«Ex»: Μια ταινία που γυρίστηκε στις τουαλέτες του βερολινέζικου κλαμπ KitKat Facebook Twitter
Πώς συνδέονται η techno, η queer και γενικότερα η εναλλακτική σκηνή μιας πόλης με τον χαρακτήρα της; Ιδού τι συζητήσαμε με τον σκηνοθέτη του πολυσυζητημένου «Ex» που στις 2/11 κάνει την επίσημη αθηναϊκή πρεμιέρα του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

«Ex»: Μια ταινία που γυρίστηκε στις τουαλέτες του βερολινέζικου κλαμπ KitKat

0

Ποιες ανάγκες και τι δραστηριότητες μπορεί να εξυπηρετούν οι τουαλέτες ενός κλαμπ, πέρα από την ανακούφιση και το φρεσκάρισμα; Είναι άραγε ο χώρος αυτός ο «αντεστραμμένος καθρέφτης» του dancefloor, ένα μέρος που μπορεί να λειτουργεί και ως chill out room, ως οιονεί εξομολογητήριο ή ως το ντιβάνι ενός ψυχοθεραπευτή;

Τι κάνει την dance σκηνή του Βερολίνου τόσο ξεχωριστή και πόσο ισχύει, μιλώντας για το clubbing και όχι μόνο, ο νεολογισμός «Athens is the new Berlin»; Πώς συνδέονται η techno, η queer και γενικότερα η εναλλακτική σκηνή μιας πόλης με τον χαρακτήρα της; Ιδού τι συζητήσαμε με τον σκηνοθέτη του πολυσυζητημένου «Ex» που στις 2/11 κάνει την επίσημη αθηναϊκή πρεμιέρα του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

— Πώς προέκυψε η ιδέα να γυρίσεις μια ταινία στις τουαλέτες ενός κλαμπ; Υπάρχει κάτι που συνδέει τα πρόσωπα, τους διαλόγους, τις ιστορίες τους και τα εκεί τεκταινόμενα;
Ζώντας στο Βερολίνο εδώ και έντεκα χρόνια και κάνοντας clubbing, έβρισκα πάντα τις τουαλέτες ένα ενδιαφέρον set up κοινωνιολογικής ανάλυσης, έναν χώρο εξομολόγησης όπου μπορούσες να είσαι περισσότερο ο εαυτός σου και να ζήσεις έντονες στιγμές με φίλους ή και με αγνώστους.

Τα πρόσωπα κάθε ιστορίας που θα δεις στην ταινία είναι αληθινές περσόνες από την underground σκηνή της πόλης. Δουλέψαμε με αυτοσχεδιασμό πάνω σε θέματα που θέλαμε να ακουστούν και τα οποία απασχολούν μια κοινότητα η οποία αντιμετωπίζεται με πολλή προκατάληψη και δέχεται επικρίσεις από την «καθωσπρέπει» κοινωνία.

Τα πρόσωπα κάθε ιστορίας που θα δεις στην ταινία είναι αληθινές περσόνες από την underground σκηνή της πόλης. Δουλέψαμε με αυτοσχεδιασμό πάνω σε θέματα που θέλαμε να ακουστούν και τα οποία απασχολούν μια κοινότητα η οποία αντιμετωπίζει πολλή προκατάληψη και δέχεται επικρίσεις από την «καθωσπρέπει» κοινωνία.

— Πόσο εύκολο ήταν να γίνουν αυτά τα γυρίσματα; 
Ήταν αρκετά δύσκολο, θα έλεγα, καθώς δούλεψα με μη επαγγελματίες ηθοποιούς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Φτιάξαμε ένα ασφαλές περιβάλλον, μια «οικογένεια» θα έλεγα, ώστε όλοι να νιώθουν άνετα με την κάμερα, δημιουργώντας την ατμόσφαιρα μιας τουαλέτας που θα έβρισκες σε ένα βερολινέζικο κλαμπ και με απόλυτο σεβασμό στην techno κουλτούρα.

Αυτό ήταν και η μεγαλύτερη πρόκληση. Για τον καθένα χωριστά, συνεργείο και cast, ήταν ένα προσωπικό στοίχημα το να εκφράσουν τον πραγματικό εαυτό τους μπροστά σε μια κάμερα και στα φώτα και να μιλήσουν ελεύθερα για θέματα που συνήθως θα συζητούσε κανείς μόνο με τον ψυχολόγο του.

Ex, όπως «έξτρα απαγορευμένο» Facebook Twitter
«Ζώντας στο Βερολίνο εδώ και έντεκα χρόνια και κάνοντας clubbing,έβρισκα πάντα τις τουαλέτες ένα ενδιαφέρον set up κοινωνιολογικής ανάλυσης, έναν χώρο εξομολόγησης όπου μπορούσες να είσαι περισσότερο ο εαυτός σου και να ζήσεις έντονες στιγμές με φίλους ή και με αγνώστους». Φωτ.: Νόπη Ράντη

— Πόσο καθοριστική ήταν η συμβολή της πρωταγωνίστριας Diana Kleimenova στην υλοποίηση αυτής της ταινίας;
Με την Diana γνωριστήκαμε στο συγκεκριμένο κλαμπ και η χημεία μας ήταν εξαρχής φανταστική. Όταν της είπα τι ταινία σκοπεύω να κάνω, είχε κάποιους ενδοιασμούς σε σχέση με την προσέγγισή μου. Γιατί δεν είναι μόνο το πάρτι, η ταινία επιχειρεί γενικότερα μια διαφορετική ματιά πάνω στον συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Ζήτησε λίγο χρόνο να το σκεφτεί και ύστερα από δυο εβδομάδες μου τηλεφώνησε λέγοντάς μου ότι, ναι, δέχεται – αφορμή ήταν ένα περιστατικό που της συνέβη στο Berghain, όπου, πηγαίνοντας στην τουαλέτα, άκουσε από δίπλα κάποιους να σχολιάζουν το πώς είναι, πώς συμπεριφέρεται και τι φοράει.

Τότε, μου είπε, κατάλαβε ακριβώς τι είδους ταινία ήθελα να κάνω. Θα ήταν άλλωστε και μια ευκαιρία να ακουστεί η προσωπική μαρτυρία, η δική της, και άλλων πλασμάτων της νύχτας. Μια ευκαιρία να εξετάσουμε τι τελικά σημαίνει «κοινωνικά αποδεκτό» και να αναδειχθούν η απόρριψη και η περιθωριοποίηση που υφίστανται πολλοί άνθρωποι επειδή απλώς αποφασίζουν να εκφραστούν ελεύθερα και αντισυμβατικά, δίχως να ενοχλούν κανέναν.

— Είναι βέβαια γνωστό ότι τα αποχωρητήρια ενός κλαμπ προσφέρονται για εύθυμη ψιλοκουβέντα αλλά και για δραματικές εξομολογήσεις, για χαλάρωση, γνωριμίες, φλερτ και διάφορες άλλες χρήσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι λειτουργούν ως «αντεστραμμένος καθρέφτης» του dancefloor; 
Η τουαλέτα του club είναι κάτι σαν το σαλόνι του σπιτιού σου. Εκεί μπορείς να κοινωνικοποιηθείς περισσότερο με ανθρώπους που μόλις έχεις γνωρίσει στο dancefloor, να βρεθείς με κάποιον/-α φίλο-/η που ήρθατε να διασκεδάσετε παρέα, αλλά κάπου χαθήκατε, να μοιραστείς κάτι που συνέβη εκεί έξω, ακόμα και να κουβεντιάσεις θέματα που πάντα ήθελες να συζητήσεις, αλλά πότε δεν ήσουν σίγουρος αν ήταν το σωστό timing – θα έλεγα πως είναι μια ολιστική εμπειρία σε έναν «ανύπαρκτο» χρόνο.

— Δεν είναι όμως κι ένα μέρος όπου μπορεί καμιά φορά να συμβούν δυσάρεστα πράγματα;
Έχουν, νομίζω, αναπτυχθεί πια κώδικες συνύπαρξης με κοινό παρονομαστή την αγάπη και την κατανόηση, ούτως ώστε όλοι να νιώθουν ασφαλείς. Υπάρχει μοίρασμα και  φροντίδα, είμαστε όλοι μαζί σε αυτό –στο πάρτι–, μοιράζοντας θετική ενέργεια και βοηθώντας ο ένας τον άλλο αν χρειαστεί. Τέτοια περιστατικά σπανίζουν σε αυτού του είδους τα κλαμπ.

Ex, όπως «έξτρα απαγορευμένο» Facebook Twitter
«Ήταν αρκετά δύσκολο, θα έλεγα, καθώς δούλεψα με μη επαγγελματίες ηθοποιούς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Δημιουργήσαμε ένα ασφαλές περιβάλλον, μια “οικογένεια”, θα έλεγα, ώστε όλοι να νιώθουν άνετα με την κάμερα».

—Τι είναι, πιστεύεις, αυτό που ξεχωρίζει τη βερολινέζικη dance σκηνή; Η «ψαγμένη» μουσική, οι φιλοσοφημένοι χώροι, ο  απελευθερωτικός χαρακτήρας μιας κοσμοπολίτικης κουλτούρας ηδονισμού, «συνενοχής» και εξωστρέφειας;
Οι άνθρωποι σε πολλά μέρη του κόσμου δυσκολεύονται πολύ να είναι πραγματικά αυθεντικοί, πραγματικά ελεύθεροι. Η dance όπως και η queer κοινότητα του Βερολίνου, που αποτελεί συστατικό της στοιχείο, παραμένουν ζωντανές, πολύχρωμες και αναρχικές. Έχει δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα όπου όλοι συνυπάρχουν χωρίς να χύνεται πολύ αίμα!

Μην ξεχνάμε, έπειτα, ότι είναι παγκόσμιο σημείο αναφοράς για την ηλεκτρονική μουσική και την κουλτούρα της techno. Δύσκολα το συναντάς αυτό σε άλλες πόλεις. Σίγουρα τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην Αθήνα, η queer σκηνή κερδίζει περισσότερο έδαφος, ενώ η ηλεκτρονική μουσική επανέρχεται στο προσκήνιο.

— Πόσο πιο φιλικό είναι το περιβάλλον εκεί σε έναν νέο ειδικά δημιουργό; 
Το Βερολίνο είναι μια ανοιχτή, συμπεριληπτική, εξωστρεφής πόλη, όπου μπορείς να είσαι ο εαυτός σου, ένα πεδίο ελεύθερων πειραματισμών που ευνοεί και στηρίζει την καλλιτεχνική δημιουργία.

Η πολυεθνική κουλτούρα είναι ένα επίσης πολύ σημαντικό στοιχείο της, ενώ η ακμάζουσα queer σκηνή είναι πολύ ενεργή και πρόθυμη να σε υποστηρίξει σε κάτι που θα εμπνευστείς και θέλεις να πραγματοποιήσεις.

— Πόσο ισχύει λες ο νεολογισμός «Athens is the new Berlin»; 
Δεν αποδέχομαι αυτό τον όρο. Κάθε πόλη είναι ξεχωριστή και μοναδική. Η Αθήνα εξελίσσεται συνεχώς και μετατρέπεται σταδιακά σε πραγματική μητρόπολη, καθώς η γενιά των σημερινών 30άρηδων και 40άρηδων μεγάλωσε σε μια πιο ανοιχτόμυαλη κοινωνία λόγω της τεχνολογίας και του διαδικτύου. Ταξιδεύουν πολύ, μιλάνε αρκετές ξένες γλώσσες και θέλουν να αφήσουν πίσω τους όλα αυτά που δυσκολέψανε τόσο πολύ τη δική μου γενιά.

Μετά από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης και σκοταδισμού, συν μια πανδημία, η Αθήνα παίρνει επιτέλους αυτό που πραγματικά της αξίζει: όλα βρίσκονται σε ένα «υπό κατασκευή» στάδιο, θα έλεγα, υπάρχουν προοπτικές και οι καλλιτέχνες βρίσκουν πιο πρόσφορο έδαφος και περισσότερη υποστήριξη για να δημιουργήσουν, παρά τις οικονομικές αντιξοότητες.

Ex, όπως «έξτρα απαγορευμένο» Facebook Twitter
«Ex»

— Τι θα κρατούσες και τι θα άφηνες από την προσωπική σου εμπειρία στο clubbing; 
Κρατώ καταρχάς τη δημιουργία αυτής της ταινίας και την ξεχωριστή εμπειρία που έζησα για να πραγματοποιηθεί, τους αξιόλογους ανθρώπους που γνώρισα και μαζί δημιουργήσαμε, πέρα από την ταινία, και μια φιλία ζωής. Από κει και πέρα, όλες οι εμπειρίες, καλές και άσχημες, είναι μέρος της ζωής.

— Τι άλλο ετοιμάζεις;
Αυτή την περίοδο γράφουμε, σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Κωνιό, το σενάριο της νέας μου ταινίας, μέρος της οποίας θα γυριστεί στην ελληνική φύση και θα διαπραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις στη νέα «κανονικότητα» που διαμορφώνεται στις σύγχρονες κοινωνίες. Είμαστε κοντά στην ολοκλήρωση του πρώτου draft και αναζητούμε χρηματοδότη!

Δείτε το trailer της ταινίας Ex.

Η ταινία «Ex» του Γιώργου Μαρκάκη προβάλλεται στις 2/11 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (21:30)
Μετά την ταινία ακολουθεί πάρτι στο Ρομάντσο με καλεσμένους στα decks τους DJs και πρωταγωνιστές της ταινίας, τη Γιαπωνέζα DJ M+1 και τον Πορτογάλο DJ Deepneue με έδρα το Βερολίνο και εμφανίσεις στο Berghain. Μαζί τους θα είναι και η «διεθνής» Ελληνίδα DJ Κ.atou 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ