Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11

Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11 Facebook Twitter
Το βραβείο Ελληνόφωνης ταινίας κατέκτησε το φιλμ της Ειρήνης Βιανέλλης, «Παγόβουνα».
0

Ημέρα 1η. Παρασκευή. «Πήγαινέ με στον Πειραιά όσο πιο γρήγορα γίνεται και από μένα θα 'χεις όσα λεφτά έχω πάνω μου». Η ώρα είναι 6:27 το πρωί ακριβώς και εγώ τρέχω να βρω ταξί. Είχα βάλει ξυπνητήρι στις 5:30, εκείνο όμως φαίνεται πως δεν χτύπησε ή μάλλον χτύπησε αλλά δεν το πήρα χαμπάρι.

Το πλοίο για Σύρο και το Διεθνές Φεστιβάλ animation, Animasyros 11, φεύγει στις 7:30 ακριβώς. Οι άνεμοι των προηγούμενων ημερών έχουν κοπάσει για λίγο, κάτι που κάνει τους καπετάνιους να άρουν το απαγορευτικό και το πλοίο να ξεκινήσει κανονικά για το συννεφιασμένο Αιγαίο.

«Να μην έχει απαγορευτικό και συ να χάσεις το πλοίο απ' τον ύπνο είναι βαρύ» μου λέει ο ταξιτζής, ο οποίος φαίνεται να είναι συνηθισμένος σε τέτοιες κούρσες.

Οι δρόμοι της Αθήνας, ευτυχώς, είναι άδειοι και φτάνουμε στο λιμάνι λίγο μετά τις 7. Του δίνω τα χρήματα, τον ευχαριστώ και μου λέει την επόμενη φορά να είμαι πιο προσεκτικός με τα ξυπνητήρια. Δεν έχει άδικο.

Τα ρατσιστικά στερεότυπα θίγει και η ιταλική ταινία «La Nostra Storia», στην οποία και εξιστορείται ο αγώνας μιας οικογένειας μεταναστών να φτάσουν εν πλω από την Ιταλία στην Αργεντινή μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου και ο άλλος πόλεμος που δέχονται από τους ντόπιους μέχρι να τους αποδεκτούν.

Το πλοίο ξεκινά. Οι δυνατοί άνεμοι το κουνούν σε τέτοιο βαθμό που παραπατάς όταν προσπαθείς να σηκωθείς όρθιος και να περπατήσεις.

Τέσσερις ώρες περίπου μετά πιάνουμε λιμάνι. Έξω σχεδόν από την μπουκαπόρτα μάς περιμένουν οι υπεύθυνοι του Animasyros 11, το οποίο παρά τους Ξενοφόντες και τους Ζορμπάδες έχει ξεκινήσει ήδη μία μέρα πριν.

Στο πλοίο βρίσκεται και ο Αργεντίνος animator, Juan Pablo Zaramella, ο οποίος κατέχει το ρεκόρ Γκίνες με τις περισσότερες κατακτήσεις βραβείων για την ταινία του «Luminaris» και φέτος θα είναι ένας από τους τρεις κριτές που θα επιλέξουν τις καλύτερες ταινίες του φεστιβάλ.

Η Σύρος θυμίζει νησί τον χειμώνα. Οι πλατείες άδειες, όπως επίσης και τα μαγαζιά. Ανεβαίνοντας, όμως, προς το διάσημο θέατρο «Απόλλων», η εικόνα αλλάζει. Μέσα στον χώρο που, όπως πολλοί θα σου πουν πριν πας, μοιάζει με μικρογραφία της Σκάλας του Μιλάνου, έχουν ξεκινήσει οι προβολές των ταινιών μικρού μήκους.

Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11 Facebook Twitter
Οι προβολές των ταινιών μικρού μήκους έγιναν στο διάσημο θέατρο «Απόλλων».

«Μπορείτε να περάσετε» μου λέει μια εθελόντρια του φεστιβάλ που στέκεται έξω ακριβώς από την κεντρική είσοδο της αίθουσας. Κάτω από τη σκηνή όρθιος ο Artur Dauti, διάσημος Αλβανός animator, και εκπρόσωπος του αλβανικού κινηματογραφικού κέντρου, στο πλαίσιο του αφιερώματος του φεστιβάλ στη γείτονα χώρα.

Μιλά για τις απαρχές του animation στην Αλβανία και τους αγώνες που έδωσαν οι καλλιτέχνες της γενιάς του, προκειμένου να καταφέρουν να «περάσουν» τις ταινίες τους από τη λογοκρισία του κομμουνιστικού καθεστώτος την δεκαετία του 1980.

Τα φώτα πέφτουν και σε λίγο ξεκινούν οι προβολές ξανά. Αρχή με το φοιτητικό διαγωνιστικό κομμάτι. Πρώτη ταινία, το γαλλικό «Vermine», η ιστορία ενός μαύρου άνδρα στη Γαλλία του σήμερα, ο οποίος γίνεται δέκτης καχύποπτων βλεμμάτων στο μετρό της πόλης και τελικά της βίας των αστυνομικών, όταν αρνείται να του κάνουν σωματικό έλεγχο. Μια γροθιά στο στομάχι για τα ζητήματα ρατσιστικής βίας τα οποία μαστίζουν τη Γαλλία τα τελευταία χρόνια.

Τα ρατσιστικά στερεότυπα θίγει και η ιταλική ταινία «La Nostra Storia», στην οποία εξιστορείται ο αγώνας μιας οικογένειας μεταναστών να φτάσουν εν πλω από την Ιταλία στην Αργεντινή μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και ο άλλος πόλεμος που δέχονται από τους ντόπιους μέχρι να τους αποδεχτούν.

Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11 Facebook Twitter
Ο Αργεντίνος animator, Juan Pablo Zaramella, ο οποίος κατέχει το ρεκόρ Γκίνες με τις περισσότερες κατακτήσεις βραβείων για την ταινία του «Luminaris» ήταν ένας από τους τρεις κριτές.

Το στόρι της ταινίας κερδίζει τους πάντες. Την Κυριακή το απόγευμα παίρνει το μεγάλο βραβείο στην κατηγορία «Τηλεοπτικές και κατά παραγγελία ταινίες».

Επιστρέφουμε, όμως, πίσω στην Παρασκευή όπου η δράση στο θέατρο Απόλλων συνεχίζεται κανονικά. Έχουμε πια περάσει στο διεθνές διαγωνιστικό κομμάτι, τη ναυαρχίδα του φεστιβάλ, όπως την αποκαλούν οι ιθύνοντές του.

Οι ταινίες που θα διαγωνιστούν μεταξύ τους είναι 26. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις πληροφορίες, φέτος οι δηλώσεις συμμετοχής έφτασαν τις 2.547, αριθμός ρεκόρ για το φεστιβάλ.

«Έχεις σκεφτεί ποτέ το σπίτι σου ως ένα ασφαλές μέρος για να είσαι άρρωστη;» αφηγείται στην ταινία της με τίτλο «Egg» η animator Martina Scarpelli, η οποία προσπαθεί σ' ένα ασπρόμαυρο φιλμ 12 λεπτών στο οποίο κυριαρχούν οι γραμμές, τα ασπρόμαυρα σχήματα, και το γυμνό σώμα, να δείξει τον αγώνα που έδωσε για να καταπολεμήσει μόνη και κλεισμένη στο σπίτι της τη νευρική ανορεξία.

Το φιλμ ξεχωρίζει. Το ρολόι δείχνει περίπου 11 το βράδυ. Είναι ώρα για ξεκούραση. Δεν έχει περάσει άλλωστε ακόμη η ζαλάδα απ' το πρωινό ταξίδι.

 

Το βραβείο της καλύτερης ταινίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος κέρδισε η ταινία «Negative Space» (Αρνητικός Xώρος) των Max Porter και Ru Kuwahata.

Μέρα 2η. Σάββατο. Οι ήχοι από τα παντζούρια που δεν σταματούν να κουνιούνται από τον άνεμο με ξυπνούν. Στους πεζόδρομους της Σύρου, όμως, η ησυχία δεν λέει να παρέλθει. Η μόνη μου επαφή με ντόπιο είναι με την κ. Μαρία, μια ηλικιωμένη που έχει ένα ψιλικατζίδικο στη Σύρο χρόνια τώρα αλλά «πάντα στη ψυχή της θα 'ναι Πειραιώτισα».

Έξω από το θέατρο «Απόλλων» ξανά κόσμος. Οι προβολές των ταινιών άλλωστε έχουν ξεκινήσει από το πρωί. Σήμερα, απ' ό,τι ακούω, θα 'χει πολλούς ντόπιους. Μεταξύ αυτών, μια ηλικιωμένη γυναίκα η οποία φτάνει με τη μαγκούρα της για να δει animation.

Μου τραβά την προσοχή. Πόσες άραγε γυναίκες της ηλικίας της να αγαπούν τις ταινίες μικρού μήκους; Την παρακολουθώ και μέσα στο θέατρο. Πρέπει να μένει πάνω από μια ώρα και να βλέπει προσηλωμένη φιλμ. Τη χάνω, όμως, όταν βγαίνω για λίγο από την αίθουσα.

Όσο φτάνει η ώρα για το δεύτερο μέρος του διεθνούς διαγωνισμού, η προσέλευση αυξάνεται. Πλέον αρχίζουν να γεμίζουν και οι εξώστες του θεάτρου. Το «Απόλλων» σείεται μετά το τέλος του «Butterflies». Μια μητέρα στα καλά καθούμενα μαθαίνει πως έχει καρκίνο. Πέφτει σε κατάθλιψη, σταματά να παίζει με τα παιδιά της αλλά στο τέλος τα καταφέρνει και τον νικά.

Ήδη ξεκινούν οι πρώτες εκτιμήσεις για τα βραβεία. Κοινή αποδοχή, ωστόσο, όλων είναι πως το επίπεδο των ταινιών που προβλήθηκαν φέτος ήταν πολύ υψηλό.

 

Το τρέιλερ της ταινίας «La nostra istoria» (Lorenzo Latrofa)

Μέρα 3η. Κυριακή. Η πιο κρίσιμη. Μετά τις καθιερωμένες αναμνηστικές φωτογραφίες, έχει ρθει η ώρα των απονομών:

Το βραβείο της καλύτερης ταινίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος κερδίζει ο υποψήφιος για Όσκαρ λίγους μήνες πριν «Αρνητικός Χώρος» (Νegative Space) των Max Porter και Ru Kuwahata, o οποίος αναδεικνύει μ' ένα γλυκόπικρο τρόπο τη μοναξιά της ενηλικίωσης, ενώ το βραβείο ελληνόφωνης ταινίας κατακτά το φιλμ της Ειρήνης Βιανέλλη, «Παγόβουνα».

Ο Ζορμπάς τελικά περνά και δεν ακουμπά τη Σύρο. Έχει φτάσει η ώρα της επιστροφής. Οι άνεμοι έχουν πέσει και τα πλοία φεύγουν κανονικά. Παίρνουμε τα λουκούμια μας, τις χαλβαδόπιτές μας και μπαίνουμε στο πλοίο. Σε τέσσερις ώρες θα είμαστε πάλι πίσω στην Αθήνα.

 

Το τρέιλερ του «Egg» (2018)

 

Tο βραβείο ελληνόφωνης ταινίας το κέρδισε η ταινία «Παγόβουνα» της Ειρήνης Βιανέλλη.

Αναλυτικά τα βραβεία του Animasyros 11:

Διεθνές Διαγωνιστικό

Μεγάλο Βραβείο: Αρνητικός Χώρος (Max Porter και Ru Kuwahata)

Ειδική Μνεία: «(OO)» (Oh Seo ro)

Φοιτητικό Διαγωνιστικό

Μεγάλο Βραβείο: «Βορειοανατολικό Βασίλειο» (Alan Jennings)

Ειδική Μνεία: «Βαθύ Τέλος» (Elise Augarten)

Τηλεοπτικές και Κατά Παραγγελία Ταινίες

Μεγάλο Βραβείο: «La nostra istoria» (Lorenzo Latrofa)

Ειδική Μνεία: «The Lovely Thing Suite» (Diego Haucuja - Carlos Lopez Estrada)

Βραβείο κοινού του διαγωνιστικού τμήματος μεγάλου μήκους: «Η Βιοπαλαίστρια» (Nora Twomey)

Βραβείο ελληνόφωνης ταινίας: «Παγόβουνα»(Ειρήνη Βιανέλλη)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ