Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου;

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
H Έμα Στόουν στην «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου
0

Η πικρή είδηση για την Ελλάδα είναι ότι ο Γιώργος Λάνθιμος δεν είναι υποψήφιος στην κατηγορία Σκηνοθεσίας για τις Χρυσές Σφαίρες που θα απονεμηθούν από την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στις 6 Ιανουαρίου του 2019. Ωστόσο, η υπέροχη ταινία του, η «Ευνοούμενη» (The Favourite) που παίζεται ήδη στις ΗΠΑ και τα πηγαίνει περίφημα εισπρακτικά (στην Ελλάδα θα προβληθεί τον Φεβρουάριο), τα κατάφερε μια χαρά, αποσπώντας 5 συνολικά υποψηφιότητες, στις κατηγορίες της Ταινίας, του Σεναρίου, του Α' Γυναικείου Ρόλου για την Ολίβια Κόλμαν και Β' Γυναικείου Ρόλου για τις Ρέιτσελ Βάις και Έμα Στόουν.

Πιο ψηλά, με 6 υποψηφιότητες, προηγείται το «Vice», η σατιρική dramedy του Άνταμ Μακέι, με θέμα τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ επί Μπους του νεότερου, τον Ντικ Τσέινι: για Ταινία, Σκηνοθεσία, Σενάριο, τον Κρίστιαν Μπέιλ στον Α' ρόλο και τους Έιμι Άνταμς και Σαμ Ρόκγουελ στους δεύτερους.

Το «Green Book» του Πίτερ Φαρέλι (του γνωστού διδύμου των κωμωδιών) έχει επίσης 5 υποψηφιότητες, ανάμεσα στις οποίες για το δίδυμο των πρωταγωνιστών, Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχέρσαλα Άλι, όσες και το «A Star is Born», με διπλή για τον Μπράντλεϊ Κούπερ, ως σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή, μαζί βέβαια με τη Lady Gaga.

Σε πρώτη ανάγνωση, ο Κούπερ «έφαγε» τη θέση του Λάνθιμου, αλλά, λοξοκοιτώντας πρόωρα προς τα Όσκαρ, μπορεί ο Σπάικ Λι να είναι εκείνος που εξασφάλισε μια θέση στην πεντάδα των Golden Globes, όπως και της Καλύτερης Ταινίας, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αρέσει και στην Ακαδημία.

Σε πρώτη ανάγνωση, ο Κούπερ «έφαγε» τη θέση του Λάνθιμου, αλλά, λοξοκοιτώντας πρόωρα προς τα Όσκαρ, μπορεί ο Σπάικ Λι να είναι εκείνος που εξασφάλισε μια θέση στην πεντάδα των Golden Globes, όπως και της Καλύτερης Ταινίας, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αρέσει και στην Ακαδημία. Και μπορεί το «BlacKkKlansman» να χωράει στη δεκάδα των Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλά στη σταθερή πεντάδα των σκηνοθετών, το στιλ του «The Favourite» είναι πιο πιθανό να ταιριάζει περισσότερο στα Όσκαρ.


Η συζήτηση που προκαλούν φέτος οι Χρυσές Σφαίρες είναι, και πάλι, ο πάγιος διαχωρισμός στις κατηγορίες της ταινίας και των πρώτων ρόλων σε δράμα και κωμωδία/μιούζικαλ. Από την υποψηφιότητα του ανεκδιήγητου «Τουρίστα» και τη βράβευση του «Martian» του Ρίντλεϊ Σκοτ ως κωμωδίας (ή μιούζικαλ, είναι στην κρίση του καθενός...), που στηλίτευσε σκωπτικά ακόμη και ο Βρετανός σκηνοθέτης της ταινίας από το βήμα του νικητή, η επιλογή για το πόσο κωμικές είναι μερικές εξόχως δραματικές ταινίες με ένα-δυο αστειάκια, προκαλεί αντιδράσεις και θυμηδία. Η αλήθεια είναι πως τα στούντιο είναι εκείνα που καλούνται να πάρουν την απόφαση και να υποβάλουν τις ταινίες τους, τηρώντας μίνιμουμ standards γύρω από το ύφος τους, καμιά φορά χωρίς να ρωτήσουν τους δημιουργικούς συντελεστές τους.

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
Οι Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχέρσαλα Άλι στο «Green Book»

Έτσι λοιπόν, φέτος, δυο ταινίες με πάρα πολλή μουσική στο DNA τους, το «A Star is Born» και το «Bohemian Rhapsody», υποβλήθηκαν ως δράματα από τη Warner και τη Fox αντίστοιχα, και κατάφεραν να πάρουν θέση στην πεντάδα, απέναντι από ένα κλασικό δράμα, το «If Beale Street Could Talk» του Μπάρι Τζένκινς (που έχει υποψηφιότητες επίσης στο Σενάριο και στον Β' Ρόλο για τη Ρετζίνα Κινγκ), μια υπερπεριπέτεια με εκπληκτικές κριτικές, τον «Μαύρο Πάνθηρα», καθώς και το «BlacKkKlansman», που αν μη τι άλλο, το χιούμορ του το είχε.

Αντίστοιχα, στην πεντάδα της κωμωδίας/μιούζικαλ, το «Vice» γίνεται το φαβορί, απέναντι στην πολυαναμενόμενη επιστροφή της «Mary Poppins», την ταινία του Λάνθιμου, που τη λες και μαύρη κωμωδία, αλλά δεν ξεχνάς την τραγική της πλευρά, το «Green Book» και... το «Crazy Rich Asians», το εισπρακτικό και διαπολιτιστικό φαινόμενο στην Αμερική, που δεν έχουμε δει, αλλά θα φανταζόμασταν άνετα στην κατηγορία της αντίπερα όχθης.

Η διαίσθηση μου λέει πως τα φαβορί στις δυο κατηγορίες είναι το «A Star is Born» και το «Vice», ταινίες που απουσίαζαν παντελώς από τις επιλογές των κριτικών της Νέας Υόρκης. Κι ενώ θα ήταν ώριμο να περιμένουμε τι έχουν να πουν και οι συνάδελφοί τους από το Λος Άντζελες, οι οποίοι μαντεύουν σωστότερα τα γούστα της δυτικής ακτής, λόγω γειτνίασης της νοοτροπίας, το πρώτο γενικό συμπέρασμα είναι ένας μεγάλος διαχωρισμός ως προς το καλλιτεχνικό και το πιο εμπορικό.

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
Η Έμιλι Μπλαντ είναι η νέα «Μέρι Πόπινς»

Στον κοινό παρονομαστή βρίσκεται το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, που έφυγε με τα βραβεία της καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το New York Film Critics Circle. Ενώ απέσπασε υποψηφιότητες για τη Σκηνοθεσία και το Σενάριο, αλλά και ως ξενόγλωσσο φιλμ στις Χρυσές Σφαίρες, απουσιάζει από την κορυφαία κατηγορία (Δράμα, ελπίζω) λόγω των εσωτερικών κανονισμών της Ένωσης, που προβλέπουν ρητά πως αν μια ταινία είναι μη αγγλόφωνη, δεν μπορεί να συναγωνιστεί ως Καλύτερη Ταινία.

Αυτό δεν συμβαίνει με τα Όσκαρ, όπου, μέχρι τώρα, 10 μη αγγλόφωνες ταινίες, από το «Ζ» και το «Φάνι και Αλέξανδρος», ως το «Amour» και τον «Ταχυδρόμο», έχουν «τρυπώσει» στην πεντάδα, αλλά καμία δεν έχει φύγει από την τελετή της Ακαδημίας με τη μεγάλη τιμή.

Συνεπώς, το «Roma» δεν επηρεάζεται από το τεχνητό σνομπάρισμα των Globes και διατηρεί ακέραιες τις φιλοδοξίες του για πρωτιά στα Όσκαρ, σε περίπτωση που το ρεύμα προς το «A Star is Born», το «Vice» και την «Ευνοούμενη» (αυτά δίνουν μπροστά τα προγνωστικά του γραφείου στοιχημάτων Gold Derby, μέχρι στιγμής) εμφανίσουν κάμψη. Ο Κουαρόν προβάλλει ως φαβορί για τη Σκηνοθεσία, σταθερά.

Στους ηθοποιούς, περιμένουμε μάχες, γιατί το τοπίο είναι κάπως θολό, σε σύγκριση με τον Γκάρι Όλντμαν και τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ που φάνηκε από νωρίς πως ξεχώριζαν, πέρυσι τέτοια εποχή. Στην κατηγορία του δράματος, οι δυο τραγουδιστές στις ταινίες τους, ο Κούπερ και ο Ρέμι Μάλεκ, ως Φρέντι Μέρκιουρι, είναι οι αντίπαλοι, με τον Γουίλεμ Νταφόου ως Βαν Γκογκ πριμοδοτημένο από το Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά κάπως αβοήθητο στη μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας, τον Λούκας Χέτζις με μια από τις δύο ταινίες στις οποίες ξεχώρισε φέτος, το «Boy Erased», και τον γιο του Ντένζελ, τον Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, να τους παρακολουθούν.

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
Ο Μπράντλεϊ Κούπερ και η Lady Gaga στο «A Star is Born»

Σε μια πεντάδα με ηχηρά ονόματα στην αντίστοιχη κατηγορία των γυναικών (Κίντμαν, Κλόουζ, Μελίσα Μακάρθι και Ρόζαμουντ Πάικ), η Lady Gaga φαίνεται να είναι το ακλόνητο φαβορί – το τέλειο βάφτισμα του πυρός από μια φιλική προς αυτήν Ένωση όπως οι Χρυσές Σφαίρες, για μια entertainment που βλέπει σοβαρά την υποκριτική.

Στους πρώτους ρόλους της «κωμωδίας», η Έμιλι Μπλαντ φαντάζει ως λογική επιλογή, με δεδομένο πως το αρχικό buzz για τη «Μέρι Πόπινς» είναι εξαιρετικό. Όμως, πώς μπορεί να αντιπαρέλθει την Ολίβια Κόλμαν, που ως Βασίλισσα Άννα στα χέρια του Γιώργου Λάνθιμου, ενδεχομένως να έδωσε την ερμηνεία της χρονιάς; Δίπλα τους, η αποκάλυψη της φετινής χρονιάς, η νεαρή Έζι Φίσερ από το «Eighth Grade» του Μπο Ντάρναμ, που δεν συγκίνησε αρκετά για να πλασαριστεί σε άλλες κατηγορίες. Μεγάλη έκπληξη, η απουσία της Ρετζίνα Χολ, που οι κριτικοί της Νέας Υόρκης επέλεξαν φέτος για τον δυναμικό της ρόλο στο «Support the Girls» (ένας πόντος μείον για το #metoo).

Στους δεύτερους ρόλους, ο Μαχέρσαλα Άλι θα διεκδικήσει τη Σφαίρα από τον Τιμοτέ Σαλαμέ, στο «Beautiful Boy», ενώ υπάρχει και ο Ρίτσαρντ Γκραντ με βραβείο από τη Νέα Υόρκη, και στις γυναίκες, όπου απουσιάζει η Τζούλια Ρόμπερτς για το «Ben is Back», τα πάντα είναι ανοιχτά: η Έιμι Άνταμς στο «Vice», διεκδικεί το πρώτο της βραβείο μετά από πολλές υποψηφιότητες και τη γενική παραδοχή πως πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της γενιάς της (είναι υποψήφια και στο τηλεοπτικό «Sharp Objects»), οι Στόουν και Βάις περιμένουν την ανατροπή, η Ρετζίνα Κινγκ έχει κι αυτή βραβείο από τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, ενώ η Κλερ Φόι είναι η μοναδική εκπρόσωπος του «First Man», που περίσσεψε από τις μεγάλες κατηγορίες, εκτός από τη μουσική του Τζάστιν Χέρβιτς.

Ένα από τα μεγαλύτερα φαβορί της βραδιάς είναι το κομμάτι «Shallow», η μεγάλη επιτυχία που αποτελεί το βασικό anthem στο «A Star is Born», ενώ εντύπωση μου προκαλεί πως κανένα από τα καινούρια τραγούδια που γράφτηκαν για τη «Μέρι Πόπινς» δεν βρήκε θέση στην πεντάδα – η μουσική του Μαρκ Σάιμαν, αντιθέτως, είναι υποψήφια, όπως και εκείνες του «Μαύρου Πάνθηρα», του «Isle of Dogs» (Ντεσπλά είναι αυτός...) και του «A Quiet Place», όχι όμως, δυστυχώς, και του «Σουσπίρια».

Δείτε αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες >>>

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σάρωσε ο Λάνθιμος - Δέκα βραβεία για το «The Favourite» στα British Independent Film Awards

Culture / Σάρωσε ο Λάνθιμος - Δέκα βραβεία για το «The Favourite» στα British Independent Film Awards

Tα διεθνή μίντια κάνουν λόγο για ρεκόρ συγκέντρωσης βραβείων στην ιστορία του θεσμού και υποκλίνονται στην τεράστια επιτυχία της ταινίας που κάθε μέρα επιβεβαιώνει πως είναι το απόλυτο οσκαρικό φαβορί.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ