχε έτσι έτσι.

Ήμουνα εγώ εκεί

και μου δώσανε ρακή,

ντρίγκι, ντρίγκι, ντρίγκι, ντρίγκι

κι ένα κόκκαλο με ξίγκι.

Πλούτος Facebook Twitter
Φωτογραφία από την παράσταση «Πλούτος» που ανέβηκε στην Επίδαυρο το 1994. Αρχείο Θεάτρου Τέχνης

4.

Δήμητρά μου γρηγορούσα 

και παρθένα μου Αθηνά,

αχ! και τι δεν λαχταρούσα 

μες της φτώχειας τα δεινά.

Έρχομαι απ’ την αγορά,

έρχομαι απ’ το παζάρι,

πήρα σανδάλια πορφυρά

με το μαργαριτάρι.

Πήρα αρώματα και λούσα

και μετάξια και λινά,

Δήμητρά μου γρηγορούσα 

και παρθένα μου Αθηνά.

5.

Κι εγώ ήμουν απένταρος

και συ παιδί φτωχό,

μα κλώτσησε ένας Κένταυρος

της τύχης τον τροχό.

Και τα γρανάζια γύρισαν,

πλουτίσαμε κι εμείς,

πολλοί τον πλούτο μίσησαν, 

τον έρωτα κανείς.

Φεγγαράκι μου θλιμμένο, 

από έρωτα πεθαίνω.

6.

Ποιος να 'παιζε τον ρόλο μου

πριν δυο χιλιάδες χρόνια 

σε τούτο εδώ το θέατρο

σε τούτη τη ζωή.

Εκείνοι που πιστέψανε

σε μια Ελλάδα αιώνια 

σπασμένα είναι αγάλματα 

κι εγώ τυφλό πουλί.

Και χρόνια και γενιές χωρίς ανάσταση,

δεν είναι παρά μόνο μια παράσταση.

Οι ρόλοι μας θα παίζονται σε δυο χιλιάδες χρόνια

σε τούτο εδώ το θέατρο

στου κόσμου τη σκηνή.

Θαρθούνε στην πατρίδα μας

ξανά τα χελιδόνια

κι η άνοιξη στο ορκίζομαι

θα είναι αληθινή.

Χάι Χάι, ο ύμνος στους θεούς ας πάει,

Χάι Χάι, και με σουράβλι ο Μάνος ας βοηθάει.


 

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 13 Αυγούστου 1994 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι που είχε πεθάνει δυο μήνες νωρίτερα. 

Την ώρα που έγραφα το σημείωμα, μου τηλεφώνησε η Ελένη Δήμου και με παρακάλεσε να δημοσιοποιήσουμε, ότι όποιος επιθυμεί, αντί στεφάνων, μπορεί να καταθέσει τα χρήματα στην Κιβωτό του Κόσμου. Η εξόδιος ακολουθία θα γίνει στην Ερέτρια την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου.






 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT