(Ξανά) βλέποντας το Westworld

(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
3
(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
O Άντονι Χόπκινς και ο Τζόναθαν Νόλαν στα γυρίσματα της σειράς. Φωτο: John P. Johnson/Courtesy of HBO

Το Westworld είχε την τιμητική του αυτή την εβδομάδα καθώς το HBO παρουσίασε το πρώτο από τα πολλά επεισόδια, πολλών κύκλων, που φιλοδοξεί να έχει. Βασισμένο στην ομώνυμη ταινία του 1973 η οποία χρησιμοποιείται μόνο ως πρωτογενές υλικό από το ζεύγος Τζόναθαν Νόλαν και Λίσα Τζόι που σκοπεύουν να επεκτείνουν τον ψεύτικο κόσμο του πάρκου αναψυχής και να χτίσουν αρκετές υποπλοκές γύρω από την σχέση μηχανής και ανθρώπου. Παίζει πολύς και γνωστός κόσμος (Άντονι Χόπκινς, Εντ Χάρις, Έβαν Ρέιτσελ Γουντ, Τζέιμς Μάρσντεν, Τζέφρι Ράιτ ενδεικτικά), δείγμα του ότι το δίκτυο επενδύει πολλά και θέλει να δει όλον τον πλανήτη να μιλά γι' αυτό, όπως μιλά τώρα για το Game of Thrones. Τι σχέση έχουν όμως όλα αυτά με το φιλμ του Κράιτον και την επιστημονική φαντασία ως είδος γενικότερα;


Το Westworld ήταν ένα προσωπικό project του Κράιτον. Έγραψε ο ίδιος το σενάριο, καθώς ήθελε να μεταπηδήσει από τη συγγραφή βιβλίων στη σκηνοθεσία, το έστειλε σε όλα τα στούντιο και έγινε δεκτό μόνο στην MGM. Συμβιβάστηκε σε πολλά για να μπορέσει να το σκηνοθετήσει ο ίδιος, όμως σε γενικές γραμμές έβγαλε το αποτέλεσμα που ήθελε, ένα διασκεδαστικό παραμύθι, με λίγη ατζαμίδικη δράση, που έθετε πολύ καίρια ερωτήματα για την ολοένα και δυνατότερη σχέση του ανθρώπου με την τεχνολογία. Πρωταγωνίστρια είναι μια εταιρία, η Delos, που προσφέρει σε εύπορους πελάτες τη δυνατότητα να ζήσουν για λίγες ημέρες την ψευδαίσθηση πως βρίσκονται σε διαφορετική εποχή, φτιάχνοντας αντίστοιχα θεματικά πάρκα, γεμάτα ανθρωποειδή. Το Westworld που αναβιώνει το όνειρο του μέσου αμερικάνου, να γίνει καουμπόης και ήρωας της άγριας Δύσης, είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός όμως όλα στραβώνουν όταν τα ανθρωποειδή για άγνωστο λόγο μετατρέπονται σε φονικές μηχανές. Ειδικότερα το εξής ένα του πιστολέρο, με τον Γιουλ Μπρίνερ να μοιάζει πως έχει ξεπηδήσει από το Magnificent Seven που είχε κάνει λίγα χρόνια πριν και να μετατρέπεται σε έναν από τους πιο σιωπηλούς και τρομακτικούς villains που είδε το σινεμά.

H βασική ιδέα του Westworld εξαντλείται στο πρώτο επεισόδιο, καθώς είναι τόσο θεμελιώδης και συγκροτημένη που δεν χρειάζεται σκηνοθετικές φιοριτούρες για να ειπωθεί. Όταν όμως ο στόχος είναι ένα σύνολο από επεισόδια, που πρέπει να κρατήσουν το κοινό σε εγρήγορση για μερικά χρόνια, τότε το σύμπαν της ταινίας υποχωρεί και δίνει τη θέση του στα κέφια των σεναριογράφων.


Στην ταινία, τα ανθρωποειδή τρελαίνονται από κάποιο λάθος που δεν διερευνάται περισσότερο. Για τον Κράιτον δεν υπήρχε λόγος για κάτι τέτοιο, καθώς το πιο σημαντικό θέμα γι' αυτόν ήταν η (μη) απόφαση της εταιρίας για το κλείσιμο του πάρκου, όταν φάνηκαν οι πρώτες ενδείξεις. Ουσιαστικά το σφάλμα στα ανθρωποειδή, μια δηλαδή πολύ απλή σεναριακή ανατροπή, φτάνει για να στηρίξει την ταινία, γιατί αυτό δεν συμβαίνει στο πρώτο δεκάλεπτο αλλά κάπου μετά τη μέση της. Και τι γίνεται στο προηγούμενο διάστημα; Πρωταγωνιστεί το ίδιο το σύμπαν της ταινίας, μέσω της περιγραφής του. Στην επιστημονική φαντασία άλλωστε, δεν είναι το σασπένς, οι δολοπλοκίες και οι ανατροπές που θα μετατρέψουν μια ταινία σε κλασική, αλλά επιλογή του περιβάλλοντος, εντός ή εκτός Γης, στο παρόν ή στο μέλλον. Ο Κράιτον έβαλε για τίτλο το ίδιο το όνομα του πάρκου και για την περισσότερη ώρα, σε μια διευρυμένη εισαγωγή, απλά το περιγράφει. Εκεί είναι και το μυστικό της επιτυχίας του, αφού χωρίς φαινομενικά να συμβαίνει κάτι, θέτει τα ερωτήματα για ποιο λόγο ένας άνθρωπος επιλέγει να ζήσει αληθοφανείς ψευδαισθήσεις και αν υπάρχει κάποιο ηθικό όριο από πλευράς πελατών και εταιρίας σε όσα συμβαίνουν μέσα στο πάρκο. Μόλις ολοκληρώσει με αυτό το κομμάτι, ένα σφάλμα στο πρόγραμμα είναι υπεραρκετό για να συνεχίσει και να ολοκληρώσει το έργο του.

(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
O Γιουλ Μπρίνερ στην ταινία Westworld υπήρξε ένας από τους πιο σιωπηλούς και τρομακτικούς villains που είδε το σινεμά.


Αυτή η τεχνική στην αφήγηση φυσικά δεν ήταν καινούρια τότε. Από τις πρώτες ακόμη κινηματογραφικές απόπειρες στην επιστημονική φαντασία, η σχεδίαση του κόσμου στον οποίο ξετυλίγεται μια πλοκή είχε μεγαλύτερη σημασία από την ίδια τη πλοκή, έστω και για λόγους εντυπωσιασμού. Στο κλασικό Forbidden Planet για παράδειγμα, οι ήρωες για αρκετή ώρα, να το πω απλοϊκά, πατούν κουμπιά. Φιλοξενούνται σε έναν μακρινό πλανήτη με τεχνολογίες πέρα από τη φαντασία μας και αυτή η φιλοξενία (μέχρι να αρχίσουν τα προβλήματα) γίνεται σχεδόν το μισό μέρος της ταινίας, με ξεναγήσεις και επίδειξη από την πλευρά της παραγωγής ειδικών εφέ, αφού ο σκοπός ήταν ο οπτικός εντυπωσιασμός για τα μη συνηθισμένα σε τέτοια θεάματα μάτια των θεατών που θα τους εξάρει τη φαντασία για τα βάθη του διαστήματος. Ο ίδιος ο Κράιτον τελειοποίησε αυτή την ιδέα πολύ αργότερα, όταν έγραψε το Jurassic Park, που δομικά δεν έχει διαφορές με το Westworld, αλλά εκεί βρήκε και τον τέλειο σκηνοθέτη (τον Σπίλμπεργκ) για να το μετουσιώσει σε υπερθέαμα. Μέχρι να συμβεί το σφάλμα, οι επισκέπτες του πάρκου ξεναγούνται παντού, βλέπουν μέχρι και ντοκιμαντέρ σε μια μίνι κινηματογραφική αίθουσα για το τι συμβαίνει εκεί, έχοντας σχεδόν παρόμοιο ρόλο με αυτόν του θεατή – ακόμη και το logo του πάρκου και το merchandising που βλέπουν, είναι αυτό που θα έβλεπε ο θεατής πριν μπει στην αίθουσα. Και το ερώτημα που έχουν μεταφέρεται ευκολότερα και σε εμάς, πόσοι, ποιοι και γιατί θα πλήρωναν για να είναι πλάι σε ζωντανούς δεινόσαυρους;

Τι από αυτά βλέπουμε στο καινούριο Westworld; Τίποτα, και είναι λογικό. Δεν φταίνε οι συντελεστές, αλλά η φόρμα και οι ίδιοι οι σκοποί του project. Όπως αναμενόταν, η βασική ιδέα του Westworldεξαντλείται στο πρώτο επεισόδιο, καθώς είναι τόσο θεμελιώδης και συγκροτημένη που δεν χρειάζεται σκηνοθετικές φιοριτούρες για να ειπωθεί. Όταν όμως ο στόχος είναι ένα σύνολο από επεισόδια, που πρέπει να κρατήσουν το κοινό σε εγρήγορση για μερικά χρόνια, τότε το σύμπαν της ταινίας υποχωρεί και δίνει τη θέση του στα κέφια των σεναριογράφων. Ήδη άνοιξαν αρκετές υποπλοκές και είναι εμφανές ότι θα ανοίξουν άλλες τόσες όσο παρατείνεται η σειρά. Η φόρμα λοιπόν επιτάσσει περισσότερη ίντριγκα, λιγότερη επιστημονική φαντασία και μάλλον ακόμη λιγότερη ουσία. Ο Νόλαν σίγουρα έχει το ταλέντο να παίξει αφηγηματικά με τον χρόνο και αυτό θα χρειαστεί στην προσέγγιση που ακολουθεί, καθώς εδώ τα ανθρωποειδή του αρχίζουν να έχουν συνείδηση της ύπαρξής τους με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μέσα τους μνήμες και υποσυνείδητο, χάνοντας ορισμένες φορές την αίσθηση του πραγματικού χρόνου. Όμως θα πρέπει να φροντίζει, όπως ήδη κάνει, να κρατά πεινασμένο το κοινό, δίνοντάς του την υπόσχεση για κάτι καινούριο σε κάθε επεισόδιο και η ισορροπία ανάμεσα στο ουσιωδες περιεχόμενο και την σεναριακή φλυαρία είναι δύσκολο να κρατηθεί.

(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
Ο Κράιτον έβαλε για τίτλο το ίδιο το όνομα του πάρκου και για την περισσότερη ώρα, σε μια διευρυμένη εισαγωγή, απλά το περιγράφει.


Βέβαια, αν το κοινό ανταποκρίνεται και παρακολουθεί, ποστάρει, γεμίζει όλες τις οθόνες με νέα meme, φτιάχνει νέα είδωλα, αναρωτιέσαι που βρίσκεται το λάθος. Για μένα εντοπίζεται στην αδιαφορία τέτοιων δημιουργιών για την διαχρονικότητά τους, καθώς παράγονται βιαστικά με σκοπό να καταναλωθούν βιαστικά και να πεταχτούν όπως τα ανθρωποειδή της σειράς σε μια αποθήκη. Σε μια σκηνή μάλιστα του πρώτου επεισοδίου, ο Νόλαν κάνει μάλλον την πλάκα του με αυτό, βάζοντας τον Χόπκινς (δημιουργό του πάρκου) να συνομιλεί με ένα παλιό δημιούργημά του και οι 2 τους να συμφωνούν πως «δεν τα κάνουν πια τόσο καλά». Το Westworld αποτέλεσε, 43 χρόνια μετά, πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία μιας πολύ ακριβής παραγωγής. Θα μπορούσε άραγε αυτή η σειρά να κάνει το ίδιο για οποιαδήποτε μορφή θεάματος υπάρχει το 2059; Επίσης, συμπτωματικά την ώρα που γράφονταν αυτό το κείμενο, έβλεπα την είδηση πως θα μετατραπεί σε σειρά το Eternal Sunshine of the Spotless Mind, δείγμα μιας γενικότερης δημιουργικής κρίσης που υπάρχει και στην τηλεόραση. Πλέον, τα ακριβά remakes κατευθύνονται στις αίθουσες και τα φθηνότερα στην TV και τις ψηφιακές πλατφόρμες. Φρέσκες ιδέες κανείς;

(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Μάρσντεν και η Έβαν Ρέιτσελ Γουντ πρωταγωνιστούν στη νέα σειρά του HBO.
(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
Θάντι Νιούτον
(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
Άντονι Χόπκινς
(Ξανά) βλέποντας το Westworld Facebook Twitter
Σκηνή από τη σειρά

Οθόνες
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ