Η μυστική ιστορία του Χόλιγουντ μέσα από επιστολές που έρχονται για πρώτη φόρα στο φως

Η μυστική ιστορία του Χόλιγουντ μέσα από επιστολές που έρχονται για πρώτη φόρα στο φως Facebook Twitter
"Αιώνιά μου αγάπη": Αριστερά, το εξώφυλλο του βιβλίου Letters from Hollywood και δεξιά ο Έρνεστ Χέμινγουεί και η Μάρλεν Ντίτριχ
0

Η νέα αυτή έκδοση με τίτλο "Letters from Hollywood" αποτελεί έναν ανεκτίμητο θησαυρό, συγκεντρώνοντας πάνω από 130 επιστολές, τηλεγραφήματα και υπομνημάτα που ξεκινούν από το 1923 (Ο Χάρι Χουντίνι προς τον παραγωγό Άντολφ Ζούκορ) μέχρι το 1976 (Η Τζέιν Φόντα προς τον σκηνοθέτη της στην ταινία «Τζούλια», Φρεντ Τσίνεμαν). Πρόκειται ουσιαστικά για μια επιστολική ιστορία του Χόλιγουντ εκ των έσω.

Πολλές από τις επιστολές φέρνουν στο μυαλό εκείνο το παλαιό αλλά διαχρονικό ρητό του σεναριογράφου Γουίλιαμ Γκόλντμαν για το κλασσικό Χόλιγουντ: «Κανείς δεν γνωρίζει τίποτα». Όπως το telex του παραγωγού Χάρι Σάλτζμαν προς τον συνάδελφο του 'Τσάμπι' Μπρόκολι (το όνομα του οποίου συνδέθηκε ανεξίτηλα με τις ταινίες του 007), ο οποίος αναζητούσε πρωταγωνιστή για να υποδυθεί τον Τζέιμς Μποντ στην πρώτη ταινία της σειράς, το «Δρ.Νο»: «Η Νέα Υόρκη δεν βρίσκει καθόλου συμπαθή αυτόν τον [Σον] Κόνερι. Μπορούμε σίγουρα να βρούμε καλύτερο».

Ή το γράμμα που έγραψε το 1945 ο θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος Ρόμπερτ Σέργουντ στον παραγωγό Σάμιουελ Γκόλντγουιν επιχειρώντας να τον πείσει να εγκαταλείψει το «καταδικασμένο» σύμφωνα με την άποψή του πρότζεκτ της ταινίας «Τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας». Η ταινία όχι μόνο γυρίστηκε τελικά αλλά κέρδισε και επτά Όσκαρ – συμπεριλαμβανομένων και αυτών της καλύτερης ταινίας αλλά και του καλύτερου σεναρίου το οποίο έλαβε ο ίδιος ο Σέργουντ.

Πέρα από τις επιστολές που αποκαλύπτουν τις εσωτερικές διεργασίες του κλασσικού Χόλιγουντ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και αυτές που επιδεικνύουν τρυφερά αληθινές φιλίες μέσα στην «λυκοφωλιά» της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Μεγάλο μέρος της αλληλογραφίας που περιλαμβάνει το βιβλίο αποτελεί μια ανεκτίμητη ματιά στα ενδότερα της σόου μπίζνες: Η Μπέτι Ντέιβις απειλεί να φύγει αν ο επικεφαλής του στούντιο Τζακ Γουόρνερ δεν αλλάξει τους όρους του συμβολαίου της, ο σκηνοθέτης Τζόζεφ Μάνκιεβιτς παραπονιέται στον παραγωγό Ντάριλ Φ. Ζάνουκ ότι είναι αδύνατον να ολοκληρώσει το «Όλα για την Εύα» στις ημερομηνίες που έχει θέσει το στούντιο, ο Ζάνουκ με τη σειρά του να διαμαρτύρεται στους δημιουργούς του κλασικού γουέστερν "My Darling Clementine" για την πληθώρα σκηνών «κατανάλωσης ουίσκι, βίας και πορνείας» στην ταινία του Τζον Φορντ.

Πέρα από τις επιστολές που αποκαλύπτουν τις εσωτερικές διεργασίες του κλασσικού Χόλιγουντ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και αυτές που επιδεικνύουν τρυφερά αληθινές φιλίες μέσα στην «λυκοφωλιά» της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Όπως τα γράμματα ανάμεσα στην Κάθριν Χέμπορν και τον οπερατέρ Μπερτ Γκλένον ή αυτά ανάμεσα στον Κάρι Γκραντ και την συμπρωταγωνίστριά του στην ταινία του Χίτσκοκ "North by Northwest" (Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων) το 1961, Εύα Μαρί Σέντ (η οποία παραμένει ακμαία στα 95 της) όταν της γράφει «Εύα Μαρί, σ' αυτή την ταινία δεν θα χρειαστεί να κλάψεις σε καμία σκηνή και θα περάσουμε υπέροχα μαζί».

Η μυστική ιστορία του Χόλιγουντ μέσα από επιστολές που έρχονται για πρώτη φόρα στο φως Facebook Twitter
Γράμματα από την αλληλογραφία ανάμεσα στην Κάθριν Χέμπορν και τον οπερατέρ Μπερτ Γκλένον

Κάτι (ή μάλλον πολύ) παραπάνω από φίλοι ήταν η Μάρλεν Ντίτριχ και ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, όπως αποκαλύπτει ένα μπιλιέτο που του είχε στείλει η Γερμανίδα ντίβα το 1955. Το εμπιστευτικό σημείωμα ξεκινά με τη φράση «Αιώνιά μου αγάπη» και καταλήγει. «γράψε μου σε παρακαλώ για τα πάντα, για το πώς είσαι με τη Μαίρη [η τέταρτη σύζυγος του Χέμινγουεϊ], γι' αυτά που σκέφτεσαι και αν μ' αγαπάς ακόμα».

Η πιο απροσδόκητη επιστολή του βιβλίου πάντως είναι μάλλον αυτή που είχε γράψει σε ηλικία 17 ετών ο άγνωστος Τομ Χανκς στον σκηνοθέτη Τζορτζ Ρόι Χιλ που γνώριζε τότε τεράστια επιτυχία με «Το Κέντρί»: «Η εμφάνισή μου σίγουρα δεν είναι εντυπωσιακή», του γράφει. «Δεν μοιάζω με αρχαίο Έλληνα Θεό και ούτε μουστάκι δεν μπορώ να μεγαλώσω, σκέφτηκα όμως ότι από τη στιγμή που οι άνθρωποι πληρώνουν για να δουν ταινίες σαν τον 'Εξορκιστή', κάτι μπορεί να γίνει και με μένα».

Με στοιχεία από το Vanity Fair

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ