Best of 2011

Best of 2011 Facebook Twitter
0

Οι 20 δίσκοι του 2011


1. KUEDO - SEVERANT

Ο ήχος των Vex’d εξαφανίστηκε ως μια πιο «καθαρή» μουσική, συμμετρική και πολυεπίπεδη, με στοιχεία ambient και techno. Ακόμα και ‘80s synthesizers ξεπροβάλλουν, στη λογική του Ryuichi Sakamoto ή του Vangelis. Είναι τόσο πολλοί οι δρόμοι που ανοίγει το «Severant» και τόσο άπλετοι οι ορίζοντες που του ανήκουν, που θα μπορούσε να ορίσει από μόνο του ένα ολόκληρο υποείδος. Ηλεκτρονική μουσική υψηλού επιπέδου.

2. JOHN MAUS - WE MUST BECOME THE PITILESS CENSORS OF OURSELVES

Το «We must become...» είναι ένα «νυχτερινό» άλμπουμ, ατμοσφαιρικό και πολυδιάστατο. Μπορείς να φανταστείς τον ήχο του να ξεπετάγεται απ’ το γκαράζ του κολλημένου με τα eighties γείτονα: η αποθέωση του drum machine, ‘80s συνθεσάιζερ αλά Harold Faltermeyer, φωνητικά βουτηγμένα στο reverb, ένας Phil Oakey που τραγουδά απ’ τα έγκατα της γης.

3. KATE BUSH - 50 WORDS FOR SNOW

Η επιστροφή της χρονιάς. Mια συλλογή επτά μακροσκελών συνθέσεων, που φέρνει στον νου ιστορίες με θέμα το χιόνι, Χριστούγεννα στο Λονδίνο, παγωμένα πεζοδρόμια, Έντγκαρ Άλαν Πόε και Άλαν Σίλιτοου. Ένας απρόσμενα συγκινητικός Elton John στο «Snowed in at wheeler street», ο Stephen Fry ν’ απαγγέλλει 50 λέξεις για το χιόνι και μια Kate Bush σε συνθετικό οίστρο. Το άλμπουμ του φετινού χειμώνα.

4. TIM HECKER - RAVEDEATH, 1972

Στον δρόμο που έχει χαράξει με τα προηγούμενα άλμπουμ του, ο Tim Hecker φτιάχνει κινηματογραφικής υφής μουσική πάνω σ’ ένα φανταστικό θέμα, δεμένο σε 12 tracks. Τα όρια μεταξύ θορύβου και μελωδίας είναι αδιόρατα.

5. OMAR S - IT CAN BE DONE BUT ONLY I CAN DO IT

Η δεύτερη long-play κυκλοφορία που βγάζει στη δική του εταιρεία FXHE είναι ένα απ’ τα καλύτερα δείγματα σημερινής house που μπορείς ν’ ακούσεις. Kαι όχι, δεν έχει να κάνει καθόλου με minimal ή deep house ετικέτες, γιατί είναι πολύ απλά πέρα από κάθε τέτοια ανούσια κατηγοριοποίηση.

6. KANGDING - OR

Ο ήχος της Raster-Noton του Alva Noto παραμένει εκλεκτικός και «δύσκολος» για τις μάζες. Στο «OR» o Kangding Ray τελειοποιεί την τεχνική του, φτιάχνοντας ηλεκτρονική μουσική που δύσκολα εμπίπτει σε ταμπέλες. Η δε παραγωγή, καταπληκτική.

7. ROLY PORTER - AFTERTIME

Εκεί που νομίζεις πως ακούς το ηλεκτρονικό σάουντρακ από πειραματικά φιλμάκια των ‘70s, η μουσική μεταλλάσσεται σε modern classical και στη συνέχεια σε drone ηλεκτρονικούς παλμούς.

8. PRURIENT - BERMUDA DRAIN

Το «Bermuda Drain» είναι το πιο προσβάσιμο άλμπουμ ολόκληρης της δισκογραφίας του, σε σημείο που οι φανατικοί οπαδοί του να μιλούν για «ξεπούλημα». Χωρίς να χάνει τη θορυβώδη ταυτότητα προηγούμενων δίσκων του, βρίσκει τον Prurient να φλερτάρει έντονα με την ambient και τα synths αλλά και το dark wave.

9. MATTHEW HALSALL - ON THE GO

Το «On the go» θυμίζει πάρα πολύ τον ήχο του Miles Davis από τα τέλη των ‘50s και τις αρχές των ‘60s («Kind of Blue» και «Sketches of Spain»), κι αν αυτό δεν είναι τεράστιο κοπλιμέντο για έναν τρομπετίστα (αλλά και συνθέτη, παραγωγό, DJ κι ενορχηστρωτή) 27 ετών, δεν ξέρω τι μπορεί να είναι.

10. ROLL THE DICE - IN DUST

Αταξινόμητη μουσική για μια γενιά που έμαθε να διαβάζει σε οθόνες. Το «In Dust» βουλώνει κάθε τρύπα που ξεφύτρωσε ανάμεσα στον Hans Zimmer και στους Pansonic. Επικό και σκοτεινό, σε υποβάλλει σε επαναληπτικές ακροάσεις.

11. ONEOHTRIX POINT NEVER - REPLICA

12. PATTEN - GLAOJO XAACSSO

13. PEAKING LIGHTS - 936

14. ACTIVE CHILD - YOU ARE ALL I SEE

15. ZOMBY - DEDICATION

16. DESTROYER - KAPUTT

17. MACHINEDRUM - ROOM(S)

18. SLEEP ∞ OVER - FOREVER

19. BON IVER - BON IVER

20. CLAMS CASINO - INSTUMENTAL MIXTAPE


Τα τραγούδια που βαρεθήκαμε ν’ ακούμε

Σε καλοκαιρινά μπαρ, σε διερχόμενα αυτοκίνητα, σε επαρχιακούς ραδιοσταθμούς (με echo-echo-echo..), σε malls και καταστήματα ρούχων, σε κλαμπ και σε warm-up πίστας, σε διασκευές στα μπουζούκια (ω, ναι!), σε χίπστερ μπαρ του κέντρου, σε πρωινάδικα και μεσημεριανές εκπομπές, σε ριάλιτι σόου αλλά και ντοκιμαντέρ, σε εναλλακτικά ραδιόφωνα και σε διαφημίσεις κινητής τηλεφωνίας - με τίποτα δεν θα μπορούσες να γλιτώσεις απ’ αυτά:

LYKKE LI - I FOLLOW RIVERS

ADELE - ROLLING IN THE DEEP

FOSTER THE PEOPLE - PUMPED UP KIDS

IMANY - YOU WILL NEVER KNOW

RIHANNA - WE FOUND LOVE

LADY GAGA - BORN THIS WAY

KATY PERRY - LAST FRIDAY NIGHT

THE RAPTURE - HOW DEEP IS YOUR LOVE

JAMES BLAKE -LIMIT TO YOUR LOVE

Η χρονιά των κοριτσιών

Δεν θέλει και πολύ για να πιστέψεις σε νέα επιστροφή του φεμινισμού. Το κλισέ «κοπέλα με κιθάρα» μπορεί να έχει καταρριφθεί από την εποχή της Joan Baez, αλλά το ασθενές φύλο μάς κατατρόπωσε φέτος. Οι κοπέλες σάρωσαν μουσικά μέσα στη χρονιά, απ’ τις νεοφερμένες Lana Del Rey, EMA και Anna Calvi, μέχρι τις παλιές καραβάνες Kate Bush, Tori Amos και P.J. Harvey, τις σταρ Beyonce, Rihanna και Lady Gaga, το μέγα ταλέντο Adele, τη σκανδιναβική δύναμη Lykke Li, τις indie My Brightest Diamond και Zola Jesus, τον χαμαιλέοντα Feist, τo φολκ της Russian Red και το neo-pop της St. Vincent, τη Florence και τις μηχανές της, ακόμα και τη δύστροπη Björk. Το 2011 ήταν «γυναικείο» έτος.

The newcomers

Καταστάσεις ακραίας αγάπης/φανατικού μίσους υποδέχονται τους περισσότερους newcomers του 2011. Η Lana Del Rey, με δύο μόνο τραγούδια(«Video Games» και «Blue Jeans»), έφτιαξε στρατιές φανατικών θαυμαστών αλλά και μισητών εχθρών (το Twitter αγαπάει τις love/hate περσόνες). Ο James Blake παρουσιάστηκε ως παιδί-θαύμα της νέας δεκαετίας με τον post-dubstep/neosoul ήχο του. Δυστυχώς, δίπλα στο «Wilhelm Scream» και την υπέροχη διασκευή στο «Limit to your love» της Feist, δεν είχε πολλά να προσθέσει με το άνισο ντεμπούτο του. Κι αν ο James Blake θεωρείται παιδί-θαύμα, τι πρέπει να πούμε για τον Nicolas Jaar; Στα 21 του χρόνια είδε το (φοβερά υπερεκτιμημένο, είναι η αλήθεια) ντεμπούτο του «Space is only noise» να βγαίνει καλύτερος δίσκος της χρονιάς απ’ το «Resident Advisor» και το «Mixmag» (!) και να κερδίζει τον παγκόσμιο θαυμασμό. Τα πάντα σάρωσε στο πέρασμά του ο Abel Tesfaye ή The Weeknd με το mixtape του (ωδή στον ηδονισμό) «House οf Balloons», κερδίζοντας τον τίτλο του πιο ενδιαφέροντα r’n’b δίσκου για το 2011, πριν καν φανερωθεί ποιος κρυβόταν πίσω απ’ το παράξενο nickname. H Erika M. Anderson, ή αλλιώς EMA, απ’ τη Νότια Ντακότα των ΗΠΑ μπήκε με τσαμπουκά στο 2011 με το σινγκλ της «California» κι εμφανίστηκε πρόσφατα στα μέρη μας για ένα λάιβ στο Bios, ενώ η Βρετανή Anna Calvi με το ντεμπούτο της παρουσιάστηκε ήδη ως η νέα P.J. Harvey. Πόσα πράγματα, άραγε, θ’ ακούσουμε τα προσεχή χρόνια απ’ αυτούς;

10 soundtracks

Drive - Cliff Martinez, V/A

Submarine - Alex Turner

Johan Johannssonn - The Miners’ Hymns

Midnight In Paris - V/A

The Skin I Live In - Alberto Iglesias

Bellflower - V/A

Jane Eyre - Dario Marianelli

The Turin Horse - Mihaly Vig

The Help - V/A

The Tree Of Life - Alexandre Desplat

Τα κομμάτια της χρονιάς

Kuedo - Scissors

HTRK - Skinny

Jamie Woon - Night Air

Gang Gang Dance - ‪Romance Layers

Tyler, the Creator - Yonkers

Real Estate - Green Aisles

Active Child - Hanging On

Drake feat. The Weeknd - Crew Love

James Blake - The Wilhelm Scream

Kate Bush and Elton John - Snowed In At Wheeler Street

Zomby - Natalia’s Song

Destroyer - Suicide Demo For Kara Walker

Machinedrum - She Died There

John Maus - Believer

Omar S - Here’s Your Trance, Now Dance!

Bon Iver - Holocene

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ