Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
0

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''See through'' (1970) του Vito Acconci

 

Ο Ναρκισσισμός, η Μνήμη, ο Θάνατος και οι θεωρίες του Lacan εμπλέκονται σε μία σειρά πειραματικών ταινιών μικρού μήκους που είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι σινεφίλ θεατές του Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' εδώ στη Λευκωσία. Ταινίες σπάνιες διάρκειας από 2 μέχρι 10 λεπτά μάξιμουμ, που καλύπτουν μία χρονική περίοδο από το 1970 έως το 2011, δημιουργών σαν τους Friedl vom Groller, Carolee Schneemann, Olivier Fouchard, Peter Campus, Bill Viola, Joan Jonas κ.α.

Με εντυπωσίασε το 9λεπτο ''Infinity Kisses'' (2009) της Carolee Schneemann, μια εξερεύνηση της ανθρώπινης και αιλουροειδούς αισθησιακής επικοινωνίας της σκηνοθέτιδας με τη γάτα της. Επί 8 χρόνια, η Schneemann κατέγραψε σε 124 selfie φωτογραφίες την εκφραστική αυτοδιάθεση της ένθερμης γάτας της και εν συνέχεια επανασύνθεσε τις photos αυτές σε μορφή βίντεο, φτιάχνοντας ένα πειραματικό και προκλητικό, στα όρια της κτηνοβασίας, ταινιάκι.

Σαν επιμελητές του προγράμματος, αντιληφθήκαμε πως οι selfie photos δεν ήταν καινούργιο φαινόμενο, αλλά είχαν τις ρίζες τους στους αδερφούς Lumiere, στα ημερολογιακά φιλμ του Jonas Mekas, στις αρτίστικες ταινίες των 70s και σε μερικές σύγχρονες απόπειρες δημιουργών που έστρεψαν την κάμερα στον εαυτό τους.

Επίσης, το 3λεπτο ''Gutes ende (Bliss)'' της Friedl vom Groller, πορτραίτο της ηλικιωμένης μητέρας της δημιουργού, μέσα από την κλινική που αρνείται να μακιγιαριστεί προτού βγει στο φακό. Μία σύντομη, βουβή και άκρως μελαγχολική ταινία στην απόχρωση του γκρι.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''Gutes ende/ Bliss'' (2011) της Friedl vom Groller

Στο 5λεπτο ''See through'', πάλι, από το μακρινό 1970, ο κινηματογραφιστής Vito Acconci καταγράφει το είδωλο του μπροστά σ' ένα καθρέφτη προτού σπάσει τον καθρέφτη και κατά συνέπεια κομματιάσει τον ίδιο του τον εαυτό!

 

Ζήτησα από τον Αμερικανό Christopher Zimmermann και τον Ελβετό Pascal Richard, που ήρθαν στην Κύπρο από τις ΗΠΑ και την Ολλανδία αντιστοίχως ως curators του προγράμματος ''Mirror me - Η Προϊστορία της Σέλφι'', να εξηγήσουν στο LIFO.gr το ακριβές ''ιδεολόγημα'' πίσω από τη δημιουργία όχι μιας selfie photo, αλλά μίας selfie experimental ταινίας. Βρήκα την απάντηση τους εξαιρετικά ενδιαφέρουσα:

«Το 2013 το Βρετανικό Λεξικό της Οξφόρδης επέλεξε τη λέξη ''Selfie'' ως ''Λέξη της Χρονιάς''. Τότε άρχισε να γίνεται κατανοητό πως οι αυτο-φωτογραφίες του καθενός που μπορούσαν να έχουν καλή ''διανομή'' μέσω διαδικτύου, έκρυβαν έναν ακραίο ναρκισσισμό και φετιχισμό, τόσο δημοφιλή παγκοσμίως, όσο και προβληματικό.

Σαν επιμελητές του προγράμματος, αντιληφθήκαμε πως οι selfie photos δεν ήταν καινούργιο φαινόμενο, αλλά είχαν τις ρίζες τους στους αδερφούς Lumiere, στα ημερολογιακά φιλμ του Jonas Mekas, στις αρτίστικες ταινίες των 70s και σε μερικές σύγχρονες απόπειρες δημιουργών που έστρεψαν την κάμερα στον εαυτό τους. Οδηγηθήκαμε έτσι στη δημιουργία ενός αφιερώματος της Προϊστορίας της Selfie με ταινίες και βίντεο από καλλιτέχνες που έπαιζαν με την έννοια του ''Εγώ'' μπροστά και πίσω από τον φακό.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
Ο Ελβετός Pascal Richard και ο Αμερικανός Christopher Zimmermann, επιμελητές του προγράμματος ''Mirror me''

 

Επιλέξαμε αρχικά δημιουργούς που δουλεύουν με αναλογικό φιλμ 16mm, 9.5mm και 8mm. Τον Γάλλο Olivier Fouchard, λόγου χάριν, που χρησιμοποιεί το φιλμ σαν καμβά για να παράξει πανέμορφες εικόνες μέσα από τα ίδια του τα πορτραίτα. Την Αυστριακή φωτογράφο και κινηματογραφίστρια Friedl vom Groller, γνωστή για τα ''Πορτραίτα της Χρονιάς'', η οποία - μεταξύ άλλων - φωτογράφιζε επί ένα χρόνο τον εαυτό της σε καθημερινή βάση για να ενώσει εν συνεχεία το αποτέλεσμα σε ένα ιδιαίτερο φιλμ 16mm.

Ενδιαφέρον βρήκαμε και σε φιλμάκια του 1970, τότε που ξεκινούσε το βίντεο, παρέχοντας ευκολία στους πειραματιστές δημιουργούς με τη φτήνια του, τη φωτεινότητα και την αντιγραψιμότητα του. Πολλά απ' αυτά τα ταινιάκια έπαιξαν ρόλο σε κοινωνικά ζητήματα σαν τη θέση των γυναικών και τη χειραφέτηση τους στις ανδροκρατούμενες κοινωνίες, την πάλη του καλλιτέχνη με το Εγώ του και μιαν υπερβατικότητα στη χρήση του μέσου.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''Left side, right side'' (1972) της Joan Jonas

Όλες οι ταινίες του αφιερώματος εκθέτουν την ανήσυχη θέση μεταξύ Παρουσίας και Απουσίας. Μας φέρνουν σε επαφή με καλλιτέχνες που θέτουν θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα, υπενθυμίζοντας μας παράλληλα πως όλοι θα υποστούμε ένα fade out και θα σβήσουμε αργά - αργά, σαν μία selfie μέσα σε selfie στατική ή κινούμενη εικόνα.»

 

Το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' της Λευκωσίας ρίχνει αυλαία την Τετάρτη, 24 Ιουνίου, και αν μου επιτρέπεται ένα σχόλιο, πραγματικά αποτελεί μία πρωτοποριακή διοργάνωση που λείπει από την Αθήνα. Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του με τίτλο ''Mirror me - Η Προϊστορία της Σέλφι'', η κατακλείδα ας είναι του μεγάλου Michelangelo Antonioni: ''Ένας σκηνοθέτης δεν κάνει τίποτα άλλο από το να επιδιώκει την αυτοπαρουσίαση του μέσα από τις ταινίες του - ταινίες που είναι ντοκουμέντα όχι μιας οριστικοποιημένης σκέψης, αλλά μάλλον μιας υπό κατασκευήν σκέψης...''.

Η Προϊστορία της Σέλφι Φωτογραφίας σε ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα Facebook Twitter
''Peter Kubelka and Jonas Mekas'' (1994) της Friedl vom Groller
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ