Άι Γουέι Γουέι: Αν δεν νιώθετε άβολα, έχω αποτύχει

Άι Γουέι Γουέι: Αν δεν νιώθετε άβολα, έχω αποτύχει Facebook Twitter
EPA
0

Με αφορμή την έκθεση «Διάψευση» - έως τις 30 Απριλίου - σειράς έργων του, εμπνευσμένων από την προσφυγική κρίση, στον καινούργιο εκθεσιακό χώρο της Tang Contemporary Art στο Χονγκ-Κονγκ, ο Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής Άι Γουέι Γουέι απάντησε σε ερωτήσεις της Εμέ Ντόσον από την The Art Newspaper.

Σε ερώτηση για το ποια υποδοχή πιστεύει ότι θα έχουν τα έργα του στο Χονγκ-Κονγκ, ο Γουέι Γουέι θύμισε ότι το Χονγκ-Κονγκ δέχθηκε πολλούς πρόσφυγες από την Κίνα (τις δεκαετίες του 1940 και 1950). «Οι άνθρωποι μπορούσαν να περάσουν απέναντι, κολυμπώντας. Αλλά ακόμα και τώρα υπάρχει πίεση, με πρόσφυγες να έρχονται από γειτονικές χώρες, σαν τη Μιανμάρ. Είναι πολύ δύσκολο γι' αυτούς να μείνουν στο Χονγκ-Κονγκ, γιατί τώρα αποτελεί μέρος της Κίνας και γίνεται όλο και λιγότερο ανεξάρτητο», είπε.

Με χιούμορ απάντησε στην ερώτηση «θα έρθετε στο Χονγκ-Κονγκ;». «Δεν είναι εφικτό. Θα παραδώσω τη δουλειά, είναι καλύτερη από μένα».

Η Ντόσον τον ρώτησε αν θα μείνει στη Γερμανία. «Είμαι πολύ τυχερός, είμαι σαν ένας high-end πρόσφυγας. Μπορώ και μιλώ στα ΜΜΕ και κάνω τόσα show, αλλά έχω μια χώρα στην οποία δεν μπορώ να επιστρέψω. Είναι πολύ δύσκολο να σκεφτεί κανείς, εννοιολογικά, "έχω εγκατασταθεί εδώ", γιατί όλα είναι τόσο αβέβαια. Η αβεβαιότητα μού επιτρέπει να έχω σαφή κατανόηση της κατάστασης των προσφύγων» ήταν η απάντηση του Γουέι Γουέι.

Τον ρώτησαν κατά πόσο θεωρεί ότι η επικέντρωσή του σε ανθρωπιστικά θέματα συσκοτίζει τις δραστηριότητές του ως καλλιτέχνης. «Δεν το νομίζω. Νομίζω ότι, απλά, τις βοηθά. (Χωρίς αυτό) θα είχα πολύ πιο λειψή κατανόηση της ανθρωπότητας και της προσωπικής ελευθερίας - τότε, από πού θα αντλούσε η τέχνη μου; Νομίζω ότι ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να καταβάλει προσπάθεια να μην κινείται εκ του ασφαλούς αλλά να ακολουθεί τη πρώτη του σκέψη, το ένστικτό του. Ίσως να μπορέσεις να συμβάλεις σε αυτό που αποκαλείται "τέχνη" ή στην ιστορία της τέχνης ή μπορεί να είσαι μια αποτυχία» τόνισε.

Η Ντόσον δεν αντιστάθηκε στον πειρασμό να τον ρωτήσει για την κριτική που του ασκήθηκε για σκηνοθεσία της φωτογραφίας του μικρού πνιγμένου Σύρου, του Αϊλάν Κουρντί και για τις κουβέρτες πρώτων βοηθειών που ο ίδιος μοίρασε σε ένα γκαλά.

  

«Νομίζω ότι αν θεωρούν πως κάτι είναι κακόγουστο, πρέπει να εξετάσουν το πώς αντιλαμβάνονται την έννοια "γούστο". Μπορούν να πάνε να δουν γιατρό ή οδοντογιατρό. Ως καλλιτέχνες, δεν διακοσμούμε τις απόψεις τους περί αισθητικής, πάντα εργαζόμαστε σε μια δύσκολη περιοχή και αμφισβητούμε τις υπάρχουσες απόψεις, είτε για θέματα ηθικής, είτε αισθητικής είτε τις φιλοσοφικές απόψεις. Δεν μπορείς πάντα να έχεις τη λεγόμενη καλόγουστη τέχνη. Δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο σημαντική η άνεση αυτού του είδους. Η τέχνη πρέπει να είναι συναφής. "Συναφής" σημαίνει το ότι κάνει τους ανθρώπους των οποίων η ζωή και οι ηθικές κρίσεις είναι τόσο προσποιητές να αισθανθούν άβολα, τουλάχιστον. Αν δεν καταφέρω να τους κάνω να αισθανθούν άβολα, είμαι μια πλήρης αποτυχία και θα αισθανθώ άσχημα που συνεχίζω» εξήγησε.

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αi Weiwei: "Kαθένας δικαιούται να πάρει στον τάφο του όση δόξα και φήμη επιθυμεί"

Εικαστικά / Αi Weiwei: "Kαθένας δικαιούται να πάρει στον τάφο του όση δόξα και φήμη επιθυμεί"

Μεγάλος καλλιτέχνης, μαχητικός ακτιβιστής, μορφή σπουδαία κι αξιοσέβαστη ή υπερεκτιμημένος οπορτουνιστής; Παραμονές της πρώτης του αθηναϊκής έκθεσης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο 58χρονος Κινέζος δημιουργός «αποκαλύπτεται» στη LIFΟ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.