Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια

Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια Facebook Twitter
0
Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια Facebook Twitter
Χθες βράδυ ακούγοντας τις πρώτες μουσικές της Καραΐνδρου, τις σχεδόν παγανιστικές και αρχέγονες, πάνω στα μοναδικά ασπρόμαυρα πλάνα που διασώθηκαν από τα αντίστοιχα σήριαλ, είχα την αίσθηση πως μετέχω σε...αρχαιολογική ανασκαφή! Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στη χθεσινή δισκοπαρουσίαη στον Ιανό, η Ελένη Καραΐνδρου ενημέρωσε τους δημοσιογράφους πως ανάλαβε μόνη της το κόστος της έκδοσης, παρ' όλες τις παραινέσεις των φίλων της για να ζητήσει χρήματα από κάποια ΕΣΠΑ. Ντροπή και αίσχος, λέω εγώ τώρα, που σε μία τέτοια παραγωγή δεν συμμετείχε καν ο επίσημος κρατικός τηλεοπτικός φορέας. Ποιος φορέας - θα μου πεις -, η ΝΕΡΙΤ, που ακόμη δεν ξέρουν που παν τα τέσσερα εκεί μέσα;

Από το 2000 ακούω την Καραΐνδρου να λέει πως πρέπει επειγόντως να ψηφιοποιηθούν οι μαγνητοταινίες που φυλάσσονται στο σπίτι της για να μην καταστραφούν μοιραία από το χρόνο που κυλάει.

Ντροπή και αίσχος, επαναλαμβάνω, εφόσον δεν πρόκειται για την καινούργια εργασία της σημαντικής συνθέτριας, αλλά για τη διάσωση κυριολεκτικά μιας σειράς πολύτιμων μουσικών ντοκουμέντων.

Από το 2000 ακούω την Καραΐνδρου να λέει πως πρέπει επειγόντως να ψηφιοποιηθούν οι μαγνητοταινίες που φυλάσσονται στο σπίτι της για να μην καταστραφούν μοιραία από το χρόνο που κυλάει. Πάλι καλά δηλαδή που αυτή τουλάχιστον φρόντισε να κρατήσει αρχείο ώστε να μη σαπίσει ο κόπος της μέσα σε κάποιο μπουντρούμι...

Έτσι, σε παραγωγή της Καραΐνδρου και σε μία εξαιρετικά φροντισμένη έκδοση από τη Μικρή Άρκτο έχουμε σήμερα στα χέρια μας ένα βιβλίο με δύο ψηφιακούς δίσκους υπό τον τίτλο ''Μουσική για τη Μικρή Οθόνη - Πρωτότυπες Ηχογραφήσεις (1976 - 1989)''. Σύνολο: Περισσότερες από δύο ώρες μουσικής από οχτώ τηλεοπτικά σήριαλ που έγραψαν τη δική τους ιστορία στην ελληνική τηλεόραση, αρχής γινομένης από τη ''Γαλήνη'' του 1976, τη ''Λωξάντρα'' του ΄80, το ''Καλή σου νύχτα κυρ-Αλέξανδρε'' του ΄81 και τον ''Πατούχα'' του ΄84 σε σκηνοθεσία Αλέξη Δαμιανού (θυμάμαι ότι ειδικά στον ''Πατούχα'' μας έστελναν για ύπνο οι γονείς, λόγω των γυμνών σκηνών του). Αυτά στο πρώτο CD. Στο δεύτερο CD ακούμε τις μουσικές της Καραΐνδρου για τους ''Κλειστούς δρόμους'', ''Το κεφάλι της γάτας'' και την τηλεταινία ''Το αγαπημένο μας παιχνίδι'' του ΄88, καθώς και για τη σειρά ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σμαραγδή ''Η δε πόλις ελάλησεν'' του ΄89.

Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια Facebook Twitter

 

Αυτό που έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον είναι πως ακούγοντας κανείς χρονολογικά τα δύο CD, κατανοεί και την πρόοδο στην πορεία, όπως και τις αλλαγές στο συνθετικό ύφος της Καραΐνδρου. Λόγου χάριν, η συνθέτρια επέστρεψε με τη Μεταπολίτευση από τη Γαλλία και με νωπές ακόμη τις έντονες εθνομουσικολογικές αναζητήσεις της. Δεν είναι τυχαίο ότι για τις πρώτες τηλεοπτικές δουλειές της που βασίζονταν ούτως ή άλλως σε κλασικά έργα των Μαρίας Ιορδανίδου, Ηλία Βενέζη, Ιωάννη Κονδυλάκη και Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ασχολήθηκε με τη σμυρναίικη παράδοση, τη λαϊκή μουσική και το βυζαντινό μέλος αντίστοιχα, συνεργαζόμενη με μεγάλους Μικρασιάτες μουσικούς, ολότελα ξεχασμένους τότε, σαν τον Μαθιό Μπαλαμπάνη στο τουμπελέκι, τον Γιάννη Σούλη στο ούτι και τον Νίκο Στεφανίδη στο κανονάκι. Αργότερα, ενόσω τα χρόνια περνούσαν και η ίδια υιοθετούσε το πιο λόγιο λυρικό ύφος της, γνώριμο από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου κυρίως, στη μουσική της συνέβαλαν με την τέχνη τους ο Γιώργος Χατζημιχελάκης στο σάζι, ο Γιάννης Σπάθας στην ηλεκτρική κιθάρα, ο David Lynch στο σαξόφωνο, ο Νίκος Γκίνος στο κλαρινέτο, μέχρι και ο Μάρκος Αλεξίου στο jazz πιάνο - δεν αναφέρω τους υπόλοιπους σπουδαίους Έλληνες μουσικούς, καθώς μέχρι σήμερα τη συντροφεύουν στις ηχογραφήσεις της.

Ακούστε, λοιπόν, τον καρσιλαμά των τίτλων της ''Λωξάντρας'', ένα θρυλικό και τρομερά οικείο μουσικό θέμα, με το πιάνο παιγμένο σα σαντούρι από την Καραΐνδρου σε διάλογο με το τουμπελέκι του Μπαλαμπάνη. Το χαμένο ''Τραγούδι της Λωξάντρας'', επίσης, με τη συγκλονιστική Γιώτα Βέη, όπως και τη διασκευή στον ύμνο ''Δόξα Σοι τω Δείξαντι το Φως'' με τη χορωδία του Τρίτου Προγράμματος και το φωνητικό σόλο της Καραΐνδρου αυτοπροσώπως. Τι να πρωτοξεχωρίσεις; Ένας πακτωλός υλικού που περίμενε πολλές δεκαετίες το φως της δημοσιότητας προς τέρψιν όχι μόνο των φαν της συνθέτριας, αλλά και όλων όσοι έχουμε πάθος με τα αρχεία και τη διάσωση τους.

Χθες βράδυ, πάντως, ακούγοντας τις πρώτες μουσικές της Καραΐνδρου, τις σχεδόν παγανιστικές και αρχέγονες, πάνω στα μοναδικά ασπρόμαυρα πλάνα που διασώθηκαν από τα αντίστοιχα σήριαλ, είχα την αίσθηση πως μετέχω σε...αρχαιολογική ανασκαφή! Και σκέψου, έχουν περάσει μόνο 40 χρόνια...40 χρόνια κακοδιαχείρησης των πολιτιστικών κειμηλίων απ' την πλευρά της Πολιτείας. Ας είναι καλά η Ελένη Καραΐνδρου και η Μικρή Άρκτος που μας κληροδότησαν αυτήν την έκδοση!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT