Κάννες 2012

Κάννες 2012 Facebook Twitter
Γουές Άντερσον: Ο Έρωτας του Φεγγαριού (Moonrise Kingdom)
1

ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΑΟΣ ΣΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ ΛΟΓΩ ΤΟΥ επετειακού χαρακτήρα (65 χρόνια κλείνει φέτος το φεστιβάλ) αλλά και της ξαφνικής επιφοίτησης του εκλέκτορα Τιερί Φρεμό, που διέκρινε σπουδαία δείγματα στο αμερικανικό σινεμά, το οποίο τόσα χρόνια περνούσε με το σταγονόμετρο στο Διαγωνιστικό Τμήμα. Καθώς απομένουν ο Λι Ντάνιελς, ο Τζεφ Νίκολς αλλά και ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (Καναδός αλλά, τέλος πάντων, ελέω Ρόμπερτ Πάτινσον, πρωταγωνιστή στο Cosmopolis), αυτό μένει να αποδειχτεί.

Μέχρι αυτήν τη στιγμή έχουν προλάβει να παρελάσουν 4 προηγούμενοι νικητές του Χρυσού Φοίνικα, με ανάμεικτα αποτελέσματα. Για τον μαέστρο Μίκαελ Χάνεκε δεν υπάρχει αμφιβολία: το Amour (Αγάπη κι έρωτας μαζί) είναι η πιο άμεσα ανθρώπινη ταινία του και, χωρίς να φτάνει στο

επίπεδο της ιστορικής πολυπλοκότητας και της αφηγηματικής αφαίρεσης της Λευκής Κορδέλας, είναι μια πνιγηρή, σπαραχτική κραυγή για την αγάπη που ξεπερνάει την εξευτελιστική φθορά της τρίτης ηλικίας. Ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν επέστρεψε στο σινεμά μετά από 14 χρόνια απουσίας, υποκινούμενος από το σενάριο και την εμπειρία του γυρίσματος με τον Χάνεκε (δήλωσε πως δεν

θα το επαναλάμβανε ποτέ!), πρωταγωνιστώντας με την υπέροχη Εμανιέλ Ριβά, αιθέρια μούσα του Αλέν Ρενέ στο Χιροσίμα Αγάπη Μου και το Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ. Είναι ένα συγκινητικό χρονικό, που με τη σειρά του αντιστέκεται σθεναρά στο μελό.

Ως άλλος Γούντι Άλεν, αλλά του διανοουμενίστικου σινεμά, ο Αμπάς Κιαροστάμι φαίνεται να το έχει ρίξει στα ταξίδια, ερευνώντας τη ζωή και τους ανθρώπους μακριά από το Ιράν. Μετά το Copie Conforme και τη Γαλλία, σειρά έχει η Ιαπωνία και το Likesomeoneinlove. Φαινομενικά, το στυλ του Κιαροστάμι υποχωρεί στην τοπική κουλτούρα, αλλά αυτό δεν αρκεί: η ιστορία της νεαρής call girl που επισκέπτεται απρόθυμα έναν ηλικιωμένο, χωρίς να συνειδητοποιεί πως αυτή η συνάντηση δεν θα καταλήξει όπως οι τυπικές επαγγελματικές της νύχτες, εξελίσσεται αργά, χωρίς εξάρσεις ή αποκαλύψεις.

Ο Κεν Λόουτς επέστρεψε με δραματική κομεντί. Το Angel’s Share δεν είναι τόσο ανάλαφρο ή πρωτότυπο όσο το σαφώς πιο διασκεδαστικό Looking for Eric. Παραστρατημένα παιδιά της εργατικής τάξης πρωταγωνιστούν και πάλι, και το ρεαλιστικό μελό που χαρακτηρίζει τον Λόουτς υπερισχύει των παρεΐστικων αστεϊσμών.

Ο Ρουμάνος Κριστιάν Μουνγκίου με το Πέρα από τους λόφους συνθέτει μια επίπονη, επίμονη και κάπως μακρόσυρτη διασύνδεση πίστης και εμμονής και αγάπης, σε μια χώρα με διαλυμένους θεσμούς και ανύπαρκτες υποδομές. Οι πληροφορίες που δίνει για την ακριβή σχέση δυο νέων γυναικών, της μοναχής και της φίλης της από το ορφανοτροφείο που την επισκέπτεται, είναι λιγοστές. Το ασκητικό στυλ του σκηνοθέτη καταφέρνει να υποβάλλει και να δημιουργεί ένα αλλόκοτο σασπένς, με φόντο το αξεδιάλυτο αλισβερίσι ανάμεσα στη θρησκευτική επιβολή και την κρατική ουδετερότητα.

Ο πρώτος Αμερικανός σκηνοθέτης που είδαμε φέτος στις Κάννες ήταν ο Γουές Άντερσον, με τον Έρωτα του Φεγγαριού (Moonrise Kingdom) στην πρεμιέρα του φεστιβάλ. Δεν απογοήτευσε τους θαυμαστές του, καθώς το σφιχτοδεμένο σκηνοθετικό του ύφος με τους weird χαρακτήρες πλαισίωσε τον έρωτα δυο 12χρονων, που συναντιούνται αναπάντεχα και κλέβονται στις εξοχές της Νέας Αγγλίας, γύρω στο 1965. Μιλώντας από την πιο ψύχραιμη αντίπερα όχθη (καθώς δεν τρελαίνομαι για το περιεχόμενο της φιλμογραφίας του, εκτός από τον ουσιαστικό Fantastic Mr Fox), ο Έρωτας του Φεγγαριού δεν είναι παρά ένα έξυπνο παιχνίδι σινε-γεωγραφίας, χαριτωμένο και ερμητικά κλειστό, αναμενόμενα επιτηδευμένο, σαν μια επίδειξη ενός προσωπικού και αυτοαναφορικού σύμπαντος, που κλείνει συνεχώς το μάτι στην έννοια του σινεμά.

Το Killing them softly και το Lawless είναι σκηνοθετημένα από τον Νεοζηλανδό Άντριου Ντόμινικ και τον Αυστραλό Τζον Χίλκοουτ αντίστοιχα, ωστόσο λογίζονται ως αμερικανικά φιλμ λόγω καστ και παραγωγής. Το δεύτερο είναι μια τυπική, αδιάφορη αντιπαράθεση νόμου και λαθρεμπόρων στην Αμερική της ποτοαπαγόρευσης - ο Τομ Χάρντι υποδύεται τον αδιαπέραστο γρίφο και ο Γκάι Πιρς υπερβάλλει σαν ανθρώπινο καρτούν ως σαδιστικός εκπρόσωπος της τάξης.

Το Killing them softly διαθέτει μια ενδιαφέρουσα προοπτική συνδυασμού ενός παλπ μυθιστορήματος (που έχει ξαναμεταφερθεί στο σινεμά, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Μίτσαμ) με την πολιτική κατάσταση λίγο πριν από την εκλογή του Ομπάμα, μέσω του υπόκοσμου. Πρωταγωνιστεί ο Μπραντ Πιτ, ο οποίος φιγουράρει και στην ομάδα των παραγωγών. Η βία είναι υπερβολική, φιγουρατζίδικη, δωρεάν. Το θέμα προτάσσεται μέσα από ένα προφανές μήνυμα, αντί να υπονοηθεί. Όντως, η Αμερική είναι μια χώρα όπου η μπίζνα είναι αυτή που ενώνει το έθνος και τα όπλα υπενθυμίζουν ποιος είναι το αφεντικό, πέρα από τις μεγαλόστομες ιδεολογίες. Το καταλάβαμε από την αρχή, αλλά προφανώς η έμφαση έδωσε την πρόκριση για τις Κάννες. Διότι, κακά τα ψέματα, ο βαθμός κριτικής του σκηνοθέτη που επιλέγεται ως προς τη χώρα καταγωγής του τον κάνει πιο εύκολα ευπρόσδεκτο στο συγκεκριμένο φεστιβάλ. Το Killing them softly είναι μια σαφής αλληγορία για τον κοινωνικό ιστό που ξεχειλώνει με την κρίση. Ο Μουνγκίου κατακεραυνώνει την οπισθοδρομική Ρουμανία. Και τη θέση του Χάνεκε στον αγώνα καταλαμβάνει φέτος ο συμπατριώτης του Αυστριακός Ούλριχ Ζάιντλ, ο οποίος με το Paradise, Love ξεσκίζει τον εθνικό ρατσισμό, με τις σεξουαλικές αναζητήσεις σιτεμένων γυναικών στην Κένυα της απόλυτης φτώχιας - στη μέτρια αυτή ταινία, η σκηνή όπου οι χυμένες στις ξαπλώστρες τους τουρίστριες χωρίζονται μ’ ένα σκοινί από τους επαίτες ντόπιους σε μια ειδυλλιακή εξωτική παραλία είναι ένας εκπληκτικός πίνακας ενός σκηνοθέτη με αποδεδειγμένα εικαστικό μάτι.

Απόλυτα πετυχημένες σε κλίμακα μεγέθους (κάτι σαν value for money) είναι το RustandBoneτου Ζακ Οντιάρ και το Κυνήγι του Τόμας Βίντερμπεργκ. Μετά τον Προφήτη, ο Οντιάρ κάνει ένα ερωτικό δράμα, με σωστά μοιρασμένη την επιθυμία και τον πόνο. Η Μαριόν Κοτιγιάρ έχει αποσπάσει τις καλές κριτικές, αλλά ο Ματίας Σονέρτς είναι η πραγματική αποκάλυψη. Το Κυνήγι είναι ένας ολόφωτος εφιάλτης, η εξάπλωση μιας απαίσιας φήμης που σπιλώνει το όνομα ενός δασκάλου και σωστού ανθρώπου και απειλεί να τον καταστρέψει ολοκληρωτικά. Ακόμη και στην προοδευμένη Δανία, το σκοταδιστικό, προτεσταντικό χωριό ζει και βασιλεύει. Μαζί με το Amour του Χάνεκε, αυτές οι τρεις ταινίες έχουν ξεχωρίσει στο πρώτο μισό ενός φεστιβάλ στο οποίο κανένας σκηνοθέτης δεν φιλοδοξεί να το παίξει Θεός (όπως πέρυσι ο Τέρενς Μάλικ), προτιμώντας τη μεζούρα της κοινότητας που γνωρίζουν καλύτερα.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια