Όλα για τη μητέρα μου: Η πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία του Αλμοδόβαρ

all about my mother Facebook Twitter
Το ότι, μετά από τόσες συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό, ο Αλμοδόβαρ δεν έχει Χρυσό Φοίνικα, ισούται με ποινικό αδίκημα! Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
ταξινομούν τους σταθμούς μιας ζωής σαν πετραδάκια που πρέπει να μπουν σε τάξη, σε μια σειρά για χάρη του θεατή και της ιστορικής δεοντολογίας. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι άλλο, μεγάλο κεφάλαιο, και το «Όλα για τη μητέρα μου», μια πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία που μιλάει για τους ανθρώπους που γνωρίζει και συμπονά, και ειδικά για τις γυναίκες που τον καθόρισαν, τη μάνα του και όλες τις μητέρες, τις ηθοποιούς και τις ηθοποιούς που παίζουν άλλες ηθοποιούς, τις αγάπες και τα πάθη του, δηλαδή την αληθινή ψυχή και την καλλιτεχνική επιθυμία του, κάτι που αποτελεί απείρως πιο ενδιαφέρουσα προσέγγιση στη ζωή ενός καλλιτέχνη από την απαρίθμηση συμβάντων.

Το υπέροχο αυτό μελόδραμα για την ταυτότητα και την επώδυνη μετάβαση, την αλληλεγγύη, την αλήθεια και τις αποκαλυπτικές στιγμές της, τη γενναιοδωρία και τις ενοχές ξεκινά με τον χαμό του 17χρονου Εστέμπαν, ακριβώς στο ύφος και την ένταση του «Opening Night» του Τζον Κασσαβέτη, τη βραδιά που θαύμασε την αγαπημένη του πρωταγωνίστρια στο «Λεωφορείο ο Πόθος» και συνεχίζει με μια συναρπαστική θύελλα στη μητρική καρδιά της Μανουέλα, και ειδικά στην αναζήτηση του πατέρα που είχε ξεγράψει από τη ζωή του γιου της, τρανς γυναίκας πλέον, στη Βαρκελώνη, ανακαλώντας το παρελθόν, βλέποντας παλιές φίλες και γνωρίζοντας μια ιδιαίτερη περίπτωση, πιο κοντινή σε αυτήν από όσο υποψιαζόταν στην αρχή.

Η ταινία σάρωσε όλα τα βραβεία της σεζόν 1999-2000, από τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, Bafta και Χρυσή Σφαίρα, μέχρι τα Goya καλύτερης ταινίας. Μόνο οι Κάννες είχαν άλλα στο μυαλό τους – το ότι, μετά από τόσες συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό, ο Αλμοδόβαρ δεν έχει Χρυσό Φοίνικα, ισούται με ποινικό αδίκημα!

Το να περιοριστεί ο θεατής στην γκέι και γυναικεία θεματολογία, ή ο σινεφίλ στις πολλαπλές αναφορές μιας ταινίας που ξεκινά με παράφραση και allusion στο «Όλα για την Εύα» και υφαίνει την ευαίσθητη τραγικότητα των ηρωίδων του Τενεσί Ουίλιαμς στο στιλπνό μελόδραμα του Ντάγκλας Σερκ, είναι ευγενική υποτίμηση του επιτεύγματος του Ισπανού δημιουργού. Όπως και ο Ταραντίνο, απογειώνει τις επιρροές σε ένα δικό του έργο, και το «Όλα για τη μητέρα μου», αναμφίβολα με ένα φόρτωμα στην πλοκή που ισορροπεί στο τσακ, δεν διατρέχει μόνο πολύχρωμα είδη και οικείες εικόνες, αλλά μιλάει σοβαρά και βαθιά για μια γενιά που μέτρησε αθώους νεκρούς από το AIDS, οργίστηκε, θρήνησε, αναρωτήθηκε για την πίστη και την κοινωνία, και στο ενδιάμεσο βασανίστηκε από άδικες ενοχές.

Όλα για την μητέρα μου Facebook Twitter
Το να περιοριστεί ο θεατής στην γκέι και γυναικεία θεματολογία είναι ευγενική υποτίμηση του επιτεύγματος του Ισπανού δημιουργού.

Ωστόσο το κάνει αγγίζοντας, όχι τέμνοντας ή χαϊδεύοντας, σαν τον Τζορτζ Κιούκορ, αν μπορούσε να κάνει την ταινία της απόλυτης αρεσκείας του και να μιλήσει ανοιχτά. Είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή ταινία του Αλμοδόβαρ για την πρώτη, εικοσαετή φάση της καριέρας του, και μια εμπνευσμένη κατάθεση για τον αιώνα που ρίχνει αυλαία.

Η ταινία σάρωσε όλα τα βραβεία της σεζόν 1999-2000, από τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, Bafta και Χρυσή Σφαίρα, μέχρι τα Goya καλύτερης ταινίας. Μόνο οι Κάννες, και ειδικά ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, είχαν άλλα στο μυαλό τους, και πιο συγκεκριμένα τη «Ροζέτα» των Νταρντέν και το «Humanite» του Μπρινό Ντιμόν, αφήνοντας μόνο το βραβείο σκηνοθεσίας στον Ισπανό – το ότι, μετά από τόσες συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό, ο Αλμοδόβαρ δεν έχει Χρυσό Φοίνικα, ισούται με ποινικό αδίκημα!

Η ταινία «Όλα για τη μητέρα μου» επανακυκλοφορεί στις αίθουσες από την Πέμπτη 25/7.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ