«Ex»: Μια ταινία που γυρίστηκε στις τουαλέτες του βερολινέζικου κλαμπ KitKat Facebook Twitter
Πώς συνδέονται η techno, η queer και γενικότερα η εναλλακτική σκηνή μιας πόλης με τον χαρακτήρα της; Ιδού τι συζητήσαμε με τον σκηνοθέτη του πολυσυζητημένου «Ex» που στις 2/11 κάνει την επίσημη αθηναϊκή πρεμιέρα του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

«Ex»: Μια ταινία που γυρίστηκε στις τουαλέτες του βερολινέζικου κλαμπ KitKat

0

Ποιες ανάγκες και τι δραστηριότητες μπορεί να εξυπηρετούν οι τουαλέτες ενός κλαμπ, πέρα από την ανακούφιση και το φρεσκάρισμα; Είναι άραγε ο χώρος αυτός ο «αντεστραμμένος καθρέφτης» του dancefloor, ένα μέρος που μπορεί να λειτουργεί και ως chill out room, ως οιονεί εξομολογητήριο ή ως το ντιβάνι ενός ψυχοθεραπευτή;

Τι κάνει την dance σκηνή του Βερολίνου τόσο ξεχωριστή και πόσο ισχύει, μιλώντας για το clubbing και όχι μόνο, ο νεολογισμός «Athens is the new Berlin»; Πώς συνδέονται η techno, η queer και γενικότερα η εναλλακτική σκηνή μιας πόλης με τον χαρακτήρα της; Ιδού τι συζητήσαμε με τον σκηνοθέτη του πολυσυζητημένου «Ex» που στις 2/11 κάνει την επίσημη αθηναϊκή πρεμιέρα του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

— Πώς προέκυψε η ιδέα να γυρίσεις μια ταινία στις τουαλέτες ενός κλαμπ; Υπάρχει κάτι που συνδέει τα πρόσωπα, τους διαλόγους, τις ιστορίες τους και τα εκεί τεκταινόμενα;
Ζώντας στο Βερολίνο εδώ και έντεκα χρόνια και κάνοντας clubbing, έβρισκα πάντα τις τουαλέτες ένα ενδιαφέρον set up κοινωνιολογικής ανάλυσης, έναν χώρο εξομολόγησης όπου μπορούσες να είσαι περισσότερο ο εαυτός σου και να ζήσεις έντονες στιγμές με φίλους ή και με αγνώστους.

Τα πρόσωπα κάθε ιστορίας που θα δεις στην ταινία είναι αληθινές περσόνες από την underground σκηνή της πόλης. Δουλέψαμε με αυτοσχεδιασμό πάνω σε θέματα που θέλαμε να ακουστούν και τα οποία απασχολούν μια κοινότητα η οποία αντιμετωπίζεται με πολλή προκατάληψη και δέχεται επικρίσεις από την «καθωσπρέπει» κοινωνία.

Τα πρόσωπα κάθε ιστορίας που θα δεις στην ταινία είναι αληθινές περσόνες από την underground σκηνή της πόλης. Δουλέψαμε με αυτοσχεδιασμό πάνω σε θέματα που θέλαμε να ακουστούν και τα οποία απασχολούν μια κοινότητα η οποία αντιμετωπίζει πολλή προκατάληψη και δέχεται επικρίσεις από την «καθωσπρέπει» κοινωνία.

— Πόσο εύκολο ήταν να γίνουν αυτά τα γυρίσματα; 
Ήταν αρκετά δύσκολο, θα έλεγα, καθώς δούλεψα με μη επαγγελματίες ηθοποιούς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Φτιάξαμε ένα ασφαλές περιβάλλον, μια «οικογένεια» θα έλεγα, ώστε όλοι να νιώθουν άνετα με την κάμερα, δημιουργώντας την ατμόσφαιρα μιας τουαλέτας που θα έβρισκες σε ένα βερολινέζικο κλαμπ και με απόλυτο σεβασμό στην techno κουλτούρα.

Αυτό ήταν και η μεγαλύτερη πρόκληση. Για τον καθένα χωριστά, συνεργείο και cast, ήταν ένα προσωπικό στοίχημα το να εκφράσουν τον πραγματικό εαυτό τους μπροστά σε μια κάμερα και στα φώτα και να μιλήσουν ελεύθερα για θέματα που συνήθως θα συζητούσε κανείς μόνο με τον ψυχολόγο του.

Ex, όπως «έξτρα απαγορευμένο» Facebook Twitter
«Ζώντας στο Βερολίνο εδώ και έντεκα χρόνια και κάνοντας clubbing,έβρισκα πάντα τις τουαλέτες ένα ενδιαφέρον set up κοινωνιολογικής ανάλυσης, έναν χώρο εξομολόγησης όπου μπορούσες να είσαι περισσότερο ο εαυτός σου και να ζήσεις έντονες στιγμές με φίλους ή και με αγνώστους». Φωτ.: Νόπη Ράντη

— Πόσο καθοριστική ήταν η συμβολή της πρωταγωνίστριας Diana Kleimenova στην υλοποίηση αυτής της ταινίας;
Με την Diana γνωριστήκαμε στο συγκεκριμένο κλαμπ και η χημεία μας ήταν εξαρχής φανταστική. Όταν της είπα τι ταινία σκοπεύω να κάνω, είχε κάποιους ενδοιασμούς σε σχέση με την προσέγγισή μου. Γιατί δεν είναι μόνο το πάρτι, η ταινία επιχειρεί γενικότερα μια διαφορετική ματιά πάνω στον συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Ζήτησε λίγο χρόνο να το σκεφτεί και ύστερα από δυο εβδομάδες μου τηλεφώνησε λέγοντάς μου ότι, ναι, δέχεται – αφορμή ήταν ένα περιστατικό που της συνέβη στο Berghain, όπου, πηγαίνοντας στην τουαλέτα, άκουσε από δίπλα κάποιους να σχολιάζουν το πώς είναι, πώς συμπεριφέρεται και τι φοράει.

Τότε, μου είπε, κατάλαβε ακριβώς τι είδους ταινία ήθελα να κάνω. Θα ήταν άλλωστε και μια ευκαιρία να ακουστεί η προσωπική μαρτυρία, η δική της, και άλλων πλασμάτων της νύχτας. Μια ευκαιρία να εξετάσουμε τι τελικά σημαίνει «κοινωνικά αποδεκτό» και να αναδειχθούν η απόρριψη και η περιθωριοποίηση που υφίστανται πολλοί άνθρωποι επειδή απλώς αποφασίζουν να εκφραστούν ελεύθερα και αντισυμβατικά, δίχως να ενοχλούν κανέναν.

— Είναι βέβαια γνωστό ότι τα αποχωρητήρια ενός κλαμπ προσφέρονται για εύθυμη ψιλοκουβέντα αλλά και για δραματικές εξομολογήσεις, για χαλάρωση, γνωριμίες, φλερτ και διάφορες άλλες χρήσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι λειτουργούν ως «αντεστραμμένος καθρέφτης» του dancefloor; 
Η τουαλέτα του club είναι κάτι σαν το σαλόνι του σπιτιού σου. Εκεί μπορείς να κοινωνικοποιηθείς περισσότερο με ανθρώπους που μόλις έχεις γνωρίσει στο dancefloor, να βρεθείς με κάποιον/-α φίλο-/η που ήρθατε να διασκεδάσετε παρέα, αλλά κάπου χαθήκατε, να μοιραστείς κάτι που συνέβη εκεί έξω, ακόμα και να κουβεντιάσεις θέματα που πάντα ήθελες να συζητήσεις, αλλά πότε δεν ήσουν σίγουρος αν ήταν το σωστό timing – θα έλεγα πως είναι μια ολιστική εμπειρία σε έναν «ανύπαρκτο» χρόνο.

— Δεν είναι όμως κι ένα μέρος όπου μπορεί καμιά φορά να συμβούν δυσάρεστα πράγματα;
Έχουν, νομίζω, αναπτυχθεί πια κώδικες συνύπαρξης με κοινό παρονομαστή την αγάπη και την κατανόηση, ούτως ώστε όλοι να νιώθουν ασφαλείς. Υπάρχει μοίρασμα και  φροντίδα, είμαστε όλοι μαζί σε αυτό –στο πάρτι–, μοιράζοντας θετική ενέργεια και βοηθώντας ο ένας τον άλλο αν χρειαστεί. Τέτοια περιστατικά σπανίζουν σε αυτού του είδους τα κλαμπ.

Ex, όπως «έξτρα απαγορευμένο» Facebook Twitter
«Ήταν αρκετά δύσκολο, θα έλεγα, καθώς δούλεψα με μη επαγγελματίες ηθοποιούς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Δημιουργήσαμε ένα ασφαλές περιβάλλον, μια “οικογένεια”, θα έλεγα, ώστε όλοι να νιώθουν άνετα με την κάμερα».

—Τι είναι, πιστεύεις, αυτό που ξεχωρίζει τη βερολινέζικη dance σκηνή; Η «ψαγμένη» μουσική, οι φιλοσοφημένοι χώροι, ο  απελευθερωτικός χαρακτήρας μιας κοσμοπολίτικης κουλτούρας ηδονισμού, «συνενοχής» και εξωστρέφειας;
Οι άνθρωποι σε πολλά μέρη του κόσμου δυσκολεύονται πολύ να είναι πραγματικά αυθεντικοί, πραγματικά ελεύθεροι. Η dance όπως και η queer κοινότητα του Βερολίνου, που αποτελεί συστατικό της στοιχείο, παραμένουν ζωντανές, πολύχρωμες και αναρχικές. Έχει δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα όπου όλοι συνυπάρχουν χωρίς να χύνεται πολύ αίμα!

Μην ξεχνάμε, έπειτα, ότι είναι παγκόσμιο σημείο αναφοράς για την ηλεκτρονική μουσική και την κουλτούρα της techno. Δύσκολα το συναντάς αυτό σε άλλες πόλεις. Σίγουρα τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην Αθήνα, η queer σκηνή κερδίζει περισσότερο έδαφος, ενώ η ηλεκτρονική μουσική επανέρχεται στο προσκήνιο.

— Πόσο πιο φιλικό είναι το περιβάλλον εκεί σε έναν νέο ειδικά δημιουργό; 
Το Βερολίνο είναι μια ανοιχτή, συμπεριληπτική, εξωστρεφής πόλη, όπου μπορείς να είσαι ο εαυτός σου, ένα πεδίο ελεύθερων πειραματισμών που ευνοεί και στηρίζει την καλλιτεχνική δημιουργία.

Η πολυεθνική κουλτούρα είναι ένα επίσης πολύ σημαντικό στοιχείο της, ενώ η ακμάζουσα queer σκηνή είναι πολύ ενεργή και πρόθυμη να σε υποστηρίξει σε κάτι που θα εμπνευστείς και θέλεις να πραγματοποιήσεις.

— Πόσο ισχύει λες ο νεολογισμός «Athens is the new Berlin»; 
Δεν αποδέχομαι αυτό τον όρο. Κάθε πόλη είναι ξεχωριστή και μοναδική. Η Αθήνα εξελίσσεται συνεχώς και μετατρέπεται σταδιακά σε πραγματική μητρόπολη, καθώς η γενιά των σημερινών 30άρηδων και 40άρηδων μεγάλωσε σε μια πιο ανοιχτόμυαλη κοινωνία λόγω της τεχνολογίας και του διαδικτύου. Ταξιδεύουν πολύ, μιλάνε αρκετές ξένες γλώσσες και θέλουν να αφήσουν πίσω τους όλα αυτά που δυσκολέψανε τόσο πολύ τη δική μου γενιά.

Μετά από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης και σκοταδισμού, συν μια πανδημία, η Αθήνα παίρνει επιτέλους αυτό που πραγματικά της αξίζει: όλα βρίσκονται σε ένα «υπό κατασκευή» στάδιο, θα έλεγα, υπάρχουν προοπτικές και οι καλλιτέχνες βρίσκουν πιο πρόσφορο έδαφος και περισσότερη υποστήριξη για να δημιουργήσουν, παρά τις οικονομικές αντιξοότητες.

Ex, όπως «έξτρα απαγορευμένο» Facebook Twitter
«Ex»

— Τι θα κρατούσες και τι θα άφηνες από την προσωπική σου εμπειρία στο clubbing; 
Κρατώ καταρχάς τη δημιουργία αυτής της ταινίας και την ξεχωριστή εμπειρία που έζησα για να πραγματοποιηθεί, τους αξιόλογους ανθρώπους που γνώρισα και μαζί δημιουργήσαμε, πέρα από την ταινία, και μια φιλία ζωής. Από κει και πέρα, όλες οι εμπειρίες, καλές και άσχημες, είναι μέρος της ζωής.

— Τι άλλο ετοιμάζεις;
Αυτή την περίοδο γράφουμε, σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Κωνιό, το σενάριο της νέας μου ταινίας, μέρος της οποίας θα γυριστεί στην ελληνική φύση και θα διαπραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις στη νέα «κανονικότητα» που διαμορφώνεται στις σύγχρονες κοινωνίες. Είμαστε κοντά στην ολοκλήρωση του πρώτου draft και αναζητούμε χρηματοδότη!

Δείτε το trailer της ταινίας Ex.

Η ταινία «Ex» του Γιώργου Μαρκάκη προβάλλεται στις 2/11 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (21:30)
Μετά την ταινία ακολουθεί πάρτι στο Ρομάντσο με καλεσμένους στα decks τους DJs και πρωταγωνιστές της ταινίας, τη Γιαπωνέζα DJ M+1 και τον Πορτογάλο DJ Deepneue με έδρα το Βερολίνο και εμφανίσεις στο Berghain. Μαζί τους θα είναι και η «διεθνής» Ελληνίδα DJ Κ.atou 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ