Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948

Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948 Facebook Twitter
Πόσο ευφυής υπήρξε αυτός ο Ρώσος γεννήτορας του κινηματογράφου! Του ανατέθηκε από την Προλεταριακή Κουλτούρα να κάνει ταινία την αποτυχημένη Επανάσταση του 1905 και κατάφερε να συμπτύξει ολόκληρο κίνημα μέσα σε μία ναυτική εξέγερση!
0

Η σκηνή αυτή από το ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' είναι ιστορικής σημασίας για την παγκόσμια κινηματογραφική τέχνη. Είναι σαν ο Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν να έστησε μιαν αρχαία τραγωδία, ζωντανεύοντας ταυτόχρονα τη ''Γκουέρνικα'' του Πικάσο, την ''Ιλιάδα'' του Ομήρου και τη μαρξιστική θεωρία της ''Πάλης των Αντιθέτων'' υπό τους ήχους μιας φαντασιακής επιβλητικής συμφωνίας του Βάγκνερ!

Εξ αιτίας αυτής της σκηνής, οι σκάλες της Οδησσού θα θυμίζουν μέχρι σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά, την πιο τραγική ροή της Ιστορίας, το πάντα αμείλικτο βήμα των στρατιωτικών και των καθεστώτων που τους εξέθρεψαν, την περηφάνια και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου μπροστά στον προδιαγεγραμμένο θάνατο.

Ενώ η ταινία ήταν όλη ασπρόμαυρη, ο Αϊζενστάιν αυτοπροσώπως έβαψε (κυριολεκτικά) κόκκινη την τσαρική σημαία που κρεμάστηκε στο πλοίο μετά την κατατρόπωση των μισητών στασιαστών.

  

Πόσο ευφυής υπήρξε αυτός ο Ρώσος γεννήτορας του κινηματογράφου! Του ανατέθηκε από την Προλεταριακή Κουλτούρα να κάνει ταινία την αποτυχημένη Επανάσταση του 1905 και κατάφερε να συμπτύξει ολόκληρο κίνημα μέσα σε μία ναυτική εξέγερση!

Πριν από το ''Θωρηκτό Ποτεμκιν'', οι ταινίες που γυρίζονταν παγκοσμίως θύμιζαν απλά κινηματογραφημένες θεατρικές παραστάσεις. Για πρώτη φορά το μοντάζ αναγόταν από τεχνική διεκπεραίωση σε έναν τομέα εξίσου σημαντικό με το σενάριο και τη σκηνοθεσία!

 

Ας ξαναδούμε τις ''Σκάλες της Οδησσού'' κι ας συνειδητοποιήσουμε πως ο Αϊζενστάιν στην ουσία έφτιαξε μία μεγάλη sequence, ισοδύναμη με αυτόνομη μικρού μήκους ταινία μέσα στο έπος που ονομάστηκε ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' και που σαν σεναριακό σχεδίασμα δεν ξεπερνούσε τις δύο σελίδες.

  

Κι ενώ η αγριότητα των Λευκοφρουρών που κατεβαίνουν με βήμα τις σκάλες και σφαγιάζουν αδιακρίτως τον κόσμο, άντρες, γυναίκες και μωρά παιδιά, σόκαρε το κοινό της εποχής, το φιλμ και ειδικά η συγκεκριμένη sequence λατρεύθηκαν από τον Στάλιν και τον Ναζί Γιόζεφ Γκαίμπελς - ''αν κάποιος δεν έχει ξεκάθαρη πολιτική θέση, παρακολουθώντας αυτό το μεγαλειώδες φιλμ θα μπορούσε να γίνει μπολσεβίκος'' ήταν η γνώμη του Γκαίμπελς που πέρασε στην ιστορία.

Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948 Facebook Twitter
Οι πιο πρόσφατες κυκλοφορίες της ταινίας σε Blu Ray
Για τον Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν που πέθανε σαν σήμερα το 1948 Facebook Twitter

Το ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' γνώρισε την αποδοχή με την έξοδο του στη Δύση. Τιμήθηκε με βραβεία και διακρίσεις, θεωρούμενο ως τις μέρες μας κάτι σαν τη ''Βίβλο των κινηματογραφιστών''. Στην Ελλάδα, πάντως, προβλήθηκε αρκετά χρόνια μετά και συγκεκριμένα στις 21 Ιανουαρίου του 1952, επηρεάζοντας σίγουρα την πιο παραγωγική και σκεπτόμενη ομάδα των Ελλήνων σκηνοθετών - Ήταν ένα πρωτόγνωρο σοκ ο ερχομός του ''Θωρηκτού Ποτέμκιν'' στις αίθουσες της Αθήνας και τότε είπα θα κάνω κι εγώ σινεμά, μου είχε αφηγηθεί σε συνέντευξη του ο Κούνδουρος το 2007, η σκηνή αυτή στις ''Σκάλες της Οδησσού'' μαζί με τον ''Ανδαλουσιανό Σκύλο'' του Μπουνιουέλ και του Νταλί''.

Λεπτομέρεια: Ενώ η ταινία ήταν όλη ασπρόμαυρη, ο Αϊζενστάιν αυτοπροσώπως έβαψε (κυριολεκτικά) κόκκινη την τσαρική σημαία που κρεμάστηκε στο πλοίο μετά την κατατρόπωση των μισητών στασιαστών.

Δυστυχώς ο Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν έφυγε πολύ νέος από τη ζωή. Μας κληροδότησε τα κορυφαία αριστουργήματα του, αλλά και ανολοκλήρωτες ταινίες σαν το ''Viva Mexico'' το 1931, γεγονός που φανερώνει πως το προηγηθέν ''Θωρηκτό Ποτέμκιν'' και η μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία του, του είχαν ανοίξει το δρόμο για μία καριέρα εκτός των σοβιετικών συνόρων. Μία καρδιακή ανακοπή έκοψε πρόωρα το νήμα της ζωής του. Ήταν ακριβώς 50 ετών και το ημερολόγιο έδειχνε 11 Φεβρουαρίου του 1948.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ