Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή Facebook Twitter
Μου πρότειναν πραγματικά χάλια ταινίες στην αρχή, αλλά μόλις έκανα επιτυχία ήρθε και η ευθύνη, γιατί ήμουν σε θέση να επιλέξω πλέον. Δεν ήταν εύκολο.

Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή

0

Αν μη τι άλλο, η Βιρζινί Εφιρά διαθέτει χιούμορ: ονόμασε τη μοναχοκόρη της Άλι, αποτίνοντας φόρο τιμής στην Άλι Μακγκρό του «Love Story» και στον πυγμάχο Μοχάμεντ Άλι. Το κορίτσι που στο αφρίζον ξεκίνημά τoυ ήταν είδωλο της νεολαίας, παρουσιάζοντας το hit parade στη βελγική τηλεόραση, κυνήγησε μια καριέρα στο γαλλικό σινεμά, υπηρετώντας τη θητεία της στην κωμωδία, ώσπου έμαθε να λέει «όχι» μετά τα πρώτα σουξέ και να στρίψει σταδιακά προς το απαιτητικό δράμα.

Λίγο πριν υποδυθεί την αμφιλεγόμενη μοναχή Benedetta στην αναμενόμενη νέα ταινία του Πολ Βερχόφεν, η 42χρονη Εφιρά πείθει εμφατικά ως Ρασέλ, παθιασμένη και πεισματάρα ερωμένη και μητέρα, στο «Μια αγάπη ανέφικτη».

Στη συνάντησή μας στο φιλόξενο μπαλκόνι του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα, με τον σύντροφο στη ζωή και συμπρωταγωνιστή της στην ταινία Νιλς Σναϊντέρ να την παρακολουθεί χαμογελώντας (σαν να την άκουγε για πρώτη φορά), μας εκμυστηρεύτηκε πώς ακριβώς τούμπαρε τη σκηνοθέτιδα Κατρίν Κορσινί για να πάρει τον ρόλο που τόσο ερωτεύτηκε διαβάζοντας το μυθιστόρημα της Κριστίν Ανγκό και πώς συνδέει το δικό της αίσθημα κατωτερότητας με τα κόμπλεξ της ηρωίδας που υποδύεται.

Και τι έγινε αν αποτύχεις ή αν δεν είσαι φτιαγμένος για μια δουλειά; Τίποτα σημαντικό. Πας παρακάτω. Προχώρησα με τρόπο, η μετάβασή μου έγινε μάλλον απαλά, με κωμωδίες, καθώς υπήρξα μια κινητική παρουσιάστρια, με μπρίο και ενέργεια.

— Συνήθως δεν «πλευρίζετε» σκηνοθέτες για να τους ζητήσετε να παίξετε στις ταινίες τους. Στην περίπτωση του «Μια αγάπη ανέφικτη», ωστόσο, κάνατε μια εξαίρεση, απ' ό,τι διαβάζω. Επειδή είχατε διαβάσει το μυθιστόρημα πριν και αισθανθήκατε επιτακτική την ανάγκη;

Κατά μία έννοια, έτσι συνέβη. Μου φαίνεται εξαιρετικά ενοχλητικό να πιέσω έναν σκηνοθέτη − καλύτερο είναι πάντα να μοιραζόμαστε μια αμοιβαία επιθυμία συνεργασίας. Όταν διάβασα το βιβλίο της Κριστίν Ανγκό, νομίζω δύο χρόνια πριν αναγγείλει τη μεταφορά του στην οθόνη η Κατρίν Κορσινί, δεν με με άγγιξε απλώς αλλά με συγκίνησε πρωτοφανώς.

Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή Facebook Twitter
Eνώ κάνει αυτό που νομίζει, κρατάει εκτός νυμφώνος την κόρη της και τη μεγαλώνει μόνη, υποτάσσεται στην αιώνια αγάπη και στο πάθος της για τον ίδιο άνδρα. Φωτο: S. Branchu

— Γιατί; Ήταν το ταξίδι μιας γυναίκας στον χρόνο;

Όχι, καθόλου. Με συγκίνησε ιδιαίτερα το σύνδρομο κατωτερότητας της Ρασέλ και ο τρόπος που έβλεπε τη ζωή της μέσα από το συγκεκριμένο πρίσμα. Με προβλημάτισε ο αυτοϋποβιβασμός ενός άξιου ανθρώπου, το πώς μια γυναίκα καθόλα στέρεη αποδομείται σε περιστάσεις στις οποίες φαίνεται ικανή να αντεπεξέλθει, τι σημαίνει να ψάχνεις άνδρες που τελικά σε ταπεινώνουν ή να είσαι μια single μητέρα σε περασμένες δεκαετίες.

Τι έκανα, λοιπόν, για να πάρω τον ρόλο; Βρέθηκα στο ίδιο μέρος με την Κορσινί, στο γαλλικό φεστιβάλ της Ανγκουλέμ, και την «καμάκωσα» για να την πείσω, θεωρώντας πως δεν θα σκεφτόταν εμένα για τον ρόλο. Είχα γυρίσει κυρίως εύθυμες ταινίες, πολλές κωμωδίες, όχι πάντα καλές, αλλά στο φεστιβάλ βρισκόμουν με μια πραγματικά καλή ταινία, τη «Βικτόρια», όπου υποδυόμουν έναν σύνθετο χαρακτήρα, και πίστευα πως, αν τον έβλεπε, θα το εκτιμούσε.

Έμαθα πως είδε την ταινία και της άρεσε πολύ και μετά από μια συνέντευξη στον ίδιο χώρο, καλή ώρα όπως είμαστε τώρα εμείς οι δύο, άρχισα να της μιλάω για πολιτικά θέματα που γνώριζα εκ των προτέρων πως την απασχολούσαν πολύ, για να με προσέξει και ίσως να πει «κοίτα να δεις, ενδιαφέρουσα είναι. Voila!». Και μετά έκανα πρόβες για τον ρόλο.

— Να υποθέσω πως ταυτίζεστε με το κόμπλεξ κατωτερότητας της Ρασέλ...

Ναι, και το είχα πριν ξεκινήσω τη διαδρομή μου στο σινεμά. Είναι μέρος της κατασκευής της προσωπικής ταυτότητας και το βρίσκω δύσκολο να φέρεις μια μόνιμη αυτοπεποίθηση πριν δοκιμαστείς. Μιλώντας για το ερωτικό κομμάτι της ταινίας, αναρωτιόμουν πόσο ελεύθερη είναι μια γυναίκα μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο της εποχής, ακόμα κι αν είναι παθιασμένη με έναν άνδρα. Το σύνδρομο αυτό τυφλώνει τη βούληση.

Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή Facebook Twitter
Μου φαίνεται εξαιρετικά ενοχλητικό να πιέσω έναν σκηνοθέτη − καλύτερο είναι πάντα να μοιραζόμαστε μια αμοιβαία επιθυμία συνεργασίας.

— Πριν ασχοληθείτε με την υποκριτική ήσασταν ένα αγαπημένο τηλεοπτικό πρόσωπο, το κορίτσι που παρουσίαζε τις μουσικές επιτυχίες. Σας ήταν δύσκολο να μεταπηδήσετε στον κινηματογράφο;

Όλα συνδέονται, όπως βλέπετε! Για να μην παρεξηγηθώ, χαιρόμουν πάρα πολύ με την τηλεοπτική μου εργασία, την απολάμβανα όσο την έκανα. Φυσικά, όσο περισσότερο τοποθετούσα το σινεμά, που λάτρευα, σε ένα άπιαστο βάθρο, τόσο πιο μακρινή μού φαινόταν η πιθανότητα να γίνω μέρος του. «Αδύνατον» έλεγα στον εαυτό μου, προφανώς από σύνδρομο κατωτερότητας. Με το πέρασμα του χρόνου, ευτυχώς, γίνεσαι πιο ανάλαφρος. Περνάς καιρό θέτοντας ερωτήματα αξιακά και όχι ιδιαιτέρως εύστοχα.

Και τι έγινε αν αποτύχεις ή αν δεν είσαι φτιαγμένος για μια δουλειά; Τίποτα σημαντικό. Πας παρακάτω. Προχώρησα με τρόπο, η μετάβασή μου έγινε μάλλον απαλά, με κωμωδίες, καθώς υπήρξα μια κινητική παρουσιάστρια, με μπρίο και ενέργεια.

Μου πρότειναν πραγματικά χάλια ταινίες στην αρχή, αλλά μόλις έκανα επιτυχία ήρθε και η ευθύνη, γιατί ήμουν σε θέση να επιλέξω πλέον. Δεν ήταν εύκολο. Δεν ξέρω τι γίνεται στην Ελλάδα, αλλά στη Γαλλία ο κινηματογράφος και η τηλεόραση είναι δύο χωριστά κλαμπ.

— Τα ίδια κι εδώ. Από τα πολλά θέματα της ταινίας, το ερωτικό, το ταξικό, το μελό, ποιο σας ενδιέφερε περισσότερο; Θεωρείτε την ηρωίδα σύγχρονη;

Απολύτως! Έχει την τάση να ξεφύγει από τη νόρμα, να μην κάνει ό,τι της υποδεικνύουν. Είναι μια επαρχιωτοπούλα που γνωρίζει έναν νέο άνδρα ο οποίος την εισάγει στον Νίτσε και στον σαρκικό έρωτα που δεν έχει γευτεί ποτέ στη ζωή της. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Τελικά, πώς ορίζεται η μοντέρνα γυναίκα;

— Φαντάζομαι, από την άρνησή της να αφεθεί να την κατευθύνει ένας ή περισσότεροι άνδρες, με το θάρρος της, αν θέλετε, να μη δεχτεί να σταματήσει επειδή κάποιος της το λέει.

Ακριβώς. Αν και ταυτόχρονα, ενώ κάνει αυτό που νομίζει, κρατάει εκτός νυμφώνος την κόρη της και τη μεγαλώνει μόνη, υποτάσσεται στην αιώνια αγάπη και στο πάθος της για τον ίδιο άνδρα. Η αντίθεση μου φάνηκε προκλητική. Και πλούσια να τη διασχίσω.

Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή Facebook Twitter
Ο Νιλς Σναϊντέρ και η Βιρζινί Εφιρά σε σκηνή από την ταινία. Φωτο: S. Branchu
Βιρζινί Εφιρά: Μια φυσική κομεντιέν σε δραματική καμπή Facebook Twitter
Η Βιρζινί Εφιρά με την Estelle Lescure σε σκηνή από την ταινία. Φωτο: S. Branchu

— Μια αγάπη σαρκική και παθιασμένη σάς φαίνεται ανέφικτη;

Μου φαίνεται εξαντλητική σε βάθος χρόνου, αλλά δόκιμη. Στο πλαίσιο του πάθους ο ένας προσπαθεί να καταβροχθίσει τον άλλον. Και μέσα στην ένταση χρειάζεται αντοχή για να υποστηρίξεις την επιθυμία σου, πόσο μάλλον να την επιβάλεις.

Για τη μητέρα είναι δίκαιο το αίτημα της αναγνώρισης του παιδιού της από τον πατέρα του ως καρπού του έρωτά τους. Η διαδικασία για εκείνην είναι επώδυνη, επειδή ο εραστής της αρνείται για ταξικούς και οικογενειακούς λόγους, αλλά το βίωμα της κόρης της, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει το πάθος για να ισορροπήσει, είναι τρομακτικό.

— Αν έπρεπε οπωσδήποτε να επιλέξετε μία από τις δύο κεφαλαιώδεις ιστορίες της ταινίας, τη σχέση των δύο εραστών ή τη σχέση της μάνας με την κόρη της, ποια θα ήταν αυτή;

Είναι αδύνατον να τις ξεχωρίσω και να πω σε ποια θα επέλεγα να εμβαθύνω περισσότερο. Αλλά επειδή ο συμπρωταγωνιστής μου, ο Νιλς Σναϊντέρ, βρίσκεται ακριβώς δίπλα μου, θα πω πως προτιμώ τους εραστές!

 

Η ταινία «Μια αγάπη ανέφικτη» προβάλλεται από τις 16 Μαΐου στις αίθουσες.

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ