Το θρυλικό Αpostrophes

 

 [Από τον Θανάση Χαραμή]

 

Aν σήμερα κάποιος φιλόδοξος παραγωγός παρουσίαζε πρόταση σε οποιοδήποτε ελληνικό ή ξένο τηλεοπτικό κανάλι, για talk show αφιερωμένο στη λογοτεχνία και με καλεσμένους συγγραφείς, το πιθανότερο είναι πως δυστυχώς θα έβλεπε την πόρτα της εξόδου γρήγορα και χωρίς διαπραγματεύσεις.

 

Και όμως κάποτε υπήρξε μια εκπομπή που όχι απλά στηρίχτηκε και ισορρόπησε πάνω σε αυτό το concept αλλά γνώρισε και τεράστια επιτυχία.

 

Το Αpostrophes είναι ίσως η μοναδική εκπομπή η οποία έχει φιλοξενήσει μέσα στα δεκαπέντε χρόνια ζωής της τόσα ονόματα -θρύλους.

 

Από τα στούντιο της Γαλλικής τηλεόρασης και στο πλατό του Αpostrophes πέρασαν και συναντήθηκαν ο Βλαντιμίρ Ναμπόκωφ, ο Nόρμαν Μίλερ, ο Mίλαν Κούντερα, ο Ουμπέρτο Έκο, η Mαργκερίτ Ντυράς καθώς και ο Τσαρλς Μπουκόφσκι σε μια εμφάνιση που άφησε εποχή και για την οποία θα διαβάσετε αναλυτικά παρακάτω.

 

Εκτός από συγγραφείς, η εκπομπή είχε ενίοτε καλεσμένους και μεγάλους άντρες της πολιτικής και της τέχνης. Τη μεγάλη λίστα συμπληρώνουν ονόματα που ούτε καν φαντάζεσαι πως θα μπορούσαν να βρεθούν σε ζωντανό πρόγραμμα. Δαλάι Λάμα, Βαλερί Ζισκάρ ντ'Εσταίν, Φρανσουά Μιτεράν, Ζαν Λυκ Γκοντάρ, Ρόμαν Πολάνσκι και αμέτρητοι άλλοι που μέσα από τα 724 επεισόδια του Apostrophes, κλήθηκαν να μιλήσουν για ένα και μοναδικό πράγμα... Το βιβλίο!


Φυσικά η κουβέντα δεν παρέμενε ποτέ στη λογοτεχνία και τις εκδόσεις.

Για αυτό φρόντιζε ο παρουσιαστής...

 

Το θρυλικό Αpostrophes

 

Ο άνθρωπος που κατάφερνε επί 15 χρόνια να διαχειρίζεται πρωτοκλασάτους καλεσμένους με τρόπο μοναδικό ήταν ο δημοσιογράφος Bernard Pivot.

Ξεκίνησε από αθλητικογράφος και κατέληξε ένας από τους πιο αγαπητούς και δημοφιλής παρουσιαστές της γαλλικής και όχι μόνο τηλεόρασης.

 

O Bernard Pivot γεννήθηκε το 1935 στη Λυόν και πριν τη πρεμιέρα του πρώτου Apostrophes που έγινε τον Ιανουάριο του 1975, είχε κάνει ραδιόφωνο, είχε εργαστεί σε εφημερίδες και πρόλαβε να παρουσιάσει και μία ακόμη εκπομπή ου όμως δεν προχώρησε.


Με το Αpostrophes γνώρισε μεγάλη επιτυχία και απέκτησε τεράστια δύναμη η οποία αργότερα μεταφράστηκε και οικονομικά ενώ κάποια στιγμή με δεδομένο ότι μια και μοναδική του εκπομπή ήταν ικανή να ξεπουλήσει όλες τις κόπιες των βιβλίων που παρουσίαζε, κατηγορήθηκε πως μεροληπτεί και εξυπηρετεί συμφέροντα εκδοτικών οίκων.

Τίποτα από όλα αυτά όμως δεν έριξε τον βασιλιά του prime-time από τη κορυφή και η εκπομπή παρέμενε ασυναγώνιστη σε τηλεθεάση έως και το 1990.

 

Eκείνο τον Ιούλιο ήρθε και η ανακοίνωση του τέλους από τον ίδιο τον Pivot.

 

Το θρυλικό Αpostrophes


Ένα από τα πιο ξεχωριστά και προβοκατόρικα για την εποχή και το ύφος της εκπομπής, μέρη ήταν το φινάλε του κάθε επεισοδίου το οποίο απαιτούσε από τον κεντρικό καλεσμένο να απαντήσει στο ερωτηματολόγιο του Προυστ. Εκείνη την εποχή το να βλέπεις τον Δαλάι Λάμα να απαντά σε ερωτήσεις για το αν έχει πει ψέμματα η να ομολογεί τι απεχθάνεται περισσότερο ήταν αν μη τι άλλο πιπεράτο.

 

Κορυφαία πάντως στιγμή της εκπομπής αλλά για τους λάθος λόγους, παρέμεινε η επεισοδιακή εμφάνιση του Τσαρλς Μπουκόφσκι.

 

Το θρυλικό Αpostrophes


Ο Μπουκόφσκι ήταν καλεσμένος μαζί με 4 ακόμη συγγραφείς και έφτασε στο στούντιο έχοντας πιει μερικά ποτηράκια. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής συνέχιζε να πίνει και κάποια στιγμή ενώ έχει καταφέρει να προκαλέσει όλο το πάνελ με τις προκλήσεις του και το ειρωνικό του ύφος, αποφασίζει πως θέλει να κάνει επεισοδιακή έξοδο από την εκπομπή και σηκώνεται να φύγει τρεκλίζοντας. Την επόμενη μέρα όλα τα βιβλία του Μπουκόφσκι ξεπουλούσαν στα βιβλιοπωλεία της Γαλλίας.

 

 


Όλα αυτά συνέβαιναν σε ένα μικρό και καθόλου φαντασμαγορικό στούντιο, στου οποίου το τραπέζι συναντήθηκαν όλοι αυτοί που σήμερα είναι θρύλοι.

 

Μια εκπομπή που όπως και ο ίδιος ο Pivot είχε πει ήταν στημένη όσο πιο μπανάλ γίνεται, με concept βαρετό και αδιάφορο και θεματολογία που κανείς λογικός άνθρωπος δεν θα προτιμούσε για να ψυχαγωγηθεί στο σαλόνι του.

 


Λέγεται πως στη συνέντευξη τύπου στην οποία ο Pivot ανακοίνωσε το τελευταίο επεισόδιο, μια γυναίκα δημοσιογράφος ξέσπασε σε κλάματα και τον ικέτεψε να μην το κάνει γιατί θα ήταν η αρχή του τέλους της καλής γαλλικής τηλεόρασης.

Εκείνος της ζήτησε να ηρεμήσει και της είπε πως καμία εκπομπή δεν είναι αθάνατη και πως είναι σίγουρος πως πολλές ακόμη καλές εκπομπές θα βρούνε το δρόμο τους προς τα κανάλια.