Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
3

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα της Τζόαν Λίντσεϊ γράφτηκε το 1967 και άφηνε να εννοηθεί πως αυτό που διηγούνταν δεν ήταν αποκύημα της φαντασίας της, ούτε κάποιος τοπικός θρύλος, αλλά ίσως και να ήταν αληθινό γεγονός



Ένα ακριβό και αυστηρό σχολείο θηλέων
οργανώνει εκδρομή στον Βράχο τον Κρεμασμένων, μια ορεινή τοποθεσία κοντά στη Μελβούρνη, την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, πάνω στην αλλαγή 2 αιώνων, το 1900. Οι μαθήτριες, ντυμένες στα λευκά, ανοιχτόχρωμες και αθώες, απολαμβάνουν το τοπίο διαβάζοντας ποίηση, και τρεις από αυτές, μαζί με μια συνοδό, σχεδόν μαγεμένες, ανεβαίνουν λίγο ψηλότερα με αποτέλεσμα να εξαφανιστούν.

Το μυθιστόρημα της Τζόαν Λίντσεϊ γράφτηκε το 1967 και άφηνε να εννοηθεί πως αυτό που διηγούνταν δεν ήταν αποκύημα της φαντασίας της, ούτε κάποιος τοπικός θρύλος, αλλά ίσως και να ήταν αληθινό γεγονός. Τρία χρόνια μετά τον θάνατό της, το 1987, το βιβλίο ξανακυκλοφόρησε με ένα νέο, κρυφό ως τότε, κεφάλαιο που είχε γράψει η ίδια και επιβεβαίωνε πως τίποτα δεν ήταν αληθινό. Ήδη όμως αρκετοί είχαν αποκτήσει εμμονή με την ιστορία, αν και ο Πίτερ Γουίαρ δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ να παίξει αυτό το παιχνίδι αλήθειας-θρύλου το 1975. Είδε στην ιστορία ένα πολυεπίπεδο υπόβαθρο για την γυναικεία φύση, τη θέση του φύλου στον 20ο αιώνα, αλλά και μια αλληγορία για την ίδια του τη χώρα γενικότερα, ένα θέμα που ήταν από τους ακρογωνιαίους λίθους του περίφημου Αυστραλιανού Νέου Κύματος, ενός από τα συναρπαστικότερα ρεύματα στην ιστορία του κινηματογράφου.

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
Πίτερ Γουίαρ, "Picnic at Hanging Rock"

Το σχολείο τους δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μέσο εκπαίδευσης, σε μια ζωή υπηρετική προς έναν σύζυγο-αφέντη, που τα λόγια των μεγάλων ποιητών -που τόσο θαυμάζουν-, χάνουν την αξία τους. Διόλου τυχαία αυτό συμβαίνει την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, στη γιορτή του έρωτα, που γι' αυτές θα μείνει για πάντα μια ονείρωξη, ένα ανεκπλήρωτο ταξίδι

Οι Αυστραλοί οργανώθηκαν κινηματογραφικά στις αρχές της δεκαετίας του '70, πρώτα με κάποιες συμπαραγωγές, χρησιμοποιώντας εμπειρότερους συντελεστές από αγγλόφωνες χώρες, και μετά με ένα ταμείο που χορηγούσε έξοδα για πρώτες ταινίες νέων σκηνοθετών. Οι τελευταίοι δεν έπεσαν στην παγίδα του εύπεπτου σινεμά, αλλά κατάφεραν να φτιάξουν μια κινηματογραφική γλώσσα, με 2 βασικά θέματα να κυριαρχούν: τις κοινωνικές δομές μιας χώρας εν εξελίξει με μαζικές εισροές λευκών από την Ευρώπη που ερχόταν σε αντίθεση με τον μυστηριακό πολιτισμό των αυτοχθόνων, και κυρίως την επιρροή που είχε αυτή η σύγκρουση στο τοπίο της χώρας. Ο Νίκολας Ρεγκ που ήρθε από την Αγγλία για να γυρίσει το Walkabout το 1970, έβαλε 2 νεαρά λευκά αδέρφια να περιπλανηθούν στο φαινομενικά αφιλόξενο και ερημικό τοπίο του μεγάλου νησιού πλάι σε έναν Αβορίγινα, με αποτέλεσμα λίγα χρόνια μετά η μία ηρωίδα να ασφυκτιά στην «ασφάλεια» των τεσσάρων τοίχων και του μοντέρνου σπιτιού της. Ο Τεντ Κότσεφ είδε μια διαρκή παρακμή, ένα χρόνο αργότερα, στο συγκλονιστικό Wake in Fright, όπου λευκοί άνδρες συμπεριφέρονται ως πρωτόγονοι σε ένα περιβάλλον που μοιάζει γι΄αυτούς με επίγεια κόλαση. Η φύση είχε ρόλο σε όλα τα φιλμ, ακόμη και με μορφή χαρακτήρα σε ταινίες τρόμου, όταν εκδικήθηκε ένα νεαρό ζευγάρι για τους ρύπους και τους καυγάδες του στο Long Weekend του 1978.

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
Πίτερ Γουίαρ, "Picnic at Hanging Rock"

Ο Γουίαρ όμως έκανε την γνωστότερη ταινία αυτής της περιόδου, ένα μικρό θαύμα, δεδομένων των οικονομικών περιορισμών που είχε. Οι εικόνες της εκδρομής στο βουνό διατηρούν μια πανίσχυρη δύναμη ως σήμερα και τα πλάνα με τις μαγεμένες περιηγήτριες σε συνδυασμό με τη μουσική, ένα κράμα βουκολικών ήχων και κλασικών μελωδιών, προσφέρει μια υπερβατική εμπειρία, ένα αλησμόνητο παγανιστικό τελετουργικό. Τι τράβηξε όμως τις κοπέλες στο βουνό και γιατί εξαφανίστηκαν; Απάντηση δεν παίρνουμε ποτέ, γεγονός που επηρέασε για χρόνια την διεθνή καριέρα της ταινίας, καθώς αυτό το άλυτο μυστήριο εκνεύριζε τους αμερικανούς διανομείς - ο Γουίαρ κάποια στιγμή εξομολογήθηκε πως ένας υποψήφιος διανομέας πέταξε τον καφέ του στην οθόνη εκνευρισμένος για το δίωρο που έχασε.

Τα πάντα όμως είναι συμβολικά στο φιλμ, και, κάτι μόνιμο στην μετέπειτα πορεία του Γουίαρ, πολύ ξεκάθαρα. Το βουνό κινηματογραφείται ισομερώς με 2 τρόπους, είτε με πλάνα πάνω σε φυσικούς βράχους που μοιάζουν με άγρια πρόσωπα που θέλουν κάτι να πουν, είτε ως σύνολο φαλλικών συμβόλων. Με αυτές τις 2 μορφές, το βουνό «τρώει» τις κοπέλες, τις δείχνει το μέλλον, που απέχει πολύ από τη ρομαντική διάθεση της νιότης τους. Το σχολείο τους δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μέσο εκπαίδευσης, σε μια ζωή υπηρετική προς έναν σύζυγο-αφέντη, που τα λόγια των μεγάλων ποιητών -που τόσο θαυμάζουν-, χάνουν την αξία τους. Διόλου τυχαία αυτό συμβαίνει την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, στη γιορτή του έρωτα, που γι' αυτές θα μείνει για πάντα μια ονείρωξη, ένα ανεκπλήρωτο ταξίδι.

Αυτή η τελετουργική αποχώρησή των όμορφων κοριτσιών από τα εγκόσμια είναι παράλληλα και η αποχώρησή τους από αυτό που ονομάζουμε «σύγχρονος κόσμος». Είναι η παράδοσή τους στη φύση και η δήλωση πως κάποτε υπήρχε κάτι όμορφο και μυστηριακό σε αυτό τον κόσμο που χρόνο με το χρόνο το καταστρέφουμε, σκοτώνοντας τα αρχέγονα συναισθήματα που κρύβονται μέσα μας. Θα ήταν πολύ φθηνό να χαρακτηρίσει κάποιος το Picnic at Hanging Rock ως μια αντιδραστική ταινία για τη σημερινή ημέρα, γιατί πετυχαίνει το αντίθετο, να μας υπενθυμίσει δηλαδή ότι η έννοια «έρωτας» δεν κρύβεται μέσα σε φθηνά δώρα ή μια τυπική έξοδο, αλλά είναι κάτι ιδεώδες και συναρπαστικό, που μπορούμε να το ανακαλύψουμε πριν μας «καταπιεί» ο δικός μας κόσμος.

Οθόνες
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ