Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό που απεικονίζει την Επιφάνεια του Διονύσου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 150 εκ. x 220 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
6


Στα χνάρια των αρχαίων θεών του Ολύμπου θα βρεθούν όσοι Νεοϋορκέζοι επισκεφθούν την έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία», που εγκαινιάστηκε στις 24 Μαρτίου, στο πλήρως ανακαινισμένο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στην καρδιά του Μανχάταν. Το Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» διανύει μία νέα περίοδο της ζωής του, έχοντας πλέον διευθύντρια την Αμαλία Κοσμετάτου, που διαδέχεται τον πρέσβη Λουκά Τσίλα, και όντας έτοιμο να προσφέρει μουσειακού επιπέδου ποιότητα στις εκθέσεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, πρόθεση του Κέντρου είναι να εισάγει στην ελληνική κουλτούρα και τον πολιτισμό τον μέσο άνθρωπο που βαδίζει στην 5η Λεωφόρο.


Το Δίον δέσποζε στους βόρειους πρόποδες του Ολύμπου, ελέγχοντας το στενό πέρασμα από τη Μακεδονία στη Θεσσαλία. Υπήρξε η ιερή πόλη των Μακεδόνων και ήταν ο ιερός χώρος του Δία, με τον Ναό του να αποτελεί το κέντρο της θρησκευτικής ζωής και το χώρο προβολής των Μακεδόνων βασιλέων. Στα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. ο βασιλιάς Αρχέλαος καθιέρωσε τα «εν Δίω Ολύμπια», πολυήμερους αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες προς τιμήν του Δία και των Μουσών, συμβάλλοντας στο να αποκτήσει πανελλήνια αναγνώριση το ιερό της Πιερίας. Είναι μάλιστα πιθανόν να παίχτηκαν κατά τη διάρκεια των αγώνων οι τραγωδίες του Ευριπίδη «Αρχέλαος» και «Βάκχες», τις οποίες ο τραγικός ποιητής συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή. Ο Κάσσανδρος, θεωρώντας ότι η πόλη βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, οχυρώνει το Δίον στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τον Δίωνα τον Χρυσόστομο, ο Φίλιππος Β΄ και ο Μέγας Αλέξανδρος οργάνωναν στο Δίον επινίκιες πανηγύρεις και προσέφεραν μεγαλοπρεπείς θυσίες και πλούσια αφιερώματα προς τιμήν του Ολυμπίου Διός και των Μουσών. Εκεί ο Φίλιππος γιόρτασε την άλωση και καταστροφή της Ολύνθου, ενώ ο Αλέξανδρος ζήτησε τη βοήθεια του υψίστου των θεών κατά τη διάρκεια της πανηγυρικής ετοιμασίας της εκστρατείας του στην Ασία. Μετά τη νίκη του στο Άκτιο το 32/31 π.Χ., ο Οκταβιανός Αύγουστος ιδρύει στο Δίον ρωμαϊκή αποικία και η πόλη γνωρίζει μεγάλη άνθιση. Όταν επικράτησε ο Χριστιανισμός, το Δίον έγινε έδρα επισκόπου και αποτέλεσε σημαντικό αστικό κέντρο της Πιερίας. Η πόλη εγκαταλείφθηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ., έχοντας καταστραφεί επανειλημμένως από εισβολείς, με αποτέλεσμα οι κάτοικοί της να μετακινηθούν σε πιο ασφαλείς περιοχές στους πρόποδες του Ολύμπου. Το Δίον θα παραδοθεί στη λήθη, με τους σεισμούς και τις πλημμύρες του ποταμού Βαφύρα να εξαφανίζουν με το πέρασμα του χρόνου τα ίχνη του.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley.


Η ανασκαφή του Δίου αποτελεί την παλαιότερη πανεπιστημιακή ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος Πρύτανης του Πανεπιστημίου και Καθηγητής Αρχαιολογίας, Γεώργιος Σωτηριάδης, ξεκίνησε το 1928 να αναζητά την ιερή πόλη των Μακεδόνων, ερευνώντας την περιοχή για τέσσερα καλοκαίρια κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η ανασκαφή συνεχίστηκε το 1960 με πρωτοβουλία του Καθηγητή Αρχαιολογίας Γεωργίου Μπακαλάκη και συνεχίστηκε εντατικά από το 1970 ως σήμερα, χάρη στις προσπάθειες του Ομότιμου Καθηγητή του ΑΠΘ, κ. Δημήτριου Παντερμαλή - πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης και επιμελητή της έκθεσης- και των συνεργατών του.


Την ιστορία του βουνού των θεών και της πόλης του Δία στους πρόποδές του θα τη διηγηθούν περίπου 90 εκθέματα, που για πρώτη φορά ταξιδεύουν έξω από την Ελλάδα –μερικά από αυτά μάλιστα παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η καθημερινή ζωή των κατοίκων της αρχαίας πόλης θα ξεδιπλωθεί μέσα από αγάλματα, ψηφιδωτά, κοσμήματα, κεραμεικά, γυάλινα σκεύη και νομίσματα που χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα π.Χ. έως τον 4ο αιώνα μ.Χ. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν τα ελληνιστικά και ρωμαϊκά αγάλματα του Δία, της Δήμητρας και της Αφροδίτης, καθώς και εξαιρετικά ψηφιδωτά από την «Οικία του Διονύσου», τα οποία αποκαταστάθηκαν πρόσφατα με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λατρευτικό άγαλμα του Υψίστου Διός, 2ος αιώνας μ.Χ.Μάρμαρο, 85.5 εκ. x 46 εκ. x 63.5 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


«Τα 45 χρόνια ερευνών στο Δίον, μας έδωσαν την ευκαιρία όχι μόνο να εντοπίσουμε αρχαία κτήρια και κινητά ευρήματα, αλλά να χαρτογραφήσουμε τις ζωές των ανθρώπων ανά τους αιώνες. Το βασικό χαρακτηριστικό που θέλουμε να αναδείξουμε είναι πώς οι θεοί των Ελλήνων βγήκαν από την καταπληκτική φύση της χώρας και πώς οι λατρείες σχετίζονται άμεσα με την τοπική φύση. Έχουμε τον Όλυμπο, ένα ψηλό βουνό, έχουμε χαράδρες, νερά που αναβλύζουν και δέντρα, κεραυνούς που πέφτουν. Όλα αυτά τροφοδότησαν την μυθολογία. Ακόμα και σήμερα, η φύση είναι σχεδόν ανέγγιχτη», αναφέρει ο κ. Παντερμαλής. Οι κάτοικοι της πόλης είναι άλλο ένα στοιχείο στο οποίο η έκθεση εστιάζει. «Θα ανασυγκροτήσουμε την εικόνα τους και θα δείξουμε ποιος ήταν ο πολιτισμός τους» λέει ο κ. Παντερμαλής, τονίζοντας, επίσης, ότι επειδή όλα τα εκθέματα προέρχονται από τις ανασκαφές στο Δίον «μπορούμε να ξέρουμε την ιστορία κάθε ευρήματος και πώς τα κινητά σχετίζονται με συγκεκριμένα κτήρια ή ταφικά μνημεία».


Η έκθεση των σπάνιων αρχαιοτήτων πλαισιώνεται από μια σειρά ενδιαφέρουσες δράσεις: ο επισκέπτης μπορεί να δει εικαστικές εγκαταστάσεις σύγχρονων καλλιτεχνών με αναφορές στην ιερό πόλη και το βουνό των θεών, να μάθει για τη ζωή των ανθρώπων που κατοίκησαν και κατοικούν στις πλαγιές του, να «περιδιαβεί» τα τοπία του Ολύμπου, ακόμα και να παίξει το ρόλο του αρχαιολόγου στο βιντεοπαιχνίδι Secrets of the Past – Excavating the City of Zeus (Μυστικά του παρελθόντος – Ανασκαφή στην πόλη του Δία), που δημιουργήθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley. Η ιδέα του «περιπάτου» είναι να παρακολουθεί ο επισκέπτης περιπατητικές συζητήσεις που θα κάνει ο φιλόσοφος και πανεπιστημιακός καθηγητής με άλλο καλεσμένο κάθε φορά και στις οποίες θα διερευνώνται θέματα που άπτονται της έκθεσης και της σύνδεσής της με το σήμερα.

 

info:
Η έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία» διοργανώνεται από το Θυγατρικό Ίδρυμα Ωνάση στις ΗΠΑ και την Πανεπιστημιακή Ανασκαφή Δίου, σε συνεργασία με το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας και θα διαρκέσει έως τις 18 Ιουνίου.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Βραχιόλι με κεφάλια λιονταριών, τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. Χρυσός, περίμετρος 14 εκ, διάμετρος 5 εκ. Καρίτσα, Μακεδονικός Τάφος IV, Κιβωτιόσχημος τάφος II Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Φιλοσόφου, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 86 εκ., x 35 εκ. x 54 εκ. Aπό το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα της Υπολυμπιδίας Αφροδίτης και Βάση με κτητορική επιγραφή. Άγαλμα: 150 - 100 π.Χ.; Βάση: 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 113 εκ. x 48 εκ. x 36 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ανάγλυφη στήλη με παράσταση της Ίσιδας ως Δήμητρα με Κτητορική Επιγραφή, δεύτερο μισό του 3ου - αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. Μάρμαρο, 31 εκ. x 34 εκ. x 8 εκ.Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, προαύλιο του Ναού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σατύρου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα του Βασιλιά Λυκούργου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σειληνού, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Κεφαλή της Αγριππίνας της Πρεσβύτερης, Πρώτο μισό του 1ου αιώνα μ.Χ.Μάρμαρο, 24 εκ. x 16 εκ. x 9.2 εκ.Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Νότιος θάλαμοςΑρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Αετού, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 63.5 εκ. x 34.5 εκ. x 15 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Πλάκα με αποτύπωμα από δύο πόδια και Κτητορική Επιγραφή, τέλη του 2ου – 3ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 50 εκ. x 39 εκ. x 3.8 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, στα σκαλοπάτια που οδηγούν στον πρόναο του Ιερού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Διαστολέας, 1ος αιώνας π.Χ. Κράμα χαλκού, 22 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Καρφίτσα με υπολείμματα υφάσματος, Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου (1000 π.Χ. - 700 π.Χ.)Κράμα χαλκού, σίδηρος και ύφασμα, 15 εκ, διάμετρος πηνίων 6 και 6.5 εκ. Από τον Όλυμπο. Νεκροταφείο τύμβων Μεσονησίου. Τύμβος 2, Τάφος Δ΄. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


 

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μικρογραφία Αγγείου με εγχάρακτη επιγραφή, μέσα 2ου – 4ος αιώνας μ.Χ. Γυαλί, ύψος 9 εκ., διάμετρος 7.5 εκ. Από το Δίον. Καρίτσα, Περιοχή Καλαμπούκας, Τάφος 48. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λυχνάρι διακοσμημένο με προτομή πάνθηρα, 1ος – 2ος αιώνας μ.Χ. Κράμα χαλκού, 37 εκ. x 33 εκ. x 33 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.

Info:

24/3- 18/6

Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης

onassisusa.org

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ