Flowers and powers

Flowers and powers Facebook Twitter
0

Ας πούμε ότι όλος αυτός ο θόρυβος που δημιουργήθηκε από τους φανατικούς οπαδούς τους από το φθινόπωρο που άρχισαν να στήνονται ολόκληρα φόρουμ με λεπτομέρειες για το νέο άλμπουμ τους ήταν υπερβολικός. Για την ακρίβεια, ξεπέρασε τα όρια της υπερβολής και η διαρροή ενός «κανονικού» κομματιού απ' το δίσκο έγινε έμμονη ιδέα σε τόσο πολύ κόσμο, που πραγματικά ήταν κάτι αδιανόητο για ένα συγκρότημα μάλιστα που δεν ήταν «εμπορικό», δεν γέμιζε στάδια, δεν είχε ραδιοφωνικό ήχο. Από τον Οκτώβριο το Merriweather Post Pavillion υπήρχε ήδη ολόκληρο στη ζωντανά ηχογραφημένη μορφή του (παράνομα από συναυλίες) και σε χιλιάδες blog σε ολόκληρο τον κόσμο μέτραγαν μέρες μέχρι την «κανονική» διαρροή του! Η σελίδα του συντάκτη του Uncut που είχε παρουσιάσει το πρώτο άτυπο review, μόλις έλαβε το promo στα χέρια του, (μιλώντας για «έναν από τους καλύτερους δίσκους που έχει ακούσει ποτέ»), έκανε ρεκόρ επισκέψεων και γιγάντωσε τις προσδοκίες σε βαθμό αγωνίας.

Ένα άλμπουμ δεν το κάνει σπουδαίο μόνο η μουσική που περιέχει αλλά και η μυθολογία που το συνοδεύει, όλα αυτά που κάνουν το στόρι γύρω από αυτό γοητευτικό. Οι Animal Collective το κατάφεραν αυτό, να έχουν δηλαδή έναν από τους πιο αγωνιωδώς αναμενόμενους δίσκους της δεκαετίας που διανύουμε, ένα δίσκο που έχει συζητηθεί, σχολιαστεί, λατρευτεί πριν ακόμα κυκλοφορήσει. Δεν είναι πρωτοφανές, αλλά σε τέτοιο βαθμό δεν θυμάμαι να έχει ξανασυμβεί όλα αυτά τα χρόνια που το Ίντερνετ ορίζει την επιτυχία. Ήδη έχουν γραφτεί τόσα που για άλλα δεν γράφονται σε μήνες κυκλοφορίας, για ένα άλμπουμ που πρέπει να σημειωθεί ότι στα δισκάδικα φτάνει στις 20 του μήνα. Οι δε αντιδράσεις είναι από ενθουσιώδεις μέχρι παραληρηματικές. Παντού. Στο «Pitchfork» το βαθμολόγησαν με 9,6, στα αγγλικά έντυπα μαζεύει άριστα, τα κείμενα που γράφουν οι bloggers είναι συγκινητικά.

Πραγματικά δεν ξέρω αν το Merriweather Post Pavillion είναι ένα από τα καλύτερα άλμπουμ που έχουν γίνει ποτέ. Ούτε καν αν σε μια άλλη εποχή και χωρίς το σημερινό τρόπο προώθησης θα προκαλούσε τόσο θόρυβο. Είναι όμως ο θρίαμβος ενός συγκροτήματος που από ακραίο πειραματικό με μουσική για λίγους κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο συζητημένα σε ολόκληρο τον πλανήτη, φτιάχνοντας έναν «τέλειο pop δίσκο» με ενσωματωμένες όλες τις επιρροές τους. Ένα δίσκο που έχει μέσα του και το techno του Detroit και το dub και τις φωνητικές συγχορδίες των Beach Boys, και τους επαναλαμβανόμενους ήχους που δημιουργούσαν τη ζαλιστική ατμόσφαιρα στα πρώτα άλμπουμ τους, και αφρικάνικους ρυθμούς, και το πειραματικό drone και την ξεκάθαρη pop που δεν είχαν επιχειρήσει να φτιάξουν μέχρι τώρα - τουλάχιστον σε τέτοιο βαθμό. Το πιο σπουδαίο είναι ότι κατάφεραν να μην είναι τίποτα απ' όλα αυτά, αλλά κάτι αναγνωρίσιμα δικό τους, φτιάχνοντας στην ουσία έναν ήχο Animal Collective. Αυτό είναι το πιο μεγάλο κατόρθωμά τους. Και το Merriweather Post Pavillion είναι ο καλύτερος δίσκος τους. Οι Animal Collective δεν είναι πια ένα underground γκρουπ ή, πιο σωστά, εξακολουθούν να είναι underground με τον τρόπο που ήταν πάντα οι Sonic Youth ή οι Velvet Underground. Το κοινό τους είναι φανατικό και όση δόση υπερβολής κι αν έχουν τα σχόλια ενός πιτσιρικά που μιλάει για το Sgt. Peppers των ‘00s, δεν μπορείς να μην τα κατανοήσεις - αυτός ο ενθουσιασμός για ένα δίσκο είναι ένα ενθαρρυντικό σημάδι, ειδικά σε μια εποχή που η μουσική έχει γίνει εντελώς αναλώσιμη. Δεν τον πετυχαίνεις συχνά, στις μέρες μας μάλιστα είναι πολύ δύσκολο να τον ξαναπετύχεις.

Τα 11 τραγούδια του δίσκου δεν περιέχουν το ραδιοφωνικό single ή κομμάτια «εύπεπτα» και εύκολα, είναι όμως μερικές εξαιρετικές pop στιγμές. Συνθέσεις που μπορεί να πατούν σε στοιχεία του παρελθόντος αλλά είναι περισσότερο παρόν απ' οτιδήποτε έχει παραγάγει η rock μουσική τα τελευταία χρόνια. Ως ήχος είναι πιο κοντά στο προπέρσινο άλμπουμ του Panda Bear (ονειρικά φωνητικά, χορευτικοί dub ρυθμοί, τα ‘60s στα ‘00s), εμπλουτισμένος με τόσα στοιχεία, τόσα στρώματα φωνών και ήχων και τέτοια παραγωγή που χρειάζεσαι αρκετές ακροάσεις για να συνειδητοποιήσεις τι έχουν δημιουργήσει. Δεν υπάρχουν μέτρια κομμάτια, δεν υπάρχουν κορυφαίες στιγμές, είναι έτσι φτιαγμένος που να ακούγεται non stop, απ' την αρχή μέχρι το τέλος. Το πρώτο κομμάτι που ξεχωρίζει είναι το «My Girls», μια τρυφερή αναφορά του Panda Bear στην οικογένειά του, με πειραγμένα φωνητικά να δηλώνουν «There isn't much that I feel I need / A solid soul and the blood I bleed / With a little girl, and by my spouse / I only want a proper house» και τα επαναλαμβανόμενα synth του «You got the love Candi Staton» στο background να δημιουργούν μια απροσδιόριστη ατμόσφαιρα νοσταλγίας. Στο «Bluish» -το πιο ερωτικό τραγούδι που έχουν πει ποτέ- η μελωδία ενός carousel μπερδεύεται με τους στίχους «I'm getting lost in your curls / I'm drawing pictures on your skin, so soft it twirls», στο «Lion in a comma» o ήχος της παλλόμενης χορδής μετατρέπεται σε ένα διονυσιακό, ψυχεδελικό πανηγύρι: «This wilderness up in my head, This wilderness needs to get right out of my clothes and get into my bedroom». Απίθανος. Ένας από τους δίσκους του 2009, πριν ακόμα κυκλοφορήσει...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT