Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα»

Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα» Facebook Twitter
Ο Γούντι Χάρελσον (Μίκι) και η Τζουλιέτ Λιούις (Μάλορι) στο περιβόητο "Γεννημένοι Δολοφόνοι": «Μπορώ να υποθέσω ότι η ταινία του Τοντ Φίλιπς κινείται σε παρόμοια μονοπάτια σχολιασμού του εντυπωσιασμού και της ψυχοπαθολογίας της βίας με τη δική μου».'
0

Το "Natural Born Killers" έσκασε το φθινόπωρο του 1994 σαν κοκτέιλ μολότοφ στις κινηματογραφικές αίθουσες του πλανήτη. Παρά την σατιρική της πρόθεση να καταγγείλει την εμμονή των media με τις πιο ειδεχθείς περιπτώσεις δολοφόνων, η ταινία προκάλεσε έντονες αντιδράσεις για την ψυχεδελική και ασυγκράτητη αγριότητα των ατέλειωτων σκηνών βίας και για την «ρομαντική αποθέωση» του ζεύγους του Μίκι και της Μάλορι, των ψυχοπαθών δολοφόνων που υποδύονται στο έργο ο Γούντι Χάρελσον και η Τζουλιέτ Λιούις.

Μόλις ένα χρόνο μετά την πρώτη της προβολή πάντως, η ταινία φάνηκε να έχει προβλέψει με ανατριχιαστική ακρίβεια το πρωτοφανές μιντιακό τσίρκο που συνέβη στην Αμερική με τη δίκη του O.J. Simpson. Και ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, μοιάζει σοκαριστικά ακριβής ο τρόπος με τον οποίο η «αγρίως αμφιλεγόμενη» τότε ταινία του Όλιβερ Στόουν αντικατοπτρίζει στοιχεία της σύγχρονης αποκαλυπτικής κουλτούρας του θεάματος.

Θα έλεγα ότι ζούμε στην εποχή του Joker γενικώς, είτε πρόκειται γι' αυτόν με το πορτοκαλί μαλλί στον Λευκό Οίκο είτε για κάποιον άλλον.

Λίγους μήνες πριν, τον Μάρτιο του 1995, η ταινία κατηγορήθηκε ως παράδειγμα προς μίμηση για τους φόνους που διέπραξε ένα ζευγάρι ερωτευμένων εφήβων – ο Μπεν Ντάρας και η Σάρα Έντμοντσον – αφού είχαν προηγουμένως είχαν δει τριπαρισμένοι το Natural Born Killers.

Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα» Facebook Twitter
Ο Όλιβερ Στόουν δεν έχει δει ακόμα το Joker, αλλά από τη φασαρία που έχει γίνει, πιστεύει ότι πρόκειται για την ίδια παρεξήγηση που είχε προκαλέσει πριν από 25 χρόνια τις αντιδράσεις κατά του «μηδενισμού» του Natural Born Killers.

Με αφορμή την επετειακή χθεσινή προβολή του φιλμ στο Λος Άντζελες σε νέα κόπια 35mm, ο αιωνίως αμφιλεγόμενος σκηνοθέτης της – τώρα πιο πολύ από ποτέ ίσως, ειδικά μετά τα διάφορα νταραβέρια του με τον Πρόεδρο της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν – μίλησε για την «κληρονομιά» της περιβόητης τότε ταινίας.

«Έλεγαν για την ταινία ότι είναι ακραία και υπερβολική, αλλά ένα χρόνο μετά η υπόθεση του O.J. Simpson ήταν παντού. Δεν μπορούσες να δεις τίποτε άλλο στην τηλεόραση. Ο κιτρινισμός και ο εντυπωσιασμός που έχουν κατακλύσει τα σύγχρονα media τότε βγήκε για πρώτη φορά εκτός ελέγχου και παρέμεινε έτσι διότι έπεσε σε χρυσωρυχείο. Η μόνη διαφορά ίσως είναι ότι σήμερα το ενδιαφέρον έχει μετακινηθεί από τους φόνους στην πολιτική ως ψυχαγωγία, αλλά η λογική της ειδησεογραφικής κάλυψης είναι η ίδια».

Επιμένει πάντως ότι η βία στην ταινία ήταν «ξεκάθαρα σατιρική»: «Είχα ήδη ένα ιστορικό ταινιών ρεαλιστικής βίας και ήθελα να παρουσιάσω εξωπραγματικές, μεταφορικές καταστάσεις».

Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα» Facebook Twitter
Έλεγαν για την ταινία ότι είναι ακραία και υπερβολική, αλλά ένα χρόνο μετά η υπόθεση του O.J. Simpson ήταν παντού. Δεν μπορούσες να δεις τίποτε άλλο στην τηλεόραση.

Ο Όλιβερ Στόουν δεν έχει δει ακόμα το Joker, αλλά από τη φασαρία που έχει γίνει, πιστεύει ότι πρόκειται για την ίδια παρεξήγηση που είχε προκαλέσει πριν από 25 χρόνια τις αντιδράσεις κατά του «μηδενισμού» του Natural Born Killers:

«Θα έλεγα ότι ζούμε στην εποχή του Joker γενικώς, είτε πρόκειται γι' αυτόν με το πορτοκαλί μαλλί στον Λευκό Οίκο είτε για κάποιον άλλον. Μπορώ να υποθέσω ότι η ταινία [του Τοντ Φίλιπς] κινείται σε παρόμοια μονοπάτια σχολιασμού του εντυπωσιασμού και της ψυχοπαθολογίας της βίας με τη δική μου... Είναι κάτι που συναντάς παντού πια. Σα να μην υπάρχει επιλογή. Είναι όπως το έλεγε ο Λέοναρντ Κοέν στο κομμάτι ["The Future"] που κλείνει το Natural Born Killers: "Είδα το μέλλον αδελφέ – το μέλλον είναι ο φόνος"».

Στη συνέντευξη του, ο 73χρονος σκηνοθέτης σχολίασε και την αποδοκιμασία που είχε εκδηλώσει για την ταινία τότε ο Κουέντιν Ταραντίνο, ο οποίος είχε γράψει το αρχικό σενάριό της με τον τίτλο «Μίκι και Μάλορι», το οποίο επιμελήθηκε αργότερα ο ίδιος ο Στόουν, τροποποιώντας το σε μεγάλο βαθμό:

«Ωραία, είχε γράψει το αρχικό σενάριο, το αγοράσαμε – ακριβά - και το αλλάξαμε. Όλα έγιναν με νομότυπες διαδικασίες. Αμφιβάλλω αν είδε καν την ταινία ποτέ. Αλλά αυτό ήταν το μικρότερο πρόβλημα ή εμπόδιο που αντιμετώπισα πριν και κατά την παραγωγή της ταινίας. Το θέμα είναι ότι η ταινία όχι μόνο στέκεται ακόμα και παραμένει αυθεντική και παράξενη, σατιρίζοντας την ζωή στην Αμερική που στις μέρες μας μοιάζει με τηλεοπτικό ριάλιτι πιο πολύ από ποτέ».

 

Με στοιχεία από το IndieWire

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δείτε τον Όλιβερ Στόουν να ζητά από τον Πούτιν να γίνει νονός της κόρης του, επικροτώντας συγχρόνως την αντι-γκέι στάση του

Διεθνή / Δείτε τον Όλιβερ Στόουν να ζητά από τον Πούτιν να γίνει νονός της κόρης του, επικροτώντας συγχρόνως την αντι-γκέι στάση του

Οι δύο άντρες διατηρούν φιλική σχέση εδώ και αρκετά χρόνια, με αποκορύφωμα τημ κινηματογραφημένη συνομιλία τους για τη σειρά ντοκιμαντέρ του 2017 με τίτλο "The Putin Interviews". ―ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
Ξαναβλέποντας τις 29 ταινίες του Μπράιαν ντε Πάλμα

Σαν Σήμερα / Ξαναβλέποντας τις 29 ταινίες του Μπράιαν ντε Πάλμα

Ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες των τελευταίων δεκαετιών κλείνει σήμερα τα 80 του. Ξαναβλέπουμε μία-μία όλες τις ταινίες της φιλμογραφίας του.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ & ΤΟΝ ΤΑΣΟ ΜΕΛΕΜΕΝΙΔΗ
Όλιβερ Στόουν: «Ομοφοβικός εγώ; Μάλλον δεν έχετε δει τον ‘Αλέξανδρο’»

Πολιτισμός / Όλιβερ Στόουν: «Ομοφοβικός εγώ; Μάλλον δεν έχετε δει τον ‘Αλέξανδρο’»

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης εμφανίστηκε πριν μερικές μέρες σε συνέντευξή του με τον Πρόεδρο Πούτιν να έχει αποκαλέσει «λογικό» τον νόμο κατά της επιρροής των γκέι που θεσπίστηκε στη Ρωσία, προκαλώντας αντιδράσεις

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ