«Θωρηκτό Ποτέμκιν»: Η κινηματογραφική επανάσταση του Σεργκέι Αϊζενστάιν έκλεισε τα 100

«Θωρηκτό Ποτέμκιν»: Η κινηματογραφική επανάσταση του Σεργκέι Αϊζενστάιν έκλεισε τα 100 Facebook Twitter
Η ταινία κατατάσσεται σταθερά ανάμεσα στα σημαντικότερα κινηματογραφικά έργα όλων των εποχών και έχει επηρεάσει πολλούς δημιουργούς.
0


ΕΝΑ ΑΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» του Σεργκέι Αϊζενστάιν, έκανε πρεμιέρα πριν από εκατό χρόνια, τον Δεκέμβριο του 1925, στο Θέατρο Μπαλσόι της Μόσχας. Μετά την επανακυκλοφορία της στις αρχές της δεκαετίας του 1950, η ταινία κατατάσσεται σταθερά ανάμεσα στα σημαντικότερα κινηματογραφικά έργα όλων των εποχών και έχει επηρεάσει πολλούς δημιουργούς, από τη διαβόητη Λένι Ρίφενσταλ και τα προπαγανδιστικά ντοκιμαντέρ της για τους ναζί μέχρι τον ζωγράφο Φράνσις Μπέικον, ο οποίος εμπνεύστηκε από τις αγωνιώδεις εικόνες της περίφημης σκηνής στα σκαλιά της Οδησσού, όπως και ο Μπράιαν ντε Πάλμα στη σκηνή στον σιδηροδρομικό σταθμό στην ταινία «Οι Αδιάφθοροι».

Ο Λένιν είχε δηλώσει ότι «απ' όλες τις τέχνες, η πιο σημαντική για εμάς είναι ο κινηματογράφος» και ο Αϊζενστάιν κατείχε υψηλή θέση μεταξύ των πολλών σκηνοθετών που κλήθηκαν να δημιουργήσουν ταινίες για το νέο καθεστώς. Ήταν ακόμα 26 χρονών όταν στα μέσα της δεκαετίας του '20 γύρισε, σε διάστημα 12 μηνών, την «Απεργία» και το «Θωρηκτό Ποτέμκιν», δύο από τις σημαντικότερες ταινίες του βωβού κινηματογράφου.

Η σκηνοθεσία του Αϊζενστάιν, και ιδίως το μοντάζ, δημιουργούν έναν μικρόκοσμο της αδίστακτης αντίδρασης των Αρχών στις λαϊκές εξεγέρσεις σε όλη τη Ρωσία.

Και οι δύο ταινίες είχαν ως στόχο να αποτελέσουν ένα ενθουσιώδες κάλεσμα στα όπλα, ανατρέχοντας στα γεγονότα του 1903 («Απεργία») και του 1905 («Ποτέμκιν») που υπήρξαν προάγγελοι της Ρωσικής Επανάστασης του 1917. Ο Αϊζενστάιν, που εργαζόταν σε μια μελέτη με αντικείμενο τον ρόλο της Πρώτης Στρατιάς Ιππικού στον Εμφύλιο Πόλεμο (1917-1922), ανέλαβε να γυρίσει ένα σενάριο που κάλυπτε την επανάσταση, από τη σύγκρουση με την Ιαπωνία έως τις εσωτερικές ταραχές στη Μόσχα. Ωστόσο, προτίμησε να επικεντρώσει όλη του την προσοχή στην ανταρσία του Ποτέμκιν τον Ιούνιο του 1905.

«Θωρηκτό Ποτέμκιν»: Η κινηματογραφική επανάσταση του Σεργκέι Αϊζενστάιν έκλεισε τα 100 Facebook Twitter
Ο Αϊζενστάιν ανέλαβε να γυρίσει ένα σενάριο που κάλυπτε την επανάσταση, από την σύγκρουση με την Ιαπωνία έως τις εσωτερικές ταραχές στη Μόσχα.

Ο Αϊζενστάιν και ο βασικός συνεργάτης του, Γκριγκόρι Αλεξαντρόφ, δημιούργησαν το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» σε πέντε πράξεις, ακολουθώντας το πρότυπο της αρχαιοελληνικής τραγωδίας. Επέκτειναν και επεξεργάστηκαν μια σύντομη, αλλά ηρωική εξέγερση στο ρωσικό ναυτικό, που προκλήθηκε από τις φρικτές συνθήκες διαβίωσης του στόλου – μια εξέγερση που βλέπουμε στην ταινία να τιμωρείται με μια σφαγή αμάχων και ναυτικών στα Σκαλιά της Οδησσού.

Η αρχική σκηνή, με τίτλο «Άνδρες και σκουλήκια», περιγράφει τη ζωή των ναυτικών στο Ποτέμκιν. Με εκπληκτική δεξιοτεχνία, ο Αϊζενστάιν υφαίνει μια καλειδοσκοπική αφήγηση φτιιαγμένη από πλάνα ναυτικών που κοιμούνται σε αιώρες, κανόνια που καθαρίζονται και γεμίζονται και έναν γιατρό του πλοίου που απορρίπτει τον ισχυρισμό των ανδρών ότι οι μερίδες κρέατος τους είναι γεμάτες σκουλήκια.

Η αγανάκτηση μετατρέπεται σε οργή, ο πλοίαρχος διαπιστώνει ότι οι άνδρες του διστάζουν να πυροβολήσουν τους συντρόφους τους και έτσι, μετά από μια τρομερή μάχη στα ενδιάμεσα καταστρώματα, ο έλεγχος περνά στα χέρια του προλεταριάτου.

Στην Οδησσό, η οποία σήμερα αποτελεί τμήμα της Ουκρανίας, οι κάτοικοι της πόλης συντάσσονται με τους στασιαστές, αποτίουν φόρο τιμής στο μοναδικό νεκρό μέλος του πληρώματος του Ποτέμκιν και μεταφέρουν προμήθειες στο θωρηκτό με τα ψαροκάικά τους. Στη συνέχεια, όμως, βλέπουμε μια φάλαγγα Κοζάκων να κατεβαίνει την μεγάλη μαρμάρινη σκάλα της Οδησσού.

Η σφαγή στα Σκαλιά της Οδησσού παραμένει ένα από τα πιο συγκλονιστικά παραδείγματα μοντάζ στην ιστορία του σινεμά. Κατά ειρωνικό τρόπο, δεν συνέβη ποτέ στην πραγματικότητα, ήταν όμως ένας συνδυασμός των ταραχών και των σφαγών που συνέβησαν σε ολόκληρη την πόλη. Ωστόσο, η σκηνοθεσία του Αϊζενστάιν, και ιδίως το μοντάζ, δημιουργούν έναν μικρόκοσμο της αδίστακτης αντίδρασης των Αρχών στις λαϊκές εξεγέρσεις σε όλη τη Ρωσία.

«Θωρηκτό Ποτέμκιν»: Η κινηματογραφική επανάσταση του Σεργκέι Αϊζενστάιν έκλεισε τα 100 Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την περίφημη σκηνή της σφαγής στα Σκαλιά της Οδησσού.

Η σκηνή γυρίστηκε απ' όλες τις γωνίες και με τη χρήση πολλών καμερών. Όπως έγραψε ο ιστορικός Τζέι Λέιντα στο βιβλίο του «Kino», «μια χειροκίνητη κάμερα ήταν δεμένη στη μέση ενός (εκπαιδευμένου στο τσίρκο) βοηθού, ο οποίος έτρεχε, πηδούσε, έπεφτε και κυλιόταν στα σκαλιά». Ο Αϊζενστάιν και ο διευθυντής φωτογραφίας του, ο Εντουάρ Τισέ, προσδίδουν ένταση στη σφαγή, με τους Κοζάκους να κατεβαίνουν τις σκάλες σε σχηματισμό, πυροβολώντας αδιακρίτως άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Αυτή η σκηνή αποτελεί μία από τις κορυφαίες στιγμές του σοβιετικού κινηματογράφου, καθώς αποτελεί μια εκθαμβωτική άσκηση «αριστερής» προπαγάνδας, σε αντίθεση με διαβόητες ταινίες αντιδραστικής προπαγάνδας, όπως «Η γέννηση ενός έθνους» του Γκρίφιθ ή «Ο θρίαμβος της θέλησης» της Ρίφενσταλ.

Ο Αϊζενστάιν αντιμετώπισε την ταινία ως μια ευκαιρία για να δοκιμάσει τις θεωρίες του για το μοντάζ, οι οποίες ήταν πρωτοποριακές για την εποχή. Πίστευε ότι ήταν κάτι πολύ περισσότερο από την απλή επεξεργασία των πλάνων και ότι ο τόνος και ο ρυθμός του μοντάζ μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να επηρεάσουν την πνευματική και συναισθηματική αντίδραση στην τέχνη. Συνεργάστηκε στενά με τον Τισέ για να εξασφαλίσει ότι τα πολύ κοντινά πλάνα των προσώπων των ανθρώπων, παραμορφωμένων από αγωνία ή οργή, θα ασκούσαν τη μέγιστη επίδραση στο κοινό της εποχής. Αλλά και τα μακρινά πλάνα στο «Θωρηκτό Ποτέμκιν» είναι εξίσου εκφραστικά: πλοία αγκυροβολημένα, μια πένθιμη πομπή που εκτείνεται όσο φτάνει το μάτι κατά μήκος του λιμανιού ενώ σουρουπώνει. Ο Αϊζενστάιν υποστήριξε ότι η ταινία «μοιάζει με ντοκιμαντέρ για ένα γεγονός, αλλά λειτουργεί ως δράμα».

«Θωρηκτό Ποτέμκιν»: Η κινηματογραφική επανάσταση του Σεργκέι Αϊζενστάιν έκλεισε τα 100 Facebook Twitter
Ο Αϊζενστάιν αντιμετώπισε την ταινία ως μια ευκαιρία να δοκιμάσει τις θεωρίες του για το μοντάζ, οι οποίες ήταν πρωτοποριακές για την εποχή.

Το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» απέσπασε τη διεθνή αναγνώριση μόνο αφού ο Αϊζενστάιν ταξίδεψε στο Βερολίνο και ζήτησε από τον Αυστριακό συνθέτη Έντμουντ Μάιζελ να βελτιώσει τη μουσική επένδυση της ταινίας, δημιουργώντας ξεχωριστή μουσική για κάθε σκηνή. «Χρειάζομαι ρυθμό», είπε ο Αϊζενστάιν στον συνθέτη, «ρυθμό, ρυθμό!». Ο Μάιζελ ανταποκρίθηκε με μια μουσική επένδυση που σε ορισμένα σημεία άγγιζε τους 120 ρυθμούς το λεπτό. Οι «ενδιάμεσοι τίτλοι», που συχνά μοιάζουν ανιαροί στον βωβό κινηματογράφο, εδώ είναι καίριοι και συναρπαστικοί, εξασφαλίζοντας μια αμείωτη δυναμική που προωθεί την ιστορία. Η πλαστική συμμετρία του «Θωρηκτού Ποτέμκιν», η ανθρωπιά του και η παλλόμενη δύναμή του εξακολουθούν να εμπνέουν τον σεβασμό, ενώ ο Σεργκέι Αϊζενστάιν παραμένει ο καλύτερος μοντέρ στην ιστορία του σινεμά.

Με στοιχεία από τη «Wall Street Journal»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ