«Ακούγεται σα βάλσαμο!»: Μια playlist 32 ωρών με τη συλλογή δίσκων του James Baldwin

«Ακούγεται σα βάλσαμο!»: Μια playlist 32 ωρών με τη συλλογή δίσκων του James Baldwin Facebook Twitter
Ο Jame Baldwin με τον φίλο του Lucien Jean Happersberger, στου οποίου το σαλέ στη Λωζάνη ολοκλήρωσε το πρώτο του μυθιστόρημα. © Collection of the Smithsonian National Museum of African American History and Culture
0



ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ '50 ο James Baldwin μετακόμισε σε ένα ελβετικό χωριό στις Άλπεις, παίρνοντας μαζί του δυο δίσκους της Bessie Smith και μια γραφομηχανή. Εκεί τελείωσε το πρώτο του μυθιστόρημα, το Go tell it on the mountain(1953), το οποίο αποδίδει κυρίως στους μπλουζ επιτονισμούς της τραγουδίστριας: «Ήταν η Bessie Smith, ο τόνος και o ρυθμός της που με βοήθησαν να βρω τον τρόπο που θα έπρεπε να μιλήσω ο ίδιος... και να θυμηθώ τα πράγματα που άκουσα, που είδα και ένιωσα. Τα είχα θάψει πολύ βαθιά» έγραψε ο Baldwin.


Για τον επιφανή Αμερικανό συγγραφέα η μουσική αποτελούσε μια παραγωγική, αποκαλυπτική πηγή έμπνευσης που θα μπορούσε να κρατήσει μυστική.


«Η playlist ακούγεται σαν βάλσαμο όταν γράφει κάποιος» είπε ο Onyewuenyi στο Hyperallergic, που έφτιαξε τη συλλογή με τίτλο «Chez Baldwin» και σκοπό να αφυπνίσει, μέσω αυτής, μια νέα γενιά συγγραφέων.

Το έργο, τελικά, ήταν αντιπροσωπευτικό αυτού που ο Onyewuenyi χαρακτηρίζει ως το μεταγενέστερο στυλ του Baldwin, «όπου η σεξουαλικότητά του –παλιότερα μυστική και εμφανής αποκλειστικά στα βιβλία του– ξεπηδούσε στα κείμενα και στα θεατρικά του».


«Ο Baldwin αναφερόταν στο γραφείο του ως μια "αίθουσα μαρτυρίου". Όλοι έχουμε βιώσει το writers block, όταν το να γράψεις μια λέξη στο χαρτί μοιάζει με αφαίμαξη. Αυτό το μαρτύριο ο Baldwin το ξεπερνούσε με αυτούς τους δίσκους».


Ο Onyewuenyi δημιούργησε μια συλλογή, καθώς έκανε έρευνα για το Welcome Table, το θεατρικό που δούλευε μέχρι τον θάνατό του. Υπάρχουν τέσσερα προσχέδια του έργου, με την ιστορία να αλλάζει από προσχέδιο σε προσχέδιο: η αρχική βερσιόν χρονολογείται στο 1967 και αντλεί έμπνευση από τη δεκαετία που ο Baldwin βρισκόταν σε εξορία στην Τουρκία. Έξι χρόνια μετά και έπειτα από μια συνάντηση με τον ακαδημαϊκό Henry Louis Gates Jr και την ηθοποιό Josephine Baker στο σπίτι του στη Νότια Γαλλία το έργο πήρε διαφορετική κατεύθυνση – η Baker και ο Gates θα του εμπνεύσουν τους δυο βασικούς χαρακτήρες.

«Ακούγεται σα βάλσαμο!»: Μια playlist 32 ωρών με τη συλλογή δίσκων του James Baldwin Facebook Twitter
O James Baldwin χορεύει με την Lorraine Hansberry
«Ακούγεται σα βάλσαμο!»: Μια playlist 32 ωρών με τη συλλογή δίσκων του James Baldwin Facebook Twitter
«Amazing Grace» της Aretha Franklin από τη συλλογή του Baldwin.


Το έργο, τελικά, ήταν αντιπροσωπευτικό αυτού που ο Onyewuenyi χαρακτηρίζει ως το μεταγενέστερο στυλ του Baldwin, «όπου η σεξουαλικότητά του –παλιότερα μυστική και εμφανής αποκλειστικά στα βιβλία του– ξεπηδούσε στα κείμενα και στα θεατρικά του». Καθώς εξερευνά θέματα όπως ο ερωτισμός, τα φύλα, η φυλή και η εθνικότητα, το Welcome Table είναι το μόνο κείμενό του που κάνει αναφορά στην κρίση του HIV/AIDS.


Ο Onyewuenyi είδε διάφορες φωτογραφίες από τη συλλογή δίσκων του Baldwin όταν τις πόσταρε το Maison Baldwin, ένας κερδοσκοπικός οργανισμός που ασχολείται με τη διατήρηση της κληρονομιάς του συγγραφέα στη Νότια Γαλλία.

«Ακούγεται σα βάλσαμο!»: Μια playlist 32 ωρών με τη συλλογή δίσκων του James Baldwin Facebook Twitter
Ο Onyewuenyi είδε διάφορες φωτογραφίες από τη συλλογή δίσκων του Baldwin όταν τις πόσταρε το Maison Baldwin.


«Βλέποντας τις φωτογραφίες του σπιτιού του Baldwin, κόλλησα στους δίσκους, στην ηχητική τους ατμόσφαιρα, βρίσκοντας έναν τρόπο να γεμίσω τον χώρο αλλά ταυτόχρονα να επιτρέψω στο δωμάτιο να παραμείνει κενό. Επιπλέον, το να διαβάζεις τα βιβλία και τα κείμενα που έγραψε όταν ζούσε στην Προβηγκία, ακούγοντας τους δίσκους, ήταν κάτι που με μετέφερε εκεί» είπε ο Onyewuenyi.


Δεν υπάρχουν όλοι οι δίσκοι του Baldwin στο Spotify. Τα «When the night comes» του Lou Rawls (1983) και «Sweet & Sound Tears» (1964), και τα δυο στη συλλογή του συγγραφέα, λείπουν από την playlist επειδή δεν υπάρχουν στη μουσική πλατφόρμα, αλλά ο Onyewuenyi λέει ότι «υπάρχει κάτι γοητευτικό σε μια ελλιπή playlist».

Με στοιχεία από το Hyperallergic

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ