Σεισμός

Fons Americanus: Ένα σύγχρονο μνημείο των θυμάτων της σκλαβιάς στην Tate Modern

Fons Americanus: Ένα σύγχρονο μνημείο των θυμάτων της σκλαβιάς στην Tate Modern Facebook Twitter
David Levene/The Guardian
0

Το 2008, όταν ακόμα ο Μπόρις Τζόνσον ήταν δήμαρχος του Λονδίνου, είχε υποστηρίξει την ανέγερση ενός μπρούτζινου μνημείου κόστους 4 εκατομμυρίων λιρών, για τα θύματα της σκλαβιάς στα χρόνια της βρετανικής αυτοκρατορίας.

Οι φιγούρες στο προτεινόμενο μνημείο θα ήταν μαύρες και το έργο θα τοποθετούνταν στο Hyde Park, σε μικρή απόσταση από το παλάτι του Μπάκιγχαμ «ως μόνιμη ανάμνηση των εκατομμυρίων που έχασαν τη ζωή τους». Όμως τώρα, από την θέση του πρωθυπουργού, ο Τζόνσον και η συντηρητική του κυβέρνηση αρνούνται να χρηματοδοτήσουν το έργο, σε μία κίνηση που αρκετοί ερμηνεύουν ως πολιτική οπισθοδρόμηση. 

Δώδεκα χρόνια μετά τα σχέδια που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ, η Kara Walker εκθέτει το δικό της έργο στην Tate Modern του Λονδίνου, για το διατλαντικό εμπόριο σκλαβιάς, με το Fons Americanus του 2019. Ο Τύπος υποδέχτηκε το έργο με ενθουσιασμό και οι New York Times το αποκάλεσαν μνημειώδες. Πάνω από από τρία εκατομμύρια επισκέπτες αναμένεται να δουν από κοντά το έργο στο Turbine Hall μέχρι τις 5 Απριλίου που θα αποσυρθεί, με την Walker να λέει πως είναι «δώρο στην καρδιά μιας Αυτοκρατορίας που επανακαθόρισε την μοίρα του κόσμου».

Fons Americanus: Ένα σύγχρονο μνημείο των θυμάτων της σκλαβιάς στην Tate Modern Facebook Twitter
Fons Americanus: Ένα σύγχρονο μνημείο των θυμάτων της σκλαβιάς στην Tate Modern Facebook Twitter

Το Fons Americanus λειτουργεί ταυτόχρονα ως ένας «υπαινιγμός σε συντριβάνι» για το Victoria Memorial, ένα άγαλμα της βασίλισσας Βικτωρίας, της μακροβιότερης βασίλισσας πριν την Ελισάβετ Β'. Καράβια, γοργόνες και άλλα υδρόβια πλάσματα κοσμούν την βάση εκείνου του συντριβανιού της Βικτώριας, της οποίας η 65χρονη βασιλεία συνέπεσε με την μετατροπή της Μεγάλης Βρετανίας από αποικιακή δύναμη σε θαλάσσια αυτοκρατορία στα εδάφη της οποίας «ο ήλιος δεν έδυε ποτέ». 

Το έργο της Walker είναι περίπου το μισό σε ύψος από το Victoria Memorial, μόλις 13 μέτρα, και είναι κατασκευασμένο ανακυκλώσιμα υλικά όπως φελλός, ξύλο και μέταλλα. Στην κορυφή του, μία γυναικεία φιγούρα με απλωμένα χέρια στρέφεται στον ουρανό. Από τις θηλές του γυμνού στήθους της αναβλύζει νερό. Είναι χαρακτηριστική φιγούρα της Walker που αρέσκεται να συνδυάζει την σεξουαλικότητα με την βία, σε ένα αιχμηρό σχόλιο της ιστορίας ρατσισμού και μισογυνισμού. Ωστόσο το ύφος της έχει προκαλέσει επικρίσεις από άλλους μαύρους καλλιτέχνες, ότι είναι απρεπώς «γαργαλιστικά». 

Ένας καπετάνιος κάθεται στην πρόσοψη του συντριβανιού, που ταυτόχρονα «εκπροσωπεί» δύο μαύρους άνδρες τον Toussaint L'Ouverture (1743–1803) και τον Marcus Garvey (1887–1940), που ηγήθηκαν αποστολές κατά του ευρωπαϊκού ιμπεριαλισμού. Από ένα δέντρο κρέμεται μία θηλιά. Καρχαρίες και σκλάβοι συναντώνται στο αμέσως επόμενο επίπεδο ενώ η ίδια η βασίλισσα Βικτώρια αποτυπώνεται να χαμογελά βεβιασμένα στην πίσω όψη του συντριβανιού, ενώ μια φιγούρα είναι σκυμμένη κάτω από τη φούστα της. 

«Δεν είμαι ιστορικός, είμαι μια αναξιόπιστη αφηγήτρια», λέει στο βίντεο που συνοδεύει το ανακυκλώσιμο γλυπτό η Walker.

Δείτε το βίντεο που συνοδεύει την εγκατάσταση

 
Culture
0

Σεισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.