Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Ήμουν ρομαντικός και παραμένω – ένας κατεστραμμένος ρομαντικός. Αλλά η στιγμή της συνειδητοποίησης είναι πάντα δυσάρεστη.
0


Η προηγούμενη ταινία μου, ο «Νόμος της Αγοράς», ήταν πολύ ρεαλιστική, ωστόσο πιστεύω ότι και η «Ζωή μιας γυναίκας» είναι επίσης ρεαλιστική. Και τα δύο μου φιλμ είναι φτιαγμένα με τον ίδιο τρόπο, με την έννοια ότι στα γυρίσματα του «Νόμου της Αγοράς», που πραγματεύεται τα προβλήματα ενός σύγχρονου υπαλλήλου, μισθωτού σε ένα σούπερ-μάρκετ, ανακάλυψα τα κλειδιά που θα με πληροφορούσαν για τη ζωή μιας γυναίκας του 19ου αιώνα. Από 'κει και πέρα, με άγγιξε πολύ η αφελής ματιά της ηρωίδας, της Jeanne, η σχέση της με τον έξω κόσμο, η πεποίθησή της πως οι άνθρωποι είναι θεμελιωδώς καλοί. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, ταυτίζομαι προσωπικά με τη Jeanne. Είχα τις ίδιες αντιλήψεις μέχρι που βγήκα στον έξω κόσμο, συνειδητοποίησα πως είναι πολύ πιο περίπλοκος απ' ό,τι τον είχα φανταστεί και ανέπτυξα άμυνες για να επιβιώσω και να καταλάβω τι γίνεται. Στην περίπτωση της Jeanne, αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός πως έλαβε τη βασική της εκπαίδευση σε μοναστήρι αλλά και στο ότι προέρχεται από μια οικογένεια που δεν έχει ουσιαστική επαφή με την πραγματικότητα. Με επιστολές και αναμνήσεις, ο πατέρας και η μητέρα της την προστατεύουν, αλλά οι γονείς προστατεύουν επίσης ο ένας τον άλλον. Όπως τον περιγράφει ο Guy de Maupassant, ο πατέρας είναι ένας κληρονόμος του Φωτός, οπαδός της φιλοσοφίας του Ρουσό, άρα προστατεύεται από κάτι που δεν έχει ακόμη συμβεί, ενώ η σύζυγός του κρύβεται στο παρελθόν. Μέσα στον τόπο της ομορφιάς, η Jeanne συγκρούεται με την τραγωδία αυτού που μπορούμε να αποκαλέσουμε «μοντέρνα πραγματικότητα», το υπέροχο κόντρα στο άσχημο. Εκτός, βέβαια, από την προσωπική προβολή πάνω στην κεντρική προσωπικότητα του έργου, υπάρχει και μια πιο ευρεία ερμηνεία. Αν και η «Ζωή μιας γυναίκας» δεν είναι ένα ξεκάθαρα πολιτικό έργο, όπως ο «Νόμος της Αγοράς», ωστόσο μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων, κοινωνικά και μεταφορικά. Από αυτές πιάνεται και στο τέλος αντιλαμβάνεται πως δεν ισχύουν πλέον. Με αυτό τον τρόπο, μια ιστορία εποχής αναφέρεται έντονα, νομίζω, σε αυτό που ζούμε σήμερα.

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Αν και η «Ζωή μιας γυναίκας» δεν είναι ένα ξεκάθαρα πολιτικό έργο, όπως ο «Νόμος της Αγοράς», ωστόσο μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων, κοινωνικά και μεταφορικά.


Συνεχίζω να βιώνω ένα οδυνηρό πένθος. Χρειάστηκε να κάνω συμβιβασμούς, να μιλήσω για το πώς αντιλαμβάνομαι τον κόσμο μέσα από σενάρια. Ήμουν ρομαντικός και παραμένω – ένας κατεστραμμένος ρομαντικός. Αλλά η στιγμή της συνειδητοποίησης είναι πάντα δυσάρεστη. Προς το φινάλε της ταινίας, η Jeanne, η οποία ζει μέσα σε έναν πύργο επί 40 χρόνια, πετάει τα χρήματά της από το παράθυρο, γιατί δεν ξέρει τι σημαίνει η έλλειψή τους.

Δεν θεωρώ την ταινία «Η ζωή μιας γυναίκας» παρένθεση. Δούλευα στο μυαλό μου το θέμα επί 20 χρόνια και προσπαθούσα να το πραγματοποιήσω, ενώ εργαζόμουν σε άλλα πρότζεκτ. Έγραφα το σενάριο και παράλληλα γύρισα τον «Νόμο της Αγοράς» και από τη στιγμή που το τελείωσα, μου πήρε 5 χρόνια για να ολοκληρώσω την ταινία. Και ήταν παράξενο που βρέθηκα από τη μια στιγμή στην άλλη σε ένα εντελώς διαφορετικό πλατό, από τον κόσμο της σύγχρονης αγοράς και τη διεκδίκηση της εργασίας σε έναν πύργο στην εξοχή. Ωστόσο, τα στοιχεία που πυροδοτούν τις αντιδράσεις της Jeanne δεν μου φαίνονται μακρινά. Η ιδέα της τέλειας οικογένειας που έχει είναι κοινή σε όσους μεγαλώνουν παιδιά – ο τρόπος που θέλει να τα προστατεύσει μέσα σε μια πλαστή ασφάλεια. Όταν ο σύζυγός της πεθαίνει, ο γιος της είναι μικρό παιδί και πέφτει επάνω του. Μετά, πληρώνει γι' αυτό, όταν δηλαδή ο γιος της φεύγει και την καταστρέφει οικονομικά και συναισθηματικά. Ο λόγος που, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, εκείνη δεν ξεμυτίζει από το χρυσό κλουβί της είναι επειδή κρατιέται με νύχια και με δόντια από την πεισματική ιδέα της τελειότητας.


Η επόμενη ταινία μου θα είναι –όταν φυσικά τη βγάλω από το μυαλό μου και τη μεταφέρω σε κανονικό σενάριο– ένα δράμα στον 21ο αιώνα, και πάλι με τον Βενσάν Λεντόν, της οποίας η ιστορία θα ξεκινά από τη στιγμή που ανακοινώνεται στους εργαζόμενους το κλείσιμο του εργοστασίου στο οποίο δουλεύουν. Θα είναι μια καθαρά πολιτική ταινία.

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Ο Στεφάν Μπριζέ στα γυρίσματα της ταινίας «Ζωή μιας γυναίκας»
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ