«Πρώτη Φορά Αριστερά». Αλλά ποια Αριστερά;

«Πρώτη Φορά Αριστερά». Αλλά ποια Αριστερά; Facebook Twitter
«Πρώτη Φορά Αριστερά» είναι το κεντρικό σύνθημα του Σύριζα. Προτού τον αγκαλιάσουμε και πανηγυρίσουμε μαζί του την ιστορική πρωτιά, καλό θα ήταν να μας διευκρινίσει ο ριζοσπαστικός αυτός συνασπισμός για ποιάν ακριβώς Αριστερά μιλάει. Φωτο: Nick Paleologos / SOOC
23

Υπάρχουν λέξεις που το άκουσμά τους και μόνο δημιουργεί θετικούς συνειρμούς. Η λέξη «παγωτό» ξυπνάει μνήμες καλοκαιριού, βόλτες πλάι στη θάλασσα, υπαίθρια σινεμά και ηλιοκαμένα νιάτα. Η λέξη «φεγγαρόφως» παραπέμπει ακαριαία στον έρωτα. Και η λέξη «Αριστερά» σε μιαν άλλη, δικαιότερη, πιο ελεύθερη και πιο ευτυχισμένη κοινωνία.

Ήταν η φράση με την οποία συνόψισε ο Μαρξ τον σκοπό του αγώνα: «Από τον καθένα ανάλογα με τις δυνάμεις του στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του.» Ήταν η ακροτελεύτια προτροπή του Κομμουνιστικού Μανιφέστου: «Προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε! Δεν έχετε να χάσετε παρά τις αλυσίδες σας!».

Ήταν η ανθρωπιστική φλόγα των πρώτων ρομαντικών κομμουνιστών, οι ιδέες και ο τρόπος της ζωής τους που είχαν κάτι από τον Σπάρτακο και κάτι απ'τον Ιησού Χριστό. Τα οδοφράγματα του Παρισιού και ο μικρός Γαβριάς που σκοτώνεται τραγουδώντας. Οι φοιτητές να ενώνονται με τους εργάτες, οι γυναίκες να βγαίνουν από τους γυναικωνίτες και να ανεμίζουν κόκκινες σημαίες, οι ποιητές να συνθέτουν –σαν τον Μαγιακόφσκι- παράφορους στίχους και οι φιλόσοφοι να το γράφουν καθαρά: «Το μέλλον της ανθρωπότητας είναι η κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, η αταξική κοινωνία, ο Σοσιαλισμός.»

Με την χρεοκοπία του ελληνικού κράτους και την επέλαση των μνημονίων, η Αριστερά ξαναμπήκε ορμητικότατη στο προσκήνιο. Απέκτησε ένα κοινό που λίγα χρόνια πριν ούτε που θα τολμούσε να ονειρευτεί. Σήμερα διεκδικεί ως φαβορί την νίκη στις εκλογές.

 

Στην Ελλάδα, το φωτοστέφανο της Αριστεράς έλαμψε απ'τις αρχές της δεκαετίας του 1940. Το μικρό προπολεμικό ΚΚΕ πρωτοστάτησε στην ίδρυση του ΕΑΜ. Το ΕΑΜ γιγαντώθηκε –έγινε ένα αληθινά παλλαϊκό μέτωπο- και ηγήθηκε της Εθνικής Αντίστασης. Ενώ τα περισσότερα αστικά κόμματα ελίσσονταν, διαχειρίζονταν πονηρά την κατάσταση είτε περίμεναν υπομονετικά προς τα πού θα έγερνε η πλάστιγγα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η Αριστερά ανέβηκε στο βουνό και έσωσε πολεμώντας τους κατακτητές την τιμή των Ελλήνων.

Οι αντίπαλοί της ισχυρίζονταν ότι φιλοδοξούσε να μονοπωλήσει την αντίσταση. Ίσχυε. Ο συνταγματάρχης Ψαρρός, επικεφαλής της μη κομμουνιστικής οργάνωσης 5/42, δολοφονήθηκε εν ψυχρώ από τον ΕΛΑΣ. Ο στρατηγός Σαράφης πρώτα αιχμαλωτίστηκε από τον ΕΛΑΣ και έπειτα προσεχώρησε σε εκείνον και τραγουδήθηκε ως αρχηγός του.

Οι εχθροί της την κατηγορούσαν πως τελικός της στόχος ήταν η παντί τρόπω κατάληψη της εξουσίας. Ίσχυε. Ακόμα και εάν ο Εμφύλιος Πόλεμος πυροδοτήθηκε από τους ελιγμούς και τις παγίδες που έστηνε η Δεξιά, η Αριστερά διεκδίκησε επί τρία χρόνια με τα όπλα την μετατροπή της πατρίδας μας σε «Λαϊκή Δημοκρατία», σε δορυφόρο της Σοβιετικής Ένωσης. Τι κι αν ο Στάλιν είχε στη Γιάλτα γραπτά παραχωρήσει την Ελλάδα στη βρετανική ζώνη επιρροής;

Ηττώμενη το 1949 η Αριστερά, τράβηξε του λιναριού τα βάσανα. Δεκάδες χιλιάδες απλοί αγωνιστές πέρασαν κολασμένα σε φυλακές και εξορίες. Τα στρατοδικεία συνεδρίαζαν νυχθημερόν στέλνοντας ανθρώπους στο εκτελεστικό απόσπασμα. Γεννώντας ήρωες. Εάν ήσουν παιδί ή αδελφός Αριστερού και δεν δεχόσουν να αποκηρύξεις το αίμα σου, το κράτος σού στερούσε το δικαίωμα να φοιτήσεις στο πανεπιστήμιο, να διοριστείς στο δημόσιο, να αποκτήσεις έστω άδεια κυνηγίου. Δημιουργήθηκε έτσι μια ευρεία κατηγορία αποκλεισμένων πολιτών, που -μαζί με τους πολιτικούς πρόσφυγες- στοίχειωνε μέχρι το 1981 την ελληνική κοινωνία.

(Το ερώτημα τι θα είχαν υποστεί οι «αστοί» σε περίπτωση που είχε επικρατήσει η Αριστερά στον Εμφύλιο είναι βεβαίως αυταπάντητο...)

 


 

Από την δεκαετία του 1960, η Αριστερά παρήγαγε μαζική κουλτούρα. Η «Χαμένη Άνοιξη» όπως την αποκαλεί ο Στρατής Τσίρκας δονούνταν στη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Το γεγονός πως ο ποιητής του «Άξιον Εστί» κάθε άλλο παρά Αριστερός υπήρξε, το δεδομένο ότι το μπουζούκι είχε μετά βδελυγμίας καταδικαστεί από τους κομματικούς διανοούμενους ως έμβλημα του λούμπεν προλεταριάτου αποσιωπούνταν μπροστά στη δημιουργία ενός νεανικού κινήματος, με σχεδόν ποπ χαρακτηριστικά, το οποίο καθοδηγούνταν από την Αριστερά.

Σε κρίσιμα άλλωστε ζητήματα η Αριστερά είχε παγίως τις πιο προοδευτικές θέσεις: Υποστήριζε την καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας, την απαλλαγή από το θεσμό της βασιλείας, την γυναικεία απελευθέρωση. Πώς να συγκριθεί με τους «Εθνικόφρονες» που ανέμιζαν το λάβαρο «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια» και συνωστίζονταν σαν άπορες κορασίδες γύρω από τον Θρόνο της Φρειδερίκης και του καρατέκα Κωνσταντίνου;

Με την Μεταπολίτευση, ιδίως δε με την άνοδο του Πασόκ στην εξουσία, η Αριστερά περιορίστηκε σταδιακά σε μοχλό πίεσης. Η παρουσία της κατήντησε απλώς διεκδικητική. Ψηλότεροι μισθοί, ευκολότερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, αποεντατικοποίηση των μαθημάτων. Το αίτημα της κοινωνικής αλλαγής -η οποία επ'ουδενί ταυτίζεται με φουσκωμένα απλώς πορτοφόλια και περισσότερες ώρες αργίας- ξεθώριασε.

Επί τρεις σχεδόν δεκαετίες, μέχρι το 2010, η Αριστερά στάθηκε ένας δευτεραγωνιστής που φώναζε απλώς για το κάτι παραπάνω. Και αν υπήρχαν στους κόλπους της οξυδερκείς διανοούμενοι, οι οποίοι αντιλαμβάνονταν πως η Ελλάδα με τον υπερδανεισμό και την διάλυση της παραγωγικής της βάσης βαδίζει ολοταχώς προς το γκρεμό, κανείς τους δεν το κατήγγειλε εγκαίρως. Βολεύονταν πλην εξαιρέσεων σαν μπιμπελό ή σαν άλλοθι του δικομματισμού.

Για την Αριστερά της ανοιχτής κοινωνίας και των ανοιχτών οριζόντων, η οποία δεν ανατρέπει, δεν ακυρώνει, αλλά διευρύνει και εμβαθύνει τις κατακτήσεις της αστικής δημοκρατίας; Ή για την Αριστερά που κλείνει εν ανάγκη τα εθνικά σύνορα, περιστέλλει τα ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα και καλεί τους πολίτες να γίνουν παρανάλωμα στο βωμό του ιδεώδους; Τέτοια ήταν η Αριστερά του Ούγκο Τσάβες.

Με την χρεοκοπία του ελληνικού κράτους και την επέλαση των μνημονίων, η Αριστερά ξαναμπήκε ορμητικότατη στο προσκήνιο. Απέκτησε ένα κοινό που λίγα χρόνια πριν ούτε που θα τολμούσε να ονειρευτεί. Σήμερα διεκδικεί ως φαβορί την νίκη στις εκλογές.

«Πρώτη Φορά Αριστερά» είναι το κεντρικό σύνθημα του Σύριζα. Προτού τον αγκαλιάσουμε και πανηγυρίσουμε μαζί του την ιστορική πρωτιά, καλό θα ήταν να μας διευκρινίσει ο ριζοσπαστικός αυτός συνασπισμός για ποιάν ακριβώς Αριστερά μιλάει.


Για την Αριστερά της σκληρής μελέτης και των τεκμηριωμένων επιχειρημάτων που εκπροσωπούσαν κάποτε ο Δημήτρης Γληνός και ο Νίκος Πουλαντζάς; Ή για την Αριστερά των μεγαλόστομων ευχολογίων και των δωρεάν υποσχέσεων, του «εάν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί μαζί μας, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα»;

Για την Αριστερά της ανοιχτής κοινωνίας και των ανοιχτών οριζόντων, η οποία δεν ανατρέπει, δεν ακυρώνει, αλλά διευρύνει και εμβαθύνει τις κατακτήσεις της αστικής δημοκρατίας; Ή για την Αριστερά που κλείνει εν ανάγκη τα εθνικά σύνορα, περιστέλλει τα ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα και καλεί τους πολίτες να γίνουν παρανάλωμα στο βωμό του ιδεώδους; Τέτοια ήταν η Αριστερά του Ούγκο Τσάβες. Τέτοια ήταν η Αριστερά του Φιντέλ Κάστρο, ο οποίος μετέτρεψε την Κούβα σε ένα κάστρο-κάτεργο για όλες τις μειονότητες, πρωτίστως δε για τους ομοφυλόφιλους.

Για την Αριστερά που δεν βάζει νερό στο κρασί της, που δεν απεμπολεί την ηθική και αισθητική της ραχοκοκκαλιά; Ή για την Αριστερά που αλληθωρίζει ενίοτε προς τον φαιδρό εθνικισμό –«η μαντάμ Μέρκελ βλέπει από το γραφείο της το Ράιχσταγκ ενώ εγώ βλέπω την Ακρόπολη»- , συνομιλεί με «ψεκασμένους Έλληνες» και ανακαλύπτει στο παραπέντε προ των εκλογών τη θρησκευτική πίστη και τον κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας;

Για την Αριστερά των εργαζόμενων ανθρώπων, οι οποίοι τραβάνε χοντρό λούκι εδώ και μια πενταετία, πασχίζουν εν τούτοις να διατηρήσουν τη σκέψη τους καθαρή και να βρουν μια ρεαλιστική διέξοδο από τη βάσανο της κρίσης; Ή για την Αριστερά των επαγγελματικών στελεχών, που άλλη δουλειά δεν ξέρουν από το να συνεδριάζουν και να «διαφωτίζουν τον λαό» με μακαρονοειδή κείμενα σε στραμπουληγμένα ελληνικά; Ή μήπως για την Αριστερά των «προσωπικοτήτων» παντός καιρού, που απλώς είδαν φως και μπήκαν, όπως είχαν δει φως παλιότερα στη «συμμετοχική δημοκρατία» του Γιώργου Παπανδρέου κι ακόμα πιο παλιά στον «εκσυγχρονισμό» του Κώστα Σημίτη;


Για την Αριστερά, εν τέλει, του Σάκη Καράγιωργα ή του Μένιου Κουτσόγιωργα; Ο Σάκης Καράγιωργας -ο οποίος είχε χάσει τρία δάκτυλα σε έκρηξη της βόμβας που κατασκεύαζε επί Χούντας- άκουσε να του φωνάζουν «κάτσε κάτω, κουλοχέρη», διαγράφηκε από το Πασόκ το 1975 και διατήρησε την αξιοπρέπειά του. Ο Μένιος Κουτσόγιωργας -διαπρύσιος κήρυξ της θεωρίας «Φως Εναντίον Σκότους», δηλαδή «Ή Εμείς ή Αυτοί»- δοξάστηκε ως υπερ-υπουργός...


«Πρώτη Φορά Αριστερά». Αλλά ποια Αριστερά;

23

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

13 σχόλια
Η πραγματική διαφορα Αριστεράς και Δεξιάς είναι στην ιεράρχηση των βασικών ανθρώπινων αξιών της ελευθερίας και της ισότητας.Αν θεωρείς ότι η ισότητα είναι πιο σημαντική από την ελευθερία είσαι αριστερός.Αν θεωρείς ότι η ελευθερία είναι πιο σημαντική από την ισότητα είσαι δεξιός.
Αριστερά δεν υπήρξε ποτέ στην Ελλάδα. Και δεν υπάρχει και τώρα. Η επόμενη ερώτηση είναι αν υπήρξε ποτέ εκτός Ελλάδας και ποιά είναι αυτή η "αριστερά" εκτός Ελλάδας.
Φοβάμαι ότι το ερώτημα του κ. Χωμενίδη στο κατά τα λοιπά ενδιαφέρον άρθρο του είναι άνευ αντικειμένου για έναν απλό λόγο: η πιθανή και διαφαινόμενη πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ στις επερχόμενες εκλογές δεν θα οφείλεται στο γεγονός ότι οι ψηφοφόροι ασπάσθηκαν μαζικώς τις ''αριστερές'' ιδέες, μάλλον καμία σχέση με την ιδεολογική τοποθέτηση των ψηφοφόρων δε θα έχει η ψήφος τους. Η διαφαινόμενη επικράτηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως ''πηγή'' και ''αιτία'' το Μνημόνιο και την κρίση από τα έτη 2009 και εντεύθεν, και ενσαρκώνει απλά την ελπίδα για ''κάτι διαφορετικό'' από τα μέχρι σήμερα τετριμμένα (για κάποιους) και την ελπίδα ''διατήρησης κάποιων κεκτημένων'' (για κάποιους άλλους).
Η απάντηση είναι: η Αριστερά της παραγωγής. Μια Αριστερά που, χωρίς να βρίζει τους δημοσίους υπαλλήλους, θα ενδιαφερθεί για την αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού. Μια Αριστερά που θα κάνει μεν αναδιανομή, αλλά θα επικεντρωθεί στην παραγωγή νέου πλούτου.Ο Τσίπρας έδειξε πως έχει κάποιες δυνατότητες. Από τη διαμαρτυρία μπόρεσε να πάει ένα βήμα παρακάτω. Απομένει η κατάλληλη πίεση από εμάς που θα τον οδηγήσει σωστά. Γιατί να το δούμε και ανάποδα. Ποιο Κέντρο; Ποια αστική τάξη; Άστα να πάνε.
Εξαιρετικό Σχόλιο! θα κάνω όμως μια διεύρυνση:...Θέλουμε μια κυβέρνηση (αρίστερή ή οτιδήποτε) η οποία θα ασχοληθέι με την παραγωγή νέου πλούτου , διότι ως τώρα το μόνο που είχαμε, ήταν κυβερνώντες οι οποίοι μοίραζαν τα δανεικά από τα παιδιά τους (κρατικό χρέος).
Η Αριστερά που δεν μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί και έχει και η ίδια μπερδευτεί από τις τόσες συνιστώσες της. Η Αριστερά που αποτελεί τη στέγη ανθρώπων που μπήκαν στο δημόσιο με βίσμα (και ναι δεν ειναι όλοι έτσι, αλλά υπάρχουν και πάρα πολλοί που έχουν καταχραστεί το χρήμα του Έλληνα φορολογούμενου) και τώρα αρνούνται να υποστούν έλεγχο γιατί.. α ναι γιατί θα τους δώσει λεφτά ο Τσίπρας. Και για να ρωτήσω κάτι στο οποίο κανένας κύριος ή κυρία του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει απαντήσει. Πού θα βρει τα λεφτά; Αναδιανομή πλούτου; Δηλαδή ο Έλληνας που έχει κάνει οικονομίες, που δεν έχει ζημιώσει το δημόσιο τομέα θα πληρώσει τους ψηφοφόρους του Τσίπρα; Πραγματικα ενδιαφέρουσες απόψεις. Αλλά τι αριστερά είναι αυτή που δέχεται τη στήριξη μεγαλοαστών που δημόσια την υποστηρίζουν και δειπνουν μαζί τους σε πριβέ κλαμπ στο Κολωνάκι???Μην αυταπατάσαι λοιπόν..
Αλήθεια,γιατί η κοινωνία-και οχι μόνο-ζητάει τόσα πολλά απο την Αριστερά;Γιατί δεν τη βλέπει με τα ελαφρυντικά γυαλιά που βλέπει τα άλλα κόμματα;Γιατί καιροφυλακτεί ανα πάσα στιγμή,με την πρώτη αναποδιά,με τα πρώτα φάλτσα να της προσάψει διάφορα κοσμητικά και κάθε είδους στολίσματα;Σαν να έχουν οι άνθρωποι αυτοί να επιτελέσουν ένα ιεραποστολικό καθήκον(με αυταπάρνηση,εντιμότητα,συνέπεια) και ταυτόχρονα το μυαλό να οφείλει να πρωτοτυπεί και να καινοτομεί αενάως και αδιαλείπτως,να είναι η παράταξη αυτή κοσμοπολίτικη και ανοιχτομάτα,αρχοντική και οχι αρχοντοχωριάτα,ευρωπαϊκή και οχι βαλκανική.Να προσποιείται περπατησιά δυτική,με στύλ και αισθητική, με τον ψυχισμό δυτικό κατα το δυνατόν(τον ανατολικό να τον αφήνει στο σπίτι σαν την φορεσιά που βγήκε εκτός μόδας)...να,να,να...σαν το υπόλοιπο σύμπαν,κοινωνικό και πολιτικό,να είναι ο ορισμός της συνέπειας,της διανοητικής εγρήγορσης,της αδιαφάνειας...Τα στοιχεία ,τα οποία επικαλείστε οτι απουσιάζουν απο την Αριστερά,να τα απαιτείτε,με την ανάλογη ζέση,και απο άλλους κομματικούς σχηματισμούς,νεοπαγείς και μη...
Ν' αγιάσει το στόμα σου!Και πέρα απ' αυτό, να μας πει κάποιος υπεύθυνα, ποιός ή ποιοί διέλυσαν αυτή τη ρημάδα την παραγωγική βάση της χώρας, ποιοί όχι απλά δεν παρήγαν ποτέ τους οποιασδήποτε μορφής κουλτούρα και πολιτισμό, αλλά τουναντίον τον εχθρεύτηκαν όσο τίποτα και τον εξομώλησαν αποκλειστικά και μόνο σε εισπρακτικό υποκατάστατο της διαλυμένης παρ. βάσης (αρχαία-τουρισμός κλπ.), ποιοί φασιστοποίησαν την ελληνική κοινωνία αγκαζέ με κάθε απόστημα συντήρησης και οπισθοδρομισμού (μπίζνες με ιερατείο/golden boys και νεοναζιστές) και επιπλέον ποιοί κατέντησαν το Δημόσιο σε ψηφοθηρική δεξαμενή και προέκταση της παρέας τους, του σογιού τους και του χωριού τους.Ο κ. Χωμενίδης, αναζητά μια ιδεατή Αριστερά, του μόχθου και της προκοπής, που μέσα σε μια διετία maximum θα πρέπει να διορθώσει ό,τι στραβό και άσχημο πέρασε απ' αυτόν τον τόπο σχεδόν τον τελευταίο αιώνα. Γιατί όμως ουδέποτε αναζήτησε κι αυτός και όλοι οι υπόλοιποι που περιμένουν με το δόκανο και το τυράκι στη γωνία, τις ίδιες αρετές, αξίες, και τα ίδια πολιτικοκοινωνικά αποτελέσματα από εκείνους τους δυο που προηγήθηκαν αυτόν τον σχεδόν αιώνα;Γιατί μάλλον ενυπάρχει κάπου μέσα τους ο φόβος της απώλειας χ-ψ οικονομικών και κοινωνικών κεκτημένων, άσχετα αν το (ανεξαρτήτου μεγέθους-παρότι εν προκειμένω μεγάλο) υποσύνολο της κοινωνίας μας τα έχει απωλέσει προ πολλού. Προσωπικά, αδυνατώ να φιλτράρω και να ερμηνεύσω αλλιώς αυτόν τον παραλογισμό.
Στην Ελλάδα σήμερα, η Αριστερά δεν είναι παρά ένα brand που πουλάει τρελά. Δε πα νά 'σαι μισογύνης, ομοφοβικός, ψεκασμένος, εθνικιστής, μισαλλόδοξος, αν δηλώσεις "αριστερός" δεν υπάρχει πρόβλημα. Στην πραγματικότητα η αριστερά είναι τρόπος ζωής πριν και πάνω από οτιδήποτε δηλώσεις. Αλλά στην Ελλάδα αυτά είναι ψιλά γράμματα.
Οκ Δον.Σκέψου το λίγο παραπάνω αυτό που απάντησες.Προσωπικά,ακολουθώ κάποιες αρχές (ας τις πούμε έτσι) ανθρωπισμού και είναι φορές που κρασάρουν πάνω στο φιλελευθερισμό.Αυτό δε με κάνει να νοιώθω ότι έχω το δίκιο με το μέρος μου,αλλά πραγματικά μου κινεί την περιέργεια πώς κάποιος μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται δεξιός.Δεν έχω σκοπό να το αναλύσουμε,πιστεύω ότι καταλαβαίνεις τι λέω.
..ο ανθρωπισμος δεν ειναι μονοπωλιο της αριστερας. Για αλλη μια φορα διαπιστωνω ομως οτι οι περισσοτεροι δεν κατανοουν τι ειναι αυτο που διαχωριζει την δεξια απο την αριστερη φιλοσοφια. Οσο και να ειναι ταμπελες αυτοι οι οροι πια. Ο μισητος φιλελευθερισμος τουλαχιστον βασιζεται στην ελευθερια του ατομου και στην αναληψη προσωπικης ευθυνης.
Mια ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ αριστερά. Κάτι σε αριστερά απο το ακροδεξιό κέντρο που λυμαίνεται τη χώρα. (Και οι κάφροι ας μή μπερδεύονται με την ακροδεξιά της Β.Κορέας)
Κε Χωμενίδη, ωραίο άρθρο με πολλές αλήθειες. Μια παρατήρηση ωστόσο, σχετικά με ένα σφάλμα που κάνετε όχι μόνο εσείς αλλά και άλλοι αρθρογράφοι: αναφέρεστε στη διακυβέρνηση του Τσάβες εσφαλμένα ως κάτι παραπλήσιο με αυτή του Κάστρο στην Κούβα και πιο συγκεκριμένα ως κυβέρνηση που "περιστέλλει τα ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα". Αν και μικρή ίσως σημασία έχει πλέον μιας και ο Τσάβες είναι μακαρίτης, για χάρη της ιστορικής αλήθειας πρέπει να διευκρινιστεί η πραγματικότητα. Καμία σχέση δεν είχε η κυβέρνηση Τσαβες με αυτή του Καστρο ως προς τη δημοκρατία, τα δικαιώματα και τις ελευθερίες. Στη Βενεζουέλα γινόντουσαν ελεύθερες εκλογές αλλά και πολλά δημοψηφίσματα για μικρά και μεγάλα ζητήματα, που ούτε στο όνειρό μας δεν έχουμε δει εδώ. Υπήρχε συμμετοχική δημοκρατία (όρος που χρησιμοποιούσε και ο ΓΑΠ και λοιδωρήθηκε δυστυχώς) και μάλιστα για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της χώρας υπήρχε τόση συμμετοχή των πολιτών στις αποφάσεις. Θυμάμαι δημοψήφισμα που αφορούσε συνταγματικές αναθεωρήσεις που πρότεινε ο Τσάβεζ που είχε αρνητικό αποτέλεσμα (ψήφισε όχι η πλειοψηφία) το οποίο φυσικά, όπως και όλα τα αποτελέσματα εκλογών και δημοψηφισμάτων, έγινε σεβαστό από την τότε κυβέρνηση. Τα δε τηλεοπτικά μέσα, στη μεγάλη πλειοψηφία τους (~90 %) ήταν ιδιωτικά, ανήκαν πολιτικά στην αντιπολίτευση και κάνανε σκληρή κριτική στην κυβέρνηση Τσάβες. Συχνά μάλιστα, με ποταπούς και ρατσιστικούς όρους (παρομοιάζανε τον Τσάβες με πίθηκο μιας και ήταν μελαψός ιθαγενής, όπως και η πλειοψηφία του πληθυσμού). Τι σχέση λοιπόν είχαν όλα αυτά με χώρες όπου έννοιες όπως δημοκρατία, εκλογές, ελευθερία λόγου κλπ είναι άγνωστα, όπως συμβαίνει στην Κούβα;;
Tην Αριστερά των μεγαλόστομων ευχολογίων και των δωρεάν υποσχέσεων, του «εάν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί μαζί μας, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα» Αυτην ακριβως.
Συγχωρεστε με κυριε Χωμενιδη, αλλα η λεξη Αριστερα σε καποιους προκαλει μονο αρνητικους συνειρμους.Σε αυτους π.χ. των οποιων η οικογενεια ξεριζωθηκε και πεθανε στα γκουλαγκ αυτα που λετε ειναι σχεδον προσβλητικα.Η Αριστερα στην οποια αναφερεστε - γιατι προφανως θεωρειτε μονο τους κομμουνιστες αριστερους, εφ οσον το ΠΑΣΟΚ του 81 των κρατικοποιησεων και ολων των καθαρα αριστερων του πρακτικων δεν μπαινει για εσας σε αυτην την κατηγορια - αιματοκυλησε μεγαλο μερος της Ευρωπης και της Ασιας, μεσω της Σοβιετικης Ενωσης και της Κινας. Εκατομυρια ανθρωποι σκοτωθηκανε και βασανιστηκανε για αυτο που εσεις λετε μια "άλλη, δικαιότερη, πιο ελεύθερη και πιο ευτυχισμένη κοινωνία." Καποιος θα μπορουσε να μιλησει για μια απο τις μεγαλυτερες πλανες στην συγχρονη ιστορια και ας ηταν καποιοι απο τους πρωτους κομμουνιστες πραγματι ιδεαλιστες και ανθρωπιστες. Ο Σταλιν και οι συνοδηποροι του σιγουρα δεν ηταν και ηταν πολλοι.Για το ΠΑΣΟΚ που για μενα κατεστρεψε την Ελλαδα σε πολλα επιπεδα δεν θα μιλησω, εφ οσον δεν το θεωρειτε Αριστερα. Για μενα ειναι Αριστερα και ας μην ητανε κομμουνιστες. Ουτε δεξια, ουτε κεντρο τους λες παντως.Επισης αναφερεστε στην Αντισταση. Δυστυχως για εσας, υπηρχαν παρα πολλοι Ελληνες πατριωτες, δεξιοι που δωσανε και χασανε τα παντα, πολεμωντας πρωτα τους ξενους και μετα αυτους που θελανε να μας κανουν σκλαβους της Σοβιετικης Ενωσης.Το οτι μεταπολεμικα υπηρξε μια αντιδραση ειναι μαλλον λογικο και αναμενομενο. Το παραδοξο της Ελλαδας ειναι οτι οι χαμενοι του Εμφυλιου, αυτοι που ουσιαστικα προδωσανε το οραμα της ελευθεριας και θελανε να μας υποδουλωσουν στον κομμουνιστικο ζυγο, εγιναν ηρωες και εδω και 50 χωρια η αφηγηση εχει παει στο αλλο ακρο, με τα γνωστα αποτελεσματα. Καθε αριστερος ειναι εξ ορισμου καλος και καθε δεξιος εξ ορισμου κακος! Αν ειχε επικρατησει η Αριστερα στον Εμφυλιο και ειχαμε γινει Βουλγαρια, τι θα γινοταν δηλαδη;Επειδη πολλοι αναγνωστες εδω μεσα ειναι πολυ νεοι για να μπορουν να τα τοποθετησουν αυτα τα γεγονοτα και τις ιστορικες αφηγησεις, τις οποιες δυστυχως ακομα δεν εχουμε μπορεσει σαν κοινωνια να ενωσουμε, καλο θα ηταν να υπηρχε και η αλλη πλευρα του νομισματος, γιατι φανταζομαι λιγοι εδω μεσα θα εχουν διαβασει το Φωτια και Τσεκουρι του Αβερωφ. Ο οποιος απο τους περισσοτερους εδω μεσα μαλιστα θεωρειται κατι σαν τον Μιχαλολιακο.΄Τελος, αυτο το Πατρις Θρησκεια Οικογενεια της Χουντας, ειναι κατι το οποιο τουλαχιστον στο Πατρις και Οικογενεια περιεχει στην ουσια κατι καλο, το οποιο ομως εγινε κακο, γιατι το χρησιμοποιησανε κακοι.. Δεν ειναι Χουντικος, οποιος αγαπαει την πατριδα του και εχει μια ομορφη σχεση με την οικογενεια του. Καποια στιγμη νομιζω πρεπει να ξεπερασουμε αυτα τα στερεοτυπα.
Πάντα εύστοχος ο Χωμενίδης θέτει ένα κύριο ερώτημα προς τους απανταχού ψηφοφόρους που θεωρούν τον εαυτό τους αριστεροί. Πικρό μεν, επίκαιρο δε και νομίζω ότι ένα αντίστοιχο πρέπει να τεθεί και στους δεξιούς ή όσους θέλουν να υποστηρίξουν συντηρητικά κόμματα. Γιατί μπορεί να ψηφίζουμε ξεχωριστά (βάζω και τον εαυτό μου μέσα) αερολογίες τύπου αριστερά-δεξιά, φιλελευθερισμός-σοσιαλισμός αλλά στο τέλος όλοι μαζί χάνουμε την μάχη του ηθικού-ανήθικου...
Δηλαδή θέλετε να μας πείτε ότι το ΠΑΣΟΚ του Α. Παπανδρέου δεν ήταν αριστερά; Είμαι περιέργος πως στηρίζετε κάτι τέτοιο. Το ΠΑΣΟΚ εκτός του αυτοπροσδιοριζόταν ως αριστερά (σήμερα αυτοχαρακτηρίζονται ως κεντροαριστερά) και ψηφιζόταν κατά κόρον από αριστερούς, είχε και καθαρά αριστερή ατζέντα: αναδιανεμητικές πολιτικές (στη θεωρία τουλάχιστον...), κρατικοποιήσεις, μεγάλο κράτος, επιθετική ρητορική εναντίον των αγορών κτλ.Συνεπώς το πρώτη φορά αριστερά εμένα δεν μου κολλάει. Μάλλον έχω την εντύπωση ότι τρεις δεκαετίες με τον έναν ή τον άλλον τρόπο αριστεροί ήταν κυρίως στα πράγματα...