Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr

 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
O Cédric Jimenez σκηνοθετεί τον Ζαν Ντιζαρντέν.
0

Ο σκηνοθέτης του αστυνομικού θρίλερ Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία, που βασίζεται στην πραγματική αντιπαράθεση του δικαστή Πιέρ Μισέλ με τον "νονό" των ναρκωτικών Γκαετάν Ζαμπά, με φόντο την τεράστια απόκλιση τους στους κώδικες ηθικής και αξιών, την κοινή τους αφοσίωση στην οικογένεια, καθώς και τη Γαλλία των πολιτικών αλλαγών στα τέλη των 70ς, μιλάει αποκλειστικά στη LIFO για τις κινηματογραφικές αναφορές του, την αλληλεπίδραση με το αμερικανικό σινεμά, και το ιδέωδες κάστινγκ, με πρωταγωνιστές τον σκληρό Ζιλ Λελούς και τον βελούδινο Ζαν Ντιζαρντέν, στον πρώτο του ρόλο μετά το Όσκαρ του στο The Artist.

Η νέα γενιά των Γάλλων σκηνοθετών θέλουμε να ξεχάσουμε για λίγο τη nouvelle vague και να γυρίσουμε τις ταινίες που μας αρέσουν.

  • Γνωρίζω την ιστορία της μαφίας των ναρκωτικών πολύ καλά, από τότε που ήμυν μικρό παιδί. Κατάγομαι από τη Μασσαλία και ο πατέρας μου ήταν ιδιοκτήτης κέντρων διασκέδασης στη δεκαετία του 70- γνώριζε τη νύχτα και τι συνέβαινε στην πόλη μας. Όταν δολοφονήθηκε ο δικαστής που είχε αναλάβει να διαλευκάνει την υπόθεση, ο Πιέρ Μισέλ, ήταν μεγάλο σοκ για την οικογένεια μου και την Μασσαλία. Ήμουν σίγουρος πως κάποτε θα γύριζα μια ταινία με αυτό το θέμα και με το που γνώρισα τον παραγωγό μου, τον Αλέν Γκόλντμαν, δεν αργήσαμε να στήσουμε την ταινία. Ενάμιση χρόνο αργότερα, το La French (Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία) ήταν έτοιμο να προβληθεί στις αίθουσες. Δεν αντιμετώπισα δυσκολίες στην υλοποίηση της ταινίας. Η παραγωγή ήταν άψογη και γρήγορη. Το σενάριο "καθαρό". Και οι ηθοποιοί, ο Ζαν Ντιζαρντέν και ο Ζιλ Λελούς, βοήθησαν σημαντικά.
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο Ζαν Ντιζαρντέν υποδύεται τον Πιερ Μισέλ, έναν δικαστικό o οποίος εξαπολύει ένα μανιώδες εξαετές ανθρωποκυνηγητό προκειμένου να καταφέρει να ξεσκεπάσει τη δράση του «French Connection», μιας καλά καλυμμένης κλίκας διακίνησης ναρκωτικών.
  • Απέφυγα να πω τι απέγιναν οι πραγματικοί ήρωες της ιστορίας στους τίτλους τέλους, όπως συνήθως συμβαίνει στις ταινίες που βασίζονται σε αληθινά γεγονότα. Ότι ο τάδε κακοποιός φυλακίστηκε, ο δείνα αστυνομικός πήρε προαγωγή, και τα λοιπά. Ήθελα να κρατήσω το συναίσθημα ατόφιο και να αφήσω τον θεατή να συγκινηθεί, για έναν άνθρωπο που έχασε τη ζωή του για να κάνει τη ζωή των συμπολιτών του καλύτερη, χωρίς να δώσω λεπτομερείς πληροφορίες, πέρα από ότι διαδραματίζεται στην ταινία.
  • Οι Αμερικανοί σκηνοθέτες επηρεάστηκαν σημαντικά από τα γαλλικά αστυνομικά φιλμ των περασμένων δεκαετιών, που υπέγραψαν ο Ζαν Πιέρ Μελβίλ και ο Ανρί Βερνέιγ, για παράδειγμα. Ο Σκορσέζε μάλιστα έχει δηλώσει πόσο αγαπά τις ταινίες του Μελβίλ. Όταν οι Γάλλοι επέστρεψαν στο είδος, δεκαετίες αργότερα, επηρεάστηκαν με τη σειρά τους από τη βελτιωμένη εκδοχή που είχαν δώσει στο κοινό οι Αμερικανοί. Μου φαίνεται απολύτως λογικό. Πάντα σου αρέσει περισσότερο αυτό που έχει ο γείτονας! Στη δική μου περίπτωση, νομίζω πως ανέμειξα και τις δύο σχολές. Μου αρέσει φυσικά ο Βερνέιγ, ο Κλουζό, ο Σοτέ και ο Μελβίλ, όπως και το ιταλικό σινεμά της δεκαετίας του 70, αλλά λατρεύω επίσης τον Κόπολα, τον Σκορσέζε, τον Πέκιμπα και τον Ντε Πάλμα. Στα 14 στου χρόνια, ξεκινάς με τον Σκορσέζε. Θαυμάζεις περισσότερο τους άλλους. Και μετά, επιστρέφεις στο σπίτι σου και το βλέπεις με άλλο μάτι. Όπως συμβαίνει και στη ζωή. Μετακομίζεις, για να γυρίσεις καλύτερος.
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Με τους δύο πρωταγωνιστές της ταινίας Ζαν Ντιζαρντέν και Ζιλ Λελούς.
  • Η νέα γενιά των Γάλλων σκηνοθετών θέλουμε να ξεχάσουμε για λίγο τη nouvelle vague και να γυρίσουμε τις ταινίες που μας αρέσουν. Προτιμώ τους Αμερικανούς και τους νεότερους Γάλλους, όπως τον Ζακ Οντιάρ, για παράδειγμα. Προσπαθούμε να βελτιωθούμε και στην τεχνική έκφραση. Ωστόσο, το μοντάζ,τα εφέ και το πλούσιο σάουντρακ είναι θέμα υψηλού ή χαμηλού προϋπολογισμού για κάθε ταινία. Το budget του Ανθρώπου από τη Μασσαλία ήταν 18 εκατομμύρια ευρώ. Μεγάλο για γαλλική ταινία, όχι και τόσο για αμερικανική. Είχα τα μέσα που ζήτησα. Όχι τα πάντα, αλλά δεν παραπονιέμαι.
  • Λένε πως σπάνια ένας σκηνοθέτης γίνεται φίλος με τον παραγωγό του. Στη δική μου περίπτωση, είμαι απόλυτα ευχαριστημένος με τον Αλέν Γκολντμάν. Όταν λέω πως θα μπορούσα να έχω περισσότερα, δεν εννοώ χρήματα αλλά ιδέες, που σου διαφεύγουν όταν γυρίζεις μια ταινία, και θα ήθελες να τις είχες έγκαιρα. Με τον Γκολντμάν, θα κάνουμε μαζί και την επόμενη ταινία μου, που είναι αγγλόφωνο ιστορικό δράμα και τοποθετείται χρονικά στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο Ζιλ Λελούς υποδύεται τον Τόνι Ζάμπα, έναν ισχυρό βαρόνο ναρκωτικών.
  • Ο Ζαν Ντιζαρντέν και ο Ζιλ Λελούς είναι πολύ φίλοι, αν και δεν μοιάζουν καθόλου. Ο Ζαν είναι πιό πολύπλοκος. Τις περισσότερες φορές είναι εξαιρετικά αστείος. Ωστόσο έχει και μια σκοτεινή πλευρά, παθιάζεται και απομονώνεται, είναι ακριβής και τρομερά επαγγελματίας, είναι απόλυτα προετοιμασμένος και θέλει να γνωρίζει και την παραμικρή λεπτομέρεια. Ο Ζιλ έχει ταμπεραμέντο λατίνου. Εμπιστεύεται το ένστικτο του. Θέλει να δοκιμάζει διαφορετικές εκδοχές και ζητάει έξτρα λήψεις. Οι δυό τους ταιριάζουν γάντι γιατί αλληλοσυμπληρώνονται.
  • Γνωρίζω πως το Canal Plus γυρίζει μια ταινία με θέμα τους Ροζ Πάνθηρες, τους ληστές ακριβών κοσμημάτων που έχουν χτυπήσει εκατοντάδες φορές σε όλη την Ευρώπη. Είναι μια διεθνής παραγωγή, με 100% γαλλικά κεφάλαια. Δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να γυρίζονται ταινίες στη Γαλλία, ή από Γάλλους, με ηθοποιούς από όλον τον κόσμο, μια πρακτική που εφαρμόζει εδώ και χρόνια το Χόλιγουντ. Για να γίνει αυτό, χρειάζονται σενάρια με διεθνές θέμα, ικανά να φιλοξενήσουν χαρακτήρες που μιλάνε γλώσσες διαφορετικές από τη γαλλική. Γιατί όχι;
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία "Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία".
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ