Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80

 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
0
 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini

Οι αλλαγές που συνέβησαν στην Νεοϋορκέζικη Times Square κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990 ήταν καθοριστικές για την μετέπειτα εξέλιξη ολόκληρης της πόλης.


Και μπορεί για τους τουρίστες και για τους κάτοικους των προαστίων ο εξευγενισμός της πιο διάσημης πλατείας του Μανχάταν να ήταν προαπαιτούμενο για να την επισκεφθούν, για τους ντόπιους τα σημάδια της ολικής "ανακαίνισής" της προμήνυαν την εικόνα μιας πόλης αποστειρωμένης, μιας πόλης που θα έχανε την σπιρτάδα και την αστική της θρασύτητα.


Όπως ακριβώς την ήθελε ο δήμαρχος Τζουλιάνι.


Όσοι είναι σήμερα αρκετά μεγάλοι, όμως, θυμούνται πολύ καλά ότι τα πράγμα εκεί γύρω δεν ήταν πάντα έτσι.

Θυμούνται τα άγρια χρόνια της πλατείας και την γοητευτική επικινδυνότητα που την χαρακτήριζε την δεκαετία του '80.

 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini


Κακόφημα σινεμά και peep shows, μικρο-έμποροι ναρκωτικών, τσαμπουκάδες στο δρόμο, και εναλλακτικοί καλλιτέχνες που πάσχιζαν να λάβουν το βάπτισμα τους πυρός δίπλα από εκκολαπτόμενους γκάνγκστερ πρωταγωνιστούσαν στην πλατεία που λίγο αργότερα θα γινόταν το πιο φωτισμένο εμπορικό και τουριστικό κέντρο του Μανχάταν.


Το ξεκαθάρισμα δεν ήταν μια μακρά διαδικασία, αλλά συνέβη σχεδόν αστραπιαία. Μέχρι τα μέσα στης δεκαετίας του '90 η Times Square δεν θύμιζε σε τίποτα τον παλιό καλό κακόφημο εαυτό της.


"Κάποτε, όπου και να γυρνούσες την κάμερα σου έπεφτες πάνω σε τοιχογραφίες του Keith Herring, σε γκράφιτι, και σε τρελούς ανθρώπους που πήγαιναν σε τρελά πάρτι", θυμάται ο φωτογράφος Gregoire Alessandrini που ως φοιτητής κατάφερε να καταγράψει εκτενώς την Times Square όπως πραγματικά ήταν, πριν την επέλαση της "κακόγουστα εκτυφλωτικής αισθητικής των billboards".

 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini
 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini
 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini


Κι αν οι φωτογραφίες του Alessandrini μας δίνουν μια εικόνα για το παρελθόν της πλατείας, είναι το 40λεπτο φιλμ του σκηνοθέτη Charlie Ahearn που ολοκληρώνει το παζλ με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο.


Από το 1981 μέχρι το 1983 ο Ahearn κατέγραφε κρυφά τη ζωή της πλατείας, όπως τη ζούσε και την έβλεπε από το διαμέρισμά του στην 43η Οδό. Την ίδια περίοδο ο ίδιος εργαζόταν στην πρωτοποριακή hip hop εταιρεία "Wild Style" (Fab Five Freddy, Lady Pink, the Rock Steady Crew, κ.α.)


Το φιλμ "Doin' Time in Times Square" μοιάζει με ένα ντοκιμαντέρ της ζωής του σκηνοθέτη με φόντο τους επικούς καυγάδες που συνέβαιναν καθημερινά στην πλατεία, τα απαραίτητα Jesus freaks που την τριγυρνούσαν, τις συχνές επεμβάσεις των μπάτσων κ.ο.κ


Ενδιάμεσα ο σκηνοθέτης διακόπτει την "παρακολούθηση" τραβώντας σκηνές από μέσα από το σπίτι του, οικογενειακές γιορτές, πάρτι γενεθλίων, και τα σχετικά.


Το φιλμάκι παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης το 1992, και εμείς μπορούμε να το δούμε εδώ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ