Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Η ατμόσφαιρα του εγκλήματος στις μοναδικές φωτογραφίες του Gordon Parks

Μια διεισδυτική απεικόνιση ενός κρυμμένου κόσμου έρχεται από τα '50s στο MoMA.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέα Υόρκης απέκτησε πρόσφατα πενήντα έξι έργα του Αφροαμερικανικού φωτογράφου Gordon Parks, προσθέτοντας μία ακόμα σημαντική φωτογραφική σειρά στη συλλογή του.

 

Οι φωτογραφίες αποτελούν μέρος της πρωτοποριακής σειράς «The Atmosphere of Crime (Η ατμόσφαιρα του εγκλήματος)», ενός φωτογραφικού δοκιμίου του 1957 για το περιοδικό Life, με το οποίο ο Parks είχε σταθερή συνεργασία, όντας ο πρώτος μαύρος συνεργάτης του, από το 1948.

 

Οι φωτογραφίες που απεικόνιζαν σκηνές εγκλήματος, αστυνομικές επιχειρήσεις, νοσοκομεία και νεκροτομεία σε μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ, εστίαζαν κριτικά σε θέματα φυλετικών σχέσεων και διακρίσεων, φτώχειας, αστικής ζωής και βέβαια στο ποινικό σύστημα δικαιοσύνης.

 

Ο Gordon Parks απέρριψε τα κλισέ της εγκληματικότητας, της χρήσης ναρκωτικών και της διαφθοράς, επιχειρώντας μια πιο εκλεπτυσμένη προσέγγιση που αντικατοπτρίζει τους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες που συνδέονται με την εγκληματική συμπεριφορά, ενώ έριξε φως στην αθέατη επαγγελματική ζωή των ατόμων που είναι επιφορτισμένα με την πρόληψη και τη δίωξή τους.

 

Η σειρά ήταν πρωτοποριακή όχι μόνο για την τολμηρή αισθητική της πολυπλοκότητα –σε αντίθεση με τις προηγούμενες δουλειές του ήταν έγχρωμη– αλλά και για το πώς αμφισβήτησε τα στερεότυπα σχετικά με την εγκληματικότητα που επικρατούσαν τότε στα mainstream media. Παρείχε μια πλούσια, κινηματογραφική απεικόνιση ενός σε μεγάλο βαθμό κρυμμένου κόσμου: αυτού της βίας, της αστυνομικής δραστηριότητας και της παρανομίας, δοσμένου με ενσυναίσθηση και ειλικρίνεια.

 

Ο Gordon Parks απέρριψε τα ερμηνευτικά κλισέ της εγκληματικότητας, της χρήσης ναρκωτικών και της διαφθοράς, επιχειρώντας μια πιο εκλεπτυσμένη προσέγγιση που αντικατοπτρίζει τους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες που συνδέονται με την εγκληματική συμπεριφορά, ενώ έριξε φως στην αθέατη επαγγελματική ζωή των ατόμων που είναι επιφορτισμένα με την πρόληψη και τη δίωξή της.

 

«Ο Parks γνώριζε ότι η κάμερά του θα μπορούσε να είναι ένα ισχυρό όπλο, πιο ισχυρό από τη βία, και ότι οι εικόνες και οι λέξεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω κοινωνικές αλλαγές. Η σειρά "Η ατμόσφαιρα του εγκλήματος" παραμένει επίκαιρη ακόμα και σήμερα –ούτε το ποινικό σύστημα δικαιοσύνης έχει υποστεί ουσιαστικές αλλαγές ούτε η αστυνομική βία έχει εξαλειφθεί– ακόμα κι αν οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν πριν από πενήντα χρόνια» δήλωσε ο Peter W. Kunhardt Jr, εκτελεστικός διευθυντής του Gordon Parks Foundation.

 

Μια επιλογή των έργων θα παρουσιαστεί στο MOMA, στην έκθεση Gordon Parks and the Atmosphere of Crime τον Μάιο.

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Raiding Detectives, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Raiding Detectives, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Drug Search, Σικάγο, Ιλινόι,
1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Drug Search, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Wrong Place at the Wrong Time”, Σαν Κουεντίν, Καλιφόρνια, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Wrong Place at the Wrong Time”, Σαν Κουεντίν, Καλιφόρνια, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Wrong Place at the Wrong Time”, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Wrong Place at the Wrong Time”, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Detectives Grilling a Suspect,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Detectives Grilling a Suspect,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Knifing Victim I, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Knifing Victim I, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Narcotics Addict,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Narcotics Addict,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Police Bring in Victim,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Police Bring in Victim,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Shooting Victim in Cook County Morgue,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Shooting Victim in Cook County Morgue,, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Σικάγο, Ιλινόι, 1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Νέα Υόρκη,1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Νέα Υόρκη,1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Νέα Υόρκη,1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund
© The Gordon Parks Foundation
Gordon Parks (American, 1912-2006). Άτιτλο, Νέα Υόρκη,1957. The Museum of Modern Art, New York. The Family of Man Fund © The Gordon Parks Foundation

 

Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.
Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.

 

Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.
Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.

 

Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.
Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.

 

Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.
Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.

 

Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.
Η δημοσίευση του The Atmosphere of Crime στο περιοδικό Life. 9 Σεπτεμβρίου 1957.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Βρετανία της δεκαετίας του '60 μέσα από τα μάτια του Bruce Davidson
Η τελευταία έκθεση του Αμερικανικού φωτογράφου καταγράφει τη Βρετανία στο χείλος της αλλαγής.
Michael Ashkin: ένας Αμερικανός καλλιτέχνης ιχνηλατεί το αποτύπωμα της βίας στην πλατεία Βικτωρίας
Προσκεκλημένος του Κaktos Project, ενός νέου, ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, που δηλώνει πίστη στη δύναμη της άγονης γης να κάνει έναν κάκτο να ανθίσει.
Εξερευνώντας το Μπρόνξ
Ο φωτογράφος Edwin J. Torres ανακαλύπτει την απίστευτη, κρυφή γοητεία της παλιάς γειτονιάς του
«Helmut Newton. Works»: Μια ρετροσπεκτίβα στο «enfant terrible» της φωτογραφίας μόδας
Έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στο θρυλικό φωτογράφο μόδας, Χέλμουτ Νιούτον πραγματοποιείται στο GAM Τορίνο, το παλαιότερο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Ιταλία.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γυναίκες των τρένων της Ουκρανίας
Ένα λεύκωμα αφιερωμένο σε ένα επάγγελμα που επιβιώνει ακόμα στη χώρα και απασχολεί κυρίως γυναίκες.
Ας πάμε ως την άκρη του κόσμου
Ένας από τους πιο φημισμένους φωτογράφους άγριας φύσης στην Ευρώπη, ο Stefan Forster, φωτογραφίζει τα μαγευτικά σκανδιναβικά νησιά.
Η νέα πραγματικότητα της Νέας Υόρκης μετά το lockdown
O φωτογράφος Phil Penman αποτυπώνει την ερημιά της μεγαλούπολης.
Μένουμε σπίτι (1932)
Μία φωτογραφία του Brassaï
20 φώκιες πάνω σε ένα παγόβουνο της Ανταρκτικής: Οι βραβευμένες εικόνες άγριας φύσης 2020
Ανακοινώθηκαν οι νικητές ενός νέου διαγωνισμού φωτογραφίας για την άγρια φύση.
Το παράδειγμα της Ταϊβάν
Ο φωτογράφος Ιάσονας Μαρκάκης βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Ταϊβάν. Μας παρουσιάζει την εικόνα ενός ευσυνείδητου και ψύχραιμου λαού που έχει τον δικό τρόπο του να αντιμετωπίζει με αποτελεσματικότητα την επιδημία.
25η Μαρτίου στην Τασκένδη
Ο Βασίλης Οικονόμου αναζητά τις οικογενειακές μνήμες
Το χίπικο Ιράν: Στις παραλίες του Νότου οι νέοι αναζητούν την δυσεύρετη ελευθερία τους
Οι νέοι του Ιράν ταξιδεύουν στον Νότο για να ξεφύγουν από την ασφυκτική επιτήρηση του κράτους. Ή μάλλον ταξίδευαν. Η μεγάλη διασπορά της πανδημίας στη χώρα τα έχει αλλάξει όλα.
Οι ανήσυχες χειρονομίες των επιβατών στο μετρό της Νέας Υόρκης, τις μέρες του κορωνοϊού
Η φωτογράφος Hannah La Follette Ryan φωτογραφίζει τα χέρια των επιβατών του μετρό της πόλης και καταγράφει τις νέες συνήθειες.
Φωτογραφίες ενός θρυλικού φωτογράφου βγαίνουν πρώτη φορά στη δημοσιότητα
Ο Stephen Shore κατάφερε να κρατήσει στην αφάνεια φωτογραφίες του για δεκαετίες.
Κοσμική Εκκλησία
Φωτ. Σπύρος Στάβερης
Η οδός των φαντασμάτων. Φωτογραφίες της Κατερίνας Καμπίτη.
'Εκθεση στο "Καμίνι", στη Νάουσα.
Συγκινητικά πορτραίτα αποχαιρετισμού: Το μακρύ αντίο των γονιών στις φωτογραφίες τριών δεκαετιών
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson
Αυτό το άσπρο φόρεμα είναι σημαντικό επειδή είναι τόσο προσωπικό και εκφράζει κυριολεκτικά το ποια ήταν η διάσημη ποιήτρια.
Λαϊκές ντίβες σε ανθισμένες αμυγδαλιές. Από τον Σπύρο Στάβερη
Λαϊκές τραγουδίστριες φωτογραφημένες για τις «Εικόνες του Κόσμου» σε περιβόλια της Αττικής, πάνω σε μια ιδέα του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή