Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter

Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά

0

Μετά από μακροχρόνια απαγόρευση λήψης φωτογραφιών στο μετρό της Τασκένδης που έληξε αυτό το καλοκαίρι, ένας φωτογράφος του RFE/RL επισκέφθηκε τον υπόγειο σιδηρόδρομο για να απαθανατίσει την τέχνη, την αρχιτεκτονική και τα μέτρα προστασίας από πιθανή πυρηνική έκρηξη που έχουν ληφθεί στο παλαιότερο μετρό της Κεντρικής Ασίας.

Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Φιγούρες που σφαδάζουν σε μία ανάγλυφη διακόσμηση στην έξοδο του σταθμού Buyuk Ipak Yuli (Μεγάλος Δρόμος του Μεταξιού). Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ένα στιγμιότυπο μεταξύ συρμών στον σταθμό Kosmonavtlar (Κοσμοναύτες). Ο σταθμός είναι γνωστός για τα ονειρικά πορτρέτα κοσμοναυτών. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Η Valentina Tereshkova, η πρώτη γυναίκα στο διάστημα, απαθανατίζεται στον σταθμό Kosmonavtlar. Ο κεραμικός τοίχος ξεθωριάζει από το μπλε στο μαύρο σε μία προσπάθεια μίμησης της ατμόσφαιρας της Γης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Επιβάτες στον σταθμό Παχτακόρ (Εργάτης βαμβακιού). Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ο σταθμός Gafur Qulom, που πήρε το όνομα του από τον Ουζμπέκο ποιητή Γκαφούρ Γκουλιάμ. Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής περιόδου, οι σχεδιαστές έπρεπε να περιμένουν μέχρι ο πληθυσμός της πόλης να φτάσει το 1 εκατομμύριο πριν ξεκινήσουν τις εργασίες για το μετρό. Ο πληθυσμός της Τασκένδης έφτασε αυτό το νούμερο στην αρχή της δεκαετίας του '60. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Επιβάτες στον σταθμό Παχτακόρ. Οι σήραγγες για το υπόγειο σύστημα ξεκίνησαν να ανοίγονται το 1971 και το Μετρό άνοιξε το 1977. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ένα λαμπερός διάδρομος ενώνει δύο σταθμούς. Μετά από έναν σεισμό που κατέστρεψε την Τασκένδη το 1966, λέγεται ότι οι μέχρι πρότινος επιφυλακτικοί μηχανικοί μείωσαν το βάθος και ενίσχυσαν την αντοχή του Μετρό, ανοίγοντας σήραγγες μόλις δύο μέτρα κάτω από τους δρόμους της πόλης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Μία ταμίας στην είσοδο για το μετρό. Μία διαδρομή κοστίζει 1.200 ουζμπεκικά σομ, που ισοδυναμούν με 0.15 δολάρια, το πιο φθηνό εισιτήριο μετρό στην πρώην Ε.Σ.Σ.Δ. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Μία κεραμική τοιχογραφία αποκαλύπτεται καθώς ο συρμός του μετρό φεύγει από τον σταθμό της Τασκένδης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Πολυέλαιοι στον σταθμό Chilonzor που πήρε το όνομα του από μία περιοχή της Τασκένδης. Αυτοί οι πολυέλαιοι των 5 μέτρων σχεδιάστηκαν από τον Λετονό καλλιτέχνη Haim Rykhsin. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Πορτρέτο του Alisher Navoi, που θεωρείται ένα από τους ιδρυτές της ουζμπεκικής ποιητικής παράδοσης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Η αρχιτεκτονική στον σταθμό Alisher Navoi που τον κάνει να μοιάζει με τέμενος. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ένα βαγόνι του μετρό εισέρχεται στον σταθμό Novza (περιοχή της Τασκένδης). Στο μετρό οδηγούνται παρόμοιοι συρμοί με αυτούς στο μετρό της Μόσχας, ένα μοντέλο γνωστό για τον διαπεραστικό ήχο που κάνει όταν κινείται με ταχύτητα. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ένας νυχτερινός επιβάτης στον σταθμό strength Ming O’rik (Το χιλιοστό βερίκοκο). Οι συρμοί λειτουργούν από τις 5 το πρωί έως τα μεσάνυχτα. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Πολλοί σταθμοί του μετρό «αποκομμουνοποιήθηκαν» και άλλαξαν τα ονόματά τους μετά τον χωρισμό με την Ε.Σ.Σ.Δ. το 1991. Ο σταθμός Amir Temur Khiyoboni (Πλατεία Amir Temur) που εικονίζεται είναι ο πρώην σταθμός της Οκτωβριανής Επανάστασης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ένας στρατιώτης του Κόκκινου Στρατού κυματίζει μια σημαία από την οποία έχει αφαιρεθεί το σφυροδρέπανο. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Διακοσμητικό που απεικονίζει μια γυναίκα που παίζει λαούτο στον σταθμό Alisher Navoi. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ψηφιδωτό στο εσωτερικό του σταθμού Παχτακόρ. Το Ουζμπεκιστάν είναι ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς βαμβακιού παγκοσμίως και εξακολουθεί να πιστεύεται ότι χρησιμοποιεί καταναγκαστική εργασία στη βαμβακοβιομηχανία του, αν και διάταγμα του 2018 έδωσε επισήμως τέλος σ' αυτή την πρακτική. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Η λήψη φωτογραφιών μέσα στο Μετρό, όπου υπάρχει βαριά αστυνόμευση, απαγορευόταν μέχρι τον Ιούνιο του 2018 λόγω της στρατιωτικής ευαισθησίας του δεύτερου ρόλου του ως καταφύγιο πυρηνικής επίθεσης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Η χαλύβδινη είσοδος (στο πλάι) ενός πυρηνικού καταφυγίου. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Ενώ ο φόβος της πυρηνικής απειλής έχει πια ξεθωριάσει είναι διακριτός ο φόβος της τρομοκρατίας. «Η συνείδηση είναι απαίτηση της σύγχρονης εποχής!», αναγράφεται στον πίνακα της φωτογραφίας. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Άλλο ένα μήνυμα προς τους επιβάτες: «Εμπιστοσύνη - ο εγγυητής της ασφάλειάς μας!». Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Διακοσμητικό ψηφιδωτό στο σταθμό Alisher Navoi. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Το πορτρέτο του Σοβιετικού κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν στον σταθμό Kosmonavtlar. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Γλυπτό στο σταθμό Milliy Bog (National Park). Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Τοιχογραφία που τιμά τα 2.200 χρόνια από την ίδρυση της Τασκένδης, στον ομώνυμο σταθμό. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Γλυπτό με ήρωες από ένα επικό ποίημα του Ουζμπέκου ποιητή Oybek από τον οποίο πήρε το όνομά του ο σταθμός. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Οι επιβάτες του μετρό κοιτάζουν τον φωτογράφο. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά Facebook Twitter
Οι είσοδοι των σταθμών δεν μαρτυρούν την εκθαμβωτική αρχιτεκτονική μεγαλοπρέπεια τους. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ