O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Βακιρτζής Γεώργιος (1923 - 1988), Αφίσα από την ταινία “Η λεοπάρδαλις της Σικελίας” Ψαρόκολλα, χρωστικές σε μουσαμά, 150 x 186 εκ. Δωρεά Υπουργείο Πολιτισμού και Επιστημών. Gredit: Εθνική Πινακοθήκη

Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art

0

Στο εικαστικό έργο του Γιώργου Βακιρτζή για τον κινηματογράφο είναι αφιερωμένo το ντοκιμαντέρ του Πάνου Θωμαΐδη με τίτλο «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής». Μέσα από αφηγήσεις και εικόνες, η ταινία μάς μεταφέρει στον κόσμο της επικοινωνίας των κινηματογραφικών ταινιών στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, προβάλλοντας το μοναδικό εικαστικό έργο του δεξιοτέχνη δημιουργού που κυριάρχησε στη λεγόμενη «τέχνη των επτά ημερών».

Η ταινία βασίζεται σε αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν και σε περιγραφές εικαστικών και ανθρώπων της τέχνης, και παρουσιάζει πολλές από τις γιγαντοαφίσες και τις λιθόγραφες αφίσες που φιλοτέχνησε ο Βακιρτζής, έργα που κοσμούσαν τους κινηματογράφους της Αθήνας τη δεκαετία του ’50 και του ’60. 

Η πρώτη ανάμνηση - Μια ιστορία από τη δεκαετία του ’60

Αθήνα, δεκαετία του ’60. Ο σκηνοθέτης Πάνος Θωμαΐδης, παιδάκι, περπατάει ανάμεσα στο πολύβουο πλήθος, χειμώνα σε μια πόλη βρόμικη και θορυβώδη. «Από το ύψος μου δεν μπορώ να δω παρά μόνο τα πανωφόρια των περαστικών που μας προσπερνούν σπρώχνοντας, καθώς κινούνται με βιασύνη, αδιαφορώντας αν τσαλαπατήσουν τον διπλανό», μου λέει. Οι γονείς του σταματούν μπροστά σε ένα κεντρικό σινεμά για να δουν τις φωτογραφίες της ταινίας που παίζεται. Σηκώνει τα μάτια ψηλά και μένει έκθαμβος από τη ζωγραφιά που αντικρίζει. Το μέγεθος, την έκφραση, το χρώμα.

Μέχρι την εφηβεία του θα δει πολλές παρόμοιες εικόνες. Ενδίδει στη γοητεία τους πριν βυθιστεί στη μαγεία της σκοτεινής αίθουσας. REX, Παλλάς, Ορφέας, Αττικόν, αίθουσες πρώτης προβολής με υπερμεγέθεις οθόνες, βασιλικά θεωρεία, βελούδινα καθίσματα και τη χαρακτηριστική μυρωδιά της παρκετίνης.

«Με τη ζωγραφική του για τον κινηματογράφο, τις γιγαντοαφίσες και τις λιθόγραφες αφίσες του, ο Βακιρτζής κάνει μια τέχνη για το ευρύ κοινό, κάνει μια τέχνη λαϊκή, κάνει pop art, και με την έννοια αυτή είναι πρωτοπόρος για την εποχή του».

Με τον ερχομό της τηλεόρασης θα αλλάξει σταδιακά το τοπίο. Σύντομα τα billboards και οι μεγάλες ψηφιακές εκτυπωτικές του ρολού θα αντικαταστήσουν τη μοναδικότητα της χειροποίητης γιγαντοαφίσας. Ανεπαίσθητα, πλην όμως χαρακτηριστικά, χάνει τη μαγεία της πλέον αυτή η απεικόνιση. 

Αναζητώντας τη δουλειά του Βακιρτζή

 Πάνου Θωμαΐδη
 O Πάνος Θωμαΐδης

«Σε αναζήτηση θέματος για ντοκιμαντέρ, μια επικοινωνία με τον γνώριμο από παλιά Χρήστο Φ. Μαργαρίτη με φέρνει σε επαφή με το περιεχόμενο της συλλογής Starlets και μου αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο της δουλειάς του Γιώργου Βακιρτζή. Προσχέδια, μακέτες, τεχνικές οδηγίες, φωτογραφίες από τα ενδότερα της Χρήστου Λαδά 11, όπου για χρόνια ήταν το εργαστήριο-ιερό του Γιώργου Βακιρτζή. Η περιγραφή της τεχνικής της ψαρόκολλας είναι από μόνη της μια αποκάλυψη. Ο Χρήστος φυτεύει την ιδέα ενός ντοκιμαντέρ. Το “μαύρο” στην ΕΡΤ θα ματαιώσει τα σχέδια. Ο Αντώνης Ρίκος μου θυμίζει ότι ο φίλος Μένης Θεοδωρίδης έχει καταγράψει με μοναδική ευαισθησία τον Γιώργο Βακιρτζή επί το έργον σε μια σπάνιας αρτιότητας και ομορφιάς σπουδαστική ταινία 8mm. Βλέπω το φιλμ και αναρωτιέμαι αν έχω κάτι άλλο να προσθέσω. Μήπως έχουν όλα ειπωθεί;», σημειώνει ο Πάνος Θωμαΐδης.

Τα χρόνια περνούν και το 2023, με αφορμή την έκθεση για τον Γιώργο Βακιρτζή που διοργάνωσε ο Χρήστος Μαργαρίτης και η ομάδα του στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, αφυπνίζεται εκ νέου το εγχείρημα. Αυτήν τη φορά η προσπάθεια θα ευοδωθεί. Το ντοκιμαντέρ «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής», βασισμένο σε μια ιδέα του Χρήστου Μαργαρίτη, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Πάνου Θωμαΐδη, επιτέλους γίνεται πραγματικότητα.

Ένα εφήμερο έργο με διαχρονικό ενδιαφέρον 

Τα εργαστήρια της παραγωγής κινηματογραφικών γιγαντοαφισών ήταν πολλά. Ο Βακιρτζής δεν ήταν ο μόνος. Ο δάσκαλός του Στέφανος Αλμαλιώτης, ο Κώστας και ο Γιώργος Κουζούνης, ο Νικόλαος Ανδρεάκος, ο Μανώλης Παναγιωτόπουλος, ο Βαγγέλης Φαεινός, ο Μεμάς Τουλιάτος και ο Μάριος Χονδρογιάννης συνθέτουν το τοπίο της αγοράς. Όλοι εξαίρετοι τεχνίτες, εξαίρετοι καλλιτέχνες, εξαίρετοι δημιουργοί. Τι κάνει τον Βακιρτζή να ξεχωρίζει;

«Ο Βακιρτζής τολμά, σπάει τη φόρμα», λέει ο Πάνος Θωμαΐδης. «Μεταφέρει με το πινέλο του γραφές που συναντά κανείς στη χαρακτική με linoleum και στην ξυλογραφία, φόρμες τολμηρές, διακριτές, γραμμές που έχουν ρίζες στη λαϊκή ζωγραφική και τη βυζαντινή αγιογραφία. Ο τρόπος που πλάθει το χρώμα του ιδιαίτερος. Δεν επιδιώκει να σβήσει, να χάσει τα όρια του, να σμίξει τις αποχρώσεις σε μια σταδιακή μετάβαση. Αντίθετα, δουλεύει με άνεση τα έντονα κοντράστ, αφήνοντας στο μάτι του θεατή να γεφυρώσει τις φόρμες, κάνοντας έμμεσα τον θεατή ενεργητικό και όχι απλά έναν παθητικό δέκτη. Οι χρωματικές του επιλογές, αιρετικές, προκλητικές, με στόχο τον εντυπωσιασμό αλλά και τον υποσυνείδητο προϊδεασμό του θεατή επί του περιεχομένου. Οι συνθέσεις του, οι γραμματοσειρές του, τα μεγέθη ως χρήση σπουδαιότητας αλλά και χωροταξίας του κάδρου, ο διαχωρισμός του πρώτου πλάνου από το φόντο με μια ασυναίσθητη χρήση του βάθους πεδίου, και τόσα άλλα που ανακαλύπτει κανείς μελετώντας από κοντά τόσο τα τελειωμένα έργα του όσο και τα προσχέδιά του», επισημαίνει.

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Ο Γιώργος Βακιρτζής επί το έργον. Καρέ από την ταινία «Γιώργος Βακιρτζής» του σκηνοθέτη Μένη Θεοδωρίδη. Φωτ.: Αρχείο Μένη Θεοδωρίδη.

Ο Γιώργος Βακιρτζής υπήρξε πολυτάλαντος και πολυσχιδής. Αναμφισβήτητα το έργο του για τον κινηματογράφο είναι μοναδικό και τον χαρακτηρίζει. Ωστόσο, δεν ήταν ο μόνος που ασχολήθηκε με το είδος, όπως, επίσης, δεν ήταν το μόνο είδος με το οποίο ασχολήθηκε. Η ανάγκη προσέλκυσης του κοινού δημιούργησε ανά τον κόσμο την ανάγκη της επικοινωνίας, της διαφήμισης, εν ολίγοις, της κινηματογραφικής ταινίας. Στην προ τηλεόρασης εποχή, στα μέσα μαζικής επικοινωνίας κυριαρχούν η αφίσα και η επιγραφή, που στην περίπτωση του κινηματογράφου, λόγω της εβδομαδιαίας ανανέωσης του έργου, αλλάζει σχεδόν μόνιμα ανά επτά ημέρες, οδηγώντας σε αυτό που ονομάστηκε «τέχνη των επτά ημερών». Αυτή η βραχύβια ανάγκη θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία υποδεέστερων εφαρμογών, αν δεν υπήρχε ο αδυσώπητος ανταγωνισμός των εταιρειών διανομής και των αιθουσαρχών που κυριαρχούσαν στους κύριους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας.

Έτσι, η απλή επιγραφοποιία αντικαταστάθηκε, από τα πρώτα βήματα του κινηματογράφου στην Ελλάδα, με φαντασμαγορικά κατασκευάσματα, τα περιβόητα «ντεκόρ», που πολλές φορές κάλυπταν όλη την πρόσοψη του κινηματογράφου και στόχο είχαν να εντυπωσιάσουν τον περαστικό, να τον δελεάσουν και να τον προσελκύσουν να δει το έργο. Αυτός, λοιπόν, ο εμπορικός σκοπός υποβάθμιζε, λόγω της χρηστικότητάς του, τη δημιουργία των ζωγράφων των γιγαντοαφισών από τέχνη σε εφαρμοσμένη τέχνη, απαξιώνοντάς τη στα μάτια των συναδέλφων, των κριτικών και των ακαδημαϊκών. Ευτελίζοντάς τη, επί της ουσίας.

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Αφίσα της ταινίας Στέλλα.
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία Η Αλίκη στο Ναυτικό

Αν προσθέσει κανείς σ’ αυτό και το περιορισμένο διάστημα της έκθεσης των γιγαντοαφισών, λόγω της εβδομαδιαίας αλλαγής των ταινιών, τα έργα αυτά χάνονταν, καταστρέφονταν, πετιούνταν, χρησιμοποιούνταν ως βάση για να ζωγραφιστούν από πάνω νέα, ή, στην καλύτερη περίπτωση, κόβονταν σε κομμάτια για να χρησιμοποιηθούν στις μικρότερων διαστάσεων μαρκίζες κινηματογράφων δεύτερης και τρίτης προβολής στις συνοικίες και στην επαρχία.

Μέσα σε αυτό το τοπίο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τον ρόλο των ανθρώπων που διέβλεψαν τη μοναδικότητα των έργων αυτών και με προσωπικό κόστος, επιμονή και υπομονή κατάφεραν να διασώσουν, να διαφυλάξουν και να μας παραδώσουν ολόκληρα ή και σπαράγματα αυτών των έργων. Ξεχωριστή θέση μεταξύ αυτών έχει ο Χρήστος Μαργαρίτης, ο οποίος αποδείχθηκε θεματοφύλακας του έργου του Γιώργου Βακιρτζή, τόσο μέσα από τη συμβολή του στη δημιουργία και διάσωση της συλλογής Hellafi, όσο και με τη μεταγενέστερη δράση του, με τη διάσωση και μελέτη των έργων που απαρτίζουν τη συλλογή Starlets.

Pop art και λαϊκή τέχνη 

Ανάμεσα στα σωζόμενα έργα του Γιώργου Βακιρτζή, ξεχωρίζουν τα προσχέδια και οι μακέτες, οι μελέτες, δηλαδή, που προηγούνταν της παραγωγής των γιγαντοαφισών. Μολύβια, μελάνια και ακουαρέλες, σε κλίμακα ανάλογη με τη μαρκίζα του εκάστοτε κινηματογράφου, συνοδευόμενα πολλές φορές με τεχνικές οδηγίες προς τους βοηθούς, αποκαλύπτουν τη μεθοδολογία, τον τρόπο δημιουργικής προσέγγισης και την ιδιαίτερη ματιά που ακολουθούσε σε κάθε ανάθεση. Στο ντοκιμαντέρ η Συραγώ Τσιάρα, η Ειρήνη Οράτη, ο Γιώργος Ρόρρης, καθένας από την πλευρά του, αναλύουν τόσο την τεχνική ιδιαιτερότητα, όσο και την αισθητική αξία ενός εκ προδιαγραφών εφήμερου έργου και εξηγούν γιατί καταφέρνει το έργο του Γιώργου Βακιρτζή να επιζήσει των ημερών του και συγχρόνως να αποτελεί σημείο αναφοράς για την εφαρμοσμένη εικαστική έκφραση της εποχής του.

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Μακέτα-Προσχέδιο από τον Γιώργο Βακιρτζή, για την Γιγαντοαφίσα της ταινίας του Νίκου Κούνδουρου, «Ο Δράκος» (1956) για τον Κινηματογράφο REX της οδού Πανεπιστημίου. Δεξιά, η λιθόγραφη αφίσα, που σχεδίασε ο ίδιος ο Νίκος Κούνδουρος για την ταινία του «Ο Δράκος».

«Με τη ζωγραφική του για τον κινηματογράφο, τις γιγαντοαφίσες και τις λιθόγραφες αφίσες του, ο Βακιρτζής κάνει μια τέχνη για το ευρύ κοινό, κάνει μια τέχνη λαϊκή, κάνει pop art, και με την έννοια αυτή είναι πρωτοπόρος για την εποχή του. Επιπλέον, συντονίζεται εκούσια ή ακούσια με τα μεταπολεμικά pop art ρεύματα της Ευρώπης και της Αμερικής, συμβάλλοντας στην καθιέρωση αυτής της μορφής έκφρασης στη χώρα μας», λέει ο Πάνος Θωμαΐδης.

Βλέποντας σήμερα ένα αυθύπαρκτο εικαστικό έργο

Με την πάροδο του χρόνου, η σύνδεση σημαίνοντος και σημαινoμένου έχει αλλάξει. Το πορτρέτο του Zαν Γκαμπέν, κυρίαρχο στη γιγαντοαφίσα της ταινίας «Ο Αλήτης» που βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1959, δεν έχει σήμερα την ευτελή χρηστικότητα της εισπρακτικής προσδοκίας.  Παραμένει, ωστόσο, ιδιαίτερο, καθώς γεννά τον θαυμασμό του θεατή ακόμα κι αν αυτός δεν γνωρίζει ότι πρόκειται για τη ρεκλάμα μια ταινίας, ακόμα κι αν αδιαφορεί για το ποια είναι η ταινία αυτή. Το εικαστικό έργο παραμένει αυθύπαρκτο και ως τέτοιο γεννά στον θεατή μια ιδιαίτερη συγκινησιακή φόρτιση, επιζητά και καταφέρνει να δημιουργήσει μια αυτοτελή ερμηνεία πέρα από το κινηματογραφικό έργο στο οποίο αναφέρεται, πέρα από την αφορμή που το γέννησε. 

O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Διακοπές στη Ρώμη.
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Ρασπούτιν
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Η Δίψα της Βεντέττας
O Γιώργος Βακιρτζής δεν έκανε απλώς ρεκλάμες για ταινίες ή Η pop art του Γιώργου Βακιρτζή ή Γιώργος Βακιρτζής: Ένας μάστορας της pop art ή Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τις κινηματογραφικές αφίσες του Γιώργου Βακιρτζή  Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία Η έχθρα

«Ο Γιώργος Βακιρτζής είναι αδιαμφισβήτητα “μάστορας”, με την έννοια του master of the arts, του καλλιτέχνη που η δεξιοτεχνία του είναι ικανή να ξεπεράσει τα όποια εκφραστικά εμπόδια. Το αποδεικνύει αυτό άλλωστε και στη μετέπειτα ζωγραφική του πορεία, στα χρόνια της “ζωγραφικής του τελάρου”. Συνδυάζει το έμφυτο ταλέντο με την εικαστική παιδεία, τη μακρόχρονη μαθητεία και σπουδή αλλά και το επικοινωνιακό χάρισμα. Αυτό το τελευταίο τού δίνει τη δυνατότητα να δημιουργεί και να επικοινωνεί μηνύματα μέσα από την οπτική γλώσσα, την οποία κατέχει. Απόδειξη η θέση του ως δημιουργικού διευθυντή στη Σκούρας Φιλμς, αλλά και η πολύ επιτυχημένη του πορεία ως δημιουργικού διευθυντή στη διαφήμιση, όπου πρώτος φέρνει μεγάλες διεθνείς διακρίσεις στη χώρα», λέει ο σκηνοθέτης. «Το έργο του Γιώργου Βακιρτζή μάς ενδιαφέρει γιατί φέρνει στο τραπέζι τη συζήτηση για τα όρια μεταξύ του ακαδημαϊσμού και της εφαρμοσμένης τέχνης, για το αν τα όρια αυτά είναι αμετάβλητα και αδιαπέραστα. Φέρνει τη συζήτηση για τις κατ’ ανάθεση δημιουργίες, είτε πρόκειται για μια καθαρά χρηστική, εμπορική εφαρμογή, είτε πρόκειται για μια κατ’ ανάθεση δοξαστική επιδίωξη των χορηγών τους».

Η κινηματογραφική πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής» θα γίνει στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ