Σέβα Καρακώστα: «Μια γενικότερη αοριστία στον σχεδιασμό»

SYNTAGMA Facebook Twitter
Oι πέργκολες δεν έχουν κάποιου είδους σκέπαστρο και χωρίς χρήση φαίνονται λίγο σαχλές. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0



ΣΕΒΑΚΑΤΑΡΧΑΣ
, ανήκω στην παλιά γενιά των αρχιτεκτόνων που δραστηριοποιήθηκαν στον σχεδιασμό έργων όπως η διαμόρφωση της σημερινής όψης της πεζοδρόμησης της Βουκουρεστίου, η μελέτη και η ευθύνη της πεζοδρόμησης της Φωκίωνος Νέγρη αλλά και της πλατείας Αρσακείου μεταξύ των οδών Πανεπιστημίου και Σταδίου, ενώ ξεχωριστό κεφάλαιο της αρχιτεκτονικής μου πορείας παραμένει η εκτενής επίβλεψη της διαμόρφωσης της πλατείας Κλαυθμώνος. Παρατηρώντας με προσοχή τη νέα όψη της κάτω πλευράς της πλατείας Συντάγματος, θέλω να υπενθυμίσω ότι η συγκεκριμένη περιοχή παραμένει για πολλά χρόνια ταυτισμένη με την αρχιτεκτονική ταυτότητα της Αθήνας, άρα επιβάλλεται να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί σε τέτοιου είδους αστικές παρεμβάσεις.

Αρχικά, οφείλω να παραδεχτώ ότι η συγκεκριμένη ανάπλαση έχει επιτύχει στο θέμα της διαρκούς κινητικότητας αλλά και της ενδεχόμενης στάσης, της αναψυχής και της ανάπαυλας με τις ελεύθερες δραστηριότητες, και του νυχτερινού φωτισμού, ενώ στα θετικά θα τοποθετούσα και τον περιορισμό της λωρίδας που καταλαμβανόταν από τους οδηγούς ταξί. Νομίζω ότι πράγματι δίνεται περισσότερος και ζωτικός χώρος στους πεζούς παρά στα αυτοκίνητα και αυτό το θεωρώ μια ευχάριστη εξέλιξη.

Υπάρχει μια γενικότερη αοριστία στον σχεδιασμό και δημιουργεί μια πολύ κακή εικόνα το ότι δεν έχει μπει μια τάξη στη λειτουργία των περιπτέρων, αν και μοιάζουν περισσότερο με μεγάλα καταστήματα που ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια τετραγωνικών που τους αναλογούν.

Από την άλλη, οι κύριες αντιρρήσεις μου ως προς τη συγκεκριμένη ανάπλαση εστιάζουν στη λογική του ότι φαίνεται να εξυπηρετεί περισσότερο εμπορικές λειτουργίες, ενώ η περιβαλλοντική απόδοσή της περιορίζεται αισθητά. Υπάρχει μια γενικότερη αοριστία στον σχεδιασμό και δημιουργεί μια πολύ κακή εικόνα το ότι δεν έχει μπει μια τάξη στη λειτουργία των περιπτέρων, αν και μοιάζουν περισσότερο με μεγάλα καταστήματα που ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια τετραγωνικών που τους αναλογούν.

Επίσης, θα έλεγα ότι κυριαρχεί μια υπερβολή όσον αφορά τη χρήση σκληρών επιφανειών, οι οποίες δεν βοηθούν όταν η πόλη ταλαιπωρείται συνεχώς από την κλιματική αλλαγή και τις υψηλές θερμοκρασίες. Παράλληλα, οι δεκαέξι κουτσουπιές και οι οκτώ γρεβιλέες που έχουν φυτευτεί δείχνουν ήδη ξεραμένες σε πολλά σημεία, ενώ ακόμα δεν είναι σε θέση να προσφέρουν σκιά. Συγχρόνως, οι πέργκολες δεν έχουν κάποιου είδους σκέπαστρο και χωρίς χρήση φαίνονται λίγο σαχλές, ενώ τα σιντριβάνια δεν έχουν λειτουργήσει – αναρωτιέμαι γιατί, αφού τα χρειαζόμαστε περισσότερο τους θερινούς μήνες και όχι τους φθινοπωρινούς. Αναρωτιέμαι επίσης τι θα συμβεί με τη διέλευση των τροχοφόρων από τις λευκές πλάκες στην περίπτωση που τοποθετηθούν τραπεζοκαθίσματα στα σκέπαστρα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για έναν τόπο πολλαπλών διελεύσεων, τη βασική πύλη προς το εμπορικό κέντρο της πόλης και την κυριότερη δίοδο που οδηγεί στον κεντρικότερο σταθμό του μετρό.

Επομένως, επειδή θεωρώ ότι η αρχιτεκτονική είναι σε διαρκή επαφή με ανθρώπους και ιδέες, θα έλεγα πως στην περίπτωση της πλατείας Συντάγματος επικρατεί μια γενικότερη ασάφεια και μια ασυνέπεια, με αρκετές ψηφίδες κακογουστιάς. 

Γιώργος Λιάλιος

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ