Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Η δίκη του Αδόλφου Άιχμαν
Ένα οπτικό αφήγημα του Σπύρου Στάβερη | 16.2.2017
Πριν 56 χρόνια, άρχιζε η δική του πρώην συνταγματάρχη των SS και κύριου εκτελεστή του σχεδίου της εξόντωσης του Εβραϊκού λαού στις χώρες του ΙΙΙ Ράιχ, Αδόλφου Άιχμαν. Η πολύκροτη αυτή δίκη που ονομάστηκε "δεύτερη Νυρεμβέργη", κράτησε 8 μήνες και κατέληξε στην θανατική καταδίκη του Άιχμαν. Ήδη από το 1939, ο Άιχμαν είχε αποδείξει τις ικανότητες του στη μαζική εκτόπιση των Εβραίων της Αυστρίας. Από το 1942 μέχρι το 1945, ορίστηκε "αρχιτέκτονας της τελικής λύσης", σχεδιάζοντας και οργανώνοντας τη μεταφορά των Εβραίων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Υπερηφανευόταν ότι είχε οδηγήσει στο θάνατο πέντε εκατομμύρια Εβραίους. Μετά τον πόλεμο, βρήκε καταφύγιο στην Αργεντινή χάρη στη συνενοχή εκκλησιαστικών κυκλωμάτων και αμερικάνικων μυστικών υπηρεσιών. Εκεί τον εντόπισε το 1959 η Μοσσάντ που οργάνωσε και την απαγωγή του, δίνοντας έτσι στην κυβέρνηση του Μπεν Γκουριόν την ευκαιρία να επιχειρήσει μια "κάθαρση" που θα ενίσχυε την εθνική ενότητα του κράτους του Ισραήλ.
Η είσοδος του στρατοπέδου του Birkenau (Auschwitz II).
H "Ράμπα του Θανάτου". Στο βάθος, οι καπνοδόχοι ανήκουν στα κρεματόρια ΙΙ και ΙΙΙ.
"Ήμουν στο στρατόπεδο του Bergen-Belsen όταν είδα αυτό το ραχητικό ανθρωπάκι που κούτσαινε και ήταν σφιγμένο μέσα στη στολή του, να έρχεται και να επιθεωρεί το στρατόπεδο. Τον είδα, αυτόν τον τρομερό δήμιο, να περπατάει περήφανος και να κοιτάει με ένα βλέμμα γεμάτο περιφρόνηση τους εξουθενωμένους ηλικιωμένους και τους ημιθανείς εφήβους" (από την κατάθεση του Ivo Goldberg).
Η δίκη άρχισε στην Ιερουσαλήμ στις 11 Απριλίου του 1961.
Στιγμιότυπο από τη δίκη του Άιχμαν
Λιποθυμία του μάρτυρα Yehiel Dinur Katzetnik στην αίθουσα του δικαστηρίου.
Η φιλόσοφος Hannah Arendt παρακολούθησε τη δίκη ως απεσταλμένη του αμερικανικού περιοδικού New Yorker. Εκεί θα διατυπώσει την άποψη της περί "κοινοτοπίας του κακού", εστιάζοντας στη γραμμή υποστήριξης του Άιχμαν που παρίστανε μέχρι το τέλος τον ιδεαλιστή που εκτελούσε διαταγές.
Ο Άιχμαν στο κελί του. Οι 22 φρουροί που επιλέχθηκαν δεν έπρεπε να έχουν καμία συγγένεια με θύματα των στρατοπέδων προς αποφυγή εκδικητικών πράξεων εις βάρος του κρατουμένου.
Ιατρική εξέταση στη φυλακή.
Κρατούμενος - πρότυπο στη φυλακή της Χάιφα. Καταδικάστηκε σε θάνατο στις 11 Δεκ. του 1961 και απαγχονίστηκε την 1η Ιουνίου του 1962. Ο Shalom Najar, ο δήμιος του, περιέγραψε αργότερα τις τελευταίες στιγμές του Άιχμαν στην αυλή της φυλακής : "Ήμασταν εκεί μόνο ο Άιχμαν κι εγώ. Στεκόμουν στο ένα μέτρο απέναντι του και τον κοιτούσα στα μάτια. Αρνήθηκε να του καλύψω τα μάτια και φορούσε ακόμη τις συνηθισμένες καρό παντόφλες του. Τράβηξα το μοχλό και έπεσε, αιωρούμενος στην άκρη του σχοινιού". Οι στάχτες του σκορπίστηκαν, σύμφωνα με την τελευταία του επιθυμία, στη Μεσόγειο, αλλά έξω από τα χωρικά ύδατα του Ισραήλ, για να μην τα "μολύνουν".
Το 1948, όταν κρυβόταν στη Γερμάνια με την ιδιότητα του κτηνοτρόφου.
To έγγραφο που του προμήθευσε το δίκτυο του επισκόπου Alois Hudal -ένα από τα κύρια δίκτυα φυγάδευσης Γερμανών εγκληματιών πολέμου- για να κρυφτεί με το όνομα Riccardo Klement στην Αργεντινή.
Στο κατάστρωμα του πλοίου, ταξιδεύοντας προς Αργεντινή (1950).
Ο "Riccardo Klement" στο Buenos Aires.
Στη Βιέννη το 1939, προγραμματίζοντας τον εκτοπισμό των Εβραίων της Αυστρίας με τον ανώτερο του Herbert Hagen και τον Εβραίο δικηγόρο Joseph Lowenherz. Ο Άιχμαν συνέλαβε τότε την ιδέα της απελευθέρωσης των Εβραίων προυχόντων για να εξασφαλίσει τη συνεργασία τους.
Απόβαση από ένα τρένο."Alle heraus (όλοι έξω)!" "Alles dort lassen (όλα τα πράγματα να μείνουν στο βαγόνι)!" "Η πρώτη διαταγή μας άρεσε, γιατί θα μπορούσαμε επιτέλους να αναπνεύσουμε. Η δεύτερη όμως μας άφησε εμβρόντητους. Τι σήμαινε αυτό το "όλα"; Όλες τις αποσκευές ; Και τα ζεστά ρούχα για το χειμώνα ; Και τα φάρμακα; Και τις οικογενειακές φωτογραφίες ;"
Γυναίκες με τα παιδιά τους. Από τότε που ένα μεγάλο μέρος του ανδρικού εβραϊκού πληθυσμού προοριζόταν για καταναγκάστηκα έργα -κυρίως στην Ουκρανία, οι γυναίκες επωμίζονταν το καθήκον να οδηγήσουν την οικογένεια τους στο γκέτο κι από εκεί στα στρατόπεδα του θανάτου.
Οι άνδρες, οι γυναίκες και οι ηλικιωμένοι χωρίζονται σε ξεχωριστές ομάδες από τη στιγμή της άφιξης τους.
"Με χώρισαν από τη μητέρα μου χωρίς να μπορέσω να τη φιλήσω, ούτε εκείνη, ούτε τα δίδυμα αδέρφια μου, ούτε το μικρό μου αδερφό Valentin. Πώς να φανταστώ την ώρα που την έβλεπα να απομακρύνεται, ότι την παρακολουθούσα να οδεύει προς το τελευταίο της ταξίδι."
Ομάδα γυναικών που επιλέχτηκαν για την καταναγκαστική εργασία.
"Η τελευταία στάση της ζωής τους". Λίγες δεκάδες μέτρα πιο μακριά, πίσω από τα δέντρα, τους περιμένουν τα κρεματόρια. Κάθε μέρα, 10.000 άνθρωποι οδηγούνταν στο θάνατο.
Η "κοινοτοπία του κακού".
Μια ανάπαυλα διπλά στους θαλάμους αέριων.
Οι φωτογραφίες του στρατοπέδου Auschwitz-Birkenau προέρχονται από την έκδοση του Birkenau State Museum και τα σχόλια απο τη διήγηση του Oliver Lustig, ενός από τους επιζώντες.
test
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης: Από «κλέφτης», συνιδρυτής της Νεότερης Ελλάδας
Μία από τις πιο αναγνωρίσιμες αλλά και συναρπαστικές φιγούρες του 1821, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης γεννήθηκε σαν σήμερα το 1770 «εις ένα δένδρο αποκάτω».
Μία όμορφη μικρή ξεχασμένη αυγή
Μιχάλης Σωτηρόπουλος: «Για να κατανοήσουμε καλύτερα το ’21 ως λαός χρειαζόμαστε ένα στρίψιμο της βίδας»
Μια πολύπλευρη συζήτηση με έναν νέο ιστορικό για την Ελληνική Επανάσταση αλλά και την ιστορική επιστήμη γενικότερα με αφορμή τη σημερινή επέτειο της 25ης Μαρτίου.
Το 1821 από την οθωμανική σκοπιά: Mια διαφωτιστική συζήτηση
Οι «Οθωμανικές αφηγήσεις για την Ελληνική Επανάσταση» των Σοφίας Λαΐου και Μαρίνου Σαρηγιάννη φωτίζουν μια άγνωστη στο ευρύ κοινό πλευρά των γεγονότων. Μιλήσαμε μαζί τους.
Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών
Μέσα από το ψηφιακό αρχείο της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών μπορείτε να θαυμάσετε εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα αλλά και ανασκαφικά δελτία (ημερολόγια), φωτογραφίες και σχέδια από τις αρχαιολογικές έρευνες της Σχολής στην Αρχαία Κόρινθο από το 1896 μέχρι και σήμερα
Από την επιδημία πανώλης επί Καποδίστρια, το 1828, στον κορωνοϊό του 2020
Όταν ο Καποδίστριας ήρθε αντιμέτωπος με μια επιδημία πανώλης ζήτησε από τους πολίτες να μπουν σε καραντίνα και έκλεισε τις εκκλησίες.
Ανθεστήρια, η μεγάλη γιορτή της άνοιξης
Κάθε χρόνο στις αρχές του Μάρτη οι αρχαίοι Έλληνες γιόρταζαν επί τρεις μέρες την αναγέννηση της φύσης προς τιμήν του Λιμναίου Διονύσου και του Χθόνιου Ερμή, κάνοντας ταυτόχρονα ανάκληση στις ψυχές των νεκρών.
Το νόημα της χειραψίας
Ο κορωνοϊός διαταράσσει μια πανάρχαια συνήθεια με ρίζες από την αρχαία Ελλάδα μέχρι τις αμερικάνικες σέχτες
Ποιος πραγματικά δολοφόνησε τον Ιουλίο Καίσαρα στις 15 Μαρτίου του 44 π.Χ.;
Σαν σήμερα, στις Ειδούς του Μαρτίου, ο Ιούλιος Καίσαρας πέφτει νεκρός από 23 μαχαιριές στη συνέλευση της Συγκλήτου, σε μια δολοφονία που άλλαξε τη ροή της ιστορίας.
Ποιος ήταν ο Καρλ Μαρξ;
Ο συγγραφέας του «Κεφαλαίου» και του «Κομμουνιστικού Μανιφέστου» που πέθανε σαν σήμερα το 1883 παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος τόσο για τις αναλύσεις και τις προβλέψεις όσο και για τις αστοχίες του, ιδίως δε για το πάθος του να αλλάξει τον κόσμο.
 H σπάνια συλλογή από Κινέζικες πορσελάνες του Μουσείου Μπενάκη στο LIFO.gr
Φωτογραφίσαμε τα αριστουργήματα κινεζικής κεραμικής από την ιστορικής σημασίας συλλογή του Γεώργιου Ευμορφόπουλου
Όταν αποσπάστηκαν οι αρχαιότητες από τον σταθμό μετρό της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη - και κανείς δεν αντέδρασε
Οι αρχαιότητες που αποσπάστηκαν από τον σταθμό μετρό της Αγίας Σοφίας είναι πιο σημαντικές για την υστερορωμαϊκή και βυζαντινή Θεσσαλονίκη από τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου. Όμως κανείς δεν αντέδρασε.
Υπατία, η γυναίκα - σύμβολο της ισότητας που λάτρεψε την επιστήμη
Σαν σήμερα, στις 8 Μαρτίου του 415 μ.Χ., πεθαίνει με μαρτυρικό τρόπο η Ελληνίδα νεοπλατωνική φιλόσοφος, μαθηματικός και αστρονόμος Υπατία
Δωδώνη 2020, κάτω από τον χιονισμένο Τόμαρο
Aπό τον Σπύρο Στάβερη
Τρισδιάστατη ξενάγηση στην Αρχαία Αθήνα από τον digital artist Δημήτρη Τσαλκάνη
Ο digital artist Δημήτρης Τσαλκάνης μάς μιλά για τις τρισδιάστατες αναπαραστάσεις του με την Αρχαία Αθήνα.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή