Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Τι είναι το «εφέ Ντιντερό» που έχουν νιώσει όλοι οι καταναλωτές κάποια στιγμή στη ζωή τους;

ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ ΚΑΤΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ, ΠΟΥ ΘΕΛΑΤΕ ΚΑΙΡΟ, ΕΧΕΤΕ ΚΑΝΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ, ΟΣΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΙ ΝΑ ΠΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΚΕΦΤΕΣΤΕ ΚΑΙ ΝΙΩΘΕΤΕ

Ο Ντιντερό, ο γνωστός φιλόσοφος και εγκυκλοπαιδιστής, πίσω στο 1769, είχε διατυπώσει μία παράξενη θεωρία για το πώς η απόκτηση καινούριων αγαθών, μπορεί τελικά να μας κάνει δυστυχισμένους. 

 

Η θεωρία του ονομάστηκε «εφέ Ντιντερό» και μπορεί τότε να μην ήταν ιδιαίτερα κατανοητή, ωστόσο, στους καιρούς της καταναλωτικής μανίας και του καπιταλιστικού συστήματος έγινε απόλυτα σαφές τι ήθελε να πει ο εγκυκλοπαιδιστής. 

 

Όλα ξεκίνησαν από την επιθυμία του Ντιντερό να αποκτήσει / αγοράσει μία ολοκαίνουρια, κόκκινη, πολυτελή ρόμπα. Και τα κατάφερε. Όμως, την επόμενη στιγμή της απόκτησής της ένιωσε ξαφνικά τεράστια δυστυχία. Ήταν η αντίθεση του ολοκαίνουριου ρούχου με όλα τα υπόλοιπα αντικείμενα που είχε στο σπίτι του, που τον έκανε να νιώσει τόσο άσχημα. 

 

Στη συνέχεια, βάλθηκε να αντικαταστήσει όλα τα παλιά πολυκαιρισμένα έπιπλα του με καινούρια, με πράγματα που, στο σύνολο τους, θα συνυπήρχαν με μία κάποια αρμονία. Ήταν ένας τρόπος για να μετριάσει το αίσθημα δυστυχίας που η σύγκριση προσέδιδε στην ικανοποίηση κάθε νέας του επιθυμίας. Υπερβολικό; Καθόλου. 

 

Είναι ο σημερινός νόμος της παγκόσμιας αγοράς, ο τρόπος με τον οποίο ο καταναλωτής παρακινείται να αποκτήσει κι άλλα αγαθά, προϊόντα ταιριαστά μεταξύ τους που θα τον κάνουν (;) να αισθανθεί πληρότητα, αρμονία στον προσωπικό χώρο του και στα αντικείμενα που τον περιβάλλουν.

 

Ως παράδειγμα, για τον εντοπισμό αυτής της θεωρίας στη σύγχρονη ζωή, οικονομολόγοι, κοινωνιολόγοι και ψυχολόγοι, αναφέρουν ως κορυφαίο το παράδειγμα της Apple. Όταν κυκλοφόρησε το πρώτο i-Phone και σημείωσε τη γνωστή πλέον επιτυχία στην αγορά, οι επικεφαλής του τεχνολογικού κολοσσού ήξεραν τι έπρεπε να ακολουθήσει. 

 

Εξακολούθησαν να βομβαρδίζουν τους καταναλωτές με όλα τα προϊόντα πολυτελείας της εταιρείας -i-Pod, i-Pad, Apple Watch, MacBook, HomePod- και φυσικά τους έπεισαν ότι αυτός είναι ο δρόμος για μια ολοκληρωμένη εμπειρία των προϊόντων τους, το να έχουν αποκτήσει, δηλαδή, όλο των σετ των αγαθών της σειράς. 

 

Άλλο παράδειγμα, αλλά πιο προσιτό οικονομικά; Αυτό της Ikea. Βρίσκεται κανείς στα καταστήματα της για να πάρει ένα αντικείμενο, π.χ., ένα κομοδίνο και ξαφνικά συνειδητοποιεί ότι αυτό σετάρεται καλύτερα με το κρεβάτι, με τη ραφιέρα, τον καλόγερο και πάει λέγοντας. 

 

Όλη η αγορά λειτουργεί έτσι -και πώς θα γινόταν αλλιώς;- προσφέροντας ένα ταιριαστό σύνολο αντικειμένων που δημιουργούν κάτι πέρα από ένα αρμονικό αποτέλεσμα: έναν τρόπο ζωής. Ακόμη κι αν εσείς θέλετε να αγοράσετε ένα πράγμα, δίπλα του υπάρχουν όλα εκείνα που το κάνουν να δείχνει πιο όμορφο, ενταγμένο σε ένα σύνολο και η συνολική εικόνα σας πείθει ότι, ναι, πρέπει να προχωρήσετε και σε άλλες αγορές.

 

Το «εφέ Ντιντερό» έχει αναλυθεί πολλάκις στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία. Για παράδειγμα στο βιβλίο " OverSpent America", η συγγραφέας Τζουλιέτ Σορ αναφέρει πως υπάρχει ένας βαθύτατος κυνισμός σ' αυτή την κλιμάκωση των θέλω μας που δεν τελειώνουν ποτέ. Η ίδια υποστηρίζει ότι οι αγορές μας είναι οι φαντασιώσεις μας και αγοράζοντας κάτι, συμβολικά υλοποιούμε τη φαντασίωσή μας. 

 

Να, λοιπόν, τι φαντασιωνόταν ο Ντιντερό, αποκτώντας εκείνη την κόκκινη ρόμπα: ότι η ζωή του θα θυμίζει κάτι λίγο από τις ζωές εύπορων αντρών της εποχής του, που, όμως είχαν όλο το σετ της ευμάρειας τακτοποιημένο. Δυστυχώς, τότε, όμως, ο Ντιντερό μπορούσε να καλύψει μόνο την ανάγκη της ρόμπας και γι' αυτό η τοποθέτησή της μέσα στο δικό του φτωχό σπιτικό έμοιαζε με παραφωνία. 

 

Αυτό που θα μπορούσε να είναι ένδειξη μιας πλούσιας ζωής καταντούσε υπενθύμιση της αδυναμίας του να εξασφαλίζει άμεσα μια τέτοια. Και εκεί η δυστυχία είχε κάνει μόλις την εμφάνισή της... 

 

«Ήμουν ο κύριος της παλιάς μου ρόμπας, αλλά είμαι σκλάβος της καινούριας μου», είχε γράψει σχετικά και είχε δίκιο. Με την παλιά δεν φοβόταν μήπως λερωθεί, κάνοντας δουλειές, δεν είχε πρόβλημα να τη χρησιμοποιήσει ως ξεσκονόπανο των βιβλίων του, που λέει ο λόγος. Η καινούρια απαιτούσε έναν τρόπο ζωής που απλώς δεν μπορούσε να υποστηρίξει... 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αηδιαστικό guilty pleasure του να βλέπεις βίντεο με σπυράκια στο Ίντερνετ
Γιατί τα βίντεο με ανοίγματα κύστεων και μαύρων στιγμάτων είναι τόσο δημοφιλή στο YouTube και πού οφείλεται το ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι απολαμβάνουν πραγματικά να τα βλέπουν;
Το κάπνισμα «βλάπτει» σοβαρά τις κοινωνικές σχέσεις
Πέρα από τις γνωστές επιπτώσεις στην υγεία, το τσιγάρο φαίνεται ότι επηρεάζει πλέον σημαντικά και τις κοινωνικές μας σχέσεις.
Η λεπτή γραμμή της online κοινοποίησης μιας ψυχικής ασθένειας
Πώς τα mental breakdowns στο Ίντερνετ έγιναν ξαφνικά «κουλ»;
Μηνιγγίτιδα Β: Μόνο η πρόληψη μπορεί να ξορκίσει τον φόβο των γονέων
H μηνιγγίτιδα B είναι μια μόνιμη απειλή για τις νεαρές ηλικίες, με εύκολη μετάδοση, και το εμβόλιο επιβάλλεται για τις ομάδες υψηλού κινδύνου.
No smoking, το πρώτο βήμα για την πρόληψη του καρκίνου του πνεύμονα
Η χώρα μας κατέχει την 4η θέση στον κόσμο στην εμφάνιση νέων περιστατικών καρκίνου του πνεύμονα ανά 100.000 κατοίκους, μετά την Ουγγαρία, τη Σερβία και την Τουρκία.
Τριπλό χτύπημα της ανοσοθεραπείας σε διαφορετικές μορφές καρκίνου
Η ανοσοθεραπεία βοηθά να αυξηθούν σημαντικά τα ποσοστά επιβίωσης, με διατήρηση της ποιότητας ζωής για ασθενείς με διάφορους τύπους όγκων, και σε ορισμένες περιπτώσεις καταργεί την ανάγκη για χημειοθεραπεία.
Εμβολιάζομαι και  θωρακίζομαι για τα λοιμώδη νοσήματα
Τα εμβόλια δεν είναι μόνο για τα παιδιά, είναι για μικρούς και μεγάλους. Συνολικά υπάρχουν εμβόλια που προστατεύουν από τουλάχιστον 34 λοιμώδη νοσήματα.
Μύθος πως η ηπατίτιδα C αφορά τις ζωές των άλλων
Θεωρείς πως η ηπατίτιδα C είναι νόσος μιας μειονότητας και δεν αφορά ανθρώπους σαν κι εσένα; Ξανασκέψου το, γιατί οι ασθενείς στην Ελλάδα αγγίζουν τους 100.000 και πάνω από τα 2/3 δεν υποψιάζονται καν ότι νοσούν.
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη στον τομέα της ιατρικής
Η προσφορά, ο εθελοντισμός και η κοινωνική υπευθυνότητα καλύπτουν μεγάλες ανάγκες που δημιουργήθηκαν στην κοινωνία τα χρόνια της κρίσης.
 Ένας έξυπνος τρόπος για να θυμάσαι τον αριθμό της πινακίδας σου
Μέχρι πόσα στοιχεία μπορεί να συγκρατήσει η βραχυπρόθεσμη μνήμη και ποιος είναι ο τρόπος για να βελτιωθεί;
Niksen: Η Ολλανδική τέχνη του να μην κάνεις απολύτως τίποτα
Μετά το Δανέζικο hygge και το Σουηδικό lagom, οι Ολλανδοί μας συστήνουν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό lifestyle trend.
Η ανησυχητική εξάπλωση του διαβήτη στην Ελλάδα
Τα ελληνόπουλα είναι πρωταθλητές Ευρώπης στην παχυσαρκία και στις ώρες τηλεθέασης, με συνέπεια να βάζουν σοβαρή υποψηφιότητα για να εμφανίσουν σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 μεγαλώνοντας.
Εμβολιασμός, γρίπη και ιώσεις: Όσα πρέπει να γνωρίζετε πριν από τον φετινό χειμώνα
Το κύμα της εποχικής γρίπης καθυστέρησε να φτάσει λόγω του παρατεταμένου καλοκαιριού, αλλά μην ξεγελιέστε από τις ήπιες θερμοκρασίες και τις ημέρες ηλιοφάνειας.
Αυτοάνοσα: Όταν το ανοσοποιητικό σύστημα βάζει αυτογκόλ
Τα αυτοάνοσα νοσήματα γνωρίζουν έξαρση στην εποχή μας, φαινόμενο για το οποίο ενοχοποιείται μια πληθώρα παραγόντων: από τη διατροφή και τη ζωή μακριά από τη φύση, σε αποστειρωμένα σπίτια-κλουβιά, μέχρι τις περιβαλλοντικές επιθέσεις και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Αυτό που μένει σταθερό είναι ότι είχαν, έχουν και θα έχουν αδυναμία στις γυναίκες.
Melapus.com: Ένα βήμα προς την ψυχική υγεία μπορεί να σημαίνει ισορροπημένη και χαρούμενη ζωή
Οι ψυχίατροι Ν. Γκούβας και Ν. Νικολάου δημιούργησαν μια εύχρηστη, απλή και ασφαλή διαδικτυακή πλατφόρμα που φέρνει πιο κοντά τον πολίτη στην ψυχική υγεία
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή