Για τον Zaf, το «Πες» είναι μόνο η αρχή Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Για τον Zaf, το «Πες» είναι μόνο η αρχή

0

Με ένα κομμάτι γίνεται χαμός αυτήν τη στιγμή στο ελληνικό TikTok: εκατοντάδες βιντεάκια ξεπετάγονται και διάφορα παιδιά το διασκευάζουν, κάνοντας δικές τους βερσιόν. Πρόκειται για το «Πες» του Zaf, μια μπαλάντα παιγμένη έτσι που να δίνει κάτι εντελώς φρέσκο στο ελληνικό τραγούδι. Εδώ η παραγωγή είναι αυτή που κάνει τη διαφορά και ο τρόπος ερμηνείας.

Το εντυπωσιακό με τον Γιάννη Ζαφειρίου, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, είναι ότι τα κάνει όλα μόνος του, γράφει τους στίχους, τη μουσική, ασχολείται με την παραγωγή, με το mixing και mastering, όντας αυτοδίδακτος

«Την παραγωγή συγκεκριμένα την έμαθα από βίντεο που έβλεπα στο YouTube», όπως μου εξομολογείται. «Από τα 15 άρχισα να κάνω δικές μου παραγωγές, που φυσικά ήταν χάλια», αναφέρει. Σήμερα είναι 25 χρονών. Δεν προέρχεται από μουσική οικογένεια, απλώς είχε το μικρόβιο.

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. «Άκουγα αυτά που μας έβαζε η μητέρα μου στο αμάξι όταν μας πήγαινε σχολείο. Δεν τα έβαζε για να τα ακούμε εμείς αλλά η ίδια. Τότε ήταν της μόδας η Άννα Βίσση και η Βανδή» λέει γελώντας. Η γιαγιά του ήταν εκείνη που του έβαζε να ακούσει πιο ποπ μουσική, Tina Turner, Queen, Whitney Houston.

Δεν μπορώ να τραγουδήσω χωρίς συναίσθημα, μόνο διεκπεραιωτικά. Το αν ένα τραγούδι σού βγάζει πράγματα έχει να κάνει πολύ με το πώς το λέει ο καλλιτέχνης.

Από το δημοτικό ξεκίνησε να κάνει μουσικοθεατρικά εργαστήρια. «Έμαθα να δημιουργώ μια περσόνα και να μπαίνω σε έναν ρόλο». Γι’ αυτό και δημιούργησε τον Ζαφ, ένα alter ego «που δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορεί να κάνει. Ό,τι θέλει το κάνει. Οπότε δεν ονειρεύομαι, απλώς κάνω ό,τι μου λέει ο Ζαφ. Σαν Γιάννης είμαι πιο κλειστό άτομο και αγχώδης, όλα αυτά τα σβήνει ο Ζαφ επειδή έχει κάνει ήδη όσα θέλω να κάνω ως Γιάννης».

Για τον Zaf, το Πες ήταν μόνο η αρχή Facebook Twitter
Mου τη σπάει να βλέπω τη νέα γενιά καλλιτεχνών, δηλαδή τη γενιά μου, να μην τολμάει και να μη δίνει μάχη για την αλλαγή, αντιθέτως απλώς να βολεύεται με την πεπατημένη για λίγη φήμη και λίγα χρήματα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Την πρώτη του απόπειρα να ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με τη μουσική την είχε κάνει στα 17 του, όταν πήγε στο «Voice». Ήταν γενικά μια θετική εμπειρία. «Έμοιαζε λες και ήμουν σε κάποια ταινία. Είχα την τιμή να είμαι στην ομάδα της Παπαρίζου. Ήταν σαν μαμά. Όταν έχεις άγνοια κινδύνου, περνάς πολύ καλά. Αν πας αγχωμένος, είναι θάνατος, θα σε καταβάλει. Αν δεν δουλέψεις με τον εαυτό σου, οπουδήποτε και να πας για να κριθείς, θα αγχωθείς».

Τον ρωτάω αν τον θυμούνται από αυτό το πέρασμά του στη μικρή οθόνη. «Υπάρχουν 2-3 άτομα που έχουν μείνει μαζί μου από τότε, με ακολουθούν, μου στέλνουν μηνύματα μέχρι σήμερα και μου λένε πόσο περήφανα είναι που τα κατάφερα και που γίνεται αυτό που θέλω. Είναι οι άνθρωποι που με είδαν από την πρώτη στιγμή, και συγκινούμαι πραγματικά».

Το «Πες» έγινε απρόσμενο viral. Το ανέβασε ένα βράδυ στα social media και μετά από δύο μέρες είχε πάνω από 100.000 likes στο TikTok. Ήταν τόση η επιτυχία του κομματιού που τον οδήγησε στο συμβόλαιό του με την Panik Records. Συναντηθήκαμε στην Αθήνα όταν κατέβηκε για να προετοιμαστεί για την εμφάνισή του στα φετινά Mad Awards αλλά και για την περιοδεία του με τις Melisses αυτό το καλοκαίρι.

Για τον Zaf, το Πες ήταν μόνο η αρχή Facebook Twitter
Την πρώτη του απόπειρα να ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με τη μουσική την είχε κάνει στα 17 του, όταν πήγε στο Voice. Ήταν γενικά μια θετική εμπειρία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Είναι πολύ χαρούμενος που τον συμπεριέλαβαν. Δεν του ήρθαν, όμως, όλα τόσο εύκολα. Δυστυχώς, η γιαγιά του, που τον μεγάλωσε, έφυγε από τη ζωή πέρσι, πριν προλάβει να χαρεί για την επιτυχία του. Μετά τον θάνατο του πατέρα του –τον έχασε λίγο πριν γεννηθεί– ανέλαβε την ανατροφή του, επειδή η μητέρα του εργαζόταν συνεχώς «για να έχουμε χρήματα», όπως μου λέει. Παρά τις ατυχίες και την εκμετάλλευση που ένιωσε από την προηγούμενη δισκογραφική εταιρεία στην οποία είχε υπογράψει, δεν το έβαλε κάτω ούτε τα παράτησε. 

Η αισθητική του θυμίζει αρκετά Harry Styles, αν και η μεγαλύτερη επιρροή του είναι ο Labrinth, ο παραγωγός και συνεργάτης της Zendaya και υπεύθυνος για το σάουντρακ της τηλεοπτικής σειράς «Euphoria». Μολονότι τονίζει ότι δεν φτιάχνει είδωλα, η συζήτηση περιστρέφεται συνέχεια γύρω από τον Labrinth. Ερμηνευτικά κοιτάζει προς τη Νατάσσα Μποφίλιου «επειδή βάζει την καρδιά και την ψυχή της όταν τραγουδάει, κάτι που κάνω και γω. Δεν μπορώ να τραγουδήσω χωρίς συναίσθημα, μόνο διεκπεραιωτικά. Το αν ένα τραγούδι σού βγάζει πράγματα έχει να κάνει πολύ με το πώς το λέει ο καλλιτέχνης».

Τι τον εμπνέει; «Η φύση. Όταν θέλω να κάνω διάλειμμα από την πόλη και την πραγματικότητα, βγαίνω στη φύση και χώνομαι στο δάσος. Τότε μόνο τότε κάνεις πραγματικό recharge. Μισή ώρα κάθε μέρα στη φύση αναζωογονείσαι περισσότερο από οπουδήποτε».

Για τον Zaf, το Πες ήταν μόνο η αρχή Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Καθώς μου μιλάει για όλα τα μουσικά είδη που του αρέσουν και τους καλλιτέχνες με τους οποίους θα ήθελε να συνεργαστεί στο μέλλον, αναρωτιέμαι αν θα έκανε ποτέ τραπ. «Τραπ δεν θα έκανα, η αλήθεια είναι, επειδή απαιτεί ένα ύφος που δεν είμαι εγώ. Η ελληνική μουσική έχει αλλάξει και για την ώρα δεν με ενθουσιάζει καθόλου αυτή η αλλαγή. Θεωρώ πως έχει χαθεί η αίσθηση της ποπ και πλέον οι νέοι καλλιτέχνες δεν τολμούν, απλώς "βολεύονται". Το καταλαβαίνω από τον τρόπο που έχει διαμορφωθεί. Αυτό που πουλάει περισσότερο είναι το τσιφτετέλι και η τραπ, αλλά, αν θέλεις να γίνεις τραγουδιστής μόνο για να βγάλεις χρήματα, λάθος δρόμο διάλεξες.

Μου αρέσει που βλέπω συνεχώς νέα πρόσωπα και νέες φωνές, αλλά μου τη σπάει να βλέπω τη νέα γενιά καλλιτεχνών, δηλαδή τη γενιά μου, να μην τολμάει και να μη δίνει μάχη για την αλλαγή, αντιθέτως απλώς να βολεύεται με την πεπατημένη για λίγη φήμη και λίγα χρήματα.

Εγώ μεγάλωσα σε μια φτωχή οικογένεια, μέχρι και σήμερα η οικονομική μου κατάσταση είναι οριακά μη βιώσιμη, αλλά δεν σκέφτηκα στιγμή να αλλοιώσω την αλήθεια της μουσικής μου για να βγω από αυτή την κατάσταση. Στην πραγματικότητα, είμαι πλούσιος σε συναισθήματα κι αυτός είναι ο πραγματικός πλούτος, να βλέπεις τον κόσμο να αγκαλιάζει τη δημιουργία και την αλήθεια σου, όχι απλώς νούμερα στον τραπεζικό σου λογαριασμό».

Styling: Haris Stamatopoulos

Για τον Zaf, το «Πες» είναι μόνο η αρχή Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 20.6.2023

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ