To "Σύνδρομο της Στοκχόλμης" και η μικρή εικονογραφημένη ιστορία του

To "Σύνδρομο της Στοκχόλμης" και η μικρή εικονογραφημένη ιστορία του Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΣΤΑΒΕΡΗ

 

Η Kristin Enmark ήταν το 1973 μία από τους ομήρους στη ληστεία της Kreditbank της Στοκχόλμης. Δήλωσε εκ των υστέρων πως αισθανόταν ασφαλής μαζί με τους δύο ληστές κι ότι ο μόνος φόβος της ήταν μήπως κλιμακώσει την ένταση η αστυνομία. Είχε μάλιστα την ευκαιρία να συνομιλήσει μέσα από την τράπεζα με τον τότε Πρωθυπουργό της Σουηδίας 'Ολοφ Πάλμε εκφραζοντάς του τη δυσαρεσκειά της επειδή δεν άφηνε τους ληστές και τους ομήρους να βγούν ελεύθεροι.

Η αναμονή έξω από την τράπεζα κράτησε έξι μέρες. 'Ασχημη μέρα για τον δραπέτη Jan Erik Olsson που αποτυγχάνει στην προσπαθειά του να ληστέψει ένα υποκατάστημα της  Kreditbank της Στοκχόλμης. Κρατώντας ομήρους τους τέσσερις νεαρούς υπαλλήλους της τράπεζας, ζήτησε στις διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν να αφεθεί ελεύθερος και να οδηγηθεί στην τράπεζα ο συγκρατουμενός του Clark Olofsson. Στη διάρκεια της ομηρίας τους, οι τέσσερις υπάλληλοι ανέπτυξαν σχέσεις φιλίας με τους δύο ληστές (αυτό που οι ψυχίατροι σπεύδουν να χαρακτηρίσουν προσπάθεια ταύτισης με τους εγκληματίες που υπαγορεύεται από ένα μηχανισμό αυτοάμυνας). Κατά την εξοδό τους από την τράπεζα, καθώς επιτεύχθηκε η παράδοση των ληστών, οι όμηροι σχημάτισαν γύρω τους έναν προστατευτικό κλοιό και στη συνέχεια όχι μόνο αρνήθηκαν να καταθέσουν σε βάρος τους, αλλά τους επισκέπτονταν και στη φυλακή. Ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο "Σύνδρομο της Στοκχόλμης" με αφορμή τη ληστεία της Kreditbank ήταν ο εγκληματολόγος και ψυχίατρος Nils Bejerot, o οποίος μάλιστα συνεργάστηκε με τη σουηδική αστυνομία κατά τη διάρκεια της ομηρίας. Η θεωρία αυτή αναπτύχθηκε εκ των υστέρων από τον αμερικανό ψυχίατρο Frank Ochberg με σκοπό την αποτελεσματικότερη διαχείρηση παρόμοιων καταστάσεων.

Ο ψηλός άντρας που συλλαμβάνεται είναι ο Jan Erik Olsson, κι αυτός με το μούσι και τα πιο πολλά μαλλιά ο συγκρατουμενός του Clark Olofsson, ενώ στο φορείο μεταφέρεται πιθανόν η Kristin Enmark.

 

Αριστερά, ένα έργο από την έκθεση Τhe hostage syndrome in contemporary culture σε επιμέλεια του Måns Wrange στα πλαίσια της Στοκχόλμης πρωτεύουσας της Ευρώπης (1988). Δεξιά, οι τέσσερις όμηροι. Φωτ. Corbis.

 

 

'Οταν αποφυλακίστηκε, ο Jan Erik Olsson παντρεύτηκε μία Ταϊλανδέζα και πήγε να ζήσει στην Ταϊλάνδη όπου ασχολήθηκε με φυτείες καουτσούκ και καλλιέργεια ρυζιού. Τα τελευταία χρόνια επέστρεψε στη Σουηδία για να είναι κοντά στα παιδιά του και να προωθήσει την αυτοβιογραφία του.

 

Ο Clark Olofsson, ο οποίος από τα 19 του ήταν αναμεμειγμένος σε μία υπόθεση δολοφονίας εις βάρος αξιωματικού της αστυνομίας, συνεχίζει να διάγει ένα ανήσυχο βίο μπαινοβγαίνοντας στη φυλακή. Συνελήφθη τελευταία φορά το 2008 για μία υπόθεση ναρκωτικών. Για ένα διάστημα παρακολούθησε τη Σχολή Δημοσιογραφίας της Στοκχόλμης. Στη φωτογραφία δεξιά, βρίσκεται στο πίσω μέρος της τράπεζας μαζί με δύο ομήρους.

 

Roberta FlackKilling Me Softly (1973 ). Είναι το τραγούδι που σφύριζε ο Jan-Erik Olsson καθώς έκοβε βόλτες στο χώρο του χρηματοκιβωτίου της τράπεζας όπου είχαν μεταφερθεί οι όμηροι.

 

Με  έμβλημά τους την κόμπρα, η μικρή αμερικανική ομάδα αντάρτικου πόλεως SLA (Symbionese Liberation Army), αποφάσισε το 1973 να περάσει στη δράση απαγάγοντας από το φοιτητικό της δωμάτιο στο Πανεπιστήμιο του Berkeley, και "συμβιώνοντας" μαζί της, την Patty Hearst, την εγγονή του William Randolph Hearst, του γνωστού μεγιστάνα του τύπου που ενέπνευσε στον Orson Welles την ταινία του Citizen Kane. Αντί για λύτρα, η ομάδα ζήτησε από την οικογένεια της Patty Hearst να μοιράσει τρόφιμα στις φτωχές συνοικίες του Los Angeles. Η οικογένεια δέχτηκε να ικανοποιήσει το αίτημα, αλλά οι απαγωγείς δυσαρεστήθηκαν από την προχειρότητα της όλης επιχείρησης και ζήτησαν να επαναληφθεί με έναν τρόπο λιγότερο ...αναρχικό. Η οικογένεια προφασίστηκε τότε πως δεν είχε άλλα χρήματα στη διαθεσή της, κι έτσι η Patty Hearst αφέθηκε στη μοίρα της κι αναγκάστηκε να ακολουθήσει την ομάδα. Η εξέλιξη της υπόθεσης με την Patty Hearst να ενσωματώνεται πλήρως στην ομάδα, κι από Patty να γίνεται η συντρόφισσα Τάνια με το μπερέ και την καραμπίνα στο χέρι, την κατέστησε το διασημότερο παράδειγμα (η θύμα) του Συνδρόμου της Στοκχόλμης.

 

Για τη συμμετοχή της στην ομάδα, η Patricia Hearst καταδικάστηκε αρχικά σε επτά χρόνια φυλακή, αλλά ο αμερικανός Πρόεδρος Jimmy Carter μείωσε την ποινή της στα δύο χρόνια, με τη δικαιολογία ότι υπάκουε σε διαταγές των απαγωγέων της, παρ' όλο που τα εναπομείναντα μέλη της ομάδας δήλωσαν όλα στο δικαστήριο πως είχε την επιλογή να φύγει, μία εκδοχή που φαίνεται να επιβεβαιώνεται από τις κάμερες ασφαλείας των τραπεζών που κατέγραψαν τις ληστείες και που έδειξαν πως δεν δοκίμασε να εκμεταλλευθεί διάφορες ευκαιρίες που της παρουσιάστηκαν για να διαφύγει. Τελικά, η Patricia Hearst έμεινε 22 μήνες στη φυλακή, το υπόλοιπο της το χάρισε ο Jimmy Carter. Στο τέλος της περιπέτειας αυτής παντρεύτηκε έναν πρώην σωματοφυλακά της...

Η ληστεία της Hibernia Bank στο San Francisco τον Απρίλη του 1974 (via Lujo y Asco - imágenes robadas - desviaciones - miscelánea). Η Patty Hearst διακρίνεται σε όχι και τόσο παθητικό ρόλο σε δύο φωτογραφίες που προέρχονται από τις κάμερες ασφαλείας της τράπεζας (υπήρχαν από τότε στην Αμερική!).

Δημόσιο ανακοινωθέν της "Tania" (ψευδώνυμο που υιοθέτησε η Patty Hearst προς τιμή μιας αγωνίστριας που πολέμησε στη Βολιβία δίπλα στον Τσε Γκεβάρα) μετά τη ληστεία στην τράπεζα :

"Greetings to the people, this is Tania.  Our actions of April 15 forced the Corporate State to help finance the revolution.  As for being brainwashed, the idea is ridiculous beyond belief.  I am a soldier in the People's Army." "'Ενα άλλο μήνυμα κάπως πιο "ήπιο" φτάνει και στους γονείς της: "Mom, Dad, I'm okay.  I'm with a combat unit with automatic weapons.  And these people aren't just a bunch of nuts....I want to get out of here but the only way I'm going to do it is if we do it their way.  And I just hope that you'll do what they say, Dad, and do it quickly..." Ψυχολόγοι και δικαστές είδαν σ' αυτό το μήνυμα την απόδειξη της πλύσης εγκεφάλου που υπέστη η Patty Hearst, και δεν άργησαν να τη στείλουν πίσω με όση επιείκεια χρειαζόταν στην κανονική ζωή μιας κληρονόμου.

Μία γιάφκα του SLA εντοπίζεται στο Los Angeles μετά από μία φιλονικία της ομάδας με έναν υπάλληλο ασφαλείας σε ένα κατάστημα αθλητικών ειδών. Το σπίτι περικυκλώνεται από 400 αστυνομικούς και ακολουθεί μία αιματηρή μάχη όπου βρήκαν το θάνατο 5 μέλη της ομάδας, τρία κορίτσια και δύο αγόρια. Από το δωμάτιο ενός ξενοδοχείου στο Anheim όπου βρισκόταν εκείνες τις μέρες, η Patty Hearst παρακολουθούσε τα ρεπορτάζ στην τηλεόραση. Φημολογείται ότι είχε δεσμό με το ένα από τα αγόρια που σκοτώθηκε.

Μέλη του SLA (Symbionese Liberation Army) που επέζησαν, πριν και μετά.

 

Από το αντάρτικο πόλεως στο πλατό του Larry King.

 

Η απαγωγή του εφοπλιστή Περικλή Παναγόπουλου, ή το Σύνδρομο της Στοκχόλμης από την ανάποδη.

 

Απόστολος Πετράκης (κατηγορούμενος) :
"Δεν είμαι αδίστακτος άνθρωπος… Το μόνο πράγμα που θέλω είναι να αφήσω αυτή την περιπέτεια πίσω. Η ζωή μου είναι στον Θεό και στα χέρια σας. Σας παρακαλώ να μου δώσετε την ευκαιρία να φτιάξω την ζωή μου.

Ο τρόπος που ο Παναγόπουλος αντιμετώπισε την ομηρία του ήταν μάθημα ζωής για μένα. Τέτοιες συμπεριφορές σε βοηθούν να γίνεις καλύτερος άνθρωπος.…Τα λύτρα, το κομμάτι που μου αναλογεί το έχω στην κατοχή μου και του Μουστάκα που δεν το έχει πάρει. Διάλεξα να κάνω μια κατάθεση ψυχής. Εμένα με περιμένει μία πολυετή φυλάκιση. Έρχονται δύσκολοι καιροί, έχω παιδί. Στην φυλακή εάν δεν έχεις χρήματα καταντάς να γίνεις ο χαμάλης της φυλακής. Με αυτά τα λεφτά θα μπορέσω να περάσω την φυλακή και να έχουν μέλλον τα παιδιά μου.

Εάν ήξερα με ποιον άνθρωπο είχα να κάνω δεν θα λάμβανα μέρος στην απαγωγή. Ο Παναγόπουλος μού είχε δώσει ένα φυλαχτό. Του το επέστρεψα την ημέρα της απελευθέρωσής του μαζί με το όπλο του οδηγού του, γιατί στην Κρήτη έχουμε τη νοοτροπία να μην παίρνουμε όπλο από αυτούς που σεβόμαστε. Ο Παναγόπουλος αγκάλιασε τον Μουστάκα και τον αφήσαμε στον δρόμο. Ειδοποιήσαμε την κ. Παναγοπούλου πως ο άνδρας της είναι ελεύθερος και της είπαμε 'Πήγαινε να τον πάρεις γιατί κάνει κρύο'.

Όπως λέει και ο Βίκτωρ Ουγκώ, η κοινωνία παράγει το έγκλημα το οποίο εκτελεί ο εγκληματίας".
 

Περικλής Παναγόπουλος (θύμα απαγωγής) :

"Ήμουν σε εμβρυακή θέση. Ήταν πολύ δύσκολο, δεν έχω ξαναταξιδέψει έτσι. Είχα την αίσθηση ότι περνάμε από τούνελ. Υπέθεσα ότι βρισκόμασταν στην Εθνική Αθηνών-Πατρών.

Μου έδωσαν να φορέσω μια μαύρη φόρμα, σαν κι αυτές που φόραγαν αυτοί και κάτι παντόφλες κόκκινες μαλλιαρές. Ευτυχώς γιατί μου κρατούσαν τα πόδια ζεστά. Ο χώρος ήταν εκτεθειμένος στον αέρα. Ήμουν αλυσοδεμένος σε όλη τη διάρκεια της κράτησης, εκτός από κάποιες στιγμές που είχαν την καλοσύνη να με αφήσουν να περπατήσω για να μην πάθω καμιά θρόμβωση.

 Στο χώρο υπήρχε μια τηλεόραση που έπιανε μόνο Mega και πάνω στην τηλεόραση υπήρχε μια άλλη συσκευή που προφανώς ήταν για να με παρακολουθούν. Στην ηλικία που είμαι, τι να κάνω, να αποδράσω ντυμένος έτσι όπως ήμουν ντυμένος, με τις κόκκινες παντόφλες;

Ωστόσο η συναλλαγή ήταν η ζωή σου ή τα χρήματα, ας μην το ξεχνάμε αυτό. Είναι άθλιο και φοβερό. Πώς προσμετράται η αξία μιας ζωής;"

Στην καταθεσή του, ο Περικλής Παναγόπουλος επιβεβαίωσε πως οι απαγωγείς του πήγαιναν ο'τι ζητούσε, πως έλαβε φάρμακα για τρεις μήνες και πως είχαν πάντα σωστή συμπεριφορά μαζί του. Του είχαν ζητήσει δε να τους φωνάζει όλους "Χρήστο".

(Το σχεδιάγραμμα είναι από Τα Νέα).

 

Ο Παναγιώτης Βλαστός οδηγείται στον εισαγγελέα.

 

Η μυθολογική εκδοχή του Συνδρόμου της Στοκχόλμης : η Αρπαγή των Σαβίνων Γυναικών. Ratto delle Sabine, πίνακας του Pietro da Cortona  (1627-1629), Μουσεία των Καπιτωλίων, Ρώμη.

 

L'intervention des Sabines (Η επέμβαση των Σαβίνων Γυναικών), 1799. Πίνακας του Jacques-Louis David, Μουσείο του Λούβρου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 7.12.2015

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ