H πραγματική (;) ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου δεν ήταν τόσο ρομαντική

H πραγματική (;) ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου δεν ήταν τόσο ρομαντική Facebook Twitter
Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή.
0

Μπορεί η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου να είναι η αγαπημένη των απανταχού ερωτευμένων και των εμπόρων, μπορεί στις 14 κάθε Φεβρουαρίου να κάνουν ρεκόρ πωλήσεων αρκουδάκια, σοκολατάκια, λουλούδια και κάρτες (τα κέρδη από τα οποία μόνο στις ΗΠΑ φέτος άγγιξαν τα 18,2 εκ. δολάρια), όμως η ιστορία (και κυρίως το τέλος) του Αγίου της Αγάπης δεν υπήρξαν ακριβώς ρομαντικά. 

Ο Βαλεντίνος, πριν την αγιοποίηση του, ήταν ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, ο οποίος ξυλοκοπήθηκε, λιθοβολήθηκε και τελικώς αποκεφαλίστηκε μία 14η Φεβρουαρίου, πριν από 1700 χρόνια στη Ρώμη. Μία από τις εκδοχές της μυθώδους ζωής του Αγίου του Έρωτα, λέει ότι η αρχή του τέλους του ήταν η απόφαση του να παντρεύει κρυφά νεαρά ζευγάρια. Γιατί κρυφά; Διότι ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Β' είχε απαγορεύσει στους στρατιώτες του να παντρεύονται, για να μην κλονίζεται η απόδοση τους.  

Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή. Όταν έκλεισαν τον ίδιον στη φυλακή και κατά τη διάρκεια της αγωνιώδους αναμονής, πριν την εκτέλεση του, λέγεται ότι θεράπευσε την κόρη του δεσμοφύλακα του. Η κοπέλα υπέφερε από τύφλωση, όμως, κατά τον θρύλο πάντα, κατάφερε να διαβάσει την επιστολή του Βαλεντίνου, λίγο πριν εκείνος εκτελεστεί. Η επιστολή τελείωνε με την υπογραφή "ο Βαλεντίνος σου", κλισέ κατάλοιπο που φτάνει ως τις μέρες μας.

Και πάλι, όμως, από αμιγώς ιστορική σκοπιά τα γεγονότα και τα πρόσωπα δεν είναι καθόλου ξεκάθαρα. "Για ποιον Βαλεντίνο μιλάμε;", αναρωτιούνται οι ιστορικοί. Για τον Άγιο Βαλεντίνο του Τέρνι ή για τον Άγιο Βαλεντίνο της Ρώμης; Ο λόγος γίνεται για το ίδιο πρόσωπο ή για δύο διαφορετικούς άντρες που έζησαν σε τελείως διαφορετικές χρονικές περιόδους του ίδιου αιώνα. Ακόμη και η ημερομηνία του θανάτου του δεν είναι σαφής. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι εκτελέστηκε το 269, άλλες το 270 ή το 273 ή ακόμη και το 280 μ.Χ. 

Σε κάθε περίπτωση, ως ημερομηνία εορτασμού των παθών και της τραγικής κατάληξης του ορίστηκε η 14η Φεβρουαρίου από τον Πάπα Γελάσιο, το 496 μ.Χ. Οι ιστορικοί και πάλι έχουν τις αμφιβολίες τους γι' αυτή την αγιοποίηση. Μήπως δεν ήταν τα πάθη και τα μαρτύρια που υπέστη ο Άγιος το θέμα, αλλά η προσπάθεια της Χριστιανοσύνης να επιβληθεί με κάθε τρόπο στα ήθη και τα έθιμα των Ρωμαίων; Μήπως το ζητούμενο ήταν να εξαφανιστούν από τον χάρτη τα Λουπερκάλια, η γιορτή γονιμότητας που υπαγόρευε τη σεξουαλική συνεύρεση νεαρών ανδρών και γυναικών; Όπως και να 'χει, όποιος κι αν πραγματικά υπήρξε ο Βαλεντίνος, για ό,τι κι αν τελικά αγωνίστηκε και του άξιζε τέτοιο βίαιο τέλος, ο Βαλεντίνος παραμένει ο άγιος των αρραβωνιασμένων ζευγαριών, των ευτυχισμένων γάμων, του έρωτα, των εραστών και όσων αισθάνονται νέοι... 

Με στοιχεία από το Qz.com

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ