Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής

Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
0
Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019

Σχεδόν εννέα χρόνια έχουν περάσει από τον σεισμό 9,1 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Ιαπωνία, που οδήγησε στην δεύτερη μεγαλύτερη πυρηνική καταστροφή στην ιστορία της ανθρωπότητας μετά το ατύχημα του Τσέρνομπιλ.  

Στις 11 Μαρτίου εκείνης της χρονιάς, λίγη ώρα μετά το χτύπημα του εγκέλαδου στη Φουκουσίμα, κύματα ύψους δέκα μέτρων χτύπησαν με ορμή τα ανατολικά, πλημμυρίζοντας με θαλασσινό νερό τον πυρηνικό σταθμό παραγωγής ενέργειας. Το Fukushima Daiichi έμεινε χωρίς δευτερεύον σύστημα έκτακτης παροχής ενέργειας, με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν πολλαπλές εκρήξεις που προκάλεσαν διαρροή ραδιενέργειας.

Πάνω από 2.200 άτομα σκοτώθηκαν, ενώ 150.000 άνθρωποι που ζούσαν σε ακτίνα 20 χιλιομέτρων από τις εγκαταστάσεις, αναγκάστηκαν να εκκενώσουν άρον άρον την περιοχή, ενώ καθορίστηκε μόνιμη ζώνη αποκλεισμού από τις αρχές. Η ακτινοβολία άφησε τεράστιες εκτάσεις γης εκτός ορίων και είναι απίθανο οι άνθρωποι να ξαναπατήσουν σε αυτές για χιλιάδες χρόνια. 

Ωστόσο από το 2016 ορισμένοι παλιοί κάτοικοι επιστρέφουν δειλά στις εξωτερικές ζώνες που η κυβέρνηση έχει πλέον κηρύξει και πάλι «ασφαλείς». Ο Βρετανός φωτογράφος Τζάιλς Πράις, ταξίδεψε ως το Ναμιέ και το Ιτατέ, τις δύο πόλεις που είχαν χτυπηθεί από ακτινοβολία, για να αποτυπώσει αυτή την επάνοδο των κατοίκων, αποφασίζοντας να τους απαθανατίσει όχι με μία συμβατική κάμερα, αλλά με μία θερμική, όπου τα χρώματα και τα περιγράμματα καθορίζονται από την θερμοκρασία. Οι φωτογραφίες του περιλαμβάνονται στην συλλογή Restricted Residence.

Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019

Περίπου 27.000 άτομα ζούσαν σε αυτές τις δύο πόλεις αλλά ένα απειροελάχιστο ποσοστό τολμά να γυρίσει. «Οι πόλεις είναι σε κατάσταση ανακατασκευής, με ίχνη ζωής και δραστηριότητας την ημέρα, και πολύ λιγότερα τη νύχτα», λέει ο Πράις μιλώντας στο CNN. Πριν επιστρέψουν, ήταν πόλεις φαντάσματα. «Μόλις δρασκελίσεις τις ζώνες αποκλεισμού, ξαφνικά όλα είναι κατεστραμμένα και η βλάστηση οργιάζει».

Σκηνές καθημερινής ζωής σε πόλεις ως επί το πλείστον ακατοίκητες, με φανερά σημάδια της καταστροφής. Οι εικόνες παίρνουν διαφορετική διάσταση μέσα από τις βίαιες χρωματικές εναλλαγές της θερμικής κάμερας, εκπέμποντας ένα σιωπηλό σήμα κινδύνου. Οι ζωντανοί, άνθρωποι και ζώα, αποτυπώνονται με κόκκινο και με κίτρινο, με φόντο ένα αλλόκοσμο, μπλε-πράσινο τοπίο. 

Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019

«Η τεχνική της θερμικής απεικόνισης χρησιμοποιείται για βιομηχανικές έρευνες, επιχειρήσεις διάσωσης και ιατρικό έλεγχο για ασθένειες», εξηγεί ο Πράις. «Κοιτάζοντας ένα τοπίο μέσα από αυτές τις κάμερες, ενδιαφερόμουν τόσο για τις ορατές αλλαγές από το τσουνάμι και τον σεισμό, όσο και για τον υπαινιγμό των όσων δεν μπορούμε να δούμε: της ακτινοβολίας και του τρόπου που άλλαξε η αντίληψή μας για το συγκεκριμένο περιβάλλον». 

Η ακτινοβολία δεν διαδίδεται ακτινωτά και είναι δύσκολο να διαπιστωθεί με βεβαιότητα πόσο επικίνδυνο είναι να ζει και να εργάζεται κανείς σε μία μολυσμένη περιοχή. Η ιαπωνική κυβέρνηση επιβεβαίωσε το 2018 πως ένας τουλάχιστον άνθρωπος σκοτώθηκε για λόγους που συνδέονται με την διαρροή ραδιενέργειας. Ήταν εργάτης στον πυρηνικό σταθμό. 

Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής Facebook Twitter
Πηγή φωτό Giles Price, 2019
Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.