Σέβα Καρακώστα: «Μια γενικότερη αοριστία στον σχεδιασμό»

SYNTAGMA Facebook Twitter
Oι πέργκολες δεν έχουν κάποιου είδους σκέπαστρο και χωρίς χρήση φαίνονται λίγο σαχλές. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0



ΣΕΒΑΚΑΤΑΡΧΑΣ
, ανήκω στην παλιά γενιά των αρχιτεκτόνων που δραστηριοποιήθηκαν στον σχεδιασμό έργων όπως η διαμόρφωση της σημερινής όψης της πεζοδρόμησης της Βουκουρεστίου, η μελέτη και η ευθύνη της πεζοδρόμησης της Φωκίωνος Νέγρη αλλά και της πλατείας Αρσακείου μεταξύ των οδών Πανεπιστημίου και Σταδίου, ενώ ξεχωριστό κεφάλαιο της αρχιτεκτονικής μου πορείας παραμένει η εκτενής επίβλεψη της διαμόρφωσης της πλατείας Κλαυθμώνος. Παρατηρώντας με προσοχή τη νέα όψη της κάτω πλευράς της πλατείας Συντάγματος, θέλω να υπενθυμίσω ότι η συγκεκριμένη περιοχή παραμένει για πολλά χρόνια ταυτισμένη με την αρχιτεκτονική ταυτότητα της Αθήνας, άρα επιβάλλεται να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί σε τέτοιου είδους αστικές παρεμβάσεις.

Αρχικά, οφείλω να παραδεχτώ ότι η συγκεκριμένη ανάπλαση έχει επιτύχει στο θέμα της διαρκούς κινητικότητας αλλά και της ενδεχόμενης στάσης, της αναψυχής και της ανάπαυλας με τις ελεύθερες δραστηριότητες, και του νυχτερινού φωτισμού, ενώ στα θετικά θα τοποθετούσα και τον περιορισμό της λωρίδας που καταλαμβανόταν από τους οδηγούς ταξί. Νομίζω ότι πράγματι δίνεται περισσότερος και ζωτικός χώρος στους πεζούς παρά στα αυτοκίνητα και αυτό το θεωρώ μια ευχάριστη εξέλιξη.

Υπάρχει μια γενικότερη αοριστία στον σχεδιασμό και δημιουργεί μια πολύ κακή εικόνα το ότι δεν έχει μπει μια τάξη στη λειτουργία των περιπτέρων, αν και μοιάζουν περισσότερο με μεγάλα καταστήματα που ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια τετραγωνικών που τους αναλογούν.

Από την άλλη, οι κύριες αντιρρήσεις μου ως προς τη συγκεκριμένη ανάπλαση εστιάζουν στη λογική του ότι φαίνεται να εξυπηρετεί περισσότερο εμπορικές λειτουργίες, ενώ η περιβαλλοντική απόδοσή της περιορίζεται αισθητά. Υπάρχει μια γενικότερη αοριστία στον σχεδιασμό και δημιουργεί μια πολύ κακή εικόνα το ότι δεν έχει μπει μια τάξη στη λειτουργία των περιπτέρων, αν και μοιάζουν περισσότερο με μεγάλα καταστήματα που ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια τετραγωνικών που τους αναλογούν.

Επίσης, θα έλεγα ότι κυριαρχεί μια υπερβολή όσον αφορά τη χρήση σκληρών επιφανειών, οι οποίες δεν βοηθούν όταν η πόλη ταλαιπωρείται συνεχώς από την κλιματική αλλαγή και τις υψηλές θερμοκρασίες. Παράλληλα, οι δεκαέξι κουτσουπιές και οι οκτώ γρεβιλέες που έχουν φυτευτεί δείχνουν ήδη ξεραμένες σε πολλά σημεία, ενώ ακόμα δεν είναι σε θέση να προσφέρουν σκιά. Συγχρόνως, οι πέργκολες δεν έχουν κάποιου είδους σκέπαστρο και χωρίς χρήση φαίνονται λίγο σαχλές, ενώ τα σιντριβάνια δεν έχουν λειτουργήσει – αναρωτιέμαι γιατί, αφού τα χρειαζόμαστε περισσότερο τους θερινούς μήνες και όχι τους φθινοπωρινούς. Αναρωτιέμαι επίσης τι θα συμβεί με τη διέλευση των τροχοφόρων από τις λευκές πλάκες στην περίπτωση που τοποθετηθούν τραπεζοκαθίσματα στα σκέπαστρα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για έναν τόπο πολλαπλών διελεύσεων, τη βασική πύλη προς το εμπορικό κέντρο της πόλης και την κυριότερη δίοδο που οδηγεί στον κεντρικότερο σταθμό του μετρό.

Επομένως, επειδή θεωρώ ότι η αρχιτεκτονική είναι σε διαρκή επαφή με ανθρώπους και ιδέες, θα έλεγα πως στην περίπτωση της πλατείας Συντάγματος επικρατεί μια γενικότερη ασάφεια και μια ασυνέπεια, με αρκετές ψηφίδες κακογουστιάς. 

Γιώργος Λιάλιος

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αν δεν υπήρχε η βοήθεια του κόσμου, θα είχα πεθάνει στο σπίτι»

Lifo Videos / «Αν δεν υπήρχε η βοήθεια του κόσμου, θα είχα πεθάνει στο σπίτι»

Αμέτρητα χειρουργεία, μερική μαστεκτομή και μια ζωή αναμονή στους διαδρόμους των νοσοκομείων. Η Ελισάβετ Βακόλα, που πάσχει από Kearns-Sayre Syndrome, παραδίδει μαθήματα δύναμης και επιμονής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Έλλη Λαμπέτη: Πλασμένη από υλικά ονείρων

Σεμίνα Διγενή / Έλλη Λαμπέτη: Πλασμένη από υλικά ονείρων

Τη συνέκριναν με την Μπερνάρ και την Γκάρμπο, ήταν όμως μόνο η Λαμπέτη. Ένα μοναχικό ιερό τέρας, ένας μάταιος αντάρτης, ένα λεηλατημένο, μα νικηφόρο πρόσωπο. H Σεμίνα Διγενή ψάχνει τις συντεταγμένες του μύθου της σπουδαίας ηθοποιού που πέθανε σαν σήμερα.
ΣΕΜΙΝΑ ΔΙΓΕΝΗ
Πατέρας – «χάρος»: Η τραγωδία της Χαλάστρας

Αληθινά εγκλήματα / Ο πατέρας που σκότωσε τα τρία του παιδιά

Αυτό που συνέβη στη Θεσσαλονίκη τον Μάρτιο του 1988 ήταν ό,τι πιο αποτρόπαιο, φρικιαστικό και ακατανόητο θα μπορούσε να χωρέσει στο μυαλό και την καρδιά ενός ανθρώπου· μια πράξη σχεδόν αδύνατο να περιγραφεί με λόγια. Τρία αγοράκια, ηλικίας 9, 7 και 5 ετών, που μόλις είχαν προλάβει να γνωρίσουν τη ζωή, βρέθηκαν αντιμέτωπα με τον θάνατο από το ίδιο το χέρι του πατέρα τους.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Το πρότυπο του συνταξιούχου που παίζει πρέφα επί 40 χρόνια τελείωσε»

Πλάτων Τήνιος / «Το πρότυπο του συνταξιούχου που παίζει πρέφα επί 40 χρόνια τελείωσε»

Τι διδαχτήκαμε –και τι ξεχάσαμε– από την κρίση του 2008; Είναι εφικτή η 4ήμερη εργασία ή ένα βασικό εισόδημα στην Ελλάδα; Πώς αλλάζουν το ασφαλιστικό και την αγορά εργασίας η μετανάστευση, η γήρανση του πληθυσμού και η τεχνητή νοημοσύνη; Ο ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πλάτων Τήνιος, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην Ελλάδα πιστεύουν ότι μια γυναίκα που είναι στο OnlyFans δεν έχει ήθος»

Lifo Videos / «Στην Ελλάδα πιστεύουν ότι μια γυναίκα που είναι στο OnlyFans δεν έχει ήθος»

Η Όλγα Κοτλιδά έγινε γνωστή από τη συμμετοχή της στο My Style Rocks και πλέον δραστηριοποιείται ως content creator στο OnlyFans, διαμορφώνοντας ένα σταθερά αυξανόμενο γυναικείο κοινό και υπερασπιζόμενη την αυτοδιάθεση και την αυθεντική γυναικεία έκφραση.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Για πάντα νέοι: Μπορούμε όντως να σταματήσουμε το χρόνο;

Άκου την επιστήμη / Για πάντα νέοι: Μπορούμε όντως να σταματήσουμε το χρόνο;

Τι είναι η γήρανση; Μια αναπόφευκτη φθορά του σώματος ή μια βιολογική διαδικασία που μπορούμε πλέον να κατανοήσουμε και να επιβραδύνουμε; Μπορούμε τελικά να επηρεάσουμε τη διάρκεια και την ποιότητα της ζωής μας; Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Χημικής Βιολογίας του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Στάθης Γκόνος απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ζώντας με τυφλοκώφωση: Η καθημερινότητα, η επικοινωνία και τα εμπόδια στην Ελλάδα σήμερα

Ζούμε, ρε! / Ζώντας με τυφλοκώφωση: Η καθημερινότητα, η επικοινωνία και τα εμπόδια στην Ελλάδα

Πώς επικοινωνούν τα τυφλοκωφά άτομα; Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν στην εκπαίδευση και την εργασία; Και πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία να τα αντιμετωπίσει ως ισότιμα μέλη της; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συνομιλούν με τον αρχιτέκτονα Γιάννη Παναϊρλή, ο οποίος μοιράζεται την προσωπική του εμπειρία ως τυφλοκωφός επαγγελματίας στην Ελλάδα.
THE LIFO TEAM
Μάρκο, πώς είναι να τα βάζεις με τα 9 μποφόρ;

Ψυχή & Σώμα / Μάρκο, πώς είναι να τα βάζεις με τα 9 μποφόρ;

Ο Μάρκος Ψαλτάκης, ένας από τους κορυφαίους kite surfers στην Ελλάδα, μιλάει για τις πιο δυνατές στιγμές του στη θάλασσα, για την αδρεναλίνη, τη δύναμη της φύσης και τη ζωή ανάμεσα σε κύματα, ταξίδια και προκλήσεις.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η φαντασίωση της «Ωραίας Κοιμωμένης»

Lifo Videos / Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει ένα διήγημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει στη LiFO «Το αεροπλάνο της Ωραίας Κοιμωμένης» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες από τη συλλογή «Δώδεκα διηγήματα περιπλανώμενα» σε μετάφραση Κλαίτης Σωτηριάδου-Μπαράχας (εκδ. Λιβάνης, 1993). Ο πρωτότυπος τίτλος της είναι «Doce cuentos peregrinos» και εκδόθηκε αρχικά το 1992, δέκα χρόνια αφότου ο συγγραφέας είχε τιμηθεί με το βραβείο Νόμπελ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Ψυχή & Σώμα / Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Πόσες ώρες περνάμε μπροστά σε μια οθόνη κάθε μέρα, και τι σημαίνει αυτό για τη σκέψη, τη μνήμη και τη συγκέντρωσή μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον νευρολόγο Οδυσσέα Παζιώνη για το πώς επηρεάζουν την εγκεφαλική μας λειτουργία πρακτικές όπως το απλό multitasking, το binge watching και το endless scrolling.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ