Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Η δίκη του Αδόλφου Άιχμαν
Ένα οπτικό αφήγημα του Σπύρου Στάβερη | 16.2.2017
Πριν 56 χρόνια, άρχιζε η δική του πρώην συνταγματάρχη των SS και κύριου εκτελεστή του σχεδίου της εξόντωσης του Εβραϊκού λαού στις χώρες του ΙΙΙ Ράιχ, Αδόλφου Άιχμαν. Η πολύκροτη αυτή δίκη που ονομάστηκε "δεύτερη Νυρεμβέργη", κράτησε 8 μήνες και κατέληξε στην θανατική καταδίκη του Άιχμαν. Ήδη από το 1939, ο Άιχμαν είχε αποδείξει τις ικανότητες του στη μαζική εκτόπιση των Εβραίων της Αυστρίας. Από το 1942 μέχρι το 1945, ορίστηκε "αρχιτέκτονας της τελικής λύσης", σχεδιάζοντας και οργανώνοντας τη μεταφορά των Εβραίων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Υπερηφανευόταν ότι είχε οδηγήσει στο θάνατο πέντε εκατομμύρια Εβραίους. Μετά τον πόλεμο, βρήκε καταφύγιο στην Αργεντινή χάρη στη συνενοχή εκκλησιαστικών κυκλωμάτων και αμερικάνικων μυστικών υπηρεσιών. Εκεί τον εντόπισε το 1959 η Μοσσάντ που οργάνωσε και την απαγωγή του, δίνοντας έτσι στην κυβέρνηση του Μπεν Γκουριόν την ευκαιρία να επιχειρήσει μια "κάθαρση" που θα ενίσχυε την εθνική ενότητα του κράτους του Ισραήλ.
Η είσοδος του στρατοπέδου του Birkenau (Auschwitz II).
H "Ράμπα του Θανάτου". Στο βάθος, οι καπνοδόχοι ανήκουν στα κρεματόρια ΙΙ και ΙΙΙ.
"Ήμουν στο στρατόπεδο του Bergen-Belsen όταν είδα αυτό το ραχητικό ανθρωπάκι που κούτσαινε και ήταν σφιγμένο μέσα στη στολή του, να έρχεται και να επιθεωρεί το στρατόπεδο. Τον είδα, αυτόν τον τρομερό δήμιο, να περπατάει περήφανος και να κοιτάει με ένα βλέμμα γεμάτο περιφρόνηση τους εξουθενωμένους ηλικιωμένους και τους ημιθανείς εφήβους" (από την κατάθεση του Ivo Goldberg).
Η δίκη άρχισε στην Ιερουσαλήμ στις 11 Απριλίου του 1961.
Στιγμιότυπο από τη δίκη του Άιχμαν
Λιποθυμία του μάρτυρα Yehiel Dinur Katzetnik στην αίθουσα του δικαστηρίου.
Η φιλόσοφος Hannah Arendt παρακολούθησε τη δίκη ως απεσταλμένη του αμερικανικού περιοδικού New Yorker. Εκεί θα διατυπώσει την άποψη της περί "κοινοτοπίας του κακού", εστιάζοντας στη γραμμή υποστήριξης του Άιχμαν που παρίστανε μέχρι το τέλος τον ιδεαλιστή που εκτελούσε διαταγές.
Ο Άιχμαν στο κελί του. Οι 22 φρουροί που επιλέχθηκαν δεν έπρεπε να έχουν καμία συγγένεια με θύματα των στρατοπέδων προς αποφυγή εκδικητικών πράξεων εις βάρος του κρατουμένου.
Ιατρική εξέταση στη φυλακή.
Κρατούμενος - πρότυπο στη φυλακή της Χάιφα. Καταδικάστηκε σε θάνατο στις 11 Δεκ. του 1961 και απαγχονίστηκε την 1η Ιουνίου του 1962. Ο Shalom Najar, ο δήμιος του, περιέγραψε αργότερα τις τελευταίες στιγμές του Άιχμαν στην αυλή της φυλακής : "Ήμασταν εκεί μόνο ο Άιχμαν κι εγώ. Στεκόμουν στο ένα μέτρο απέναντι του και τον κοιτούσα στα μάτια. Αρνήθηκε να του καλύψω τα μάτια και φορούσε ακόμη τις συνηθισμένες καρό παντόφλες του. Τράβηξα το μοχλό και έπεσε, αιωρούμενος στην άκρη του σχοινιού". Οι στάχτες του σκορπίστηκαν, σύμφωνα με την τελευταία του επιθυμία, στη Μεσόγειο, αλλά έξω από τα χωρικά ύδατα του Ισραήλ, για να μην τα "μολύνουν".
Το 1948, όταν κρυβόταν στη Γερμάνια με την ιδιότητα του κτηνοτρόφου.
To έγγραφο που του προμήθευσε το δίκτυο του επισκόπου Alois Hudal -ένα από τα κύρια δίκτυα φυγάδευσης Γερμανών εγκληματιών πολέμου- για να κρυφτεί με το όνομα Riccardo Klement στην Αργεντινή.
Στο κατάστρωμα του πλοίου, ταξιδεύοντας προς Αργεντινή (1950).
Ο "Riccardo Klement" στο Buenos Aires.
Στη Βιέννη το 1939, προγραμματίζοντας τον εκτοπισμό των Εβραίων της Αυστρίας με τον ανώτερο του Herbert Hagen και τον Εβραίο δικηγόρο Joseph Lowenherz. Ο Άιχμαν συνέλαβε τότε την ιδέα της απελευθέρωσης των Εβραίων προυχόντων για να εξασφαλίσει τη συνεργασία τους.
Απόβαση από ένα τρένο."Alle heraus (όλοι έξω)!" "Alles dort lassen (όλα τα πράγματα να μείνουν στο βαγόνι)!" "Η πρώτη διαταγή μας άρεσε, γιατί θα μπορούσαμε επιτέλους να αναπνεύσουμε. Η δεύτερη όμως μας άφησε εμβρόντητους. Τι σήμαινε αυτό το "όλα"; Όλες τις αποσκευές ; Και τα ζεστά ρούχα για το χειμώνα ; Και τα φάρμακα; Και τις οικογενειακές φωτογραφίες ;"
Γυναίκες με τα παιδιά τους. Από τότε που ένα μεγάλο μέρος του ανδρικού εβραϊκού πληθυσμού προοριζόταν για καταναγκάστηκα έργα -κυρίως στην Ουκρανία, οι γυναίκες επωμίζονταν το καθήκον να οδηγήσουν την οικογένεια τους στο γκέτο κι από εκεί στα στρατόπεδα του θανάτου.
Οι άνδρες, οι γυναίκες και οι ηλικιωμένοι χωρίζονται σε ξεχωριστές ομάδες από τη στιγμή της άφιξης τους.
"Με χώρισαν από τη μητέρα μου χωρίς να μπορέσω να τη φιλήσω, ούτε εκείνη, ούτε τα δίδυμα αδέρφια μου, ούτε το μικρό μου αδερφό Valentin. Πώς να φανταστώ την ώρα που την έβλεπα να απομακρύνεται, ότι την παρακολουθούσα να οδεύει προς το τελευταίο της ταξίδι."
Ομάδα γυναικών που επιλέχτηκαν για την καταναγκαστική εργασία.
"Η τελευταία στάση της ζωής τους". Λίγες δεκάδες μέτρα πιο μακριά, πίσω από τα δέντρα, τους περιμένουν τα κρεματόρια. Κάθε μέρα, 10.000 άνθρωποι οδηγούνταν στο θάνατο.
Η "κοινοτοπία του κακού".
Μια ανάπαυλα διπλά στους θαλάμους αέριων.
Οι φωτογραφίες του στρατοπέδου Auschwitz-Birkenau προέρχονται από την έκδοση του Birkenau State Museum και τα σχόλια απο τη διήγηση του Oliver Lustig, ενός από τους επιζώντες.
test
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βερολίνο, Δημοκρατία της Βαϊμάρης: κοκαΐνη, ξενύχτια, ασυλλόγιστο σεξ και στο βάθος οι ναζί
Στο βιβλίο του Norman Ohler «Υπερδιέγερση, Τα ναρκωτικά στο Τρίτο Ράιχ», που μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, η γκλάμορους ντέκα της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και το Βερολίνο της δεκαετίας του '20, ζωγραφίζονται με τα πιο ζωηρά, εξπρεσιονιστικά χρώματα.
Ο ομοφυλοφιλικός έρωτας στην αρχαία Ελλάδα είχε πολλές, διαφορετικές εκδοχές
Μια ομιλία του ιστορικού Τζέιμς Ντέιβιντσον, συγγραφέα του ριζοσπαστικού βιβλίου «Οι Έλληνες και ο ελληνικός έρως», ρίχνει ακόμα περισσότερο φως στο πολυσύνθετο ζήτημα της ομοφυλοφιλίας στην αρχαία Ελλάδα.
Πώς με αφορμή την Ολυμπιάδα, η Αθήνα έγινε μια επιτηρούμενη πόλη όπου σε παρακολουθούν από παντού
Και πώς η Ελλάδα αγόρασε έναντι 1,2 δις δολαρίων το σύστημα «καθολικής παρακολούθησης» C4i που όχι μόνο δεν λειτούργησε ποτέ επαρκώς, αλλά χρησιμοποιήθηκε ως εικονικό έργο, δηλαδή ως πύλη διόδου χρημάτων για πληρωμές συμβούλων, δωροδοκίες κ.λπ.
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν
Ένα σπάνιας ομορφιάς οδοιπορικό στο εμβληματικό μνημείο της ιρανικής ερήμου κατ' αποκλειστικότητα στο LIFO.gr
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο
Μία έκθεση στο Βρετανικό μουσείο επιχειρεί να καταδείξει ότι η αποικιοκρατία δεν είναι μόνο υπόθεση γεωγραφική, αλλά και καλλιτεχνική.
Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος: «Είμαστε μια κοινωνία που μυξοκλαίμε και παίζουμε τις drama queens για να μας προσέξουν»
Ο αναπληρωτής καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και γραμματέας σύνταξης της «Νέας Εστίας» μιλά στη LiFO με αφορμή το νέο του βιβλίο «Φάσεις και αντιφάσεις του ελληνικού κράτους στον 20ό αιώνα, 1910-2001».
Τα κάπως ασυνάρτητα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς είναι ένα δειλό τραγούδι αγάπης
Λύνοντας μια απορία που με έτρωγε από παιδί.
Οι λιγάκι εκκεντρικές μέρες της Ισιδώρας Ντάνκαν στην Αθήνα του 1903
Το θυελλώδες πέρασμα από την Αθήνα της γυναίκας που άλλαξε την ιστορία του χορού και αγαπούσε τόσο την αρχαία Ελλάδα ώστε να κυκλοφορεί με χιτώνες και σανδάλια. Με σπάνιες φωτογραφίες.
Μεσαιωνικές συμβουλές για ένα επιτυχημένο ρεβεγιόν
Από το μπλογκ γάλλων ιστορικών του Μεσαιώνα "Actuel Moyen Age"
Ο Ρόντρικ Μπήτον ευελπιστεί ότι οι εορτασμοί του 2021 θα διαλύσουν τους μύθους της εθνικής μας αφήγησης
Αποκλειστική συνέντευξη με τον αειθαλή φιλέλληνα Ρόντρικ Μπήτον, τον κορυφαίο Βρετανό νεοελληνιστή και καθηγητή Σύγχρονης Ελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας, με αφορμή τη συμμετοχή του στην Επιτροπή «Ελλάδα 2021».
Οι διαχρονικές χειμωνιάτικες γιορτές των Αθηναίων
Τα «Χριστούγεννα» και η «Πρωτοχρονιά» ήταν μεγάλες γιορτές των Αθηναίων πολύ πριν από τη γέννηση του Χριστού.
Οι 10 σπουδαιότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις στην Ελλάδα τη δεκαετία 2010-2019
Είτε επρόκειτο για τυχαίο εύρημα είτε για προϊόν συστηματικής ανασκαφής, οι συγκεκριμένες ανακαλύψεις άλλαξαν το αρχαιολογικό τοπίο όπως το ξέραμε.
Οι ανασκαφές στο μετρό Θεσσαλονίκης φέρνουν στο φως αριστουργήματα
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που αποκαλύπτονται οδηγούν τον επισκέπτη σ' ένα ταξίδι στον χρόνο, στη Θεσσαλονίκη του χτες, της ρωμαϊκής και βυζαντινής περιόδου
Η σύγκρουση για τις αρχαιότητες στο μετρό της Θεσσαλονίκης: Ποιες είναι, τι λένε οι εμπλεκόμενοι
Τι λένε στη LiFO η αρχαιολόγος και πρώην γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας
Περσέπολις 1971: To φαραωνικό πάρτι του Σάχη της Περσίας που κατέληξε στην ατιμωτική εξορία του
Ένα βιβλίο των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης διεκτραγωδεί την folie de grandeur που οδήγησε στην Ιρανική Επανάσταση.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή