Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
0

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''See through'' (1970) του Vito Acconci

 

Ο Ναρκισσισμός, η Μνήμη, ο Θάνατος και οι θεωρίες του Lacan εμπλέκονται σε μία σειρά πειραματικών ταινιών μικρού μήκους που είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι σινεφίλ θεατές του Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' εδώ στη Λευκωσία. Ταινίες σπάνιες διάρκειας από 2 μέχρι 10 λεπτά μάξιμουμ, που καλύπτουν μία χρονική περίοδο από το 1970 έως το 2011, δημιουργών σαν τους Friedl vom Groller, Carolee Schneemann, Olivier Fouchard, Peter Campus, Bill Viola, Joan Jonas κ.α.

Με εντυπωσίασε το 9λεπτο ''Infinity Kisses'' (2009) της Carolee Schneemann, μια εξερεύνηση της ανθρώπινης και αιλουροειδούς αισθησιακής επικοινωνίας της σκηνοθέτιδας με τη γάτα της. Επί 8 χρόνια, η Schneemann κατέγραψε σε 124 selfie φωτογραφίες την εκφραστική αυτοδιάθεση της ένθερμης γάτας της και εν συνέχεια επανασύνθεσε τις photos αυτές σε μορφή βίντεο, φτιάχνοντας ένα πειραματικό και προκλητικό, στα όρια της κτηνοβασίας, ταινιάκι.

Σαν επιμελητές του προγράμματος, αντιληφθήκαμε πως οι selfie photos δεν ήταν καινούργιο φαινόμενο, αλλά είχαν τις ρίζες τους στους αδερφούς Lumiere, στα ημερολογιακά φιλμ του Jonas Mekas, στις αρτίστικες ταινίες των 70s και σε μερικές σύγχρονες απόπειρες δημιουργών που έστρεψαν την κάμερα στον εαυτό τους.

Επίσης, το 3λεπτο ''Gutes ende (Bliss)'' της Friedl vom Groller, πορτραίτο της ηλικιωμένης μητέρας της δημιουργού, μέσα από την κλινική που αρνείται να μακιγιαριστεί προτού βγει στο φακό. Μία σύντομη, βουβή και άκρως μελαγχολική ταινία στην απόχρωση του γκρι.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''Gutes ende/ Bliss'' (2011) της Friedl vom Groller

Στο 5λεπτο ''See through'', πάλι, από το μακρινό 1970, ο κινηματογραφιστής Vito Acconci καταγράφει το είδωλο του μπροστά σ' ένα καθρέφτη προτού σπάσει τον καθρέφτη και κατά συνέπεια κομματιάσει τον ίδιο του τον εαυτό!

 

Ζήτησα από τον Αμερικανό Christopher Zimmermann και τον Ελβετό Pascal Richard, που ήρθαν στην Κύπρο από τις ΗΠΑ και την Ολλανδία αντιστοίχως ως curators του προγράμματος ''Mirror me - Η Προϊστορία της Σέλφι'', να εξηγήσουν στο LIFO.gr το ακριβές ''ιδεολόγημα'' πίσω από τη δημιουργία όχι μιας selfie photo, αλλά μίας selfie experimental ταινίας. Βρήκα την απάντηση τους εξαιρετικά ενδιαφέρουσα:

«Το 2013 το Βρετανικό Λεξικό της Οξφόρδης επέλεξε τη λέξη ''Selfie'' ως ''Λέξη της Χρονιάς''. Τότε άρχισε να γίνεται κατανοητό πως οι αυτο-φωτογραφίες του καθενός που μπορούσαν να έχουν καλή ''διανομή'' μέσω διαδικτύου, έκρυβαν έναν ακραίο ναρκισσισμό και φετιχισμό, τόσο δημοφιλή παγκοσμίως, όσο και προβληματικό.

Σαν επιμελητές του προγράμματος, αντιληφθήκαμε πως οι selfie photos δεν ήταν καινούργιο φαινόμενο, αλλά είχαν τις ρίζες τους στους αδερφούς Lumiere, στα ημερολογιακά φιλμ του Jonas Mekas, στις αρτίστικες ταινίες των 70s και σε μερικές σύγχρονες απόπειρες δημιουργών που έστρεψαν την κάμερα στον εαυτό τους. Οδηγηθήκαμε έτσι στη δημιουργία ενός αφιερώματος της Προϊστορίας της Selfie με ταινίες και βίντεο από καλλιτέχνες που έπαιζαν με την έννοια του ''Εγώ'' μπροστά και πίσω από τον φακό.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
Ο Ελβετός Pascal Richard και ο Αμερικανός Christopher Zimmermann, επιμελητές του προγράμματος ''Mirror me''

 

Επιλέξαμε αρχικά δημιουργούς που δουλεύουν με αναλογικό φιλμ 16mm, 9.5mm και 8mm. Τον Γάλλο Olivier Fouchard, λόγου χάριν, που χρησιμοποιεί το φιλμ σαν καμβά για να παράξει πανέμορφες εικόνες μέσα από τα ίδια του τα πορτραίτα. Την Αυστριακή φωτογράφο και κινηματογραφίστρια Friedl vom Groller, γνωστή για τα ''Πορτραίτα της Χρονιάς'', η οποία - μεταξύ άλλων - φωτογράφιζε επί ένα χρόνο τον εαυτό της σε καθημερινή βάση για να ενώσει εν συνεχεία το αποτέλεσμα σε ένα ιδιαίτερο φιλμ 16mm.

Ενδιαφέρον βρήκαμε και σε φιλμάκια του 1970, τότε που ξεκινούσε το βίντεο, παρέχοντας ευκολία στους πειραματιστές δημιουργούς με τη φτήνια του, τη φωτεινότητα και την αντιγραψιμότητα του. Πολλά απ' αυτά τα ταινιάκια έπαιξαν ρόλο σε κοινωνικά ζητήματα σαν τη θέση των γυναικών και τη χειραφέτηση τους στις ανδροκρατούμενες κοινωνίες, την πάλη του καλλιτέχνη με το Εγώ του και μιαν υπερβατικότητα στη χρήση του μέσου.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''Left side, right side'' (1972) της Joan Jonas

Όλες οι ταινίες του αφιερώματος εκθέτουν την ανήσυχη θέση μεταξύ Παρουσίας και Απουσίας. Μας φέρνουν σε επαφή με καλλιτέχνες που θέτουν θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα, υπενθυμίζοντας μας παράλληλα πως όλοι θα υποστούμε ένα fade out και θα σβήσουμε αργά - αργά, σαν μία selfie μέσα σε selfie στατική ή κινούμενη εικόνα.»

 

Το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' της Λευκωσίας ρίχνει αυλαία την Τετάρτη, 24 Ιουνίου, και αν μου επιτρέπεται ένα σχόλιο, πραγματικά αποτελεί μία πρωτοποριακή διοργάνωση που λείπει από την Αθήνα. Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του με τίτλο ''Mirror me - Η Προϊστορία της Σέλφι'', η κατακλείδα ας είναι του μεγάλου Michelangelo Antonioni: ''Ένας σκηνοθέτης δεν κάνει τίποτα άλλο από το να επιδιώκει την αυτοπαρουσίαση του μέσα από τις ταινίες του - ταινίες που είναι ντοκουμέντα όχι μιας οριστικοποιημένης σκέψης, αλλά μάλλον μιας υπό κατασκευήν σκέψης...''.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''Peter Kubelka and Jonas Mekas'' (1994) της Friedl vom Groller
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ