Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης

Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης Facebook Twitter
Μόλις δύο χρόνια μετά την σύλληψη του Gein, ο συγγραφέας Ρόμπερτ Μπλοχ δημοσίευσε ένα θρίλερ με τον τίτλο «Ψυχώ» – το ίδιο μυθιστόρημα που το 1960 έγινε μία από τις πιο αναγνωρισμένες ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Εδώ ο πρωταγωνιστής της, Άντονι Πέρκινς, στον πιο εμβληματικό ρόλο της καριέρας του.
0

Ο Κινέζος συγγραφέας Liu Yongbiao καταδικάστηκε προ καιρού για την άγρια δολοφονία τεσσάρων ατόμων σε μία πανσιόν το 1995, αλλά αυτό ίσως δεν προκάλεσε μεγάλη έκπληξη στους αναγνώστες του.

Προλογίζοντας το μυθιστόρημα με τον τίτλο «Το Ένοχο Μυστικό» το 2010, ο Liu είπε ότι ήδη ετοίμαζε ένα άλλο βιβλίο για μία συγγραφέα που είχε διαπράξει μία σειρά άγριων φόνων και διέφυγε τη σύλληψη. Εν τέλει δεν το έγραψε ποτέ, αν και είχε έναν τίτλο υπόψιν του: «Η όμορφη συγγραφέας που σκότωνε».

Μετά τη σύλληψή του φέρεται να είπε στον κινεζικό τηλεοπτικό σταθμό CCTV ότι κάποια από τα έργα του ήταν όντως εμπνευσμένα από τις σκέψεις του για τους φόνους, των οποίων τα θύματα περιλάμβαναν ένα δεκατριάχρονο αγόρι, τον εγγονό των ιδιοκτητών της πανσιόν.

Το σχέδιό του Edward Gein ήταν να δημιουργήσει ένα «γυναικείο κοστούμι» ώστε να μπει μέσα σε αυτό και να «γίνει» η μητέρα του, η οποία είχε πεθάνει, αλλά οι ερευνητές βρήκαν στο σπίτι του μία ανατριχιαστική σειρά από αντικείμενα, από έπιπλα έως και ρούχα, τα οποία είχαν κατασκευαστεί με ανθρώπινα μέλη.

Ο Liu δεν είναι ο πρώτος συγγραφέας που έχει διαπράξει ένα φρικιαστικό έγκλημα και το ενσωμάτωσε στο έργο του. Το 1991, ο Ολλανδός συγγραφέας Richard Klinkhamer δολοφόνησε τη γυναίκα του και μετά παρέδωσε ένα μακάβριο χειρόγραφο στον ατζέντη του με τον τίτλο «Wednesday, Mince Day» (δηλαδή «Τετάρτη, Μέρα του Κιμά»), το οποίο θα μπορούσε να ονομάζεται και «Επτά τρόποι για να σκοτώσεις τη γυναίκα σου».

Υπάρχουν και άλλα εγκλήματα που έχουν περάσει στη λογοτεχνία επίσης, μέσω της νοσηρής φαντασίας πολλών μυθιστοριογράφων που δεν είχαν προφανώς την εμπειρία από τέτοια εγκλήματα. Από το επιδραστικό «Εν Ψυχρώ» του Τρούμαν Καπότε μέχρι διεθνείς επιτυχίες όπως «Το Δωμάτιο» της Έμα Ντόναχιου και «Τα Κορίτσια» της Έμα Κλάιν.

Τα πέντε εγκλήματα που ακολουθούν και η λογοτεχνία που έχουν εμπνεύσει δημιουργούν ένα λογοτεχνικό υβρίδιο που δεν είναι για όσους τρομάζουν εύκολα:

Η Μαύρη Ντάλια

Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης Facebook Twitter
Η Σκάρλετ Τζοχάνσον στη δια χειρός Μπράιαν Ντε Πάλμα κινηματογραφική μεταφορά της «Μαύρης Ντάλιας» (2006) του Τζέιμς Ελρόι.

Το αληθινό της όνομα ήταν Elizabeth Short. Ήταν μόλις 22χρονών όταν το ακρωτηριασμένο της πτώμα βρέθηκε σε ένα άδειο οικόπεδο στο Λος Άντζελες το 1947. Το σώμα της είχε κοπεί στη μέση και είχε αποστραγγιστεί από αίμα, οδηγώντας τη νεαρή μητέρα που το ανακάλυψε να νομίζει αρχικά πως επρόκειτο για κούκλα βιτρίνας.

Με την έντονη κάλυψη από τις εφημερίδες της δόθηκε το όνομα «Μαύρη Ντάλια». Η αστυνομική έρευνα συγκέντρωσε 150 υπόπτους αλλά δεν έγινε καμία σύλληψη, και από τις πάνω από 500 ομολογίες που έχουν δοθεί από τότε, καμία δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Αυτή η διάσημη φρικιαστική υπόθεση ασκεί συνεχή πολιτισμική επιρροή, εμπνέοντας πολυάριθμα βιβλία και ταινίες, συμπεριλαμβανομένου του μυθιστορήματος «True Confessions» (1977) του John Gregory Dunne, το οποίο ξεκινάει με ένα παρόμοιο περιστατικό και εξελίσσεται σε ένα λυτρωτικό πορτρέτο δύο αδερφών στο Λος Άντζελες της δεκαετίας του '40.

Πιο γνωστό είναι βέβαια το σκοτεινό και τρομακτικό θρίλερ του Τζέιμς Ελρόι, «Η Μαύρη Ντάλια» (1987). Διαφέρει από τα γεγονότα σε ένα σημαντικό γεγονός: η υπόθεση λύνεται. Και παρόλο που το μυθιστόρημα ξεκινάει έναν χρόνο πριν από τη γέννηση του Ελρόι, έχει μια προσωπική απήχηση για τον ίδιο καθώς είναι αφιερωμένο στη μητέρα του που δολοφονήθηκε το 1958 στο Λος Άντζελες.

Η ντροπή του Great Wyrley

Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης Facebook Twitter
Ο Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ. © Barlow Collection, British Library

Ο Άρθουρ Κόναν Ντόιλ λάμβανε πολλή αλληλογραφία από τους θαυμαστές του στην εποχή του, μαζί με γράμματα από αυτούς που τον μπέρδευαν με τον φανταστικό του ντετέκτιβ, τον Σέρλοκ Χολμς, και αναζητούσαν βοήθεια για να λύσουν μυστήρια.

Την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα, ένας δικηγόρος με το όνομα George Edalji αφέθηκε ελεύθερος από τη φυλακή έχοντας κάνει τρία από τα επτά χρόνια φυλάκισης με καταναγκαστικά έργα. Το δικαστήριο είχε πρώτα αποφανθεί ότι το έγκλημά του ήταν ο ακρωτηριασμός αλόγων και βοοειδών καθώς και μια σειρά από επιθετικά ανώνυμα γράμματα στους γονείς του. Ο Endalji επέμενε πως ήταν αθώος και ήθελε τον Ντόιλ να τον βοηθήσει να το αποδείξει.

Ο Ντόιλ πείστηκε ότι ήταν το χρώμα του δέρματος του Endalji –ο πατέρας του ήταν Ινδός– που είχε κάτι να κάνει με την καταδίκη του, δουλεύοντας σκληρά για να καταπολεμήσει αυτό που σήμερα θα λέγαμε θεσμικό ρατσισμό στην αστυνομία του Staffordshire.

Η είδηση έκανε εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα εκείνη την εποχή και έμεινε γνωστή με το όνομα «Η ντροπή του Great Wyrley», και το 2005, ο Julian Barnes έγραψε το «Arthur & George», μία ευφυέστατη αστυνομική περιπέτεια που ήταν στη λίστα για το βραβείο Man Booker και διασκευάστηκε τόσο για το θέατρο όσο και για την οθόνη.

Η εξαφάνιση της Paula Jean Welden

Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης Facebook Twitter
Η Ελίζαμπεθ Μος πρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική διασκευή του «Shirley» της Susan Scarf Merrell, που γυρίζεται αυτή την περίοδο.

Την πρώτη μέρα του Σεπτεμβρίου του 1946, μία δεκαοχτάχρονη φοιτήτρια εξαφανίστηκε ενώ περπατούσε στην εξοχή του Βερμόντ. Η Paula Jean Welden ήταν η μεγαλύτερη κόρη ενός σχεδιαστή γνωστού για τα αρ ντεκό του σέικερ για κοκτέιλ, και δευτεροετής φοιτήτρια στο Bennington College.

Ήταν ένα κρύο κυριακάτικο απόγευμα όταν αποφάσισε να εξερευνήσει το κοντινό μονοπάτι για πεζοπορία. Εφόσον κανένας από τους φίλους της δεν ήθελε να τη συνοδεύσει, πήγε μόνη της, χωρίς να πάρει μαζί της τσάντα ή χρήματα. Όταν είδαν ότι δεν γύριζε κάλεσαν τον σερίφη της κομητείας, ο οποίος σύντομα επικρίθηκε για την κακή έρευνα του. Θεωρίες από πτώση και αμνησία έως αυτοκτονία ή φόνο τέθηκαν επί τάπητος, αλλά το σώμα της δεν βρέθηκε ποτέ.

Ανάμεσα στο 1945 και το 1950 υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις ανεξήγητες εξαφανίσεις στην περιοχή. Αυτό το μυστήριο τράβηξε την προσοχή της συγγραφέως Σίρλεϊ Τζάκσον, της οποίας ο σύζυγος δίδασκε στο Bennington. Το μυθιστόρημα της «Hangsman» είναι εμπνευσμένο από την εξαφάνιση της Welden, ενώ το διήγημα της «The Missing Girl» βασίζεται επίσης σε αυτό το γεγονός.

Σε μια πιο μοντέρνα εκδοχή, στο μυθιστόρημα της Susan Scarf Merrell, «Shirley» (2014), ύποπτη για την εξαφάνιση είναι και η ίδια η Τζάκσον.

Ο σφαγέας του Plainfield

Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης Facebook Twitter
Ο αξέχαστος χαρακτήρας του Μπάφαλο Μπιλ από τη «Σιωπή των Αμνών», σε σκηνοθεσία Τζόναθαν Ντέμι.

Όχι μόνο δολοφόνος αλλά και συλητής νεκρών. Ο Edward Theodore Gein από το Plainfield του Ουισκόνσιν συνελήφθη το 1957. Αν και πέθανε έγκλειστος σε ψυχιατρικό ίδρυμα το 1984, η αποκρουστική φύση των εγκλημάτων του τον έχει μετατρέψει σε ένα μακάβριο σημείο αναφοράς.

Ομολόγησε ότι σκότωσε δύο γυναίκες καθώς και στο ότι πήρε πρόσφατα ενταφιασμένα πτώματα από τοπικά κοιμητήρια. Το σχέδιό του ήταν να δημιουργήσει ένα «γυναικείο κοστούμι» ώστε να μπει μέσα σε αυτό και να «γίνει» η μητέρα του, η οποία είχε πεθάνει, αλλά οι ερευνητές βρήκαν στο σπίτι του μία ανατριχιαστική σειρά από αντικείμενα, από έπιπλα έως και ρούχα, τα οποία είχαν κατασκευαστεί με ανθρώπινα μέλη.

Μόλις δύο χρόνια μετά την σύλληψη του Gein, ο συγγραφέας Ρόμπερτ Μπλοχ δημοσίευσε ένα θρίλερ με τον τίτλο «Ψυχώ» – το ίδιο μυθιστόρημα που το 1960 έγινε μία από τις πιο αναγνωρισμένες ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Αν και ο Μπλοχ δεν γνώριζε τα εγκλήματα του Gein όταν ξεκίνησε το μυθιστόρημά του, είχε διαβάσει για αυτά μέχρι να το τελειώσει.

Πιο πρόσφατα, τα εγκλήματα του Gein διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα του Buffalo Bill στη «Σιωπή των Αμνών» του Τόμας Χάρις.

Ο γυναικοκατακτητής Harry Powers

Aληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης Facebook Twitter
Πλήθος συρρέει στο σημείο που έλαβαν χώρα οι δολοφονίες του Quiet Dell (30 Αυγούστου 1931).

Ο κατά συρροήν δολοφόνος Harry Powers έψαχνε στις αγγελίες συνοικεσίων για μοναχικές καρδιές, με σκοπό να φλερτάρει γυναίκες που πενθούσαν τον αγαπημένο τους, σκοτώνοντας τες για χρήματα στη συνέχεια.

Ανάμεσα στα θύματα του ήταν η χήρα Asta Eicher και τα τρία της παιδιά, στο Park Ridge του Ιλινόις. Μετά από μία ένθερμη αλληλογραφία, ο Powers πήρε την Eicher μακριά για κάποιες μέρες στα τέλη του Ιουνίου του 1931. Γύρισε μόνος, λέγοντας στα παιδιά ότι θα τα πήγαινε στη μητέρα τους.

Μία δεύτερη γυναίκα είχε εξαφανιστεί μέχρι η αστυνομία να αρχίσει να ερευνά τις εξαφανίσεις τους τον Αύγουστο. Ερωτικά γράμματα που βρήκαν στο σπίτι των Eicher τους οδήγησαν στο Quiet Dell της δυτικής Βιρτζίνια και σε μία σκηνή εγκλήματος που περιλάμβανε μία ματωμένη παιδική πατημασιά. Βρήκαν επίσης κρυμμένη νέα αλληλογραφία που υποδείκνυε ότι ο Powers ήταν έτοιμος να χτυπήσει ξανά.

Απαγχονίστηκε το 1932 αλλά είχε ήδη προλάβει να προκαλέσει μεγάλη αίσθηση στα μέσα της εποχής. Ακόμα και αντικείμενα από τη σκηνή του εγκλήματος πωλούνταν στους δρόμους.

Η Jayne Anne Phillips δημοσίευσε το «Quiet Dell» το 2013, μία καθηλωτική ιστορία που αποτελούσε μια σχολαστικά ερευνημένη αναψηλάφηση της υπόθεσης και της κάλυψής της από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ένα από τα λίγα φανταστικά πρόσωπα του μυθιστορήματος είναι η Emily Thornhill, της οποίας η παρουσία λειτουργεί σαν μία νύξη για τη γυναικεία χειραφέτηση που θα επακολουθούσε.

Σε ένα από τα καλύτερα σημεία του μυθιστορήματος, η Thornhill βλέπει γιατί αυτός ο serial killer «πέτυχε με αυτές τις γυναίκες μέσης ηλικίας, γυναίκες που είχαν ήδη καταστραφεί από άνδρες ή από τη μοίρα· ήθελαν φροντίδα και προστασία».

Με στοιχεία από BBC / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 14.8.2018

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τρούμαν Καπότε: «Ποτέ δεν αγάπησα τους πλούσιους, γιατί πολλοί από αυτούς, χωρίς τα χρήματά τους, θα ήταν ένα τίποτα»

Βιβλίο / Τρούμαν Καπότε: «Ποτέ δεν αγάπησα τους πλούσιους, γιατί πολλοί από αυτούς, χωρίς τα χρήματά τους, θα ήταν ένα τίποτα»

Επέτειος θανάτου σήμερα του πιο αχαλίνωτα μοντέρνου συγγραφέα, που διαβάζεται σαν να έγραφε σήμερα, σαν να μην έφυγε ποτέ από τα δαιμονισμένα πάρτι και το σκοτεινό, ατμοσφαιρικό περιβάλλον του Νότου
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ