H πραγματική (;) ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου δεν ήταν τόσο ρομαντική

H πραγματική (;) ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου δεν ήταν τόσο ρομαντική Facebook Twitter
Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή.
0

Μπορεί η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου να είναι η αγαπημένη των απανταχού ερωτευμένων και των εμπόρων, μπορεί στις 14 κάθε Φεβρουαρίου να κάνουν ρεκόρ πωλήσεων αρκουδάκια, σοκολατάκια, λουλούδια και κάρτες (τα κέρδη από τα οποία μόνο στις ΗΠΑ φέτος άγγιξαν τα 18,2 εκ. δολάρια), όμως η ιστορία (και κυρίως το τέλος) του Αγίου της Αγάπης δεν υπήρξαν ακριβώς ρομαντικά. 

Ο Βαλεντίνος, πριν την αγιοποίηση του, ήταν ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, ο οποίος ξυλοκοπήθηκε, λιθοβολήθηκε και τελικώς αποκεφαλίστηκε μία 14η Φεβρουαρίου, πριν από 1700 χρόνια στη Ρώμη. Μία από τις εκδοχές της μυθώδους ζωής του Αγίου του Έρωτα, λέει ότι η αρχή του τέλους του ήταν η απόφαση του να παντρεύει κρυφά νεαρά ζευγάρια. Γιατί κρυφά; Διότι ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Β' είχε απαγορεύσει στους στρατιώτες του να παντρεύονται, για να μην κλονίζεται η απόδοση τους.  

Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή. Όταν έκλεισαν τον ίδιον στη φυλακή και κατά τη διάρκεια της αγωνιώδους αναμονής, πριν την εκτέλεση του, λέγεται ότι θεράπευσε την κόρη του δεσμοφύλακα του. Η κοπέλα υπέφερε από τύφλωση, όμως, κατά τον θρύλο πάντα, κατάφερε να διαβάσει την επιστολή του Βαλεντίνου, λίγο πριν εκείνος εκτελεστεί. Η επιστολή τελείωνε με την υπογραφή "ο Βαλεντίνος σου", κλισέ κατάλοιπο που φτάνει ως τις μέρες μας.

Και πάλι, όμως, από αμιγώς ιστορική σκοπιά τα γεγονότα και τα πρόσωπα δεν είναι καθόλου ξεκάθαρα. "Για ποιον Βαλεντίνο μιλάμε;", αναρωτιούνται οι ιστορικοί. Για τον Άγιο Βαλεντίνο του Τέρνι ή για τον Άγιο Βαλεντίνο της Ρώμης; Ο λόγος γίνεται για το ίδιο πρόσωπο ή για δύο διαφορετικούς άντρες που έζησαν σε τελείως διαφορετικές χρονικές περιόδους του ίδιου αιώνα. Ακόμη και η ημερομηνία του θανάτου του δεν είναι σαφής. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι εκτελέστηκε το 269, άλλες το 270 ή το 273 ή ακόμη και το 280 μ.Χ. 

Σε κάθε περίπτωση, ως ημερομηνία εορτασμού των παθών και της τραγικής κατάληξης του ορίστηκε η 14η Φεβρουαρίου από τον Πάπα Γελάσιο, το 496 μ.Χ. Οι ιστορικοί και πάλι έχουν τις αμφιβολίες τους γι' αυτή την αγιοποίηση. Μήπως δεν ήταν τα πάθη και τα μαρτύρια που υπέστη ο Άγιος το θέμα, αλλά η προσπάθεια της Χριστιανοσύνης να επιβληθεί με κάθε τρόπο στα ήθη και τα έθιμα των Ρωμαίων; Μήπως το ζητούμενο ήταν να εξαφανιστούν από τον χάρτη τα Λουπερκάλια, η γιορτή γονιμότητας που υπαγόρευε τη σεξουαλική συνεύρεση νεαρών ανδρών και γυναικών; Όπως και να 'χει, όποιος κι αν πραγματικά υπήρξε ο Βαλεντίνος, για ό,τι κι αν τελικά αγωνίστηκε και του άξιζε τέτοιο βίαιο τέλος, ο Βαλεντίνος παραμένει ο άγιος των αρραβωνιασμένων ζευγαριών, των ευτυχισμένων γάμων, του έρωτα, των εραστών και όσων αισθάνονται νέοι... 

Με στοιχεία από το Qz.com

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ