Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11

Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11 Facebook Twitter
Το βραβείο Ελληνόφωνης ταινίας κατέκτησε το φιλμ της Ειρήνης Βιανέλλης, «Παγόβουνα».
0

Ημέρα 1η. Παρασκευή. «Πήγαινέ με στον Πειραιά όσο πιο γρήγορα γίνεται και από μένα θα 'χεις όσα λεφτά έχω πάνω μου». Η ώρα είναι 6:27 το πρωί ακριβώς και εγώ τρέχω να βρω ταξί. Είχα βάλει ξυπνητήρι στις 5:30, εκείνο όμως φαίνεται πως δεν χτύπησε ή μάλλον χτύπησε αλλά δεν το πήρα χαμπάρι.

Το πλοίο για Σύρο και το Διεθνές Φεστιβάλ animation, Animasyros 11, φεύγει στις 7:30 ακριβώς. Οι άνεμοι των προηγούμενων ημερών έχουν κοπάσει για λίγο, κάτι που κάνει τους καπετάνιους να άρουν το απαγορευτικό και το πλοίο να ξεκινήσει κανονικά για το συννεφιασμένο Αιγαίο.

«Να μην έχει απαγορευτικό και συ να χάσεις το πλοίο απ' τον ύπνο είναι βαρύ» μου λέει ο ταξιτζής, ο οποίος φαίνεται να είναι συνηθισμένος σε τέτοιες κούρσες.

Οι δρόμοι της Αθήνας, ευτυχώς, είναι άδειοι και φτάνουμε στο λιμάνι λίγο μετά τις 7. Του δίνω τα χρήματα, τον ευχαριστώ και μου λέει την επόμενη φορά να είμαι πιο προσεκτικός με τα ξυπνητήρια. Δεν έχει άδικο.

Τα ρατσιστικά στερεότυπα θίγει και η ιταλική ταινία «La Nostra Storia», στην οποία και εξιστορείται ο αγώνας μιας οικογένειας μεταναστών να φτάσουν εν πλω από την Ιταλία στην Αργεντινή μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου και ο άλλος πόλεμος που δέχονται από τους ντόπιους μέχρι να τους αποδεκτούν.

Το πλοίο ξεκινά. Οι δυνατοί άνεμοι το κουνούν σε τέτοιο βαθμό που παραπατάς όταν προσπαθείς να σηκωθείς όρθιος και να περπατήσεις.

Τέσσερις ώρες περίπου μετά πιάνουμε λιμάνι. Έξω σχεδόν από την μπουκαπόρτα μάς περιμένουν οι υπεύθυνοι του Animasyros 11, το οποίο παρά τους Ξενοφόντες και τους Ζορμπάδες έχει ξεκινήσει ήδη μία μέρα πριν.

Στο πλοίο βρίσκεται και ο Αργεντίνος animator, Juan Pablo Zaramella, ο οποίος κατέχει το ρεκόρ Γκίνες με τις περισσότερες κατακτήσεις βραβείων για την ταινία του «Luminaris» και φέτος θα είναι ένας από τους τρεις κριτές που θα επιλέξουν τις καλύτερες ταινίες του φεστιβάλ.

Η Σύρος θυμίζει νησί τον χειμώνα. Οι πλατείες άδειες, όπως επίσης και τα μαγαζιά. Ανεβαίνοντας, όμως, προς το διάσημο θέατρο «Απόλλων», η εικόνα αλλάζει. Μέσα στον χώρο που, όπως πολλοί θα σου πουν πριν πας, μοιάζει με μικρογραφία της Σκάλας του Μιλάνου, έχουν ξεκινήσει οι προβολές των ταινιών μικρού μήκους.

Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11 Facebook Twitter
Οι προβολές των ταινιών μικρού μήκους έγιναν στο διάσημο θέατρο «Απόλλων».

«Μπορείτε να περάσετε» μου λέει μια εθελόντρια του φεστιβάλ που στέκεται έξω ακριβώς από την κεντρική είσοδο της αίθουσας. Κάτω από τη σκηνή όρθιος ο Artur Dauti, διάσημος Αλβανός animator, και εκπρόσωπος του αλβανικού κινηματογραφικού κέντρου, στο πλαίσιο του αφιερώματος του φεστιβάλ στη γείτονα χώρα.

Μιλά για τις απαρχές του animation στην Αλβανία και τους αγώνες που έδωσαν οι καλλιτέχνες της γενιάς του, προκειμένου να καταφέρουν να «περάσουν» τις ταινίες τους από τη λογοκρισία του κομμουνιστικού καθεστώτος την δεκαετία του 1980.

Τα φώτα πέφτουν και σε λίγο ξεκινούν οι προβολές ξανά. Αρχή με το φοιτητικό διαγωνιστικό κομμάτι. Πρώτη ταινία, το γαλλικό «Vermine», η ιστορία ενός μαύρου άνδρα στη Γαλλία του σήμερα, ο οποίος γίνεται δέκτης καχύποπτων βλεμμάτων στο μετρό της πόλης και τελικά της βίας των αστυνομικών, όταν αρνείται να του κάνουν σωματικό έλεγχο. Μια γροθιά στο στομάχι για τα ζητήματα ρατσιστικής βίας τα οποία μαστίζουν τη Γαλλία τα τελευταία χρόνια.

Τα ρατσιστικά στερεότυπα θίγει και η ιταλική ταινία «La Nostra Storia», στην οποία εξιστορείται ο αγώνας μιας οικογένειας μεταναστών να φτάσουν εν πλω από την Ιταλία στην Αργεντινή μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και ο άλλος πόλεμος που δέχονται από τους ντόπιους μέχρι να τους αποδεχτούν.

Τριήμερο με μεσογειακό κυκλώνα και υπέροχα μικρού μήκους animation στο Animasyros 11 Facebook Twitter
Ο Αργεντίνος animator, Juan Pablo Zaramella, ο οποίος κατέχει το ρεκόρ Γκίνες με τις περισσότερες κατακτήσεις βραβείων για την ταινία του «Luminaris» ήταν ένας από τους τρεις κριτές.

Το στόρι της ταινίας κερδίζει τους πάντες. Την Κυριακή το απόγευμα παίρνει το μεγάλο βραβείο στην κατηγορία «Τηλεοπτικές και κατά παραγγελία ταινίες».

Επιστρέφουμε, όμως, πίσω στην Παρασκευή όπου η δράση στο θέατρο Απόλλων συνεχίζεται κανονικά. Έχουμε πια περάσει στο διεθνές διαγωνιστικό κομμάτι, τη ναυαρχίδα του φεστιβάλ, όπως την αποκαλούν οι ιθύνοντές του.

Οι ταινίες που θα διαγωνιστούν μεταξύ τους είναι 26. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις πληροφορίες, φέτος οι δηλώσεις συμμετοχής έφτασαν τις 2.547, αριθμός ρεκόρ για το φεστιβάλ.

«Έχεις σκεφτεί ποτέ το σπίτι σου ως ένα ασφαλές μέρος για να είσαι άρρωστη;» αφηγείται στην ταινία της με τίτλο «Egg» η animator Martina Scarpelli, η οποία προσπαθεί σ' ένα ασπρόμαυρο φιλμ 12 λεπτών στο οποίο κυριαρχούν οι γραμμές, τα ασπρόμαυρα σχήματα, και το γυμνό σώμα, να δείξει τον αγώνα που έδωσε για να καταπολεμήσει μόνη και κλεισμένη στο σπίτι της τη νευρική ανορεξία.

Το φιλμ ξεχωρίζει. Το ρολόι δείχνει περίπου 11 το βράδυ. Είναι ώρα για ξεκούραση. Δεν έχει περάσει άλλωστε ακόμη η ζαλάδα απ' το πρωινό ταξίδι.

 

Το βραβείο της καλύτερης ταινίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος κέρδισε η ταινία «Negative Space» (Αρνητικός Xώρος) των Max Porter και Ru Kuwahata.

Μέρα 2η. Σάββατο. Οι ήχοι από τα παντζούρια που δεν σταματούν να κουνιούνται από τον άνεμο με ξυπνούν. Στους πεζόδρομους της Σύρου, όμως, η ησυχία δεν λέει να παρέλθει. Η μόνη μου επαφή με ντόπιο είναι με την κ. Μαρία, μια ηλικιωμένη που έχει ένα ψιλικατζίδικο στη Σύρο χρόνια τώρα αλλά «πάντα στη ψυχή της θα 'ναι Πειραιώτισα».

Έξω από το θέατρο «Απόλλων» ξανά κόσμος. Οι προβολές των ταινιών άλλωστε έχουν ξεκινήσει από το πρωί. Σήμερα, απ' ό,τι ακούω, θα 'χει πολλούς ντόπιους. Μεταξύ αυτών, μια ηλικιωμένη γυναίκα η οποία φτάνει με τη μαγκούρα της για να δει animation.

Μου τραβά την προσοχή. Πόσες άραγε γυναίκες της ηλικίας της να αγαπούν τις ταινίες μικρού μήκους; Την παρακολουθώ και μέσα στο θέατρο. Πρέπει να μένει πάνω από μια ώρα και να βλέπει προσηλωμένη φιλμ. Τη χάνω, όμως, όταν βγαίνω για λίγο από την αίθουσα.

Όσο φτάνει η ώρα για το δεύτερο μέρος του διεθνούς διαγωνισμού, η προσέλευση αυξάνεται. Πλέον αρχίζουν να γεμίζουν και οι εξώστες του θεάτρου. Το «Απόλλων» σείεται μετά το τέλος του «Butterflies». Μια μητέρα στα καλά καθούμενα μαθαίνει πως έχει καρκίνο. Πέφτει σε κατάθλιψη, σταματά να παίζει με τα παιδιά της αλλά στο τέλος τα καταφέρνει και τον νικά.

Ήδη ξεκινούν οι πρώτες εκτιμήσεις για τα βραβεία. Κοινή αποδοχή, ωστόσο, όλων είναι πως το επίπεδο των ταινιών που προβλήθηκαν φέτος ήταν πολύ υψηλό.

 

Το τρέιλερ της ταινίας «La nostra istoria» (Lorenzo Latrofa)

Μέρα 3η. Κυριακή. Η πιο κρίσιμη. Μετά τις καθιερωμένες αναμνηστικές φωτογραφίες, έχει ρθει η ώρα των απονομών:

Το βραβείο της καλύτερης ταινίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος κερδίζει ο υποψήφιος για Όσκαρ λίγους μήνες πριν «Αρνητικός Χώρος» (Νegative Space) των Max Porter και Ru Kuwahata, o οποίος αναδεικνύει μ' ένα γλυκόπικρο τρόπο τη μοναξιά της ενηλικίωσης, ενώ το βραβείο ελληνόφωνης ταινίας κατακτά το φιλμ της Ειρήνης Βιανέλλη, «Παγόβουνα».

Ο Ζορμπάς τελικά περνά και δεν ακουμπά τη Σύρο. Έχει φτάσει η ώρα της επιστροφής. Οι άνεμοι έχουν πέσει και τα πλοία φεύγουν κανονικά. Παίρνουμε τα λουκούμια μας, τις χαλβαδόπιτές μας και μπαίνουμε στο πλοίο. Σε τέσσερις ώρες θα είμαστε πάλι πίσω στην Αθήνα.

 

Το τρέιλερ του «Egg» (2018)

 

Tο βραβείο ελληνόφωνης ταινίας το κέρδισε η ταινία «Παγόβουνα» της Ειρήνης Βιανέλλη.

Αναλυτικά τα βραβεία του Animasyros 11:

Διεθνές Διαγωνιστικό

Μεγάλο Βραβείο: Αρνητικός Χώρος (Max Porter και Ru Kuwahata)

Ειδική Μνεία: «(OO)» (Oh Seo ro)

Φοιτητικό Διαγωνιστικό

Μεγάλο Βραβείο: «Βορειοανατολικό Βασίλειο» (Alan Jennings)

Ειδική Μνεία: «Βαθύ Τέλος» (Elise Augarten)

Τηλεοπτικές και Κατά Παραγγελία Ταινίες

Μεγάλο Βραβείο: «La nostra istoria» (Lorenzo Latrofa)

Ειδική Μνεία: «The Lovely Thing Suite» (Diego Haucuja - Carlos Lopez Estrada)

Βραβείο κοινού του διαγωνιστικού τμήματος μεγάλου μήκους: «Η Βιοπαλαίστρια» (Nora Twomey)

Βραβείο ελληνόφωνης ταινίας: «Παγόβουνα»(Ειρήνη Βιανέλλη)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ