Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

0

Μια εξέχουσα προσωπικότητα της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη, όπου φιλοξενείται η έκθεση «Qi Baishi: Η μυστηριώδης Ανατολή». Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Ιανουαρίου, περιλαμβάνει 126 πολύτιμους αντιπροσωπευτικούς πίνακες του ζωγράφου, που φέρνουν σε επαφή τον επισκέπτη με ένα σαγηνευτικό όσο και διαφορετικό αισθητικό σύστημα.


Ο Qi Baishi είναι ο σημαντικότερος, παραγωγικότερος και διασημότερος δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του εικοστού αιώνα. Γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 1863 στην Xiangtan της επαρχίας Χουνάν στην Κίνα, γενέτειρας του Μάο Τσε Τουνγκ, και το πραγματικό του όνομα ήταν Chunzhi. Σε ηλικία 40 ετών, έκανε πέντε μεγάλα ταξίδια, επισκέφθηκε διάσημα βουνά και ποτάμια, και συνδέθηκε φιλικά με σημαντικές προσωπικότητες από όλη την Κίνα.


Το 1919 πραγματοποίησε μια μεγάλη στροφή, αναπτύσσοντας τη δική του τεχνοτροπία στο ελεύθερο σχέδιο, με θέμα άνθη και πουλιά, γνωστή ως κόκκινα άνθη και φύλλα μελανιού, καθώς και το προσωπικό του ύφος στην καλλιγραφία και τη σφραγιδογλυφία.

Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν.


Κατά τον σινοϊαπωνικό πόλεμο παραιτήθηκε από κάθε αξίωμα, σταμάτησε να δέχεται επισκέπτες και κρέμασε στο εργαστήριό του μια πινακίδα που έγραφε: «Τα έργα μου δεν πωλούνται σε αξιωματούχους». Με την ίδρυση της Νέας Κίνας ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής και επίτιμος πρόεδρος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Πεκίνου, ενώ το 1956 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης – το ίδιο βραβείο, την ίδια χρονιά, θα απονεμηθεί και στον Νίκο Καζαντζάκη.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 15, 1910


Κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής στο Πεκίνο θα πει συγκινημένος: «Ακριβώς επειδή αγαπώ τη γενέτειρά μου, τα όμορφα και καταπράσινα βουνά και τα ποτάμια της πατρίδας μου, αλλά και όλα τα ζωντανά πλάσματα της γης, αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στο να ζωγραφίσω και να εκφράσω μέσω της ποίησης όλα όσα αισθάνθηκα ως ένας απλός Κινέζος. Τα τελευταία μόλις χρόνια συνειδητοποίησα ότι εκείνο που αναζητούσα ήταν η ειρήνη».

Οι «τέσσερις μοναδικές δεξιότητες» του Qi Baishi είναι η ποίηση, η καλλιγραφία, η ζωγραφική και η σφραγιδογλυφία. Ο ίδιος δήλωσε κάποτε: «Πρώτη έρχεται η ποίησή μου, δεύτερη η σφραγιδογλυφία, τρίτη η καλλιγραφία και τέταρτη η ζωγραφική». Η τέχνη του αποτελεί ένα απόσταγμα κινεζικής σκέψης, σοφίας, αίσθησης χιούμορ και συναισθήματος. «Η πραγματική ομοιότητα είναι η μη ομοιότητα, η ομοιότητα του πνεύματος, και όχι της μορφής» έλεγε χαρακτηριστικά.

Η ποίησή του είναι απλή, συγκινητική και αινιγματική, η καλλιγραφία του γεμάτη σφρίγος και αποφασιστικότητα, ένταση αλλά και γαλήνη. Τα έργα ζωγραφικής του φυσικά και από καρδιάς. Οι σφραγιδόλιθοί του σφύζουν από ενέργεια και ελευθερία. Τα ελεύθερα σχέδιά του με άνθη και πουλιά διαθέτουν γοητευτικά χρώματα, μεγαλόπνοη πινελιά και ανεπιτήδευτη κομψότητα. Τα τοπία του ξεχωρίζουν από το μαγικό του άγγιγμα, την οικονομία στα εκφραστικά μέσα, την πρωτοτυπία αλλά και την εμβάθυνση στην ουσία. Οι ζωγραφικές του μορφές συναρπάζουν με τη ζωντάνια τους, αποκαλύπτουν το παράδοξο της καθημερινότητας και επικοινωνούν το συναίσθημα μέσα από την απόδοση των αντικειμένων.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 3, Ζhu Rongfeng, 1910


Ο Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς, γράφει για τον Qi Baishi στον κατάλογο της έκθεσης: «Η ζωγραφική του είναι όλο ζωή και αντανακλά αυτό που βρίσκεται μπροστά μας και που η ματιά μας το προσπερνά, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά και το μυστήριο της ζωής, που έχουν τα απλά ζωγραφικά του θέματα, όπως οι γαρίδες και τα καβούρια, τα τριζόνια και οι λιβελούλες, οι λωτοί και τα ροδάκινα, έως τα τοπία με τα απέραντα βουνά και τους υπέροχους κήπους.


Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν. Επίμονα και σταθερά το έργο του αντανακλά τη χαρά της ζωής, δίνοντας προτεραιότητα στην πιστότητα, την αναπαράσταση, το σχέδιο και το χρώμα.


Ο Qi Baishi είναι εξοικειωμένος με τη φύση, την οποία απεικονίζει με ακρίβεια, και κατακτά την αρμονία με την πραγματικότητα, προτρέποντας τον θεατή να αισθανθεί αμεσότερα αυτό που βλέπει. Η ζωγραφική του μας θέλγει και μας εμπνέει, αφού εκφράζει το νόημα της ζωής και εξακολουθεί να φωτίζει τον δρόμο, που μας οδηγεί στα θαύματα της φύσης, όπως ένα ανθισμένο ηλιοτρόπιο ή ένα κόκκινο δαμάσκηνο. Η ζωγραφική του παραμένει ένας φρέσκος σπόρος στον χώρο της τέχνης, αφήνοντας προς προβληματισμό τον στοχασμό του: "Πώς να ζωγραφίσεις αυτόν που επιθυμεί να γίνει πλούσιος;"»

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 13, Tρεις κορυφές, Όρος Hua, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 16, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Πύλη του αφέντη, χωρίς χρονολογία, πέτρα Shoushan, σφραγίδα με λευκούς χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, χωρίς χρονολογία, αγαλματόλιθος, σφραγίδα με κόκκινους χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ειρήνη, 1952
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Άνθος και έντομο, 1949
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Εκτιμώντας την ομορφιά ενός άνθους, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ευτυχισμένη, γαλήνια ζωή, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ζώντας στο βουνό με τα μυριάδες μπαμπού, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Κήπος με ροδακινιές - Παράδεισος, 1938.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ο Ζhui Kui ξύνει την πλάτη του, 1926
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ακρίδα και αμάρανθος, χωρίς χρονολογία.

   

Info

Qi Baishi | Η μυστηριώδης Ανατολή

Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1. Τηλέφωνο: 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: Έως 12 Ιανουαρίου 2020

Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή, 10:00-18:00/ Πέμπτη, 10:00-20:00

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ