O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Βακιρτζής Γεώργιος (1923 - 1988), Αφίσα από την ταινία “Η λεοπάρδαλις της Σικελίας” Ψαρόκολλα, χρωστικές σε μουσαμά, 150 x 186 εκ. Δωρεά Υπουργείο Πολιτισμού και Επιστημών. Gredit: Εθνική Πινακοθήκη

Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art

0

Στο εικαστικό έργο του Γιώργου Βακιρτζή για τον κινηματογράφο είναι αφιερωμένo το ντοκιμαντέρ του Πάνου Θωμαΐδη με τίτλο «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής». Μέσα από αφηγήσεις και εικόνες, η ταινία μάς μεταφέρει στον κόσμο της επικοινωνίας των κινηματογραφικών ταινιών στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, προβάλλοντας το μοναδικό εικαστικό έργο του δεξιοτέχνη δημιουργού που κυριάρχησε στη λεγόμενη «τέχνη των επτά ημερών».

Η ταινία βασίζεται σε αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν και σε περιγραφές εικαστικών και ανθρώπων της τέχνης, και παρουσιάζει πολλές από τις γιγαντοαφίσες και τις λιθόγραφες αφίσες που φιλοτέχνησε ο Βακιρτζής, έργα που κοσμούσαν τους κινηματογράφους της Αθήνας τη δεκαετία του ’50 και του ’60. 

Η πρώτη ανάμνηση - Μια ιστορία από τη δεκαετία του ’60

Αθήνα, δεκαετία του ’60. Ο σκηνοθέτης Πάνος Θωμαΐδης, παιδάκι, περπατάει ανάμεσα στο πολύβουο πλήθος, χειμώνα σε μια πόλη βρόμικη και θορυβώδη. «Από το ύψος μου δεν μπορώ να δω παρά μόνο τα πανωφόρια των περαστικών που μας προσπερνούν σπρώχνοντας, καθώς κινούνται με βιασύνη, αδιαφορώντας αν τσαλαπατήσουν τον διπλανό», μου λέει. Οι γονείς του σταματούν μπροστά σε ένα κεντρικό σινεμά για να δουν τις φωτογραφίες της ταινίας που παίζεται. Σηκώνει τα μάτια ψηλά και μένει έκθαμβος από τη ζωγραφιά που αντικρίζει. Το μέγεθος, την έκφραση, το χρώμα.

Μέχρι την εφηβεία του θα δει πολλές παρόμοιες εικόνες. Ενδίδει στη γοητεία τους πριν βυθιστεί στη μαγεία της σκοτεινής αίθουσας. REX, Παλλάς, Ορφέας, Αττικόν, αίθουσες πρώτης προβολής με υπερμεγέθεις οθόνες, βασιλικά θεωρεία, βελούδινα καθίσματα και τη χαρακτηριστική μυρωδιά της παρκετίνης.

«Με τη ζωγραφική του για τον κινηματογράφο, τις γιγαντοαφίσες και τις λιθόγραφες αφίσες του, ο Βακιρτζής κάνει μια τέχνη για το ευρύ κοινό, κάνει μια τέχνη λαϊκή, κάνει pop art, και με την έννοια αυτή είναι πρωτοπόρος για την εποχή του».

Με τον ερχομό της τηλεόρασης θα αλλάξει σταδιακά το τοπίο. Σύντομα τα billboards και οι μεγάλες ψηφιακές εκτυπωτικές του ρολού θα αντικαταστήσουν τη μοναδικότητα της χειροποίητης γιγαντοαφίσας. Ανεπαίσθητα, πλην όμως χαρακτηριστικά, χάνει τη μαγεία της πλέον αυτή η απεικόνιση. 

Αναζητώντας τη δουλειά του Βακιρτζή

 Πάνου Θωμαΐδη
 O Πάνος Θωμαΐδης

«Σε αναζήτηση θέματος για ντοκιμαντέρ, μια επικοινωνία με τον γνώριμο από παλιά Χρήστο Φ. Μαργαρίτη με φέρνει σε επαφή με το περιεχόμενο της συλλογής Starlets και μου αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο της δουλειάς του Γιώργου Βακιρτζή. Προσχέδια, μακέτες, τεχνικές οδηγίες, φωτογραφίες από τα ενδότερα της Χρήστου Λαδά 11, όπου για χρόνια ήταν το εργαστήριο-ιερό του Γιώργου Βακιρτζή. Η περιγραφή της τεχνικής της ψαρόκολλας είναι από μόνη της μια αποκάλυψη. Ο Χρήστος φυτεύει την ιδέα ενός ντοκιμαντέρ. Το “μαύρο” στην ΕΡΤ θα ματαιώσει τα σχέδια. Ο Αντώνης Ρίκος μου θυμίζει ότι ο φίλος Μένης Θεοδωρίδης έχει καταγράψει με μοναδική ευαισθησία τον Γιώργο Βακιρτζή επί το έργον σε μια σπάνιας αρτιότητας και ομορφιάς σπουδαστική ταινία 8mm. Βλέπω το φιλμ και αναρωτιέμαι αν έχω κάτι άλλο να προσθέσω. Μήπως έχουν όλα ειπωθεί;», σημειώνει ο Πάνος Θωμαΐδης.

Τα χρόνια περνούν και το 2023, με αφορμή την έκθεση για τον Γιώργο Βακιρτζή που διοργάνωσε ο Χρήστος Μαργαρίτης και η ομάδα του στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, αφυπνίζεται εκ νέου το εγχείρημα. Αυτήν τη φορά η προσπάθεια θα ευοδωθεί. Το ντοκιμαντέρ «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής», βασισμένο σε μια ιδέα του Χρήστου Μαργαρίτη, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Πάνου Θωμαΐδη, επιτέλους γίνεται πραγματικότητα.

Ένα εφήμερο έργο με διαχρονικό ενδιαφέρον 

Τα εργαστήρια της παραγωγής κινηματογραφικών γιγαντοαφισών ήταν πολλά. Ο Βακιρτζής δεν ήταν ο μόνος. Ο δάσκαλός του Στέφανος Αλμαλιώτης, ο Κώστας και ο Γιώργος Κουζούνης, ο Νικόλαος Ανδρεάκος, ο Μανώλης Παναγιωτόπουλος, ο Βαγγέλης Φαεινός, ο Μεμάς Τουλιάτος και ο Μάριος Χονδρογιάννης συνθέτουν το τοπίο της αγοράς. Όλοι εξαίρετοι τεχνίτες, εξαίρετοι καλλιτέχνες, εξαίρετοι δημιουργοί. Τι κάνει τον Βακιρτζή να ξεχωρίζει;

«Ο Βακιρτζής τολμά, σπάει τη φόρμα», λέει ο Πάνος Θωμαΐδης. «Μεταφέρει με το πινέλο του γραφές που συναντά κανείς στη χαρακτική με linoleum και στην ξυλογραφία, φόρμες τολμηρές, διακριτές, γραμμές που έχουν ρίζες στη λαϊκή ζωγραφική και τη βυζαντινή αγιογραφία. Ο τρόπος που πλάθει το χρώμα του ιδιαίτερος. Δεν επιδιώκει να σβήσει, να χάσει τα όρια του, να σμίξει τις αποχρώσεις σε μια σταδιακή μετάβαση. Αντίθετα, δουλεύει με άνεση τα έντονα κοντράστ, αφήνοντας στο μάτι του θεατή να γεφυρώσει τις φόρμες, κάνοντας έμμεσα τον θεατή ενεργητικό και όχι απλά έναν παθητικό δέκτη. Οι χρωματικές του επιλογές, αιρετικές, προκλητικές, με στόχο τον εντυπωσιασμό αλλά και τον υποσυνείδητο προϊδεασμό του θεατή επί του περιεχομένου. Οι συνθέσεις του, οι γραμματοσειρές του, τα μεγέθη ως χρήση σπουδαιότητας αλλά και χωροταξίας του κάδρου, ο διαχωρισμός του πρώτου πλάνου από το φόντο με μια ασυναίσθητη χρήση του βάθους πεδίου, και τόσα άλλα που ανακαλύπτει κανείς μελετώντας από κοντά τόσο τα τελειωμένα έργα του όσο και τα προσχέδιά του», επισημαίνει.

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Ο Γιώργος Βακιρτζής επί το έργον. Καρέ από την ταινία «Γιώργος Βακιρτζής» του σκηνοθέτη Μένη Θεοδωρίδη. Φωτ.: Αρχείο Μένη Θεοδωρίδη.

Ο Γιώργος Βακιρτζής υπήρξε πολυτάλαντος και πολυσχιδής. Αναμφισβήτητα το έργο του για τον κινηματογράφο είναι μοναδικό και τον χαρακτηρίζει. Ωστόσο, δεν ήταν ο μόνος που ασχολήθηκε με το είδος, όπως, επίσης, δεν ήταν το μόνο είδος με το οποίο ασχολήθηκε. Η ανάγκη προσέλκυσης του κοινού δημιούργησε ανά τον κόσμο την ανάγκη της επικοινωνίας, της διαφήμισης, εν ολίγοις, της κινηματογραφικής ταινίας. Στην προ τηλεόρασης εποχή, στα μέσα μαζικής επικοινωνίας κυριαρχούν η αφίσα και η επιγραφή, που στην περίπτωση του κινηματογράφου, λόγω της εβδομαδιαίας ανανέωσης του έργου, αλλάζει σχεδόν μόνιμα ανά επτά ημέρες, οδηγώντας σε αυτό που ονομάστηκε «τέχνη των επτά ημερών». Αυτή η βραχύβια ανάγκη θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία υποδεέστερων εφαρμογών, αν δεν υπήρχε ο αδυσώπητος ανταγωνισμός των εταιρειών διανομής και των αιθουσαρχών που κυριαρχούσαν στους κύριους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας.

Έτσι, η απλή επιγραφοποιία αντικαταστάθηκε, από τα πρώτα βήματα του κινηματογράφου στην Ελλάδα, με φαντασμαγορικά κατασκευάσματα, τα περιβόητα «ντεκόρ», που πολλές φορές κάλυπταν όλη την πρόσοψη του κινηματογράφου και στόχο είχαν να εντυπωσιάσουν τον περαστικό, να τον δελεάσουν και να τον προσελκύσουν να δει το έργο. Αυτός, λοιπόν, ο εμπορικός σκοπός υποβάθμιζε, λόγω της χρηστικότητάς του, τη δημιουργία των ζωγράφων των γιγαντοαφισών από τέχνη σε εφαρμοσμένη τέχνη, απαξιώνοντάς τη στα μάτια των συναδέλφων, των κριτικών και των ακαδημαϊκών. Ευτελίζοντάς τη, επί της ουσίας.

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Αφίσα της ταινίας Στέλλα.
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία Η Αλίκη στο Ναυτικό

Αν προσθέσει κανείς σ’ αυτό και το περιορισμένο διάστημα της έκθεσης των γιγαντοαφισών, λόγω της εβδομαδιαίας αλλαγής των ταινιών, τα έργα αυτά χάνονταν, καταστρέφονταν, πετιούνταν, χρησιμοποιούνταν ως βάση για να ζωγραφιστούν από πάνω νέα, ή, στην καλύτερη περίπτωση, κόβονταν σε κομμάτια για να χρησιμοποιηθούν στις μικρότερων διαστάσεων μαρκίζες κινηματογράφων δεύτερης και τρίτης προβολής στις συνοικίες και στην επαρχία.

Μέσα σε αυτό το τοπίο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τον ρόλο των ανθρώπων που διέβλεψαν τη μοναδικότητα των έργων αυτών και με προσωπικό κόστος, επιμονή και υπομονή κατάφεραν να διασώσουν, να διαφυλάξουν και να μας παραδώσουν ολόκληρα ή και σπαράγματα αυτών των έργων. Ξεχωριστή θέση μεταξύ αυτών έχει ο Χρήστος Μαργαρίτης, ο οποίος αποδείχθηκε θεματοφύλακας του έργου του Γιώργου Βακιρτζή, τόσο μέσα από τη συμβολή του στη δημιουργία και διάσωση της συλλογής Hellafi, όσο και με τη μεταγενέστερη δράση του, με τη διάσωση και μελέτη των έργων που απαρτίζουν τη συλλογή Starlets.

Pop art και λαϊκή τέχνη 

Ανάμεσα στα σωζόμενα έργα του Γιώργου Βακιρτζή, ξεχωρίζουν τα προσχέδια και οι μακέτες, οι μελέτες, δηλαδή, που προηγούνταν της παραγωγής των γιγαντοαφισών. Μολύβια, μελάνια και ακουαρέλες, σε κλίμακα ανάλογη με τη μαρκίζα του εκάστοτε κινηματογράφου, συνοδευόμενα πολλές φορές με τεχνικές οδηγίες προς τους βοηθούς, αποκαλύπτουν τη μεθοδολογία, τον τρόπο δημιουργικής προσέγγισης και την ιδιαίτερη ματιά που ακολουθούσε σε κάθε ανάθεση. Στο ντοκιμαντέρ η Συραγώ Τσιάρα, η Ειρήνη Οράτη, ο Γιώργος Ρόρρης, καθένας από την πλευρά του, αναλύουν τόσο την τεχνική ιδιαιτερότητα, όσο και την αισθητική αξία ενός εκ προδιαγραφών εφήμερου έργου και εξηγούν γιατί καταφέρνει το έργο του Γιώργου Βακιρτζή να επιζήσει των ημερών του και συγχρόνως να αποτελεί σημείο αναφοράς για την εφαρμοσμένη εικαστική έκφραση της εποχής του.

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Μακέτα-Προσχέδιο από τον Γιώργο Βακιρτζή, για την Γιγαντοαφίσα της ταινίας του Νίκου Κούνδουρου, «Ο Δράκος» (1956) για τον Κινηματογράφο REX της οδού Πανεπιστημίου. Δεξιά, η λιθόγραφη αφίσα, που σχεδίασε ο ίδιος ο Νίκος Κούνδουρος για την ταινία του «Ο Δράκος».

«Με τη ζωγραφική του για τον κινηματογράφο, τις γιγαντοαφίσες και τις λιθόγραφες αφίσες του, ο Βακιρτζής κάνει μια τέχνη για το ευρύ κοινό, κάνει μια τέχνη λαϊκή, κάνει pop art, και με την έννοια αυτή είναι πρωτοπόρος για την εποχή του. Επιπλέον, συντονίζεται εκούσια ή ακούσια με τα μεταπολεμικά pop art ρεύματα της Ευρώπης και της Αμερικής, συμβάλλοντας στην καθιέρωση αυτής της μορφής έκφρασης στη χώρα μας», λέει ο Πάνος Θωμαΐδης.

Βλέποντας σήμερα ένα αυθύπαρκτο εικαστικό έργο

Με την πάροδο του χρόνου, η σύνδεση σημαίνοντος και σημαινoμένου έχει αλλάξει. Το πορτρέτο του Zαν Γκαμπέν, κυρίαρχο στη γιγαντοαφίσα της ταινίας «Ο Αλήτης» που βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1959, δεν έχει σήμερα την ευτελή χρηστικότητα της εισπρακτικής προσδοκίας.  Παραμένει, ωστόσο, ιδιαίτερο, καθώς γεννά τον θαυμασμό του θεατή ακόμα κι αν αυτός δεν γνωρίζει ότι πρόκειται για τη ρεκλάμα μια ταινίας, ακόμα κι αν αδιαφορεί για το ποια είναι η ταινία αυτή. Το εικαστικό έργο παραμένει αυθύπαρκτο και ως τέτοιο γεννά στον θεατή μια ιδιαίτερη συγκινησιακή φόρτιση, επιζητά και καταφέρνει να δημιουργήσει μια αυτοτελή ερμηνεία πέρα από το κινηματογραφικό έργο στο οποίο αναφέρεται, πέρα από την αφορμή που το γέννησε. 

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Διακοπές στη Ρώμη.
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Ρασπούτιν
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Η Δίψα της Βεντέττας
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία Η έχθρα

«Ο Γιώργος Βακιρτζής είναι αδιαμφισβήτητα “μάστορας”, με την έννοια του master of the arts, του καλλιτέχνη που η δεξιοτεχνία του είναι ικανή να ξεπεράσει τα όποια εκφραστικά εμπόδια. Το αποδεικνύει αυτό άλλωστε και στη μετέπειτα ζωγραφική του πορεία, στα χρόνια της “ζωγραφικής του τελάρου”. Συνδυάζει το έμφυτο ταλέντο με την εικαστική παιδεία, τη μακρόχρονη μαθητεία και σπουδή αλλά και το επικοινωνιακό χάρισμα. Αυτό το τελευταίο τού δίνει τη δυνατότητα να δημιουργεί και να επικοινωνεί μηνύματα μέσα από την οπτική γλώσσα, την οποία κατέχει. Απόδειξη η θέση του ως δημιουργικού διευθυντή στη Σκούρας Φιλμς, αλλά και η πολύ επιτυχημένη του πορεία ως δημιουργικού διευθυντή στη διαφήμιση, όπου πρώτος φέρνει μεγάλες διεθνείς διακρίσεις στη χώρα», λέει ο σκηνοθέτης. «Το έργο του Γιώργου Βακιρτζή μάς ενδιαφέρει γιατί φέρνει στο τραπέζι τη συζήτηση για τα όρια μεταξύ του ακαδημαϊσμού και της εφαρμοσμένης τέχνης, για το αν τα όρια αυτά είναι αμετάβλητα και αδιαπέραστα. Φέρνει τη συζήτηση για τις κατ’ ανάθεση δημιουργίες, είτε πρόκειται για μια καθαρά χρηστική, εμπορική εφαρμογή, είτε πρόκειται για μια κατ’ ανάθεση δοξαστική επιδίωξη των χορηγών τους».

Η κινηματογραφική πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής» θα γίνει στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM