Τέσσερις μουσικές βραδιές

Τέσσερις μουσικές βραδιές Facebook Twitter
0

Τέσσερις μουσικές βραδιές Facebook Twitter

 

Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς

Τον καιρό αυτό η Λίνα Νικολακοπούλου βρίσκεται στο στούντιο με τον Στέλιο Βαμβακάρη, τον γιο του Μάρκου. Μαζί υπογράφουν τα τραγούδια του πρώτου μεγάλου δίσκου της Εβελίνας Αγγέλου, σταθερής συνεργάτιδας του υιού Βαμβακάρη την τελευταία 20ετία. Τόσο ο Στέλιος όσο και η Εβελίνα είναι τα κεντρικά πρόσωπα στην παράσταση που επιμελείται η Νικολακοπούλου και που θα παρουσιαστεί στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς το τριήμερο 6-8 Ιουνίου. Από τον τίτλο που δόθηκε στο πρότζεκτ είναι σαφές πως πρόκειται για ένα αφιέρωμα στους Μάρκο Βαμβακάρη, Ανέστο Δελιά, Γιώργο Μπάτη και Στράτο Παγιουμτζή, τα μέλη δηλαδή του πειραιώτικου κουαρτέτου που εν είδει ρεμπέτικης κομπανίας είχαν την ευφυΐα και, φυσικά, το χιούμορ να αυτοπροσδιοριστούν με ένα καθαρευουσιάνικο όνομα: «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς» (έτσι βαφτίστηκε και η παράσταση)! Συν τοις άλλοις, χρειαζόταν τόλμη να εμφανιστούν τη δεκαετία του ’30 τέσσερις μουσικοί, τέσσερις εκπρόσωποι του λούμπεν προλεταριάτου, προτείνοντας τη χρήση μπουζουκιού και μπαγλαμά στα τραγούδια τους, δύο οργάνων ταυτισμένων με τα χασισοποτεία και τον υπόκοσμο την εποχή εκείνη. Στα χρόνια που μεσολάβησαν, αρχής γινομένης από την ιστορική ομιλία του Μάνου Χατζιδάκι στο Θέατρο Τέχνης το 1949, μέχρι και τις μέρες μας, το ρεμπέτικο αποκαταστάθηκε πλήρως, ο Μάρκος Βαμβακάρης θεωρείται κολόνα στην Ακρόπολη, ο Παγιουμτζής δάσκαλος και κύρια επιρροή του Καζαντζίδη, ο Μπάτης ένας ταλαντούχος και «έξω καρδιά» ρεμπέτης και ο Δελιάς ένα από τα πρώτα θύματα της ηρωίνης, πολύ πριν από την έλευση της ρoκ μουσικής. Στην παράσταση της Λίνας Νικολακοπούλου θα τους ενσαρκώσουν ο Στέλιος Βαμβακάρης, ο Γιάννης Κούτρας, ο Απόστολος Ρίζος και ο Ζαχαρίας Καρούνης, με τη συνοδεία εξαμελούς ορχήστρας και τη συμμετοχή των ηθοποιών Νένας Μεντή, Σταύρου Μερμήγκη και Αλέξανδρου Τσώτση.

Λίνα Νικολακοπούλου, Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς

6-8 Ιουνίου, ΟΛΠ (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς) - Πύλη Ε2

 

Τέσσερις μουσικές βραδιές Facebook Twitter

Μαίρη Λίντα

Θυμάμαι τη Μαίρη Λίντα στα 85α γενέθλια του Μίκη Θεοδωράκη στον Λυκαβηττό. Ήτανε η μόνη από τις ερμηνευτικές συμμετοχές που ήθελα περισσότερο να ακούσω, δεδομένου του αδυσώπητου χρόνου. Στην περίπτωση της Λίντα, όμως, ο χρόνος δεν φάνηκε καθόλου αδυσώπητος. Βγήκε λευκοντυμένη και τραγούδησε τη «Μυρτιά» και το «Σε πότισα ροδόσταμο'», αμφότερα σε στίχους του Νίκου Γκάτσου, με μια φωνή εντυπωσιακά ανέγγιχτη από το σύνηθες ενοχλητικό βιμπράτο τραγουδιστριών της γενιάς της. Έκτοτε, έτυχε να ξαναδώ τη Μαίρη Λίντα σε τηλεοπτικές εκπομπές. Η αίσθηση παρέμεινε η ίδια! Η φωνή της γυναίκας αυτής μοιάζει με ακριβό κρασί που φυλάχτηκε καλά, μέστωσε και ωρίμασε, διατηρώντας τη γεύση του αναλλοίωτη! Η ίδια, άλλωστε, δεν «κάηκε» από τη νύχτα και τις καταχρήσεις. Προτίμησε να αποσυρθεί την κατάλληλη εποχή και να περιοριστεί σε σποραδικές εμφανίσεις στις οποίες –εκούσια ή ακούσια– διαφύλαξε την αισθητική και το γούστο του παλιού λαϊκού τραγουδιού. Γιατί, ναι μεν η Μαίρη Λίντα έγραψε ιστορία με τον επί μία δεκαετία σύζυγο της και μετρ του μπουζουκιού Μανώλη Χιώτη, ταυτίστηκε δε και με μεγάλες στιγμές του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι. Το «Πικρό Ποτήρι» του Κώστα Καπλάνη που πρωτοήπιε σε νεαρή ηλικία (με αυτό το κομμάτι εμφανίστηκε στη δισκογραφία) σύντομα την οδήγησε στην «Απαγωγή» του Μίκη Θεοδωράκη και στον «Επιτάφιο» του Γιάννη Ρίτσου, στα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι από τις ταινίες In the cool of the day, Aliki my love ή Η Λίζα και η άλλη και, φυσικά, στα «Ηλιοβασιλέματα'», στις «Περασμένες μου αγάπες» και στο «Τελευταίο ποτηράκι» του Μανώλη Χιώτη. H Mαίρη Λίντα, από τους τελευταίους μύθους της χρυσής εποχής του λαϊκού τραγουδιού, θα καταλάβει τη σκηνή του Ηρωδείου για ένα βράδυ με ένα πρόγραμμα που σκηνοθετικά επιμελείται ο Θωμάς Μοσχόπουλος.

Συναυλία με τη Μαίρη Λίντα

25 Ιουνίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

 

Τέσσερις μουσικές βραδιές Facebook Twitter

Μαρία Φαραντούρη - Τσαρλς Λόυντ

Συχνά, σαν ακούω εκείνο το πρόσφατο άλμπουμ της ECM με τη συναυλία της Μαρίας Φαραντούρη και του Τσαρλς Λόυντ από το Ωδείο Ηρώδου Αττικού, θυμάμαι έναν άλλο Αμερικανό κιθαρίστα της τζαζ και συνθέτη, τον Nels Cline, στου οποίου το άλμπουμ «Angelica» (1988) υπήρχε ένα κομμάτι με τίτλο «Maria Alone», με υπότιτλο «For Maria Farantouri»! Διόλου παράξενο, αφού η κορυφαία Ελληνίδα τραγουδίστρια συνεργάστηκε χρόνια μετά με έναν ζωντανό θρύλο της τζαζ, τον Τσαρλς Λόυντ από το Μέμφις του Τενεσί, 76 ετών σήμερα, αλλοτινό συνοδοιπόρο στη σκηνή και στη δισκογραφία των πιο μυθικών ονομάτων της τζαζ και ρoκ σκηνής των ’60s! Τόσο ο Λόυντ ως μουσικός και συνθέτης, όσο και το τζαζ ιδίωμα γενικότερα, ταιριάζουν πολύ στη βαθιά κοντράλτο φωνή της Φαραντούρη. Η ίδια δεν παραλείπει να υπογραμμίζει πως πέραν της κοινής μουσικής γλώσσας, το στοιχείο της πνευματικότητας που χαρακτηρίζει τον Αμερικανό δημιουργό ένωσε τις τροχιές τους. Κι αν στις μέχρι τώρα συναυλίες τους παρουσίασαν με τον δικό τους τρόπο τον Μίκη Θεοδωράκη, τη βυζαντινή παράδοση και τα ηπειρώτικα δημοτικά τραγούδια, στο επερχόμενο προγραμματισμένο κονσέρτο τους θα είναι μαζί τους και ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας, συνεργάτης της Φαραντούρη από τη δεκαετία του 1980, για να αποδώσει το «Mountains» των Socrates! Αυτήν τη φορά, εκτός από την μπάντα του Τσαρλς Λόυντ, τη Μαρία Φαραντούρη θα συνοδεύσουν ακόμα ο Σωκράτης Σινόπουλος στην πολίτικη λύρα, ο Τάκης Φαραζής στο πιάνο και ο Ούγγρος Miklos Lukacs στο σαντούρι!

Τσαρλς Λόυντ & Μαρία Φαραντούρη, Ξανά μαζί

20 Ιουνίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Τέσσερις μουσικές βραδιές Facebook Twitter
 

«Να με θυμάσαι και να μ’ αγαπάς»

 Είκοσι χρόνια από τον θάνατο ενός προσώπου που σφράγισε με την προσωπικότητά του όχι μόνο το ελληνικό θέατρο και τον κινηματογράφο αλλά και το τραγούδι: η Μελίνα Μερκούρη ερμήνευσε μερικά από τα πιο γνωστά ελληνικά τραγούδια, είτε μέσα από τα θεατρικά στα οποία πρωταγωνιστούσε είτε μέσα από τις ταινίες της. Τα τραγούδια της Μελίνας είναι η ίδια η Μελίνα. Μια γυναίκα σύμβολο. Μια γυναίκα είδωλο. Η Στέλλα, η Ίλυα της μεγάλης οθόνης. Η Μπλανς, η Αλεξάνδρα ντε Λάγκο, η Τζένη των πειρατών του σανιδιού. Είκοσι χρόνια μετά το «αντίο» της Μελίνας τα τραγούδια θα πουν για μια βραδιά την ιστορία της. Η Ελεονώρα Ζουγανέλη συναντάει τη Μελίνα Μερκούρη κάτω από την Ακρόπολη σε μια συναυλία-homage στο πρόσωπο αυτό. Τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη, του Σταύρου Ξαρχάκου, του Γιάννη Μαρκόπουλου, του Βασίλη Τσιτσάνη, του Βαγγέλη Παπαθανασίου, του Νίκου Γκάτσου, της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, του Λευτέρη Παπαδόπουλου, του Κ.Χ. Μύρη, του Οδυσσέα Ελύτη, θα ζωντανέψουν μέσα από τη φρέσκια ερμηνεία της Ελεονώρας Ζουγανέλλη. Σε αυτό της το εγχείρημα θα έχει στο πλευρό της παλιούς και νέους συνεργάτες, αλλά και συμμετοχές-έκπληξη, όπως αυτή της Μπέτυς Βαλάση. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας. Η συναυλία είναι υπό την αιγίδα του Ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη».

Ελεονώρα Ζουγανέλη, Να με θυμάσαι και να μ’ αγαπάς - Τα τραγούδια της Μελίνας

10 Ιουλίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ