Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό που απεικονίζει την Επιφάνεια του Διονύσου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 150 εκ. x 220 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
6


Στα χνάρια των αρχαίων θεών του Ολύμπου θα βρεθούν όσοι Νεοϋορκέζοι επισκεφθούν την έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία», που εγκαινιάστηκε στις 24 Μαρτίου, στο πλήρως ανακαινισμένο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στην καρδιά του Μανχάταν. Το Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» διανύει μία νέα περίοδο της ζωής του, έχοντας πλέον διευθύντρια την Αμαλία Κοσμετάτου, που διαδέχεται τον πρέσβη Λουκά Τσίλα, και όντας έτοιμο να προσφέρει μουσειακού επιπέδου ποιότητα στις εκθέσεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, πρόθεση του Κέντρου είναι να εισάγει στην ελληνική κουλτούρα και τον πολιτισμό τον μέσο άνθρωπο που βαδίζει στην 5η Λεωφόρο.


Το Δίον δέσποζε στους βόρειους πρόποδες του Ολύμπου, ελέγχοντας το στενό πέρασμα από τη Μακεδονία στη Θεσσαλία. Υπήρξε η ιερή πόλη των Μακεδόνων και ήταν ο ιερός χώρος του Δία, με τον Ναό του να αποτελεί το κέντρο της θρησκευτικής ζωής και το χώρο προβολής των Μακεδόνων βασιλέων. Στα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. ο βασιλιάς Αρχέλαος καθιέρωσε τα «εν Δίω Ολύμπια», πολυήμερους αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες προς τιμήν του Δία και των Μουσών, συμβάλλοντας στο να αποκτήσει πανελλήνια αναγνώριση το ιερό της Πιερίας. Είναι μάλιστα πιθανόν να παίχτηκαν κατά τη διάρκεια των αγώνων οι τραγωδίες του Ευριπίδη «Αρχέλαος» και «Βάκχες», τις οποίες ο τραγικός ποιητής συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή. Ο Κάσσανδρος, θεωρώντας ότι η πόλη βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, οχυρώνει το Δίον στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τον Δίωνα τον Χρυσόστομο, ο Φίλιππος Β΄ και ο Μέγας Αλέξανδρος οργάνωναν στο Δίον επινίκιες πανηγύρεις και προσέφεραν μεγαλοπρεπείς θυσίες και πλούσια αφιερώματα προς τιμήν του Ολυμπίου Διός και των Μουσών. Εκεί ο Φίλιππος γιόρτασε την άλωση και καταστροφή της Ολύνθου, ενώ ο Αλέξανδρος ζήτησε τη βοήθεια του υψίστου των θεών κατά τη διάρκεια της πανηγυρικής ετοιμασίας της εκστρατείας του στην Ασία. Μετά τη νίκη του στο Άκτιο το 32/31 π.Χ., ο Οκταβιανός Αύγουστος ιδρύει στο Δίον ρωμαϊκή αποικία και η πόλη γνωρίζει μεγάλη άνθιση. Όταν επικράτησε ο Χριστιανισμός, το Δίον έγινε έδρα επισκόπου και αποτέλεσε σημαντικό αστικό κέντρο της Πιερίας. Η πόλη εγκαταλείφθηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ., έχοντας καταστραφεί επανειλημμένως από εισβολείς, με αποτέλεσμα οι κάτοικοί της να μετακινηθούν σε πιο ασφαλείς περιοχές στους πρόποδες του Ολύμπου. Το Δίον θα παραδοθεί στη λήθη, με τους σεισμούς και τις πλημμύρες του ποταμού Βαφύρα να εξαφανίζουν με το πέρασμα του χρόνου τα ίχνη του.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley.


Η ανασκαφή του Δίου αποτελεί την παλαιότερη πανεπιστημιακή ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος Πρύτανης του Πανεπιστημίου και Καθηγητής Αρχαιολογίας, Γεώργιος Σωτηριάδης, ξεκίνησε το 1928 να αναζητά την ιερή πόλη των Μακεδόνων, ερευνώντας την περιοχή για τέσσερα καλοκαίρια κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η ανασκαφή συνεχίστηκε το 1960 με πρωτοβουλία του Καθηγητή Αρχαιολογίας Γεωργίου Μπακαλάκη και συνεχίστηκε εντατικά από το 1970 ως σήμερα, χάρη στις προσπάθειες του Ομότιμου Καθηγητή του ΑΠΘ, κ. Δημήτριου Παντερμαλή - πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης και επιμελητή της έκθεσης- και των συνεργατών του.


Την ιστορία του βουνού των θεών και της πόλης του Δία στους πρόποδές του θα τη διηγηθούν περίπου 90 εκθέματα, που για πρώτη φορά ταξιδεύουν έξω από την Ελλάδα –μερικά από αυτά μάλιστα παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η καθημερινή ζωή των κατοίκων της αρχαίας πόλης θα ξεδιπλωθεί μέσα από αγάλματα, ψηφιδωτά, κοσμήματα, κεραμεικά, γυάλινα σκεύη και νομίσματα που χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα π.Χ. έως τον 4ο αιώνα μ.Χ. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν τα ελληνιστικά και ρωμαϊκά αγάλματα του Δία, της Δήμητρας και της Αφροδίτης, καθώς και εξαιρετικά ψηφιδωτά από την «Οικία του Διονύσου», τα οποία αποκαταστάθηκαν πρόσφατα με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λατρευτικό άγαλμα του Υψίστου Διός, 2ος αιώνας μ.Χ.Μάρμαρο, 85.5 εκ. x 46 εκ. x 63.5 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


«Τα 45 χρόνια ερευνών στο Δίον, μας έδωσαν την ευκαιρία όχι μόνο να εντοπίσουμε αρχαία κτήρια και κινητά ευρήματα, αλλά να χαρτογραφήσουμε τις ζωές των ανθρώπων ανά τους αιώνες. Το βασικό χαρακτηριστικό που θέλουμε να αναδείξουμε είναι πώς οι θεοί των Ελλήνων βγήκαν από την καταπληκτική φύση της χώρας και πώς οι λατρείες σχετίζονται άμεσα με την τοπική φύση. Έχουμε τον Όλυμπο, ένα ψηλό βουνό, έχουμε χαράδρες, νερά που αναβλύζουν και δέντρα, κεραυνούς που πέφτουν. Όλα αυτά τροφοδότησαν την μυθολογία. Ακόμα και σήμερα, η φύση είναι σχεδόν ανέγγιχτη», αναφέρει ο κ. Παντερμαλής. Οι κάτοικοι της πόλης είναι άλλο ένα στοιχείο στο οποίο η έκθεση εστιάζει. «Θα ανασυγκροτήσουμε την εικόνα τους και θα δείξουμε ποιος ήταν ο πολιτισμός τους» λέει ο κ. Παντερμαλής, τονίζοντας, επίσης, ότι επειδή όλα τα εκθέματα προέρχονται από τις ανασκαφές στο Δίον «μπορούμε να ξέρουμε την ιστορία κάθε ευρήματος και πώς τα κινητά σχετίζονται με συγκεκριμένα κτήρια ή ταφικά μνημεία».


Η έκθεση των σπάνιων αρχαιοτήτων πλαισιώνεται από μια σειρά ενδιαφέρουσες δράσεις: ο επισκέπτης μπορεί να δει εικαστικές εγκαταστάσεις σύγχρονων καλλιτεχνών με αναφορές στην ιερό πόλη και το βουνό των θεών, να μάθει για τη ζωή των ανθρώπων που κατοίκησαν και κατοικούν στις πλαγιές του, να «περιδιαβεί» τα τοπία του Ολύμπου, ακόμα και να παίξει το ρόλο του αρχαιολόγου στο βιντεοπαιχνίδι Secrets of the Past – Excavating the City of Zeus (Μυστικά του παρελθόντος – Ανασκαφή στην πόλη του Δία), που δημιουργήθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley. Η ιδέα του «περιπάτου» είναι να παρακολουθεί ο επισκέπτης περιπατητικές συζητήσεις που θα κάνει ο φιλόσοφος και πανεπιστημιακός καθηγητής με άλλο καλεσμένο κάθε φορά και στις οποίες θα διερευνώνται θέματα που άπτονται της έκθεσης και της σύνδεσής της με το σήμερα.

 

info:
Η έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία» διοργανώνεται από το Θυγατρικό Ίδρυμα Ωνάση στις ΗΠΑ και την Πανεπιστημιακή Ανασκαφή Δίου, σε συνεργασία με το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας και θα διαρκέσει έως τις 18 Ιουνίου.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Βραχιόλι με κεφάλια λιονταριών, τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. Χρυσός, περίμετρος 14 εκ, διάμετρος 5 εκ. Καρίτσα, Μακεδονικός Τάφος IV, Κιβωτιόσχημος τάφος II Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Φιλοσόφου, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 86 εκ., x 35 εκ. x 54 εκ. Aπό το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα της Υπολυμπιδίας Αφροδίτης και Βάση με κτητορική επιγραφή. Άγαλμα: 150 - 100 π.Χ.; Βάση: 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 113 εκ. x 48 εκ. x 36 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ανάγλυφη στήλη με παράσταση της Ίσιδας ως Δήμητρα με Κτητορική Επιγραφή, δεύτερο μισό του 3ου - αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. Μάρμαρο, 31 εκ. x 34 εκ. x 8 εκ.Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, προαύλιο του Ναού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σατύρου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα του Βασιλιά Λυκούργου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σειληνού, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Κεφαλή της Αγριππίνας της Πρεσβύτερης, Πρώτο μισό του 1ου αιώνα μ.Χ.Μάρμαρο, 24 εκ. x 16 εκ. x 9.2 εκ.Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Νότιος θάλαμοςΑρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Αετού, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 63.5 εκ. x 34.5 εκ. x 15 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Πλάκα με αποτύπωμα από δύο πόδια και Κτητορική Επιγραφή, τέλη του 2ου – 3ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 50 εκ. x 39 εκ. x 3.8 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, στα σκαλοπάτια που οδηγούν στον πρόναο του Ιερού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Διαστολέας, 1ος αιώνας π.Χ. Κράμα χαλκού, 22 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Καρφίτσα με υπολείμματα υφάσματος, Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου (1000 π.Χ. - 700 π.Χ.)Κράμα χαλκού, σίδηρος και ύφασμα, 15 εκ, διάμετρος πηνίων 6 και 6.5 εκ. Από τον Όλυμπο. Νεκροταφείο τύμβων Μεσονησίου. Τύμβος 2, Τάφος Δ΄. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


 

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μικρογραφία Αγγείου με εγχάρακτη επιγραφή, μέσα 2ου – 4ος αιώνας μ.Χ. Γυαλί, ύψος 9 εκ., διάμετρος 7.5 εκ. Από το Δίον. Καρίτσα, Περιοχή Καλαμπούκας, Τάφος 48. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λυχνάρι διακοσμημένο με προτομή πάνθηρα, 1ος – 2ος αιώνας μ.Χ. Κράμα χαλκού, 37 εκ. x 33 εκ. x 33 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.

Info:

24/3- 18/6

Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης

onassisusa.org

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χαλκίδα και Εύβοια στην Εποχή του Σιδήρου: Στα ίχνη της πρώτης καινοτομίας

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.