ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Αποστολή στις Κάννες: O Xρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου

Αποστολή στις Κάννες: O Xρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου Facebook Twitter
Έχοντας ήδη βραβευτεί για το «Like Father Like Son», ο δημιουργός του «Maborosi» και του υπέροχου «Nobody Knows» αποδείχτηκε ο πληρέστερος από τη σοδειά των Ασιατών σκηνοθετών που διαγωνίστηκαν φέτος για τον Φοίνικα.
1

Ο Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε σε έναν από τους αγαπημένους σκηνοθέτες του Φεστιβάλ Καννών, τον Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου, με το «Shoplifters», ένα επώδυνο και ευσυγκίνητο κοινωνικό μελό, πορτρέτο ενός ζευγαριού μεσηλίκων εργαζομένων, των Σιμπάτα, που παλεύει για την επιβίωση στα προάστια του Τόκιο.

Την εικόνα συμπληρώνουν το παιδί τους, η αδελφή της συζύγου, η γιαγιά του σπιτιού και ένα πεντάχρονο, εξαθλιωμένο, αλλά χαριτωμένο κορίτσι, που βρίσκουν εγκαταλελειμμένο κοντά στο συμπίλημα μικρών χώρων που αποτελεί το διαμέρισμά τους, και το περιμαζεύουν, για να το χρησιμοποιήσουν, ως μέλος μιας συμμορίας βγαλμένης από τον Όλιβερ Τουίστ, στις κλοπές (ποιος θα το υποψιαστεί;) που πραγματοποιούν μεθοδικά, γιατί τα μεροκάματα δεν φτάνουν.

Έχοντας ήδη βραβευτεί για το «Like Father Like Son», ο δημιουργός του «Maborosi» και του υπέροχου «Nobody Knows» αποδείχτηκε ο πληρέστερος από τη σοδειά των Ασιατών σκηνοθετών που διαγωνίστηκαν φέτος για τον Φοίνικα: ο Κινέζος Ζία Ζάνκε με το «Ash is the Purest White» έσπειρε και πάλι τις παρατηρήσεις του σε ανθρώπους σύμβολα μιας χώρας σε αέναη μετάβαση χωρίς να βρίσκει δραματικές λύσεις όταν η μεγάλη σε διάρκεια ταινία του τις είχε ανάγκη και ο Κορέατης Λι Τσανγκ Ντονγκ διασκεύασε Μουρακάμι με το σεξουαλικό απωθημένο και τις ταξικές διαφορές στο επίκεντρο μιας ιστορίας ελλειπτικής και ενίοτε άσφαιρης.

Ο Κορεέντα Χιροκάζου πλέον παντρεύει τη στοχαστική κινηματογράφηση του Χου Χσιά Χσιέν με το απόλυτο focus του Όζου, μπαίνοντας, κυριολεκτικά μετά βαΐων και κλάδων, στην ελίτ των auteurs που διατηρούν την υπογραφή της φόρμας τους με μια συγκεκριμένη θεματική

Ο Κορεέντα Χιροκάζου πλέον παντρεύει τη στοχαστική κινηματογράφηση του Χου Χσιά Χσιέν με το απόλυτο focus του Όζου, μπαίνοντας, κυριολεκτικά μετά βαΐων και κλάδων, στην ελίτ των auteurs που διατηρούν την υπογραφή της φόρμας τους με μια συγκεκριμένη θεματική. 

Στην περίπτωση του, την οικογένεια, τη δυναμική της και το συσχετισμό της με την κοινωνία, ειρωνικά σε πλήρη αντίθεση με την πρόσφατη είδηση που ήθελε κάποιες γηραιές κυρίες της Ιαπωνίας με παχυλή σύνταξη να κλέβουν για να συλληφθούν επίτηδες και να οδηγηθούν στη φυλακή, για να βρουν παρέα, σε μια χώρα με υπέργηρους που μένουν ευκατάστατοι στην τρίτη ηλικία, αλλά τόσο μόνοι κι έρημοι.

Γίνεται, επίσης, ο πρώτος Ιάπωνας με Χρυσό Φοίνικα μετά το επετειακό Φεστιβάλ των 50 χρόνων, όταν ο Σοχέϊ Ιμαμούρα κέρδιζε τον δεύτερο Φοίνικα του, για το «Χέλι», μαζί με τον Αμπάς Κιαροστάμι.

Αποστολή στις Κάννες: O Xρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου Facebook Twitter
Tο «Shoplifters», ένα επώδυνο και ευσυγκίνητο κοινωνικό μελό, πορτρέτο ενός ζευγαριού μεσηλίκων εργαζομένων, των Σιμπάτα, που παλεύει για την επιβίωση στα προάστεια του Τόκιο.


Κατά τεκμήριο, το «Shoplifters» ήταν η καλύτερη, πιο ζουμερή και πλήρης ταινία του Φεστιβάλ μαζί με τον «Ψυχρό Πόλεμο» και το «Dogman».

Ο Πάβελ Παβλικόφσκι κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, ενώ το ρεαλιστικό πορτρέτο ενός φτωχοδιάβολου που περιποιείται σκύλους σε μια φτωχογειτονιά και καταλήγει στη φυλακή και την ανυποληψία επειδή αναγκάζεται να καλύψει τον νταή κοκάκια της περιοχής, δίκαια εξασφάλισε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τον Μαρτσέλο Φόντε (τι εμπνευσμένο κάστινγκ, τι ερμηνεία, και πόσο δικαιότερο θα ήταν να το μοιραζόταν με τον Εντοάρντο Πέσε, τη γιγαντόσωμη ερινύα του με τον χοντρό λαιμό και τη μπρούτα απάθεια σε οποιαδήποτε απόχρωση).


Ο Σπάϊκ Λι δεν χρειάστηκε να ξαναβρίσει και να καταγγείλει τα κυκλώματα γιατί έφυγε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, το οποίο αποδέχτηκε αυτοπροσώπως, εκ μέρους της Λαϊκής Δημοκρατίας του Μπρούκλιν! Δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει πως διανύουμε χαλεπούς καιρούς.


Οι γυναίκες που ξεχώρισαν στο διαγωνιστικό τμήμα επίσης δεν έμειναν παραπονεμένες: Η Αλίτσε Ρορβάχερ τιμήθηκε για το σενάριο του «Ευτυχισμένου Λάζαρου», αν και δεν ήταν βασικά ταινία σεναρίου, το οποίο μοιράστηκε με το σαφώς πιο συγγραφικά δαντελωτό έργο του Ιρανού Τζαφάρ Παναχί, «3 Πρόσωπα».

Η Ναντίν Λαμπάκι έφυγε από τις Κάννες με το βραβείο της Επιτροπής για την «Καπερναούμ», και είναι σαφές πως η επιτροπή, ενώ δεν γινόταν να παραγνωρίσει την προφανή δύναμη της ταινίας της, προτίμησε το πιο καλλιτεχνικά ισορροπημένο και επιμελημένο έργο του Χιροκάζου, επίσης με ήρωες παραβατικά παιδιά σε μια αυτοσχέδια, φύρδην μίγδην κοινότητα στον πάτο της κοινωνίας.


Τελικά, οι Αμερικανοί πρόεδροι της κριτικής επιτροπής αποδεικνύονται ευφάνταστοι. Όπως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ κάλεσε στο πόντιουμ τη Λέα Σεϊντού και την Αντέλ Εξαρχόπουλος να μοιραστούν κανονικά τον Φοίνικα με τον Αμπντελατίφ Κεσίς για τη Ζωή της Αντέλ, έτσι και η Μπλάνσετ ανήγγειλε, εκ μέρους των συναδέλφων της, έναν ειδικό Χρυσό Φοίνικα για τον Ζαν Λυκ Γκοντάρ, για το «Βιβλίο της Εικόνας», ως φόρο τιμής για έναν οραματιστή που, ακόμη και λίγο πριν τα 90 του χρόνια, προσπαθεί να ανακαλύψει νέες φόρμες για να μιλήσει για τον κόσμο του σήμερα, έστω κι αν χρησιμοποιεί παλιές εικόνες.


Κι ενώ μια τέτοια κίνηση δικαιούται κι αυτή βραβείο, με τη σειρά της, τελικά την παράσταση έκλεψε η Άζια Αρτζέντο, η οποία ανέβηκε στη σκηνή και είπε, καθαρά και ξάστερα: «Στις Κάννες με βίασε ο Χάρβεϊ Γουάινστιν πριν από 21 χρόνια. Χρησιμοποιούσε την πόλη αυτή ως άντρο των βρόμικων πράξεων του. Προβλέπω πως δεν θα ξανάρθει ποτέ εδώ». Έτσι, ολοκλήρωσε την προβαρισμένη καταγγελία της, ικανοποιημένη που της δόθηκε η ευκαιρία- πριν από λίγο καιρό, οι συμπατριώτες συνάδελφοί της την σνόμπαραν στην σταυροφορία της για τον ίδιο λόγο.


Τέλος, η Χρυσή Κάμερα για το σκηνοθετιό ντεμπούτο απονεμήθηκε στον Λούκας Ντοντ για το «Girl», ένα θρίαμβο για το LGBT στο σινεμά και την απαρχή μιας σπουδαίας καριέρας για τον Βέλγο δημιουργό.

Mπορείτε να δείτε αναλυτικά τη λίστα με τα βραβεία εδώ >>>>

Οθόνες
1

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Ευτυχώς φέτος πήρε το Χρυσό Φοίνικα η ταινία ενός σκηνοθέτη που δεν πόνταρε στο εύκολο θέμα του ρατσισμού, οπλοκατοχής, ολοκαυτώματος, βίας, Τραμπ, γενικά τέτοιων θεμάτων μπας και αποσπάσει βραβείο. Πάλι καλά!