Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Τι είναι το «εφέ Ντιντερό» που έχουν νιώσει όλοι οι καταναλωτές κάποια στιγμή στη ζωή τους;

ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ ΚΑΤΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ, ΠΟΥ ΘΕΛΑΤΕ ΚΑΙΡΟ, ΕΧΕΤΕ ΚΑΝΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ, ΟΣΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΙ ΝΑ ΠΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΚΕΦΤΕΣΤΕ ΚΑΙ ΝΙΩΘΕΤΕ

Ο Ντιντερό, ο γνωστός φιλόσοφος και εγκυκλοπαιδιστής, πίσω στο 1769, είχε διατυπώσει μία παράξενη θεωρία για το πώς η απόκτηση καινούριων αγαθών, μπορεί τελικά να μας κάνει δυστυχισμένους. 

 

Η θεωρία του ονομάστηκε «εφέ Ντιντερό» και μπορεί τότε να μην ήταν ιδιαίτερα κατανοητή, ωστόσο, στους καιρούς της καταναλωτικής μανίας και του καπιταλιστικού συστήματος έγινε απόλυτα σαφές τι ήθελε να πει ο εγκυκλοπαιδιστής. 

 

Όλα ξεκίνησαν από την επιθυμία του Ντιντερό να αποκτήσει / αγοράσει μία ολοκαίνουρια, κόκκινη, πολυτελή ρόμπα. Και τα κατάφερε. Όμως, την επόμενη στιγμή της απόκτησής της ένιωσε ξαφνικά τεράστια δυστυχία. Ήταν η αντίθεση του ολοκαίνουριου ρούχου με όλα τα υπόλοιπα αντικείμενα που είχε στο σπίτι του, που τον έκανε να νιώσει τόσο άσχημα. 

 

Στη συνέχεια, βάλθηκε να αντικαταστήσει όλα τα παλιά πολυκαιρισμένα έπιπλα του με καινούρια, με πράγματα που, στο σύνολο τους, θα συνυπήρχαν με μία κάποια αρμονία. Ήταν ένας τρόπος για να μετριάσει το αίσθημα δυστυχίας που η σύγκριση προσέδιδε στην ικανοποίηση κάθε νέας του επιθυμίας. Υπερβολικό; Καθόλου. 

 

Είναι ο σημερινός νόμος της παγκόσμιας αγοράς, ο τρόπος με τον οποίο ο καταναλωτής παρακινείται να αποκτήσει κι άλλα αγαθά, προϊόντα ταιριαστά μεταξύ τους που θα τον κάνουν (;) να αισθανθεί πληρότητα, αρμονία στον προσωπικό χώρο του και στα αντικείμενα που τον περιβάλλουν.

 

Ως παράδειγμα, για τον εντοπισμό αυτής της θεωρίας στη σύγχρονη ζωή, οικονομολόγοι, κοινωνιολόγοι και ψυχολόγοι, αναφέρουν ως κορυφαίο το παράδειγμα της Apple. Όταν κυκλοφόρησε το πρώτο i-Phone και σημείωσε τη γνωστή πλέον επιτυχία στην αγορά, οι επικεφαλής του τεχνολογικού κολοσσού ήξεραν τι έπρεπε να ακολουθήσει. 

 

Εξακολούθησαν να βομβαρδίζουν τους καταναλωτές με όλα τα προϊόντα πολυτελείας της εταιρείας -i-Pod, i-Pad, Apple Watch, MacBook, HomePod- και φυσικά τους έπεισαν ότι αυτός είναι ο δρόμος για μια ολοκληρωμένη εμπειρία των προϊόντων τους, το να έχουν αποκτήσει, δηλαδή, όλο των σετ των αγαθών της σειράς. 

 

Άλλο παράδειγμα, αλλά πιο προσιτό οικονομικά; Αυτό της Ikea. Βρίσκεται κανείς στα καταστήματα της για να πάρει ένα αντικείμενο, π.χ., ένα κομοδίνο και ξαφνικά συνειδητοποιεί ότι αυτό σετάρεται καλύτερα με το κρεβάτι, με τη ραφιέρα, τον καλόγερο και πάει λέγοντας. 

 

Όλη η αγορά λειτουργεί έτσι -και πώς θα γινόταν αλλιώς;- προσφέροντας ένα ταιριαστό σύνολο αντικειμένων που δημιουργούν κάτι πέρα από ένα αρμονικό αποτέλεσμα: έναν τρόπο ζωής. Ακόμη κι αν εσείς θέλετε να αγοράσετε ένα πράγμα, δίπλα του υπάρχουν όλα εκείνα που το κάνουν να δείχνει πιο όμορφο, ενταγμένο σε ένα σύνολο και η συνολική εικόνα σας πείθει ότι, ναι, πρέπει να προχωρήσετε και σε άλλες αγορές.

 

Το «εφέ Ντιντερό» έχει αναλυθεί πολλάκις στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία. Για παράδειγμα στο βιβλίο " OverSpent America", η συγγραφέας Τζουλιέτ Σορ αναφέρει πως υπάρχει ένας βαθύτατος κυνισμός σ' αυτή την κλιμάκωση των θέλω μας που δεν τελειώνουν ποτέ. Η ίδια υποστηρίζει ότι οι αγορές μας είναι οι φαντασιώσεις μας και αγοράζοντας κάτι, συμβολικά υλοποιούμε τη φαντασίωσή μας. 

 

Να, λοιπόν, τι φαντασιωνόταν ο Ντιντερό, αποκτώντας εκείνη την κόκκινη ρόμπα: ότι η ζωή του θα θυμίζει κάτι λίγο από τις ζωές εύπορων αντρών της εποχής του, που, όμως είχαν όλο το σετ της ευμάρειας τακτοποιημένο. Δυστυχώς, τότε, όμως, ο Ντιντερό μπορούσε να καλύψει μόνο την ανάγκη της ρόμπας και γι' αυτό η τοποθέτησή της μέσα στο δικό του φτωχό σπιτικό έμοιαζε με παραφωνία. 

 

Αυτό που θα μπορούσε να είναι ένδειξη μιας πλούσιας ζωής καταντούσε υπενθύμιση της αδυναμίας του να εξασφαλίζει άμεσα μια τέτοια. Και εκεί η δυστυχία είχε κάνει μόλις την εμφάνισή της... 

 

«Ήμουν ο κύριος της παλιάς μου ρόμπας, αλλά είμαι σκλάβος της καινούριας μου», είχε γράψει σχετικά και είχε δίκιο. Με την παλιά δεν φοβόταν μήπως λερωθεί, κάνοντας δουλειές, δεν είχε πρόβλημα να τη χρησιμοποιήσει ως ξεσκονόπανο των βιβλίων του, που λέει ο λόγος. Η καινούρια απαιτούσε έναν τρόπο ζωής που απλώς δεν μπορούσε να υποστηρίξει... 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί πρέπει να σταματήσετε να κυνηγάτε την ευτυχία στη δουλειά;
Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στην ευτυχία και την νοηματοδότηση και ποια από τις δύο θα έπρεπε εν τέλει να μας απασχολεί;
Φίλοι, φίλοι… καριοφίλι; Γίνεται τελικά στρέιτ άντρες και γυναίκες να είναι κολλητοί χωρίς να παίζει κάτι;
Σύμφωνα με μια νέα αμερικανική έρευνα, η καχυποψία παραμένει πολύ έντονη σε όσους και όσες έχουν συντρόφους με κολλητούς και κολλητές του αντίθετου φύλου
Η μεγάλη επέλαση της βιομηχανίας ομορφιάς
Αυτό που καθορίζουμε ως «ομορφιά» αλλάζει, χαλαρώνει την ταυτότητα του φύλου, του χρώματος και φτάνει στο τελευταίο προπύργιο, την ηλικία.
 Η μάχη με τον καρκίνο του στήθους σε μια viral φωτογράφηση
Ένας άντρας ξυρίζει το κεφάλι της συζύγου του λίγο πριν ξεκινήσει χημειοθεραπεία.
H oργή είναι μια παροδική τρέλα - και οι Στωικοί ήξεραν καλά πώς να την ελέγξουν
Μερικές πρακτικές συμβουλές των Στωικών για να διαχειρίζεστε αποτελεσματικότερα αυτό το σκοτεινό βύθισμα στο θυμό, που σάς κάνει να χάνετε το δίκιο σας.
Το καλοκαίρι που τριπλασιάστηκαν τα κουνούπια
Ο εχθρός συνεχίζει τις εφορμήσεις με τον κλασικό οπλισμό του και φέτος εμφανίζεται ενισχυμένος λόγω καθαρής αριθμητικής υπεροχής
8 ιστορικές και ζόρικες αλήθειες για τη μονογαμία
Είμαστε όντως πλασμένοι για έναν άνθρωπο σ' αυτή τη ζωή ή κάτι μάθαμε λάθος;
Πώς να μιλήσω στο παιδί μου για τη βία, τα social media και άλλα ζόρικα ζητήματα;
Η υγιής συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, ο θυμός, η απώλεια, το σεξ, είναι θέματα που απασχολούν όλους τους γονείς. Η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Ιωάννα Παπανδρέου λύνει όλες τις απορίες.
Είσαι όσων χρονών νιώθεις -το λέει και η επιστήμη
Οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουν μεγαλύτεροι ή μικρότεροι απ' όσο πραγματικά είναι και αυτό έχει τεράστια επίδραση στην πνευματική τους υγεία
Δώσε στο σώμα σου τη μυική ένταση που θες πριν από την παραλία, αφιερώνοντας μόνο 12 λεπτά
Ο personal trainier Χάρης Ιωαννίδης προτείνει ασκήσεις που μπορείς να κάνεις χρησιμοποιώντας μόνο ένα μπουκάλι νερό
Το ταξίδι χρειάζεται γερό στομάχι!
Η ναυτία του ταξιδιώτη, μια γαστρεντερίτιδα, μια τροφική δηλητηρίαση, η δυσκοιλιότητα λόγω αλλαγής ρουτίνας, φαγητού ή ποιότητας νερού, αποτελούν συχνούς «πονοκεφάλους» στα καλοκαιρινά ταξίδια
Oυρολοίμωξη: ένα από τα συχνότερα καλοκαιρινά προβλήματα
Εκτός από τα ηλιακά εγκαύματα, η ουρολοίμωξη χτυπά συχνά στις καλοκαιρινές διακοπές, έχοντας μάλιστα την τάση να υποτροπιάζει.
Νέος εισπνεόμενος τριπλός συνδυασμός για ασθενείς με ΧΑΠ διαθέσιμος πλέον και στην Ελλάδα
Η νέα θεραπευτική επιλογή της φαρμακευτικής εταιρείας Chiesi Hellas για τη Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) μπορεί πλέον να συνταγογραφείται στους ασθενείς στην Ελλάδα
Υπάρχουν λύσεις για την υπογονιμότητα
Βάσει στατιστικών, ένα στα έξι ζευγάρια σήμερα στην Ελλάδα δυσκολεύεται να αποκτήσει παιδί. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί, απλοί και πιο συνθέτοι, τρόποι να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, όπως εξηγεί ο Γυναικολόγος Ηλίας Τσάκος.
Ο σωματικός πόνος στην αιμορροφιλία
Τα άτομα με αιμορροφιλία έχουν έρθει σε επαφή, από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, με την εμπειρία του οξέος σωματικού πόνου
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή