Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Ήμουν ρομαντικός και παραμένω – ένας κατεστραμμένος ρομαντικός. Αλλά η στιγμή της συνειδητοποίησης είναι πάντα δυσάρεστη.
0


Η προηγούμενη ταινία μου, ο «Νόμος της Αγοράς», ήταν πολύ ρεαλιστική, ωστόσο πιστεύω ότι και η «Ζωή μιας γυναίκας» είναι επίσης ρεαλιστική. Και τα δύο μου φιλμ είναι φτιαγμένα με τον ίδιο τρόπο, με την έννοια ότι στα γυρίσματα του «Νόμου της Αγοράς», που πραγματεύεται τα προβλήματα ενός σύγχρονου υπαλλήλου, μισθωτού σε ένα σούπερ-μάρκετ, ανακάλυψα τα κλειδιά που θα με πληροφορούσαν για τη ζωή μιας γυναίκας του 19ου αιώνα. Από 'κει και πέρα, με άγγιξε πολύ η αφελής ματιά της ηρωίδας, της Jeanne, η σχέση της με τον έξω κόσμο, η πεποίθησή της πως οι άνθρωποι είναι θεμελιωδώς καλοί. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, ταυτίζομαι προσωπικά με τη Jeanne. Είχα τις ίδιες αντιλήψεις μέχρι που βγήκα στον έξω κόσμο, συνειδητοποίησα πως είναι πολύ πιο περίπλοκος απ' ό,τι τον είχα φανταστεί και ανέπτυξα άμυνες για να επιβιώσω και να καταλάβω τι γίνεται. Στην περίπτωση της Jeanne, αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός πως έλαβε τη βασική της εκπαίδευση σε μοναστήρι αλλά και στο ότι προέρχεται από μια οικογένεια που δεν έχει ουσιαστική επαφή με την πραγματικότητα. Με επιστολές και αναμνήσεις, ο πατέρας και η μητέρα της την προστατεύουν, αλλά οι γονείς προστατεύουν επίσης ο ένας τον άλλον. Όπως τον περιγράφει ο Guy de Maupassant, ο πατέρας είναι ένας κληρονόμος του Φωτός, οπαδός της φιλοσοφίας του Ρουσό, άρα προστατεύεται από κάτι που δεν έχει ακόμη συμβεί, ενώ η σύζυγός του κρύβεται στο παρελθόν. Μέσα στον τόπο της ομορφιάς, η Jeanne συγκρούεται με την τραγωδία αυτού που μπορούμε να αποκαλέσουμε «μοντέρνα πραγματικότητα», το υπέροχο κόντρα στο άσχημο. Εκτός, βέβαια, από την προσωπική προβολή πάνω στην κεντρική προσωπικότητα του έργου, υπάρχει και μια πιο ευρεία ερμηνεία. Αν και η «Ζωή μιας γυναίκας» δεν είναι ένα ξεκάθαρα πολιτικό έργο, όπως ο «Νόμος της Αγοράς», ωστόσο μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων, κοινωνικά και μεταφορικά. Από αυτές πιάνεται και στο τέλος αντιλαμβάνεται πως δεν ισχύουν πλέον. Με αυτό τον τρόπο, μια ιστορία εποχής αναφέρεται έντονα, νομίζω, σε αυτό που ζούμε σήμερα.

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Αν και η «Ζωή μιας γυναίκας» δεν είναι ένα ξεκάθαρα πολιτικό έργο, όπως ο «Νόμος της Αγοράς», ωστόσο μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων, κοινωνικά και μεταφορικά.


Συνεχίζω να βιώνω ένα οδυνηρό πένθος. Χρειάστηκε να κάνω συμβιβασμούς, να μιλήσω για το πώς αντιλαμβάνομαι τον κόσμο μέσα από σενάρια. Ήμουν ρομαντικός και παραμένω – ένας κατεστραμμένος ρομαντικός. Αλλά η στιγμή της συνειδητοποίησης είναι πάντα δυσάρεστη. Προς το φινάλε της ταινίας, η Jeanne, η οποία ζει μέσα σε έναν πύργο επί 40 χρόνια, πετάει τα χρήματά της από το παράθυρο, γιατί δεν ξέρει τι σημαίνει η έλλειψή τους.

Δεν θεωρώ την ταινία «Η ζωή μιας γυναίκας» παρένθεση. Δούλευα στο μυαλό μου το θέμα επί 20 χρόνια και προσπαθούσα να το πραγματοποιήσω, ενώ εργαζόμουν σε άλλα πρότζεκτ. Έγραφα το σενάριο και παράλληλα γύρισα τον «Νόμο της Αγοράς» και από τη στιγμή που το τελείωσα, μου πήρε 5 χρόνια για να ολοκληρώσω την ταινία. Και ήταν παράξενο που βρέθηκα από τη μια στιγμή στην άλλη σε ένα εντελώς διαφορετικό πλατό, από τον κόσμο της σύγχρονης αγοράς και τη διεκδίκηση της εργασίας σε έναν πύργο στην εξοχή. Ωστόσο, τα στοιχεία που πυροδοτούν τις αντιδράσεις της Jeanne δεν μου φαίνονται μακρινά. Η ιδέα της τέλειας οικογένειας που έχει είναι κοινή σε όσους μεγαλώνουν παιδιά – ο τρόπος που θέλει να τα προστατεύσει μέσα σε μια πλαστή ασφάλεια. Όταν ο σύζυγός της πεθαίνει, ο γιος της είναι μικρό παιδί και πέφτει επάνω του. Μετά, πληρώνει γι' αυτό, όταν δηλαδή ο γιος της φεύγει και την καταστρέφει οικονομικά και συναισθηματικά. Ο λόγος που, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, εκείνη δεν ξεμυτίζει από το χρυσό κλουβί της είναι επειδή κρατιέται με νύχια και με δόντια από την πεισματική ιδέα της τελειότητας.


Η επόμενη ταινία μου θα είναι –όταν φυσικά τη βγάλω από το μυαλό μου και τη μεταφέρω σε κανονικό σενάριο– ένα δράμα στον 21ο αιώνα, και πάλι με τον Βενσάν Λεντόν, της οποίας η ιστορία θα ξεκινά από τη στιγμή που ανακοινώνεται στους εργαζόμενους το κλείσιμο του εργοστασίου στο οποίο δουλεύουν. Θα είναι μια καθαρά πολιτική ταινία.

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Ο Στεφάν Μπριζέ στα γυρίσματα της ταινίας «Ζωή μιας γυναίκας»
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.