«Ήμουνα χάλια, ήμουν ηλίθια, ήμουν ανόητη»: Οι σκοτεινές μέρες της Ντόνα Σάμερ

«Ήμουνα χάλια, ήμουν ηλίθια, ήμουν ανόητη»: Οι σκοτεινές μέρες της Ντόνα Σάμερ Facebook Twitter
Τραγουδούσε με αυτόν τον απίστευτα διαισθητικό τρόπο. Κατακτούσε το τραγούδι αμέσως. Αρκούσε πάντα μία και μόνο λήψη – ποτέ της δεν χρειαζόταν να αγωνιστεί...
0



ΣΕ ΕΝΑ ΔΩΜΑΤΙΟ
ξενοδοχείου της Νέας Υόρκης το 1976, η Ντόνα Σάμερ στεκόταν στο περβάζι του παραθύρου. Είχε γίνει διάσημη την προηγούμενη χρονιά για τα οργασμικά φωνητικά της στο single Love to Love You Baby, το οποίο είχε φτάσει στο Νο 2 στις ΗΠΑ και στο Top 10 στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης. Όμως η ίδια ένιωθε βαθιά αμηχανία για την υπερ-σεξουαλική της ερμηνεία, ενώ επίσης βρισκόταν παγιδευμένη στη μέγγενη μιας βίαιης και κακοποιητικής σχέσης. Άρχισε να ανεβαίνει προς τα πάνω.

«Ακόμα 10 δευτερόλεπτα και θα είχα πηδήξει», είπε αργότερα – αλλά το πόδι της μπλέχτηκε στην κουρτίνα και εκείνη τη στιγμή μπήκε στο δωμάτιο μια καμαριέρα. «Ένιωσα ότι ο Θεός δεν θα μπορούσε ποτέ να με συγχωρέσει γιατί τον είχα απογοητεύσει. Ήμουν χάλια, ήμουν ηλίθια, ήμουν ανόητη. Αποφάσισα ότι η ζωή μου δεν είχε κανένα νόημα».

Σε μια συναυλία του 1983, φέρεται να είπε: «Ο Θεός έφτιαξε τον Αδάμ και την Εύα [Adam and Eve], όχι τον Αδάμ και τον Στιβ [Adam and Steve]», γεγονός που προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στους LGBTQ+ θαυμαστές της

Αυτά της τα συναισθήματα ήταν άγνωστα σε ένα κοινό που τη γνώριζε ως μια από τις πιο γοητευτικές και ταλαντούχες μορφές της αμερικανικής ποπ, τη γυναίκα που αργότερα θα τραγουδούσε το εκπληκτικό I Feel Love, τα περήφανα Hot Stuff και Bad Girls, το She Works Hard for the Money και τόσες άλλες λαμπερές επιτυχίες. Ακόμα και τώρα, 11 χρόνια μετά τον θάνατό της από καρκίνο, ο παραγωγός και συνεργάτης της Πίτερ Μπελότε εξακολουθεί να τη θεωρεί «την καλύτερη φωνή που έχω ηχογραφήσει ποτέ. Τραγουδούσε με αυτόν τον απίστευτα διαισθητικό τρόπο. Κατακτούσε το τραγούδι αμέσως. Αρκούσε πάντα μία και μόνο λήψη – ποτέ της δεν χρειαζόταν να αγωνιστεί».

Όπως όμως αποκαλύπτεται στο νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο “Love to Love You, Donna Summer”, πίσω από τη λαμπερή προσωπικότητα της βασίλισσας της ντίσκο κρυβόταν ένας διαρκής αγώνας.

Όταν η Σάμερ τραγουδούσε μικρή στην εκκλησία, μερικές φορές δυσκολευόταν να πετύχει τις ψηλές νότες. Απογοητευμένη, μια μέρα προσευχήθηκε: «Θεέ μου, σε παρακαλώ, δίδαξέ με πώς να τραγουδάω καλύτερα». Η εκκλησία ήταν πηγή πίστης και ελπίδας για τη νεαρή Σάμερ. Μεγάλωσε σε ένα βαθιά θρησκευόμενο σπίτι, αλλά ως έφηβη κακοποιήθηκε σεξουαλικά από τον πάστορα.

Αυτό το συμβάν, το οποίο δεν αποκάλυψε ποτέ δημόσια πριν δημοσιευτούν τα απομνημονεύματά της το 2003, λειτουργεί ως το νήμα που διατρέχει ολόκληρο το ντοκιμαντέρ. «Με κοιτάτε, αλλά αυτό που βλέπετε δεν είναι αυτό που είμαι», την ακούμε τη Σάμερ να λέει στην αρχή της ταινίας. «Πόσους ρόλους παίζω στη ζωή μου;»

Μεγαλώνοντας στη Βοστώνη, η Σάμερ υπέστη ρατσισμό από μικρή ηλικία και είχε ξυλοκοπηθεί από συμμορίες λευκών νέων – μια ουλή στο πρόσωπο την έκανε να αισθάνεται «άσχημη» και «ανεπαρκής». Παραλίγο επίσης να πεθάνει από πνιγμό όταν ήταν οκτώ ετών. Το άτομο στο οποίο εξελίχθηκε ήταν αστείο και εξαιρετικά ταλαντούχο, αλλά επίσης επιφυλακτικό και κλειστό. Όταν έγινε μητέρα, κρατούσε την κρεβατοκάμαρά της κλειδωμένη, εκτός ορίων ακόμη και για τα ίδια της τα παιδιά – όταν διαγνώστηκε με καρκίνο του πνεύμονα στα τελευταία χρόνια της ζωής της, δεν το είπε σε κανέναν εκτός του στενού οικογενειακού της περιβάλλοντος.

Αφού μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να συμμετάσχει στο psych-rock συγκρότημα Crow, η Σάμερ απέκτησε ρόλο στο μιούζικαλ Hair με το οποίο ξεκίνησε περιοδεία που την οδήγησε στη Γερμανία το 1968, όπου πέντε χρόνια αργότερα κατέληξε να παντρευτεί τον Αυστριακό ηθοποιό Χέλμουτ Σόμερ και να αποκτήσουν την κόρη τους Μίμι. Δουλεύοντας ως τραγουδίστρια στο Μόναχο, γνώρισε εκτός από τον Μπελότε και τον σπουδαίο παραγωγό Τζόρτζιο Μορόντερ.

Κατάθλιψη, κακοποίηση, τάσεις αυτοκτονίας: Οι σκοτεινές μέρες της Ντόνα Σάμερ Facebook Twitter
Με τον διάσημο παραγωγό Τζόρτζιο Μόροντερ

Το 1975, οι τρεις τους είχαν γράψει το Love to Love You Baby, η ερμηνεία της όμως ήταν τόσο κυριολεκτική στην απόδοση των σεξουαλικών βογγητών και στεναγμών που το BBC το απαγόρευσε. Δεν ήταν κάτι που η ίδια ήθελε να την καθορίσει. «Έχω τόσα πολλά περισσότερα να προσφέρω», θα δήλωνε την επόμενη χρονιά στο Rolling Stone.

Αυτό δημιούργησε μια βαθιά εσωτερική σύγκρουση - και η ραγδαία άνοδος της Σάμερ συνδυάστηκε με την ψυχική της παρακμή. «Οι πιο θλιβερές μέρες της ύπαρξής μου ήταν στο απόγειο της καριέρας μου», θα έλεγε αργότερα. Καθώς πάλευε, η Μίμι στάλθηκε να ζήσει με τους παππούδες της και η ίδια, σε διάσταση πλέον με τον σύζυγό της, υπέμεινε μια καταχρηστική σχέση με τον καλλιτέχνη Peter Mühldorfer. Ένας ξυλοδαρμός την άφησε αναίσθητη, με μαυρισμένο μάτι και σπασμένα πλευρά. Στα τέλη του 1976, η Σάμερ σκεφτόταν να αυτοκτονήσει σε εκείνο το δωμάτιο ξενοδοχείου.

Η εμπορική επιτυχία της Summer κορυφώθηκε το 1979 με το πολυ-πλατινένιο Bad Girls. Το 1980, παντρεύτηκε τον Μπρους Σουντάνο και το 1982 απέκτησε άλλες δύο κόρες, την Μπρούκλιν και την Αμάντα. Κυκλοφόρησε ένα ακόμη επιτυχημένο άλμπουμ το 1983, το She Works Hard for the Money, ήδη όμως είχε θέσει την οικογενειακή ζωή στο επίκεντρο της ζωής της. Το ίδιο και την χριστιανική πίστη, με τη Σάμερ να δηλώνει πλέον βαθιά θρησκευόμενη.

Σε μια συναυλία του 1983, φέρεται να είπε: «Ο Θεός έφτιαξε τον Αδάμ και την Εύα [Adam and Eve], όχι τον Αδάμ και τον Στιβ [Adam and Steve]», γεγονός που προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στους LGBTQ+ θαυμαστές της –  μια κοινότητα που είχε παίξει σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της. Φέρεται επίσης να είχε πει – διαψεύστηκε όμως έντονα και με δάκρυα από την ίδια αργότερα – ότι το AIDS ήταν η τιμωρία του Θεού για την ομοφυλοφιλία.

Παρόλο που εξακολουθεί να διατηρεί την ιδιότητα του ειδώλου για πολλά LGBTQ+ άτομα, η Σάμερ ένιωσε ότι η σχέση της με τους γκέι θαυμαστές της είχε αμαυρωθεί. «Το να έχεις αυτόν τον αστερίσκο στην κληρονομιά σου ήταν καταστροφικό», λέει σήμερα η κόρη της και συν-δημιουργός του ντοκιμαντέρ Μπρούκλιν Σουντάνο. «Ήταν πολύ δύσκολο για εκείνη να το ξεπεράσει, επειδή αγαπούσε τους ανθρώπους και ιδιαίτερα αυτή την κοινότητα».

Με στοιχεία από την The Guardian

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ